Jump to content

Astro 220 DC30 Rekkevidde


Bein

Recommended Posts

Sitter å vurderer om jeg skal sende inn peileren min til rep. før jakta starter. Spørsmålet er om det faktisk ER et problem med den! :)

 

Har trent litt harejakt i det siste i normal tett skog. Her faller hunden konstant ut fra ca 500 meter, noe jeg syntes virker i det miste laget.

Prøvde meg på en gåtur i boligfelt igår og da datt den ut på ca 6-700 meter ( var en liten fjellknaust i mellom på slutten).

 

Er dette hva jeg kan forvente, eller må den på rep?

 

Hva slags avstander må dere opp i før den detter helt ut og mister kontakt med hunden ?

 

På forhånd takk for svar

Link to comment
Share on other sites

denne er like bra hvis ikke bedre enn bilantenna

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=

 

Ikkje for å ta motet frå folk. Men syns denne antenna er oppskrytt. Den er akkurat like god eller like dårleg som dei andre lange antennene som mange av oss bestillte hos Permo i fjor og forfjor. Fleire bilder her inne på forum av dei. Kjøpte denne på Jaktfall no for 14 dagar sidan, og har testa den ein del. Men må likavel opp med teleskopantenna når det røyner på, akkurat som på antennene frå Permo. Ingen fasit, men det er i allefall erfaringa eg har gjort :D

Link to comment
Share on other sites

Er det brudd i lodding inne i Astroen er 100-200m langt, har prøvd, 500m i skog er heller ikke galt om man selv står ugunstig og hunden likeså. Etter hvert som hundene har blitt bedre bruker jeg Garmins langantenne en hel del. Mitt råd er å styre klar av alle antenner som belaster festet mere enn Garmins egne, resultatet er kjedelig og skjer mitt i jakta.

Link to comment
Share on other sites

denne er like bra hvis ikke bedre enn bilantenna

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=

 

Ikkje for å ta motet frå folk. Men syns denne antenna er oppskrytt. Den er akkurat like god eller like dårleg som dei andre lange antennene som mange av oss bestillte hos Permo i fjor og forfjor. Fleire bilder her inne på forum av dei. Kjøpte denne på Jaktfall no for 14 dagar sidan, og har testa den ein del. Men må likavel opp med teleskopantenna når det røyner på, akkurat som på antennene frå Permo. Ingen fasit, men det er i allefall erfaringa eg har gjort :D

 

Hva slags avstander snakker dere om når det "røyner" på ? Som sagt, min detter for det meste ut på 500m+. Vurderer både ny antenne og en teleskopantenne. Hva slags avstander vil disse kunne gi meg?

Link to comment
Share on other sites

Sakaet fra annonsen til jaktfall.

 

"Den er hele 44cm lang, og nok fleksibel til at den tåler en smell."

 

Hva antenna tåler er jo likegyldig, de kan jo byttes fortere enn svint, hva inn festingen til Astroen tåler er det man virkelig må tenke på, etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

For å ta kortversjonen, du kan få brudd inne i Astro220 håndelen, jordingen kan bli vridd av, evt senterleder ryker.

I DC30 så var det en skrue som løsnet som festa anetnna til huset på senderen DC30. Alt dette står omhandlet i den over 100 sider lange Astrotråden.

 

Enkelste er om man har noen med samme utgave, så er det fort gjort å sjekke om det er DC30 eller Astro220 delen som er synderen.

 

Og når det gjelder lengre antenner, så har jeg målt min DC30 på 24km, hengt opp her hjemme i Fet, til Nittedal, mye fri sikt.

Ellers i kupert tereng, og DC30 hengt opp her hjemme, 7 km.

 

Men i felt med med DC30 og Astro220 så går den 1-2 km uten nevneverdige tap av signaler. Et og annet signal opplever jeg faller ut. Men man må huske på at den sender kun 2 watt, og som enkelte nevner, med mere sendeeffekt ville det hjulpet litt på med mottak.

 

Ellers har jeg ikke hatt noe trøbbel med min DC30 og Astro220 del, men jeg byttet trill fleksibel antenne fra dag1, og tror ofte man får trøbbel med den orginale antenna da denne er helt stiv, og antennefeste i Astro tåler lite. Og bytte antenner av og på er heller ingen god løsning, da antennefeste ikke tåler all verden.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Denne er bedre:

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1731&idkategori=265&startrow=

Har begge. Den på magasinet merker jeg marginal forbedring med, den på Jaktfall er noe bedre og har blitt den antenna som sitter på Astro-en hver gang jeg er ute nå. Tuppen på antenna falt av første gang jeg brukte den, men det var nok min egen feil.

Link to comment
Share on other sites

denne er like bra hvis ikke bedre enn bilantenna

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=

 

Ikkje for å ta motet frå folk. Men syns denne antenna er oppskrytt. Den er akkurat like god eller like dårleg som dei andre lange antennene som mange av oss bestillte hos Permo i fjor og forfjor. Fleire bilder her inne på forum av dei. Kjøpte denne på Jaktfall no for 14 dagar sidan, og har testa den ein del. Men må likavel opp med teleskopantenna når det røyner på, akkurat som på antennene frå Permo. Ingen fasit, men det er i allefall erfaringa eg har gjort :D

 

Hva slags avstander snakker dere om når det "røyner" på ? Som sagt, min detter for det meste ut på 500m+. Vurderer både ny antenne og en teleskopantenne. Hva slags avstander vil disse kunne gi meg?

