Jump to content

Kikkert til smygjakt på rådyr


endl3ss

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg er ute etter en kikkert som skal settes på en Ruger Mini-14 Tactical, og som primært vil bli benyttet til smygjakt på rådyr.

Nå er ikke Mini'n regna for å være noe skarpskyttervåpen :wink: og jeg ser følgelig ikke for meg å bruke enormt mange lapper på siktet, maks opp til prisen av børsa, ca 8000 kr. Det er en mulighet for at børsa også vil bli brukt til toppjakt på storfugl, men da KUN hvis børsa viser seg å være produsert på en god dag, og gir vesentlig bedre presisjon enn den er kjent for. Og dette bruksområdet er veldig sekundært; skal ikke overstyre økonomien og behovet under skumringsjakt. Det hadde jo vært kjekt å kunne ha en Zeiss Varipoint eller tilsvarende, men dette blir litt for dyrt for meg akkurat nå.

Kan nevne at jeg allerede har blåst noen høvdinger på en Zeiss 8x45 T* RF håndkikkert med avstandsmåler...

 

Men skumringa setter de største og hardeste kravene, og jeg lurer på om dere har noen anbefalinger?

Jeg hadde sett for meg et sikte med belyst retikkel eller ihvertfall et rødpunkt (men ikke Aimpoint eller tilsvarende), forstørrelse i området 1,5-6x.

Men jeg er helt fersk på dette, og er usikker på om belyst retikkel er nødvendig for slik jakt. Helt sikkert veldig greit å ha det, men ikke hvis det gjør at kikkerten koster dobbelt så mye som rifla. At kikkerten må fungere godt i skumringa sier seg vel selv.

 

Det er også et lite moment at Mini-14 etter sigende slår en del når den veksler og har hørt at kikkerter har gått i stykker pga dette. Jeg skal sette inn en rekylbuffer på ladearmen (så vidt jeg har fått med meg så er det den som slår) for å redusere dette, men er uansett ut etter en kikkert som tåler hard veksling på en halvautomat.

 

Sååå...med denne børsa og det aktuelle bruksområdet, har dere noen anbefalinger (helst begrunnet) som ikke strekker seg over kr 8000?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det primære bruksområdet er smygjakt på rådyr så ville jeg montert en brukbar kikkert først for å se om det fantes noe potensiale for presisjon i geværet, om det finnes kan du begynne å se etter kikkert til toppjakt.

Hvis det derimot ikke fantes noe presisjon å hoppe i taket over så ville jeg droppet kikkerten, evt. montert rødpunkt type holosight el.

Hva skal man med kikkertsikte når man smyger på rådyr? :D

 

Om du skulle hatt kikkertsikte til smygjakt så hadde det blitt for lite til å være egnet til skumringsjakt, antagelig til toppjakt også..

 

Sjelden man får i både pose og sekk, og det er heller ikke alle problemer som kan løses med Zeiss. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, deilig børse du har fått deg!

 

Også mitt tips, ikke glem at du har noen fantastiske jernsikter på Mini-14!

Både meg og en kamerat har tullet mye frem og tilbake mtp kikkert på Mini-14,

nå har vi begge endt opp med å gå tilbake til å bruke jernsiktene. De er ypperlige.

 

Edit: Til smygjakt på rådyr, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da vitterligen hørt om mange som bruker kikkertsikte på smygjakt... :wink:

Fortrinnsvis lav forstørrelse da, og lyssterk optikk.

 

Hva angår rifla...jeg har ikke fått den ennå, sitter å tripper her hjemme og venter på at den skal ankomme PracTac...papirene er sendt til de, så venter bare på at børsa skal komme til landet...

 

Angående jernsiktene så var det den ene av hovedgrunnene til at jeg spesifikt gikk for Mini-14 Tactical og ikke Ranch rifle. Jeg ville ha jernsiktene selv etter at jeg hadde satt på lyddemper. På Ranch'en måtte forsiktet vike for gjenger, på Tactical så er det ikke et problem da den er gjenget og påmontert flammedemper, og forsiktet flyttet tilstrekkelig tilbake. Har ihvertfall hørt at det IKKE var så himla enkelt å få godt resultat ved å flytte forsiktet på Ranch'en lengre tilbake på pipa, etter oppgjenging. At Tactical'en jevnt over sies å være mer presis, til tross for kortere pipe, var også et moment.

Men må jo si at jeg er spent på presisjonen på den, har jo hørt mitt i alle år egentlig, selv om jeg vet at de børsene har blitt bedre med tykkere pipe de siste åra.

 

Må si at jeg hadde faktisk ikke vurdert å bruke kun jernsikter til denne jakta da...hmmm.

