Jump to content

olje fra IKEA som stokkolje?


rem700

Recommended Posts

Hehe.. "ordentlig stokk i plast" har en gammel Gebruder Merkel side by side med engelsk skjefte som kanskje vil miste litt av sin klassiske stil om man setter på plastik..

 

Ikea-oljen inneholder: Bivoks og er fri for løsemidler

 

hva inneholder en stokkolje da?

Link to comment
Share on other sites

Som regel inneholder stokkolje, linolje, terpentin, sikkativ ( herdemiddel ) og fargetilsetning, dette for å trenge inn i stokken, kunne herde, for å hindre uttørring og inntrenging av fuktigheit, og til slutt for å framheve struktur, farge og glans i treverket på stokken..

 

Bruker du ei naturell olje, som er meint til å brukes til treverk, så gjer selfølgelig den på ein måte jobben, det hindrer uttørring og inntrenging av fuktigheit, men det beste er å lage/kjøpe ei stokkolje, som er meint å brukes på våpen. :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, jeg er enig med deg der ja. Merkelen har nok best av å beholde orginalstokken.

 

Tror ikke det er farlig å bruke Ikea-oljen inntil videre, så lenge den ikke inneholder mineralolje-komponenter. :-) Du får teste denne oljen på hagla di denne jaktsesongen og skrive om det her inne! Treverket vil neppe ta noen skade av det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at jeg skal spare noen skarve kroner med å bruke IKEA-oljen, men heller det at jeg bare lurer på om det er mulig å bruke en ren olje alà den IKEA-oljen. Får stikke ned på sports-sjappa her å hente litt stokkolje...

 

ser at den bivoks-oljen er litt tyktflytende så man måtte sikkert ha blandet den ut litt med noe hvis man skulle ha prøvd den.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert mulig å benytte, men hvordan den funker sammen med gammel/eksisterende stokkolje er uvisst.

Jeg har brukt IKEA Behandla 'benkeplateolje' på Mauseren min, men dette var da etter at jeg hadde pusset og beiset stokken. Til nå har dette funket fin-fint, men jeg har ikke akkurat hatt børsa ute i ekstremt mye drittvær da. Kun litt lett regn.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg skal ta en tur til IKEA og kjøpe olje jeg... :)

 

Bruker et hjemmelaget sammensurium av kokt linolje, terpentin og bivoks, men sliter med å få løst opp bivoksen tilstrekkelig til at den trekker inn i treverket, er jo bare hyggelig om IKEA gjør jobben for meg og sttpåtil selger den rimelig.

Hovedtanken min er at et skjefte skal mettes såpass fra den ene siden at oljen kommer ut på andre siden. :lol:

Som toppcoating arbeider jeg inn rå bivoks, blir ikke like blankt og hardt som proff stokkolje, men mye lettere å fylle på med mer olje etterhvert.

 

Og glansen kommer med bruken, skal børsa henge på veggen til pynt kan man like gjerne lakke den. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bland olje selv.

 

Bruk Linolje og Terpentin.

 

Rå Linolje har mindre molekyler enn kokt Linolje og trekker bedre inn i treverket.

Kokt Linolje er tilsatt antiråte og antimuggstoffer.

 

De første strøk bør være meget godt uttynnet med Terpentin.

Det beste var om skjeftet kunne ligge i den uttynnede olje en tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...