Jump to content

250gr TSX 9.3x62 N135, N140 eller N540?


Vizla

Recommended Posts

Vihtavuori har desverre ikke data for denne kula, kun for Accubond. Siden dette er en homogen (lang) kule vil jeg være på den sikre siden å ikke konvertere noe fra en annen type kule.

Har funnet ut via Robsoft.nu og reloadersnest.com at ladninger opp til 59grs N140 er benyttet, men skulle gjerne hatt litt mere "kjøtt på beinet". Dette fordi det fort blir lite regningsvarende og tidsklemma blir stor med å utvikle ladning selv.

Norma krutt er ikke aktuelt siden jeg har plenty med vith-krutt liggende som jeg gjerne skulle brukt opp :D

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, det bør da være lade data på ei så populær og mye brukt både kule og kaliber. Har du prøvd å søke funksjonen her på sidene, å søke her. Sikkert noen som skyter 9,3 og bruker og lader med den kula som leser dette snart, og gir deg mer info. De er sikkert ute å jakter i månelyset nå.

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring fra 308 og 338.

Men siden kulene er homogene vil de skape ett høyere kammertrykk. Du må derfor gå ned i kruttmengde enn med tilsvarende vekt på ei blykule.

 

I 308 tilsvarer 150gs TSX en 165gr vanlig blyspiss. Så dermed er det samme ladedata på de to.

I 338 brukte jeg ladedata for 250gr kule når jeg ladet med en 210grs TSX.

 

Derfor vil jeg anta at du med 250gr TSX kule i 9,3 kan bruke data for 285gr eller 300gr blyspiss som startvekt.

Link to comment
Share on other sites

har brukt whitavuri 550 og 60gr på barns tsx ser jeg.kronografert 680ms ,dette er en veldig snill ladning. tror jeg hadde ville brukt 540 i stede når du får mer plass i hylsa. på barns vil jeg ha max fart for ekspansjon og shock. min erfaring tilsier at jeg heller vil bruke lodda kuler som gjør mer skuddvirkning på dyret,men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Derfor vil jeg anta at du med 250gr TSX kule i 9,3 kan bruke data for 285gr eller 300gr blyspiss som startvekt.

 

Ser i Vithavuori tabellen at 270grs naturalis har max ladning N140 57,1grs, men naturalis kula mener jeg har større/lengre bæreflate enn TSX 250grs, uten at jeg kan si det sikkert. Noen som har mål på disse?

Link to comment
Share on other sites

http://www.barnesbullets.com/images/9-3x62mmWeb.pdf

Det som ligger her burde duge, spesiellt om du har et øye til Lapuas data. Selv om du ikke får dønn konkrete data er jo den andre 250gr kula lista lista med samme krutt som din kul. Om du også ser på 270gr Naturalis I Lapuas data burde en ca maxladning være mulig å finne.

For min del er en skikkelig frifluktsmåling og patronlengde like viktig som selve kruttvekta i data som dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som besitter ladedata for TSX 250gr med N140, N135 eller N540? Data med hastiget og løpslengde hadde vært et stort pluss. Nevner at mitt våpen har 48cm løpslengde.

 

Kan ikek bidra alt for mye med de aktuelle kruttene, men generelt sett er krutt i klassen 150/203/Re/RH-15 klart best egnet til de lengre tyngre kulene i 9,3.

 

Av de nevnte kruttene er 540 uten tvil det beste valget, men du må være klar over at du vil få en munningsflamme en haubitser verdig i det korte løpet.

 

Jeg tar det for gitt at du som oppegående hjemmelader har tilgang til ett mikrometer og en kronograf? Med utgangspunkt i data som Reinhardt sier for 270 Naturlis som startpunkt finner du lett maks i ditt våpen som er flere lyssår bedre enn vilkårlige data gjengitt på nett :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.barnesbullets.com/images/9-3x62mmWeb.pdf

Det som ligger her burde duge, spesiellt om du har et øye til Lapuas data. Selv om du ikke får dønn konkrete data er jo den andre 250gr kula lista lista med samme krutt som din kul. Om du også ser på 270gr Naturalis I Lapuas data burde en ca maxladning være mulig å finne.

For min del er en skikkelig frifluktsmåling og patronlengde like viktig som selve kruttvekta i data som dette. :wink:

 

Har vært innom Barnes og Vihtavuori sine hjemmesider og begynner å danne meg et bilde av hvor veien går videre :D Friflukt og patronlengde blir tatt hensyn til etter alle kunstens regel.

 

Sauer 150, jeg blir å benytte N140 i første omgang siden jeg desverre har for lite av N150 og N540. Joda, Mikrometer og kronograf har jeg+ noen år med diverse kurant erfaring bak meg. Bra du nevner dette i en slik tråd :D

 

Utfordringen min ligger i at jeg har en 1 uke gammel jeger i huset + 2 Storebrødre og 1 storesøster som krever sitt = Jakta utsatt til neste uke, men verdt det :D Blir ikke så mye tid til testing da, selv om jeg selvfølgelig ikke kommer unna dette, men prøver å finne et best mulig utgangspunkt for å spare litt tid. spesielt siden jeg ikke har mulighet for testing tidligst lørdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Med et såpass kort løp fungerer vel N-140 bra, det? VV bruker ikke N-150 til 250 grs kule i sin tabell (i hvert fall ikke i den tabellen jeg har), men N-140.

