Jump to content

Rype og 6,5


Audible

Recommended Posts

Lader du sjøl? kjøp 144g FMJ(d-spiss) kuler. Disse knuser ikke rypa om du skulle være heldig å få rypa på hagle hold. Og blir ikke tatt av vinden hvis du er ivrig å gå ut uansett vær.

Jeg lader disse enten til 670ms(6,5 grendel) eller 815ms(6,5x47Lapua). Synes du at rekylen blir for stor med 144g kula. Prøver du 110g Barnes solid. Disse lader jeg til 730ms i (grendel`n).

Grunnen til at jeg ikke bruker de rundnesa 100g fmj Lapua kulene, er at de gir litt matetrøbble med 6,5 grendel.

Har brukt disse kulene en god del på ryper i 6,5x55 som ferdig kjøpt ammo. Kula har fungert godt i det kaliberet.

Men har som nevnt opplevd å fått knust noen ryper skutt på nære hold, dvs under 50m.

Har du ei børse som går godt med blyspiss ammo`n du ellers bruker. Prøv den på rypa. Kanskje du synes det går helt fint. Test kulene på ei kråke eller to, så får du en ide om hvordan kula oppfører seg i rypa.

Har i mange år brukt 8g scenar. Dette er ei hulspiss kule. I 6,5x55 samler denne gjerne ekstremt godt, og er du fortrolig med å plassere skuddet høyt i fugl`n, kan du slippe billig unna. Har skutt ryper i kroppen mange ganger med denne kula. Av og til blir det fjærfokk.

Kan trøste deg med at det har skjedd med 144 fmj kula også, men da traff den kvist rett før kula gikk inn i rypa.

Lader i dag 8g scenar til 715ms (6,5 Grendel). Og dette er et bra kompromiss mellom økonomi og presisjon.

Har lik statestikk mellom 120g Norma fmj kontra 123 g scenar. Scenar er billigst og best presisjon derfor blir den brukt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker sjøl 6,5 på rype, og min erfaring er at det er ein fordel med kuler som har liten hullspiss opp mot kuler med stort hull. Normas golden target/diamond line har mye mindre hull enn lapua scenar , og sprenger ikkje rypene. har skutt ein god del med begge deler, men det er ingen ødelagte ryper med norma sine hullspisskuler. Dersom du bor litt grisgrendt slik som meg, kan du teste ammoen på kråker og skjærer før du reiser på rypejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje 22.LR meir nok i massevis for ei rype ?

Nok til hva? Ut over 60 - 70 meters hold er kulebanene på 22lr latterlig. Det er ikke alltid forholdene er slik at man kommer inn på 60 meters hold. I tillegg er 22lr ekstremt utsatt for vind. Det blåser alltid i fjellet, og man kan godt bomme med salongen dersom det blåser kun litt.

jeg har skutt noen ryper med rifleløpet i drilling(er) i 6.5, og har hatt god effekt med spiss kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...