 

Dette med avstand er VELDIG avhengig av terreng. Her i Telemark er det mykje fjell og dalar, eg får ikkje dei avstandane som andre her på forum talar om. Men med piskantenna har eg kontakt opp til 1-2 km om det ikkje er mykje opp og ned i mellom. Med teleskopantenna har eg fleire kilometer. Flyter eg meg opp eller får litt god avstand og fri sikt blir det endå betre. Har peila 10-15 km på det meste trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rekkevidden på astro 220 (200-600m) noe som er meget unormalt for en astro. Normalt er rekkevidden alt fra 1,5 til 9 km. Her er det ingen som kommer med et konkret svar hva som er feil. Det jeg tror er at hverken Belanor eller Garmin vet hva det skyldes. Sender man inn Astroen (hånd delen) sender de en helt ny enhet tilbake. Har hatt flere Astroer som har denne feilen. En måte og finne ut om det er feil på en Astro er om man får lånt seg en Asrtro til og sette inn samme hundedel (DC20-30 eller 40). Heng hundedelen opp og kjør av gårde med bil og følg med på skjermen på begge Astrone, sett skjermen i den posisjon der man ser forbindelsen på hundedelene ( Trykk Dog og Ent) og da får du opp siden som viser batteri, comm og GPS på hundedelen og følg med på comm. Da ser man fort om astroen er ødelagt eller ikke.

 

Når det gjelder orginal antennen og den som fås hos premo.no så utgjør det ikke mer en ca 20% lengere rekkevidde.

 

Er det noen her som har lagt merke til når den gikk i stykker? Har man hatt jaktradio og astroen i samme lomme? Kan det være en frekvens forstyrrelse? Eller kan mobilen gjøre skade på astroen?

 

For her virker det ut som om at frekvensen på mottakeren (hånd delen) ikke stemmer overens med halsbåndet (DC 30) når feilen plutselig dukker opp etter flere mnd med god forbindelse.

 

Har testet litt ang jaktrado og frekvensene med og skifte frekvensen for.eks fra 138,850 til 138,855 og da kan man enda prate med verandre noen hundre meter og med samme frekvens går den fler mil om man har fri sikt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rekkevidden på astro 220 (200-600m) noe som er meget unormalt for en astro. Normalt er rekkevidden alt fra 1,5 til 9 km. Her er det ingen som kommer med et konkret svar hva som er feil. Det jeg tror er at hverken Belanor eller Garmin vet hva det skyldes. Sender man inn Astroen (hånd delen) sender de en helt ny enhet tilbake. Har hatt flere Astroer som har denne feilen. En måte og finne ut om det er feil på en Astro er om man får lånt seg en Asrtro til og sette inn samme hundedel (DC20-30 eller 40). Heng hundedelen opp og kjør av gårde med bil og følg med på skjermen på begge Astrone, sett skjermen i den posisjon der man ser forbindelsen på hundedelene ( Trykk Dog og Ent) og da får du opp siden som viser batteri, comm og GPS på hundedelen og følg med på comm. Da ser man fort om astroen er ødelagt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å vurderer om jeg skal sende inn peileren min til rep. før jakta starter. Spørsmålet er om det faktisk ER et problem med den! :)

 

Har trent litt harejakt i det siste i normal tett skog. Her faller hunden konstant ut fra ca 500 meter, noe jeg syntes virker i det miste laget.

Prøvde meg på en gåtur i boligfelt igår og da datt den ut på ca 6-700 meter ( var en liten fjellknaust i mellom på slutten).

 

Er dette hva jeg kan forvente, eller må den på rep?

 

Hva slags avstander må dere opp i før den detter helt ut og mister kontakt med hunden ?

 

På forhånd takk for svar

 

 

Når det gjelder rekkevidden på astro 220 (200-600m) noe som er meget unormalt for en astro. Normalt er rekkevidden alt fra 1,5 til 9 km. Her er det ingen som kommer med et konkret svar hva som er feil. Det jeg tror er at hverken Belanor eller Garmin vet hva det skyldes. Sender man inn Astroen (hånd delen) sender de en helt ny enhet tilbake. Har hatt flere Astroer som har denne feilen. En måte og finne ut om det er feil på en Astro er om man får lånt seg en Asrtro til og sette inn samme hundedel (DC20-30 eller 40). Heng hundedelen opp og kjør av gårde med bil og følg med på skjermen på begge Astrone, sett skjermen i den posisjon der man ser forbindelsen på hundedelene ( Trykk Dog og Ent) og da får du opp siden som viser batteri, comm og GPS på hundedelen og følg med på comm. Da ser man fort om astroen er ødelagt eller ikke.