 

Jeg har akkurat lest meg til at trykket øker med Barnes TSX i forhold til f.eks. Nosler og Swift. Derfor trakk jeg den ladningen jeg hadde skrevet opp i dette innlegget. Nå har jeg redusert maksladningen til 56 grs N-140, og det skal gi 732 m/s i et løp som er 52 cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Med et såpass kort løp fungerer vel N-140 bra, det? VV bruker ikke N-150 til 250 grs kule i sin tabell (i hvert fall ikke i den tabellen jeg har), men N-140.

 

Jeg har akkurat lest meg til at trykket øker med Barnes TSX i forhold til f.eks. Nosler og Swift. Derfor trakk jeg den ladningen jeg hadde skrevet opp i dette innlegget. Nå har jeg redusert maksladningen til 56 grs N-140, og det skal gi 732 m/s i et løp som er 52 cm.

 

Har erfart at rask krutt nødvendigvis ikke er det beste i korte løp, men at moderat treg krutt også funker bra. Har demper på min, så at kruttgassen er mest mulig ferdigekspandert når den når demperen er ikke en direkte ulempe.

 

Fant min ladning og konklusjonen ble at N140 ikke er istand til å skremme TSX kula opp i de store hastigheter. Stoppet eksperimentet på 710m/s og ..... grs N140, friflukt på 1,4mm og Norma hylser. Tror N540-N150 fungerer bedre. Når det er sagt så ble det fine slakt med lite kjøtt til spille. Og etter litt modding av magasinet så fungerer "skytterlag-saueren" bra i dette kaliberet også :D

 

QL viser rødfeltet i min ladning , samtidig som hastigheten viser 29m/s for mye ift virkeligheten. Velger å igonere QL med denne ladningen siden kun moderat trykktegn. Når N140 boksen er brukt opp, vil jeg sannsynligvis benytte VVH N540 eller Norma-N11 for å få en bedre margin.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Testet M03 58cm 9,3x62 løp, ca 10 grader overskyet.

Barnes 250grs TSX

Hylse Norma 1 gangs skutt og halvpresset

Federal 210 hetter

VV N540 62grs

Litt sot 2-3mm nede på litt av halsen, overhode ingen tegn på overtrykk.

Snitt av 4 Skudd 761m/s, lite variasjon.

Presisjon skudd 1,3og4 i ett en aning avlangt hull, nr 2 under 2,5cm. Spredning Horisontalt senter til senter 1cm vertikalt 2,5cm. Ikke umulig at spredningen skylles gamlinglen sjøls rekyl opptak.

 

Pga tidsnød, lades jakt patroner med 53grs ellers likt, kan nevne at Jakt match også har samme treffpunkt. Så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Min Patronlengde 85,5, for å komme greit ut av magasinet, ellers kunne den vært lengre.

 

Hva sier QL om forskjellen i hastighet med 61 og 62 grs ellers data som jeg skrev over?

 

Med forbehold om at jeg har matet rette data inn, så sier QL

:arrow: HOT LOAD på 61,0 grs, 756m/s

:arrow: DANGEROUS LOAD-DO NOT USE på 62,0 grs. 774m/s.

 

Hot Load skalaen begynner på 58,56 grs. Og som QL sier "Predicted data by increasing and decreasing the given charge, incremented in steps of 2,0% of nominal charge". Benyttet såkalt weigthing factor 0,5, dvs necksized hylse. Må regne med ytterligere en liten økning i trykk med helpresset hylse.

 

Som jeg skrev litt lenger oppe viser QL også rødfeltet i min ladning, samtidig som hastigheten viser 29m/s for mye ift virkeligheten. Se derfor også på hastigheten din, den er 13m/s lavere en QL-data. Velger å igonere QL med min ladning, siden kun moderat trykktegn. Når N140 boksen er brukt opp, vil jeg sannsynligvis benytte VVH N540 eller prøve Norma-N11 for å få en bedre margin.

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

62grs ladningen jeg testet fant jeg som max i Ladeboka utgave 3, men da med den originale X kula. Den vet jeg av erfaring er myr tyngre å trykke ut enn TSX. Og etter hylsene mine å dømme var det ingen fare.

 

X-kula er rene jomfru fødsel i sammenligning, men LOT-en på kruttet kan jo ha forandret seg, og da er det et nytt uskkerhetsmoment inn i bildet. Men å tolke og lese trykktegn på en god måte er vel å regne som forsvarlig hjemmelading :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladningen virket greit, tomhylsen lå i lomma, uten at jeg husker å ha lagt den der, ingen soting på halsen eller ekstraksjons problemer. Elgen, ku i los for ung hunden, fikk den rett bak bogen på 7-8m hold, stoppet, tok så 2 vaklend steg og gikk ned.

Link to comment
Share on other sites

Må starte denne med en stor takk til Per og Botnebekken kennel, har nå skutt ytterligere en ku og 2 kviger i los med mine 2 tisper der fra(andre har også skutt noen i jag,da). 9,3x62 og TSX 250grs fungerer upåklagelig, kvige en satte litt fart og fikk den skrått og litt høyt bakfra, var såvidt innom vomma så begge lunger og ut, da mistet den farten. Kvige to fikk den rett i nøtta, fortsatte inn ved siden av stikkerhullet. Ku to skulle fått den inn i overgang rygg/nakke, men valgte å ta et skritt frem og opp, og fikk den midt i ryggen i stedet."Utgang" i nakken med kula og en del blod under skinnet, noe over en meter penetrering i muskler og ryggpigger, gikk rett ned, men fikk et hodeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...