Jump to content

Spørsmål om dobbelt rifle


Litago

Recommended Posts

tenkte jeg skulle stille et par spørsmål jeg sliter litt med og finne ut selv da jeg ikke har så mye peiling på dobbel rifle :roll:

jeg har sittet og sett litt på både Merkel og Krieghoff's dobbelt rifler i kaliber 470NE

og spørsmålet mitt går helst ut på hvem av merkene er billigst?

og hvor billig kan du få en slik dobbel rifle til uten fanzy tree og graveringer (noe jeg ikke bryr meg om)

og eventuelt finnes det billigere alternativer som er like gode i samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

etter å ha googlet litt ser det ut til at merkel og chapuis starter på rundt 70.000kr

fant ikke krieghoff i norsk butikk med priser.

å sjekke jevnlig sjekke bruktsidene til jakt&friluft, beveren sport m.fl kan være lurt.

det kan nok være mye å spare der.

du kan jo høre med en børsemaker om det lar seg gjøre og tilpasse .470NE løp til et hagle/kombi/dobbeltrifle o/u våpen.

 

det finnes ingen økonomiske måte og skaffe seg dobbeltrifle i big five kalibre.

ellers så har man jo en boltrifle i 458wm som et rimelig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

hva med og eventuelt gå ned i kaliber størrelse da?

tenker på 9,3x74R

hørt om folk som bruker det til mer eller mindre alt fra grizzly til elefant

mens mitt syn er vel at dette er et kaliber i grå sonen

mye diskusjon om man kan bruke det på The Big Five

noen som vet hva kan man bruke det til osv?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Takk for bra svar steffen og til dere andre!

35-40k skal jeg jo klare og overleve :lol:

9,3 skal jo være mer enn kraftig nok for oss her i norge og i jakt i usa

så afrika er ikke et kjempe must men det er en liten drøm og

jakte på noen av de store 5

rifla vil bli mest brukt i norge og usa

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God ide.

Noen går over til pil og bue og noen tar den helt ut.........

Det finnes mange dobbeltrifler på markedet, og du trenger ikke ruinere deg for å kjøpe en.

Det enkleste stedet å sjekke er FINN.NO.

Det dukker opp gode tilbud der med jevne mellomrom, og du kan danne deg et bilde av hva som er markedspris for de forskjellige modellene. Ha tålmodighet, og husk at en klassisk dobbelrifle er sidebyside og intet annet.

Det er mange produsenter som har kastet seg på "dobbelbølgen". Feks. Sabatti. De leverer flotte dobbelrifler i mange forskjellige cal. også grove. Prisene til Sabatti er hinsides de andre kjente produsentene. Du får en ny dobbelrifle i 470NE til ca. 42 000 kr.I USA koster samme våpen 5000 USD. Du kan sjekke dem på nettet hos Cabelas eller Sabatti.

Noen råd på veien.

Kjøp skikkelig når du først er i gang. Du kommer til å bli bitt og da er det ingen vei tilbake.

Sjekk ammo / ladepriser før du kjøper. Det er et hav av ladealternativer også for grovt skyts. Det er ikke sikkert at et pinglecaliber er billigere å skyte med.

Tren mye. Det er en utrolig følelse når dobbelrifla oppfører seg som en hagle i hendene dine, og du skyter deretter.

Lykke til. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Jake! dobbelt rifler er virkelig noe for seg selv 8)

men det kan jo tenkes at det ville vært fornuftigt med en bolt rifle i Foreksempel 460,weatherby magnum?

men der er jo noen ulemper og fordeler når det kommer til S/S vs Bolt

men det er ikke noe tvil om at S/S er mest sexy! :lol:

Link to comment
Share on other sites

460´en er en gigantisk patron med brutal rekyl. Personlig mener jeg at doblingen kommer til sin rett med to termoser klare ved jakt på dangerous game i Afrika.

Til allsidig jakt ville jeg ha valgt en boltrifle i 375 H&h eller 375 Ruger, evt 416 Rem mag/ruger/rigby. 458 win mag er jo også et alternativ.

Grunnen til valg av bolt kontra s/s er normalt bedre presisjon, og ikke problemer med samskyting.

Det beste må vel være å ha begge :!:

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Tusen takk Jake! dobbelt rifler er virkelig noe for seg selv 8)

men det kan jo tenkes at det ville vært fornuftigt med en bolt rifle i Foreksempel 460,weatherby magnum?

men der er jo noen ulemper og fordeler når det kommer til S/S vs Bolt

men det er ikke noe tvil om at S/S er mest sexy! :lol:

... "fornuftig" er vel ikke det som først renner meg i hu når jeg hører ordene .460 Weatherby Magnum :lol:
Link to comment
Share on other sites

Prisene til Sabatti er hinsides de andre kjente produsentene.

