Jump to content

Solid og bra damehagle


bjoernstad

Recommended Posts

hei!

Jeg har en søster som skal skaffe seg hagle, hun er 23 år, ganske liten av vekst, så haglen bør ikke være stor, tung og ha ille rekyl. I utgangspunktet vil jeg at hun skal kjøpe en 12/70 eller 12/76 siden ammunisjonstilgangen er såpass bra i forhold til andre kalibre, ellers er 20/76 også et meget aktuelt valg. Haglen skal koste under 10 000kr, være pen å se på, ha trestokk og som sagt ikke for tung. Er det noen som har ideer til hvilke hagler som er mest aktuelle for henne? Lanber, beretta, sabatti, franchi, diamond...

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Beretta S55 12/70 på finn også;

 

4 lapper = evighetsmaskin, som etter MIN viten skal tåle stål.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24009452

 

Min kone vurderte å kjøpe en slik brukt fra en forhandler engang. Fikk beskjed om at de ikke var godkjent for stål, men at man i det ene løpet kunne skyte lerdueamo i stål. Hun endte opp med en Sabatti i 20/76. Veldig fin å se på denne, og er også fin balanse i den. Brukt den innimellom jeg også, og må si den imponerer.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Ruger Red Lable i cal 20 mag med utbyttbare choker.

Vet ikke helt prisen for tida...(Våpen Søylen i Bergen er importør)

Dette er en slank, og solid o/u hagle.

Fin hagle til fjelljakt hvor det blir mye gåing.

 

Vekta er 3,25 kilo, om det er lett kan vel diskuteres, men den balanserer veldig fint og vekta merkes ikke noe særlig.

Til sammenligning veier min Fausti Stefano i cal 12 mag 3,45 kilo, men virker tyngre på grunn av større dimensjoner på stokk og løp.

 

RedLable20guage.jpg

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler en halvautomat i lettvekts jaktutgave, bruker selv en Browning Gold Fusion 12/76 som veier 2,8 kilo. Lett å bære og langt fint løp. Mye mindre rekyl enn en dobbeltløper. Dessuten ikke bruk stål, skaff vismut eller bismut hagl som det heter på nynorsk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Madammen har en sabatti lady jakt lettvekter 12/76. Trur den veier 2.8kg om jeg ikke husker feil. Ho er strålende fornøyd med den pluss at den ser ganske bra ut.

 

Kan absolutt annbefale en slik hagle. Meget behagelig og skyte med pluss at den ikke har mye rekyl til og være så kort/liten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min frue har også en Sabatti Lady 20 kaliber.

Knall børse, på alle måter.

 

Eneste probemet er et kraftig rekyl grunnet den lette vekta. Etter ei runde på lerduebana klarer ikke skuldra hennes noe særlig mer. Hun har fått låne en kaliber 12 halvauto pumpehagle, den demper jo som kjent rekylet. Det hjelper henne en hel del.

 

Altså, øvelseskyte 50 skudd er drepen for skuldra hennes. Men ei lett og fint balansert hagle, super til støkkjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...