Jump to content

Kammerets figurjaktskyttere


slemmo

Recommended Posts

Inspirert av lignende tråd for leirdueskyttere kunne det jo vært morsomt med en oversikt og oppdatering av forumets figurjaktskyttere, så kan vi jo ta det som er av figurjaktprat i denne tråden og muligens slå av en prat på stevnene som holdes rundtomkring, noen har jeg allerede møtt, men skulle det være fler så er det jo bare hyggelig.

 

For å starte så har jeg holdt på med figurjaktskyting siden i år og det har gått bra, synes det er en særs morsom form for hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vestby JFF arrangerer stevne nå til helgen 25.5, jeg kommer til å være der for å teste det nye hagleoppsettet med rødpunkt, konkurransen i Hedmark er jo så hard også at det er greit å få prøvd nye ting andre steder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke like mange av oss som det er av lerdueskytterne Slemmo. Men figurjakt er helt klart en konkurranseform som flere burde ta en kikk på. Det er skikkelig moro og ikke minst svært god trening til jakta.

 

Selv så har jeg holdt på med Figurjakt siden 1995, har da skutt det meste av stevner i løpet av hver sesong. De første årene var det også mye trening, to tre ganger i uken så en del skudd har det blitt.

 

I tillegg til Vestby så er det også et stevne på Austmarka søndag 25.5 Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg reiser, godt mulig vi sees Slemmo. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke like mange av oss som det er av lerdueskytterne Slemmo. Men figurjakt er helt klart en konkurranseform som flere burde ta en kikk på. Det er skikkelig moro og ikke minst svært god trening til jakta.

 

Nei, også er det kanskje ikke alle oppi Hedmark som har fått internett enda heller :lol:

 

I tillegg til Vestby så er det også et stevne på Austmarka søndag 25.5 Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg reiser, godt mulig vi sees Slemmo. :wink:

 

Søren å :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, også er det kanskje ikke alle oppi Hedmark som har fått internett enda heller :lol:

 

 

 

 

 

Jo vi har faktisk ganske god innternett tilgang her på landet.

Å vi har jo ganske bruktbart med skytebaner for lange våpen rundt her da.

Vis jeg tar utgangspunkt i cirka 20/30km rundt meg så har vi jo følgende baner.

Furnes JFF

Vang JFF

Stange JFF

Løten JFF

Romedal/Vallset JFF

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke like mange av oss som det er av lerdueskytterne Slemmo. Men figurjakt er helt klart en konkurranseform som flere burde ta en kikk på. Det er skikkelig moro og ikke minst svært god trening til jakta.

 

Nei, også er det kanskje ikke alle oppi Hedmark som har fått internett enda heller :lol:

 

Joda, de fleste har nok internett, men det er ikke sikkert alle forstår hvordan det brukes enda. :mrgreen::mrgreen: Neida, fysjda, nå var jeg slem med mine sambygdinger. :oops:

 

Federal86:

Når jeg ser din plassering av baner i ditt nærområdet kan jeg ikke skjønne annet en at du må bo i nærheten av meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Superfulle choker er nå skrudd i, så nå skal det smelle i de "ødemørkske skoger" 8)

 

Håper det gikk bedre for deg enn for meg, jeg klaska til med en 0 og en 1poenger mot slutten av stien, med litt annet smårusk så ble det vel 128 poeng.

Hadde faktisk noen skudd som gikk dit de skulle uten å gi fullt også , og hørte andre opplevde det samme, så lappene var kanskje litt vel små noen steder, eller så var ammoen hullete ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke like mange av oss som det er av lerdueskytterne Slemmo. Men figurjakt er helt klart en konkurranseform som flere burde ta en kikk på. Det er skikkelig moro og ikke minst svært god trening til jakta.

 

Nei, også er det kanskje ikke alle oppi Hedmark som har fått internett enda heller :lol:

 

Joda, de fleste har nok internett, men det er ikke sikkert alle forstår hvordan det brukes enda. :mrgreen::mrgreen: Neida, fysjda, nå var jeg slem med mine sambygdinger. :oops:

 

Federal86:

Når jeg ser din plassering av baner i ditt nærområdet kan jeg ikke skjønne annet en at du må bo i nærheten av meg. :D

 

 

Det er korrekt det ja, bor ikke akkurat langt unna.

