Jump to content

Norges mest hvilende forskrift


687eell

Recommended Posts

Det er vel en grunn til at ingen bruker 25-06 og 257wby på storviltjakt i norge. Du får ikke tak i kuler på 9 gram, og det er ikke vanlig med kjapp nok stigning i løpene for så lange kuler om du hadde fått tak i de. Har vært diskutert før her på forumet å kjøre 6.5mm kuler gjennom en kulesizer for å presse de om til .257, men jeg veit ikke om noen faktisk testa det ut i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det skal noe til å holde kravet om minst 9g kule med mindre kaliber en 6,5.

 

tja, burde ikke være noe problem å jage en 9 grams kule i cal 25

 

Nei kanskje ikkje, men så er det problematikken rundt løpsstigning og stabilisering av kula og om det er mulig å få piska den kula såpass avgårde at den kjem opp i kravet, og har patrona stort nok volum til å få passe dose med riktig krutt, sånn at den kjem opp i stor nok fart, uten at den går langt over den røde streken...

 

 

25-06 vil lett klare å gå gi 9 grams kuler nok fart.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg satte opp 6.5mm som minste kulediameter, var så enkel som at jeg ønsket å fjerne diskusjonen rundt mer marginale kaliber på stort storvilt.

 

Samtidigt ønsker jeg å åpne for de nye homogene kulene, som i dag er på markedet. Der vi vet at disse kulene blir unødig lange i de tyngre vektene som lovens bokstav i dag krever (mulige problemer med stabilisering?), samtidig som vi allerede vet at de leverer større gjennomtrengningsevne i lavere kulevekter, enn eldre kulekonstruksjoner gjør etter de gamle kravene.

 

Skal man derimot gjøre det mulig for enda mindre kaliber med "super kuler" å kunne brukes på stort storvilt, tror jeg man må inn med differensiering av anslags krav/kulediameter mellom Elg og Rein/Hjort.

 

Jeg er ikke så sikker på om vi er tjent med å åpne for en større marginalisering av ammunisjon til stort storvilt.

 

Jeg mener man må komme opp med en regelendring, som både er fornuftig og ikke minst enkel å forholde seg til.

 

Dette regelverket, bør basere seg på hva gjennomsnitt jegeren faktisk benytter seg av i sine våpen. Samt ha en baktanke i form av å favorisere gode kulekonstruksjoner (altså til en viss grad virke styrende på jegerens valg av kuler).

 

Om man leser seg til at jeg mente at 9g kuler skulle likestilles med 10g kuler i mitt forrige innlegg, så har man missoppfattet hva jeg ville ha frem (eller jeg har forklart for dårligt).

 

Mitt syn er at man skal senke kravet noe for 9g standard kuler (nøyaktig hva som er ett mere fornuftig nivå enn dagens 2700j vet jeg ikke, men jeg tenkte noe i rettning av 2500j for 9g standard kuler. Dette da dagens "standard" kuler, jamt over er betydelig bedre enn for kun få år siden).

 

Samtidig ønsker jeg å innføre en nedre kulevekt til stort storvilt, ved bruk av homogene kuler. Som er noe lavere enn 9g (hvor lavt dette kravet burde være, håper jeg noen av kammerets mere kunskapsrike kan bidra med).

 

Om det i samme veiva ikke har noen teknisk hensikt i å sette grensen ved kulediamet på 6.5mm, vet jeg ikke. Det er det dere som har erfaring og kunnskap på området som må komme med opplysninger/foreslag om.

Jeg har rett og slett ikke den nødvendige kompetanse og kunskap til å vurdere hvor nivået bør ligge, eller hvorfor nivået bør legges der dere foreslår.

 

Mine tanker rundt saken, er basert på hva som faktisk brukes i dag. Og at dette tydeligvis fungerer godt, selv om man ofte ligger noe under DN sine krav. Kombinert med raporter om at dagenss "superkuler" (homogene kuler), fungerer utmerket i betydelig lavere kulevekter enn vi er vant med her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Re: homogene kuler, hvordan skal man håndtere hybrid-konstruksjoner som feks Throphy Bonded og andre fremtidige design? Med en gang man begynner å lage regler rundt kulematerialer og konstruksjoner er man på god vei mot håpløs detaljregulering. Er alle kuler av kobber bedre enn alle som inneholder bly?

