Jump to content

Gratis Jaktkurs for ungdom/nybegynnere.


Grunneier

Recommended Posts

Mange ungdommer kvier seg for å gå på jakt alene.

 

Jegerprøven er en teoretisk opplæring i lover, regler, jakttider, våpenskap og pugging av stygge fugler som ingen jakter uansett. Men hva skal til for å gå ut i skogen?

 

Tenk selv en førstegangsjeger... som skyter et rådyr.

Hva gjør du så? Skjærer av bein, hode og hale og legger resten i fryseren? :lol:

 

For å hjelpe bygdas ungdom å få litt øvelse, har jeg og mine geiter, bestemt oss for å ha gratis jakt/slakt kurs for ungdom.

Vi skal slakte noen geiter, vomme ut, osv. Etterpå skal vi gå ut å lete posteringsplasser, sikker grunn osv. Alt er gratis.

(Det er viktig å rekrytere ungdommer tidlig, FØR de begynner med fotboll eller narkotika.)

 

Men frem til nå har kun 2 ungdommer meld seg på

 

Dersom du bor i Ørland, Bjugn eller Åfjord, så ber jeg deg lokke noen barn inn i bilen og kjøre de hit imorgen kl 10. Eller kom hit selv dersom du er nybegynner. Kurset er som sagt gratis.

 

Ring gjerne 93615800 for påmelding. :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bor i Ørland, Bjugn eller Åfjord, så ber jeg deg lokke noen barn inn i bilen og kjøre de hit imorgen kl 10. Eller kom hit selv dersom du er nybegynner. Kurset er som sagt gratis.

 

Da har jeg malt om bilen til å passe til oppfordringen:

 

free_candy_van.jpg

 

Hvor skal jeg møte ? :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver - Kjempeflott initiativ og for en gangs skyld skulle jeg ønsket at jeg bodde i Trønderlag... To tomler opp og alt det der...

Link to comment
Share on other sites

Oppsumering av kurset:

 

Det møtte 7 barn/unge, i alderen 5-17 år, hvorav to jenter. Det møtte 3 voksne, 2 jeger og en slakteinteresert.

 

Når vi slaktet den første geita, syntes alle barna det var litt skummelt og stod på behørig avstand.

Men når vi slaktet den andre så var alle med, t.o.m på selve utvommina. JEg husker er liten gutt som stod med begge armene langt ned i dyret for å trekke ut spiserøret. Morsomt. :D

 

Etter slakten gikk vi ut for å øve på postering. Jeg hadde satt opp et "rådyr" og på spørsmål svarte alle at det var for langt å skyte med hagle. Til slutt var alle enig om at det var best å skyte "rådyret" sittende med rifle. (også de voksne mente dette)

Så viste jeg at bak "rådyret" låg det en hytte. :mrgreen: Jeg mener dette var pedagogisk riktig måte å vise hvor viktig det er med sikker grunn.

 

Så var de fleste trette, men jeg hadde lovt et "drev" med kamera sitedet for rifle. Siden den lokale orienterings foreningen var på tur i min utmark gikk vi over riksveien og hadde et 45 minutters drev i utmarka. Jeg, 3 barn og min kone.

 

Etterpå drog alle hjem, og jeg syntes det hele var svært vellykket, og fristet til gjentagelse. :D

 

Men... så ringer en sint grunneier og opplyser at jeg er en "fetthoin" som på bokmål vill være det samme som en "fitte-hund". Jeg og de tre barna (alder 8-17) hadde nemlig gått i hans utmark uten hans tillatelse. :shock: Det var vistnokk ikke lov å ha "kurs" uten grunneiers tillatelse. Det merkelige er at grunneieren selv er jeger.

 

For orden skyld: I Norge har vi allemannsrett. Det er lov å gå tur i utmark. Vi brøt ingen grener, hunden var i bånd, grinder ble lukket, og jeg har faktisk jaktrett på stedet.

 

Det er tungt å være innflytter i en bygd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men... så ringer en sint grunneier og opplyser at jeg er en "fetthoin" som på bokmål vill være det samme som en "fitte-hund". Jeg og de tre barna (alder 8-17) hadde nemlig gått i hans utmark uten hans tillatelse. :shock: Det var vistnokk ikke lov å ha "kurs" uten grunneiers tillatelse. Det merkelige er at grunneieren selv er jeger.

 

 

Er det mulig? :roll::roll:

Bygdedyret fornekter seg ikke i Bjugn.... :evil:

 

Men supert tiltak, hadde dessverre ikke fått med meg dette. hadde jeg visst om det hadde det vært en 7-årig deltager til...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...