Du bor på Stange jeg bor på Hamar.

Du husker vel at du hilste på meg på figur jakt stevne på Vang Jff.

Link to comment
Share on other sites

Federal86

 

Det stemmer det, husker deg nå. Det må være tefloninnholdet i hjernen som begynner å få overtaket. :oops::oops:

 

Stevnet på Austmarka var bra, med fin sti og masse kjentfolk.

Fikk 136p av 140 oppnåelig på stien og tredjeplass på pressen etter omskyting. Alt i alt er jeg fornøyd med dagen.

Link to comment
Share on other sites

Federal86

 

Det stemmer det, husker deg nå. Det må være tefloninnholdet i hjernen som begynner å få overtaket. :oops::oops:

 

Stevnet på Austmarka var bra, med fin sti og masse kjentfolk.

Fikk 136p av 140 oppnåelig på stien og tredjeplass på pressen etter omskyting. Alt i alt er jeg fornøyd med dagen.

 

Var det så mange som skøyt likt på presskyting?

Link to comment
Share on other sites

Fikk 136p av 140 oppnåelig på stien og tredjeplass på pressen etter omskyting. Alt i alt er jeg fornøyd med dagen.

 

Var det så mange som skøyt likt på presskyting?

 

Det var en som fikk inn 24 hagl, så var vi tre stykker med 16.

Forøvrig den vanskeligste pressen jeg har skutt på i år.

Link to comment
Share on other sites

Stevnene arrangeres mye på samme måte som jaktfelt. Du går en runde i skogen etter en oppmerket løype.

På hver enkelt post skytes ett eller to skudd, skytes to skudd er det på to dyrefigurer. Figurene er i stål med ett hull i treffområdet, i hullet festes en pappskive. For å få fullt hus kreves det 10 hagl i lappen, får du mindre er det ett poeng pr treff. Dyrefigurene kan være stillestående eller de "løper" på en wire, noen går sakte andre fort, det kan også være figurer som går f.eks oppover en trestamme (f.eks ekorn). Eller de være festet til en vippe for å simmulere oppflukt/landing av fugl. Så det er hele tiden variasjon på skytingen.

Av våpen brukes som regel enten o/u eller automat. Noen prøver seg med pumpe men de sliter ofte litt der to figurer kommer lynkjappt etter hverandre. En drilling kan helt sikkert brukes, men det er sjelden vi ser dem. Noe av grunnen til det er sikkert at mange vil grue seg for å ta med seg så flotte våpen på baneskyting.

 

Av ammo brukes 24g bly hagl nr9.

Avstand det skytes på er skjelden over 25m. De aller fleste skuddene går på 18 - 23 meter.

Rødpunkt/kikkert er det en del som bruker med bra resultet.

Som jakttrening med hagle er det ikke mye som slår figurjakt.

 

Hvis du bor innen Akershus eller Hedmark så går det masse stevner i disse fylkene.

Det er bare å ta kontakt hvis du har lyst på "følge" på ett stevne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn at andre figur skal slippes, etter at første skudd er avfyrt på dobbelposter...så pumpehagla er ikke noe handicap.

Liker å skyte figurjakt, og har fått mange gode resultater opp i gjennom åra, senest igår :wink: , men jeg er også rifleskytter, og mener figurjakt er "rifleskyting" med hagle. Jeg sikter i forkant på pappen, og skyter, mens børsa er i bevegelse. For det er jo ekstreme kjernetreff som teller her, og kun hagl i pappen gir poeng. Selv bruker jeg "Extra super full" choker i begge løp, og jeg ville aldri skutt på matvilt med de chokene :D

På leirdueskyting som jegertrap, sporting og skeet, er det heller klassisk hagleteknikk som gjelder. Begge øyer åpne, IKKE SIKTE, men peke, og "feie" igjennom målet, i mer eller mindre grad :) Og en synlig bit gir det samme poeng som total knus. Og det mener ihvertfall jeg er langt mer relevant, med tanke på trening til småviltjakt :wink:

Men når det er sagt, figurjakt er GØY :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er flere her som bruker super fulle trangboringer noe som er helt unødvendig på slike stier,

jeg har skutt fult hus på flere stier ved å bruke halv og trekvart men har nå gått over til to trekvarte trangboringer det holder mere en nok.

