Jump to content

For kort løp i ny rifle. hjelp


peders

Recommended Posts

Hva gjør jeg nå?

Fikk nyinnkjøpt rifle i posten i dag med 38 cm løp.

Jeg har ikke fått info om at løpet var kappet i det hele tatt.

Hva gjør jeg nå? Kunne svært gjerne tenkt meg denne, men jeg vil ikke jakte med noe som ikke er lovlig

Med Alm M2 er den 55 cm, men demper teller vel ikke

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du ha en prat med selger. Selger har så vidt jeg vet ikke lov til å selge et våpen som er ulovligt modifisert.

Er børsa godkjent som hundefører/ettersøks børse? (altså med registrert med 38cm løp?). Nei? Hev kjøpet.

Er selger godkjent hundefører?

Er du godkjent hundefører?

Står det på våpensøknaden (blå delen din) at løpet er 38cm? Viss nei, hev kjøpet. Eventuelt ta kontakt med ditt våpenkontor for å forhøre deg om saken (er du ikke hundefører, hev kjøpet).

 

Vil tro at en rifle som er lovlig modifisert til ettersøksbørse, kun kan selges til annen godkjent ettersøksekvipasje. Da med påskrift om dette på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk og en rifle i posten en gang med noen og 30 cm. jeg skrev da en mail til han, med kontonr mitt på, og sa at der skal mine utgifter inn i løpet av noen veldig få dager. hvis ikke må jeg anmelle forholdet.

Du sa ikke noe om at løpet var for kort. jeg så bilder av våpenet, men trodde det var en stor teleskopdemper på. Han hadde heller ikke skrevet på noe løpslengde.

 

Pengene kom, og jeg sente bøssa tilbake.

Dette våpenet var registrert i et amnesti og da ble det ikke spurt om noe lengde. men jeg kunne alikeaveld ikke ha det.. går jeg ut fra??

 

Ser forøvrig at løpa til Ruger 10/22 ikke er mere en 46,no cm nye..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal høre med selger. Papirere ligger hos meg og jeg fyller ikke ut før dette er avklart.

Veldig synd da dette er bygd som en lettvektsrigg. Uansett mener jeg at loven er klar og at løpet skal være 47 cm. Jeg har ingen interesse av å ha et våpen som faller utenfor lovgivningen.

 

En løsning kan være om han deler utgiften til nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal høre med selger. Papirere ligger hos meg og jeg fyller ikke ut før dette er avklart.

Veldig synd da dette er bygd som en lettvektsrigg. Uansett mener jeg at loven er klar og at løpet skal være 47 cm. Jeg har ingen interesse av å ha et våpen som faller utenfor lovgivningen.

 

En løsning kan være om han deler utgiften til nytt løp.

 

 

Prøv heller: En løsning kan være om han dekker utgiften til nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal høre med selger. Papirere ligger hos meg og jeg fyller ikke ut før dette er avklart.

Veldig synd da dette er bygd som en lettvektsrigg. Uansett mener jeg at loven er klar og at løpet skal være 47 cm. Jeg har ingen interesse av å ha et våpen som faller utenfor lovgivningen.

 

En løsning kan være om han deler utgiften til nytt løp.

 

 

Prøv heller: En løsning kan være om han dekker utgiften til nytt løp.

 

Skal starte med det :oops:

Sender den i retur om det blir noe annet. Trodde i utgangspunktet at jeg kjøpte ei børse som var "lovlig"

så det blir feil om jeg skal ha merutgifter med noe annet. Har funnet tilnærmet maken her på kammeret med 47 cm løp så det løser seg nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser forøvrig at løpa til Ruger 10/22 ikke er mere en 46,no cm nye..

Løpene til Ruger 10/22 er oppgitt til 18,5", dvs. 46,99 cm.

Det er nokså nøyaktig 47 cm.

Jeg har ikke kontrollmålt for å se hvordan tommeavrundingen slår ut, men jeg mener å ha hørt et rykte om at 10/22 var "modell" for regelen om 47 cm. løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør jeg nå?

Fikk nyinnkjøpt rifle i posten i dag med 38 cm løp.

Jeg har ikke fått info om at løpet var kappet i det hele tatt.

Hva gjør jeg nå? Kunne svært gjerne tenkt meg denne, men jeg vil ikke jakte med noe som ikke er lovlig

Med Alm M2 er den 55 cm, men demper teller vel ikke

 

Hvis du har søkt om ei rifle og du ikke har fått det som står ihht ervervstillatelsen, har ikke selger lov å selge det våpenet til deg. Og du har ikke lov å kjøpe det. Lever tilbake våpenet. Ikke tenk på noe mikk-makk med bytting av løp for å få den godkjent. Du MÅ forholde deg til din godkjente ervervstillatelse. Jeg hadde i alle fall aldri turt å gjøre noe annet.

 

Forresten, er det våpenet registrert hos selger med så kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Har ila. dagen oppfattet at dette dreier seg om han jeg anbefalte en annen å kjøpe i en annen tråd av en kamerat av meg.