Kanskje noe å prøve... :)

Link to comment
Share on other sites

holder å en knapp på å prøve med jernsikter først, og se om du liker det. fungerer overraskende bra selv i en digital verden;)

ser du skal ha demper, og da er i allefall ikke presisjon noe problem, selv om jeg kanskje ville vurdert en litt snillere (mindre) gassport for å slippe å få alt av kruttgasser bakover :mrgreen: du vil forstå hva jeg mener...

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, har sett en post fra deg tidligere vedrørende det ja :lol:

Kan vel si det sånn at første runde med demper blir nok med skytebriller, så får jeg se hvordan det går.

 

Er de eksisterende jernsiktene gode nok for det aktuelle bruksområdet, eller er det noen oppgraderinger som kan/bør gjøres der?

Link to comment
Share on other sites

Tror på dette selv:

Skal en smygjakte så beveger en seg jo, og da kan det vel ikke være kav mørkt. Kanskje jakter du også fornuftigvis mot dagslyset, og ikke mot mørket. Hvilket i sum betyr at du ikke må ha de mest lyssterke kikkerter, men kan prioritere vekt/størrelse som matcher Mini'en. Muligheten for å skyte med begge øyne åpne, falle lett og hurtig inn i siktebildet, god-ikke-så-nøye øyeavstand, stort Field-of-View, får du med disse sakene fra Leupold:

VX-I 1-4x20mm Shotgun/Muzzleloader ca $200

VX-3 1.5-5x20mm Illum. Reticle ca $600

 

Priser på : http://www.theopticzone.com/category/36303/1/leupold.htm

 

Pluss at du selvsagt må ha US optikk på en US rifle!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du prøver de åpne siktene først. Jeg plukker av kikkertsikte når jeg smygjakter rådyr med drillingen. Det er topp å ha kikkertsiktet hengende klart i en god hurtigmontasje dersom det blir bruk for det. Posting ved åpne flater for eksempel, eller skumringsjakt. Til ren smyging er det sjelden nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Trur fort det blir å prøve jernsiktene på ren smygjakt ja, og kanskje dra på en av de 1,5-6 x 42 Zeiss Classic fra xxl for postering og annet interessant, mulig det er litt vel råflott, men...

Har ikke ikke bestemt meg ennå da, må se an pengebeholdninga når børsa foreligger, og se hva jeg kan ta meg råd til.

 

Fredlaus,

Trangere gas port bushings...hvor finner man det her til lands? Sjekka på MidwayNorge, men der hadde de bare den vanlige standard-porten. Alternativet er selvsagt ASI justerbare, men den er vel bare i aluminium, og klæsjer litt med en ellers blånert børse...

 

Hvilken demper bruker du forresten?

Foreløpig hadde jeg sett for meg en A-Tec CMM-6, dels fordi de har den hos PracTac, der jeg kjøper børsa, men også fordi den kommer fiks ferdig i 1/2 x 28 TPI.

Samtidig så ser jeg at det er noe som heter BR Reflex T8 Mini-14 223, spesifikt for Mini-14 i .223Rem, så er det noen som har hørt noe om denne?

 

Sist, men ikke minst - IOR kikkertsikter... noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

I følge Ruger customer support og nyere eiere av Tactical'en over på Perfect Union, så kommer Tactical's laget etter oktober 2009 i 1/2x28 TPI.

Er selvsagt mulig at det fortsatt er noen med gammel gjenging i systemet, men de nyeste er altså i 1/2x28 TPI.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er to gjengetyper der ute.

En ting som bekymrer meg i forhold til børsa mi er hva den kommer med. Hvis den er nylig laget, så blir det riktig. Men jeg har hørt om ihvertfall én over dammen som fikk sin børse i juni i år, og fortsatt med gammel gjengetype. Så det er altså mulig at Ruger driver å pusher ut "lageret" med gamle gjengetyper.

På den annen side så sies det også (jeg vet ikke...) at det er nok gods igjen på pipa til at det skal være mulig å få fiksa om til 1/2x28 TPI; uansett så er jeg veldig spent på å se hva min kommer med. :shock:

Link to comment
Share on other sites

min mini-14 tactical ble kjøpt fra capsicum, rett før jul i fjor 8) skal til børsemaker i morgen kveld for å få tatt av flash-hider og finne ut av gjengene og om det kreves merarbeid å få på demper. da kan jeg jo komme tilbake med info når jeg vet mer.

 

barnaul stålhylse ammo kr 1,80 eller deromkring hos jakt og friluft arendal. sendes rimelig med schenker :wink:

er ikke presise greier hver tredje er en slenger, men supert til moroskyting :D

 

har en eotech men den er tatt av pga hylsene treffer akkurat på siden av eotechen under utkast, og forårsaker noen ganger jam. har nå en billig redfield 2-7x33 kikkert på.

 

 

edit: etter besøk hos børsemaker er det konstatert 1/2-28 gjenger på min ruger.

 

edit: det ble konstatert at gjengene fra fabrikk var uegnet til montering av demper. så jeg måtte gjenge løpet likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...