Nå er det slik at med for trange løp så kan faktisk haglene begynne og kladde seg og man får svært dårlige samlinger,

før når det var masse bly ammo og få kjøpt så testet vi alltid på papp hvilke patroner som samlet best men utvalget av bly ammo i dag er jo ikke akkurat stort så det blir jo ofte til at man kjøper de skuddene som arrangørene selger derfor bruker jeg nå trekvart trangboring på figurjakt med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er flere her som bruker super fulle trangboringer noe som er helt unødvendig på slike stier,

jeg har skutt fult hus på flere stier ved å bruke halv og trekvart men har nå gått over til to trekvarte trangboringer det holder mere en nok.

Nå er det slik at med for trange løp så kan faktisk haglene begynne og kladde seg og man får svært dårlige samlinger,

før når det var masse bly ammo og få kjøpt så testet vi alltid på papp hvilke patroner som samlet best men utvalget av bly ammo i dag er jo ikke akkurat stort så det blir jo ofte til at man kjøper de skuddene som arrangørene selger derfor bruker jeg nå trekvart trangboring på figurjakt med bra resultat.

 

Den regla der, har jeg hørt siden seint på 80-tallet. Dere om det, jeg har gang på gang hørt diskusjonene gå ,og de har som regel havna bak meg på resultatlista 8) Selv med Vismutpatroner fikk jeg overlegent mere treff med trange choker, og ja, jeg har nå testa en del.Det høres sikkert ut som skryt, men det er ikke så veldig sjelden anviser'n bare sier " Å fyy f...n!! " når han ser på lappen...Kult :lol: Men de "proffe" kan diskutere chokevalg til de blir blå, for meg. Det er like gøy å banke Beretta skyttere med overdekorerte vester...hver gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn at andre figur skal slippes, etter at første skudd er avfyrt på dobbelposter...så pumpehagla er ikke noe handicap.

Liker å skyte figurjakt, og har fått mange gode resultater opp i gjennom åra, senest igår :wink: , men jeg er også rifleskytter, og mener figurjakt er "rifleskyting" med hagle. Jeg sikter i forkant på pappen, og skyter, mens børsa er i bevegelse.

 

Jeg tenker også rifleskyting når jeg skyter figurjaktstevner, lukker igjen ene øyet og legger kinnet så hardt ned at jeg ikke ser skinna i det hele tatt, sikter stort sett som med en rifle med åpne sikter.

Nå har jeg akkurat gått over til å bruke rødpunktsikte og ser frem til å teste det mer fremover, er fornøyd med oppsettet etter å ha testet et stevne, selv om skytteren ikke gjorde jobben akkurat.

Ellers har jeg inntrykk av at det er mange av de "proffe" leirdueskytterne med vester som sliter på figurjakt, skyter for langt foran, napper i avtrekket osv. Så det krever kanskje litt tilvenning, eller at man rett og slett kobler hjernen vekk fra hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig at dere som holder på med figurjakt kan si litt om stevnene? Bilder, våpen, ammo, mål,osv?

Er litt nygerrig :) Kan jeg bruke drillingen med rødpunkt/kikkert? Er det god jakttrening?

 

Fatter har flere bra plasseringer med drillingen med 1/2 og 3/4 trangboring, rødpunktsikte og kaliber 20, men jeg tror han kommer til å bruke automat fremover, på NM må man bla. skyte med arrangørens ammunisjon og det var visst ingen planer om å tilby 20kaliber skudd der.

De fleste toppskytterne i Sverige bruker automat med rødpunkt, tror de har litt mere hardere satsing på figurjakt der borte enn oss foreløbig, men det kan jo hende det blir bedre her, interessen har visst økt veldig etter man fikk skyte med bly igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn at andre figur skal slippes, etter at første skudd er avfyrt på dobbelposter...så pumpehagla er ikke noe handicap.

