Jump to content

Hvordan dele en hjort på langs?


Kriegh

Recommended Posts

Kjøpte ei bajonettsag på Jula i vinter for 200kr, ser de har fremdeles. Har saget noen dyr med den og det går helt fint med viltsagblad. Litt vanskelig å styre helt igennim dyret enkelte ganger, den har jo ingen styring ytterst på bladet.

 

I alle år tidligere har jeg brukt ei lang proff kjøttsag (handsag) viktigt at den er lang da blir den framtung og jobber selv.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker bajonett sag på elgen, går fint som snus det med kjøttblad. En i jaktlaget hadde hørt en historie om at de brukte motorsag på elgen i alaska når de delte den i terrenget, den er jo litt større elgen der så det går sikkert fint. Det vi kom fram til var at det måtte være en fordel å bytte ut kjedeoljen med mat olje i så tilfelle :wink:

Link to comment
Share on other sites

En slakter eller pølsemaker ville sagt kløyveøks :)

Knepet er å få delt alle ryggbeina på midten :lol:

 

Det å klyve med "øks" er en kunst.

Jeg er så heldig av jeg fikk opplæring av en usedvanlig dyktig slakter. En benytter ei overdimensjonert kjøtt øks med langt skaft, en hugger ikke rett ned, men litt på skrå igjennom hver rygg\nakke virvel. Annen hver vei.

Finnes også en vanlig øks modell, men denne er vanskeligere å bruke når en kommer inn i høyrygg nakke området pga alt kjøttet, men det går. Hele poenget med klyve øks er at det skal se pent ut og det SKAL ikke være sagspon på kjøttet.

Det er et ekstra viktig poeng ved grise slakting, men mest ut fra engelsk\fransk slakte tradisjon.

Industrien har gjort at det ikke er tid nok til å bruke øks, men det hadde vært skøy om det hadde blitt bakt inn i svennebrev utdanningen for slaktere. Jeg måtte feks trekke storfetarmer på min svenneprøveprøve men det er ikke helt det store mustet for å bli slakter i dagens industri

Har ikke link. Men F.Dick produserer disse. Sist jeg sjekket het "kjøttøksa" jeg brukte 40cm ladenspalte(tysk).

Link to comment
Share on other sites

En slakter eller pølsemaker ville sagt kløyveøks :)

Knepet er å få delt alle ryggbeina på midten :lol:

 

Det å klyve med "øks" er en kunst.

Jeg er så heldig av jeg fikk opplæring av en usedvanlig dyktig slakter. En benytter ei overdimensjonert kjøtt øks med langt skaft, en hugger ikke rett ned, men litt på skrå igjennom hver rygg\nakke virvel. Annen hver vei.

Finnes også en vanlig øks modell, men denne er vanskeligere å bruke når en kommer inn i høyrygg nakke området pga alt kjøttet, men det går. Hele poenget med klyve øks er at det skal se pent ut og det SKAL ikke være sagspon på kjøttet.

Det er et ekstra viktig poeng ved grise slakting, men mest ut fra engelsk\fransk slakte tradisjon.

Industrien har gjort at det ikke er tid nok til å bruke øks, men det hadde vært skøy om det hadde blitt bakt inn i svennebrev utdanningen for slaktere. Jeg måtte feks trekke storfetarmer på min svenneprøveprøve men det er ikke helt det store mustet for å bli slakter i dagens industri

Har ikke link. Men F.Dick produserer disse. Sist jeg sjekket het "kjøttøksa" jeg brukte 40cm ladenspalte(tysk).

 

Jeg jobbet også som slakter (ikke kjøttskjærer/pølsemaker) i yngre dager og har kjøyvd tusenvis av gris med øks. Husker vi brukte ei vanlig litt stor rustfri? øks. De eldre slakterne fortalte at de også kløyvde storfe på den måten på 60tallet og før. Det er en kunst og jeg vet ikke om jeg hadde gjordt en fin jobb med øksa idag men hadde sikkert raskt kommet inni det igjen. Som skrevet over her så slipper man sagsponet men dette er nå lett å skrape bort også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...