Link to comment
Share on other sites

Først la oss slå fast at vi ikke ønsker å tillate kuler med mindre kaliber enn 6.5mm på stort storvilt (dvs alt over Rådyr). Da dette gir inpass til ett digert minefelt med detaljregulering, som ingen ønsker.

 

Hvorfor det egentlig? Hva skulle problemet med feks 2200J uansett kulevekt være? Hvis 6,5 er forsvarlig på elg må vel .25 være forsvarlig på feks rein?

 

Eller la oss si f.eks 243 på hjort. Skottene har etter det jeg skjønner brukt dette i maaaange år.

Ser ikke problemet med at hjort, rein og sel kunne hatt lavere kulevekts- og annslagsenergi-krav enn på elg

Link to comment
Share on other sites

Det skal noe til å holde kravet om minst 9g kule med mindre kaliber en 6,5.

 

tja, burde ikke være noe problem å jage en 9 grams kule i cal 25

 

Ja, finner du kule på min 9g i cal. .25, og klarer å stabilisere denne (noe jeg tviler på) bør den i allefall ha fart nok til å klare annslagsenergikravet..., og vil dermed være godkjent på storvilt

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg feil om jeg tror de som ønsker denne endringen enten ikke liker at noen jakter elg med 6,5 å derfor vil ha mer finurlige regler som gjør den ulovlig, eller har et eller annet "ikke lovlig i dag" kaliber eller en "ikke lovlig patron" akkurat de har lyst å bruke til storviltjakt?

 

Jeg har sagt det før, en detaljregulering vil sannsynligvis gjøre ting mer vanskelig for den vanlige jeger.

 

Om vi skriver et brev til DN å sier at "dere er klar over at pga at enkelte løp er for korte, enkelte andre løp har for stor indre diameter slik at kulene får mindre fart enn de i teorien skulle hatt, så vil enkelte patroner folk tror er lovlige ha for liten hastighet til å klare kravet? I tilegg er det noen som lader ammunisjonen sin selv som ikke lader den til å gå fort nok til å klare kravet. På toppen av alt er enkelte partier av enkelte ammunisjonsfabrikkers ammunisjon svakere ladd enn det står på pakka ".

 

Da kan vi risikere å få et enda mer rigid regelverk. Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk på kammeret driver å leker liksompoliti i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg har sagt det før, en detaljregulering vil sannsynligvis gjøre ting mer vanskelig for den vanlige jeger. [...]

Den vanlige jegerTM kan ta det helt med ro, siden han jakter med ett standardkaliber og kjøper ammo på XXL eller på skytterbanen når han skal skyte prøva. Han skal uansett bare ha "den som er lov på ælij", driter antakelig i ytterligere delaljer og om ikke designen på pappen patronene kommer i endres kommer han ikke en gang til å få med seg at det er blitt nye regler om storvilt ammo. Alle dere som er litt mer spesialisert, derimot, og driver med hjemmelading og sære kaliber og eksotiske kulekonstruksjoner og sånnt vil kunne få problemer.

 

Tenk når kronografen og krutt/kulevekta til hjemmeladere må kontrolleres av Justervesenet, bare kulekonstruksjoner og kulevekter som er testet og godkjent av både Kripos og DN er tillatt og køen på banen i august blir tre ganger så lang fordi 300.000 rifler skal kronograferes (gjerne med en 2-3 forskjellige typer ammo)...

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om krav til anslagsenergi på storvilt vil jeg påstå er norges mest hvilende forskrift.

FEIL :!:

Denne forskriften er den mest levende av dem alle. I praksis tar alle jeger denne hensyn til denne. Du klarer å snu saken helt på hodet og at du ønsker kontrollører på hvert jorde får bli din sak, men forskriften lever og blir tatt hensyn til.

Min mening er at forøvrig at tallene i forskriften burde vært veiledende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...