 

På Austmarka i går var det en dobbeltpost med en svært kort vippearm på andre skuddet.Den figuren var fremme maks 1 sek. Med pumpebevegelse og målskifte har du dårlig tid. :wink:

Eller hva med rådyr som har lapp både i hode og bog? De ser du som du sikkert vet på nesten hver eneste figurjaktsti :!::!:

 

For det er jo ekstreme kjernetreff som teller her, og kun hagl i pappen gir poeng.

Min uthevning.

 

Hvorfor det?

Det holder med 10 hagl i lappen.

Men du tenker kanskje på presskyting? :roll:

 

På leirdueskyting som jegertrap, sporting og skeet, er det heller klassisk hagleteknikk som gjelder. Begge øyer åpne, IKKE SIKTE, men peke, og "feie" igjennom målet, i mer eller mindre grad :) Og en synlig bit gir det samme poeng som total knus. Og det mener ihvertfall jeg er langt mer relevant, med tanke på trening til småviltjakt :wink:

 

Jeg har alltid begge øynene oppe, enten jeg skyter pistol, rifle eller hagle. :wink:

Når det gjelder skyteteknikk på figurer vet jeg at begge teknikker blir benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn at andre figur skal slippes, etter at første skudd er avfyrt på dobbelposter...så pumpehagla er ikke noe handicap.

 

På Austmarka i går var det en dobbeltpost med en svært kort vippearm på andre skuddet.Den figuren var fremme maks 1 sek. Med pumpebevegelse og målskifte har du dårlig tid. :wink:

Eller hva med rådyr som har lapp både i hode og bog? De ser du som du sikkert vet på nesten hver eneste figurjaktsti :!::!:

 

For det er jo ekstreme kjernetreff som teller her, og kun hagl i pappen gir poeng.

Min uthevning.

 

Hvorfor det?

Det holder med 10 hagl i lappen.

Men du tenker kanskje på presskyting? :roll:

 

På leirdueskyting som jegertrap, sporting og skeet, er det heller klassisk hagleteknikk som gjelder. Begge øyer åpne, IKKE SIKTE, men peke, og "feie" igjennom målet, i mer eller mindre grad :) Og en synlig bit gir det samme poeng som total knus. Og det mener ihvertfall jeg er langt mer relevant, med tanke på trening til småviltjakt :wink:

 

Jeg har alltid begge øynene oppe, enten jeg skyter pistol, rifle eller hagle. :wink:

Når det gjelder skyteteknikk på figurer vet jeg at begge teknikker blir benyttet.

 

1. Jeg refererte fra regelverket til NJFF

2. Ja, det holder vel med 10,men med åpne choker blir det fort 9,8,7,6 også, det er nå MIN MENING :lol: Jeg vil heller ha 35, også slipper jeg å skifte fra harepressen :wink:

3. Ja, mange skyter med begge øyne åpne uansett. Det jeg mente var jo finsikting, som det er på rifleskyting. Det praktiserer jeg på figurjakt også.

Link to comment
Share on other sites

Med dine superfulle trangboringer blir det vel fort en bom og tenker jeg, eller skyter du fult hus på alle stier ?

 

Nei,har skutt bare 3 stevner i år, 151,154,157, men ren bom har jeg nok aldri hatt.

 

Det er jaggu bra noen av oss kan å skyte. :wink:

 

Selv så har jeg bomma mye opp igjennom åra, men så har jeg skutt noen skudd også.

 

Hvor skøyt du stevnene Jaktfalken?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det var voldsomt, dama begynte nesten å grine når jeg kom hjem......hu er jo så begeistra for villmarksserien til Magnor.....ser ut som det er harepressen man må satse på :D

Og gratulerer med tredjeplassen, synes det er bra å skyte fullt der, de var vriene de siste postene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hehe, startlister er en fin ting.

 

Da sees vi, både på NM og i morra. :D

 

Jeg fikk listene til NM på figurjakta idag, derfor ble jeg ikke mer konkret enn "litt over kl. 10" :wink:

 

Det er kl. 1004 jeg går ut på lørdag.

 

Jeg gjør det så dårlig for tida, så om jeg skyter på fredag eller lørdag, så slipper jeg å dra opp igjen på søndag uansett :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...