 

 

Fikk da vitterlig oppgitt prisen på 9,x74R side-by-side fra Sabatti til litt over 27000kr i fjor høst. importøren kunne ikke fortelle noe særlig om regulering og heller ikke om muligheten for å bestille regulert fo den ammoen jeg ønsket og med ferdig montert kikkert. Dermed sparte jeg de kronene (liksom...)

 

Jeg har jevnlig angrep av dobbelriflesyken og har diskuterte dette mye og ofte med folk med erfaring og peiling; konklusjonen min er at en bør handle nytt, laget på bestilling med kolbemål som passer og regulert for den ammoen du har lyst å bruke og med kikkert og montasje levert og montert fra fabrikk

Har sett endel karer komme på banen med bruktkupp, uten unntak uten å vite noe om hva børsa er regulert for. Eneste som tjener noe på slikt er de som selger ammo. Ender stort sett altid med frustrasjon. Tror nok dette er en av grunnene til at en stadig finner brukte dobbeltrifler på finn.no

 

En helt plain Krieghoff (uten oppskrapet låskasse (gravyr kalles det ofte :mrgreen:) og med en helt grei trebit som stokk) koster rundt 40000kr (+kikkert/montasje osv), tatt i betraktninga at en Blaser Gardena Spezial koster 20000 og gjerne mer synes jeg ikke det er spesiellt dyrt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT dette men hva er det som gjør en dobbelt rifle så sykt dyr?

Kortversjon: Det kreves som regel meir arbeid å sette sammen ei dobbeltrifle. Dette kombinert med at produksjonsantalet er lavare gjer at prislappen blir høgare.

 

 

 

Enda meir OT:

Bestiller du dobbelt rifle kan du fort ende opp med 2 stk. boltrifler vet du.

Stem Nei! FAMFBAODR (Folkeaksjonen mot feil bruk av orddelingsregelen)

Orddelingsfeil? Er du sikker? Eg ser ikkje ein einaste orddelingsfeil her. Men det hender seg jo at det rotes litt med sær skriving. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være den første til å innrømme at kjøp av en dobbelrifle vel ikke har så mye med sunn fornuft å gjøre. :lol:

Det er vel noe annerledes hvis du møter en sint elefant eller noe sånt annenhver dag. Da kan det være nyttig og forsvares.

En annen ting er hvis vi skal legge hånden på hjertet, at mye av det som står i våpenskapet kunne vi klart oss uten.( Dette må ikke vises utenfor denne kretsen). :twisted:

En universal rifle er nok en boltrifle i passende kaliber for den enkelte, mht. til viltart og tålt rekyl.

For min del så har jeg aldri kjøpt et dyrere leketøy, og jeg har heller aldri lekt og ledd så mye som etter jeg kjøpte en dobbelrifle. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock: "fornuftig" er vel ikke det som først renner meg i hu når jeg hører ordene .460 Weatherby Magnum :lol:
Brukandes til det meste (alt) vet du. :) Jeg klarer vel egentlig bare finne en eneste ulempe med kaliberet. Litt utfordrende å prikkskyte med kanskje... :shock::wink:

 

Litt OT dette men hva er det som gjør en dobbelt rifle så sykt dyr?
Størsteparten av prisen ligger vel i å få begge løpene til å ha samme treffpunkt. Regulering som det kalles. Møysommelig affære med prøveskyting, justering av løpene fysisk med tilhørende lodding før ny prøveskyting osv. ad infinitum.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter sånn jeg har forstått kan du ikke regulere løpene vis løpene er sammenloddet, kun på frittliggende å justerbare.

produsenten regulerer løpene på sammenloddet, med en nokså normal ammo.

og så er det opp til deg å finne en ammo som samler best mulig.

Sabatti, har sammenloddet løp og du får med en skyteskive fra produsenten.

blaser sine s2 er fittliggende og kan justeres, merkel kan reguleres

Jeg tror chapuis er sammenloddet og det tror jeg kreighoff er også.

 

men de samler uannsett mye bedre hva en vanelig jeger klare å skyte stående i skauen uannsett.

og det er jo det som er sjarmen med dobbelrifler når du bommer på elgen blir treet ved siden delt i 2 :lol:

Link to comment
Share on other sites

på hjemme siden på merkel så står det at 140-160 serien er sammenloddet mens 141-161 kan justeres.

 

jeg vett på 9.3x74R blir riflene alltid skutt inn med 285g det gjelder for mangen produsenter.

375H&H blir som reglel skutt inn med 300g

 

og 470NE og 500NE blir som regel skutt inn med 500g

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...