 

Ok, det som er saken er at du har kjøpt ei lett rifle, MEN som hadde for kort løp. Selger har fått dette godkjennt pga. helsegrunner, og uten å vite det sikkert om det er papirer eller ei, vil det kunne ordnes både i ene eller andre enden. Hvertfall i denne enden...(hvis det ikke allerede er det)

 

Det du hvertfall får ordnet, er å heve kjøpet. Du handler ikke med en som ikke vil ordne dette til beste for alle parter. Vil du heve kjøpet blir det gjort. Gjør du dette på den SMARTE måten, og ikke legger ut hele prosessen på verdensmarkedet, og selv gjør en innsats, og er villig til å yte litt, blir BEGGE fornøyd, og får dette lovlig i havn(som det egentlig er pr. nå...).

 

Det som skjer hvis du bare er liiiiiitt vrang, og tenker "Nå skal han pinadø få betale" er at du ender opp der du var; Uten denne børsa(som vel ikke var et direkte dårlig handel :?::?::?: ) med akkurat like mange penger du hadde fra før.

 

Da blir sikkert denne børsa solgt igjen med et løp langt nok( Tipper han går inn på børsemakerverkstedet og setter i et 10 min etter han får igjen børsa, og tenker at "lesson learned") Averterer denne børsa på finn,no med det korte løpet og tilpasset demper til en hundefører som søker på dette som ekstra, som dermed får en om mulig enda bedre handel... :wink:

 

ELLER; Selger den ut i deler (2 stokker, en hi-tech, en orginal(eller var det HS, husker ikke) Hausken demper med Remington kort kasse, rustrfri med speed-lock kit, og leupold kikkert med montasjer.

I morgen skal jeg ringe han å anbefale han å ta igjen børsa, selge alt utenom kassen, isteden for å kjøpe en ny Remington kasse å begynne med på neste prosjekt... :wink: (jeg visste ikke at han skulle på nytt prosjekt da jeg anbefalte denne børsa i den andre tråden, for da hadde jeg anbefalt ovenstående...)

 

Kort sagt; Med å være liiiitt kald i toppen nå, ender du meget greit ut av det. Selger ender greit ut uansett, for jeg kjenner han... Dette skulle kanskje vært på PM, men siden du ikke sendte meg flere PM annet enn den der du fikk adressen ble det her siden du har en tråd om saken

Link to comment
Share on other sites

Du kan lime demperen med epoxy eller aralditt og få det godkjent, men det må gå gjennom våpenkontoret. Løpslengden er der for en grunn, og det er ikke fordi korte våpen er farligere, men de er lettere å skjule. Dette vet våpenkontoret, og så lenge de kan besikte at løpet med fast demper faktisk er over 47+ så går nok dette i orden. Det er vel den samlede lengden som er interessant.

 

Har hørt med mitt våpenkontor om dette hvis noen lurte :-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen tanker om å være vrang i det hele tatt. Ikke blir det lagt ut for heleverdenspressen heller. Det er ikke nevnt navn, riflemerke (før du gjorde det) kaliber eller hvor i landet dette er. Jeg har ingen intensjoner om å "ta noen" for dette og for å være helt ærlig så driter jeg i hva andre gjør. Frustrert blir jeg først når noe jeg anser som meget relevant opplsyninger ikke blir nenvt før salg til meg, der jeg ikke vil får registret våpenet.

 

Kjernen. Jeg sendte mail 5 min etter at våpenet ble pakket opp. Jeg slo av pc klokka 22.05 i går og hadde fortsatt ikke fått svar (hentet våpenet klokka 12.10)

Hadde jeg fått ett minste hint om at løpet var 38 cm hadde denne børsa ikke vært av minste interesse for meg.Du kjenner kaliberet og vet at nettopp dette kaliberet trenger et snev av løpslengde for i det hele tatt skal gi hastigheter som gjør det godkjent for storvilt. Det ligger i grenseland med 50 cm lengde.

 

Selvfølgelig skal dette ordnes mellom selger og meg, men jeg ville likevel høre med forumets kompetanse på mulige løsninger. Det med helseårsaker har jeg aldri hørt om,og jeg tviler sterkt på at det er et argument jeg kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt usikker hvor POD kom frem til minimumløpslengde av 47 cm for rifler. Dette er det samme som Canada (18 1/2"), men i USA er minimumsløpslengde for rifler 16". De fleste Europeisk land har bruker 60/30 regel fra den Europeisk våpendirektiv for å definere et langvåpen (våpenlengde over 60 cm og løpslengde over 30 cm). All den tid Norge har forpliktet seg til dette via Shengenavtale det er synd vi ikke bruker det.

Link to comment
Share on other sites

De fleste Europeisk land har bruker 60/30 regel fra den Europeisk våpendirektiv for å definere et langvåpen (våpenlengde over 60 cm og løpslengde over 30 cm). All den tid Norge har forpliktet seg til dette via Shengenavtale det er synd vi ikke bruker det.

 

 

Og det som er enda mer uforståelig, er at under det forslaget til våpenforskrifter foreslo de å kopiere det direktivt med UNNTAK lengdekrava. De har som du sier 60/30 i europa men i det forslaget som lå var det 80/40! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...