 

Når det gjelder orginal antennen og den som fås hos premo.no så utgjør det ikke mer en ca 20% lengere rekkevidde.

 

Er det noen her som har lagt merke til når den gikk i stykker? Har man hatt jaktradio og astroen i samme lomme? Kan det være en frekvens forstyrrelse? Eller kan mobilen gjøre skade på astroen?

 

For her virker det ut som om at frekvensen på mottakeren (hånd delen) ikke stemmer overens med halsbåndet (DC 30) når feilen plutselig dukker opp etter flere mnd med god forbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå ett halsbånd som faller ut etter 4-500m, men det kommer tilbake igjen. Når jeg bruker to hunder og begge løper i den samme retningen, så faller det ene ut mens det andre har jeg kontakt med. Dette har skjedd flere ganger nå i høst.

 

Merket at det var en liten forskjell på de to halsbåndene når jeg testet i bil. Det ene falt ut mye oftere enn det andre.

 

En annen ting jeg merket i dag, var at kartet på håndenheten datt ut i blandt. Noen ganger holdt det at jeg trykket på "map" så kom det tilbake igjen, men et par ganger, så måtte jeg restarte Astroen.

 

Fler som har hatt dette problemet?

 

Det prates om å oppdatere programvaren her. Er dette noe som kan gjøres via Belanor sine sider?

Link to comment
Share on other sites

Echo.

 

Prøv å ta minnebrikka ut og inn som sitter i Astro220, kan være dårlig kontakt mellom minnebrikka og Astro220delen, har vært flere anndre som har opplevet dette mener jeg å huske fra den lange GarminAstro tråden. Da forsvant kartet!

 

Er det DC30, sjekket skruen som fester antennekabelen til senderen?

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

High‐powered marine VHF radios will significantly and permanently degrade the Astro’s performance.

Some hunters use these radios to communicate with one another. If the radios are used within close proximity to the Astro GPS Dog Tracking System (within a few feet of antennas), it is possible that the VHF signal will permanently damage the Astro’s ability to receive a signal from a GPS tracking collar.

 

Som Korporal skrev i Astrotråden: Og hva med Hunteren? Jeg stiller det samme spørsmålet. Kan bruk av Jaktradio i umiddelbar nærhet til Astro'en permanet ødelegge VHFmottakeren i Astro'en?

 

Jeg synes det høres rart ut, selv om de opererer i nærheten av hverandre frekvensmessig, men vil gjerne ha innspill fra radiokyndige. Jeg vet at det blir sendt fra jaktradio i umiddelbar nærhet av Astroantenna og ser heller ikke bort i fra at det i enkelte tilfeller har vært fysisk kontakt mellom antennene.

 

Har lenge hatt mistanke om at det er en svakhet eller noe som ødelegger mottakerfølsomheten på Astroen. Tenker da ikke på antenefesteproblemer som er en kjent feil. Vi har i jaktlaget 6 Astroer (mottakerdel) innkjøpt over flere år. Nå har 3 av disse mottaksproblemer og detter ut på 500-700 m. Antenne/printbrudd er utelukket. De er åpnet, inspisert og målt, og på de nyeste så har jeg forsterket antennefestet med Araldit før de ble tatt i bruk. Det er ingen synlige fysiske skader på print eller komponenter. "Master resett" er forsøkt uten hell. Antenne og senderfeil er også utelukket ved kryssbytting. Det ser også ut som om det er Astroene til de som er hundefører som har feilet.

 

Har ved gjennomgang av denne og Astrotråden sett at det er mange andre som har hatt tilsvarende mottaksproblemer. Hva har vært løsningen for dere? Bortsett fra å returere til leverandør da :wink: Kan vanlige jaktradioer virkelig skade Astroen?

 

mvh ArildP

Link to comment
Share on other sites

Tok en sjekk av Garmin Astro220 og DC30 i kveld, har preferanser fra tidligere.

Hang den opp som vanlig på terrassen, kjørte av gårde, kom 4.5km unna i luftlinje, da falt signalet ut, akkurat som før, stakk GA220 ut av vinduet, signalet tilbake.

Så kjørte jeg videre til neste preferansepunkt, og ut med GA220 av vinduet, denne gang 11.5km unna, joda, fortsatt kontakt med DC30. Så min mottager er like god som før.

Har også hatt jaktradioen i bruk med GA220 i hånda, mens jaktradioen er i ei lomme på brystet , så vet ikke helt om jeg støtter teorien til Garmin at inngangen på G220 ødlegges slik uten videre!!

Men hos meg ser alt greit ut, og jeg har oppgradert firmware etterhvert som det har kommet nytt til GA220 og DC30.

 

Men i felt så er ting helt anderledes, der kommer det ann på hvor hunden er og hvor du er, og det er mange dæler(små knauser) i mellom, så der er det definetivt lurt å komme seg i høyden om man mister kontakten.

Men min virker nå greit 1-2km uten problem i felten, og det holder greit for meg, har forøvrig en dachs, så sender er ikke høyt over bakkeplan.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Går inn på menyen på hundedelen og trykk oppdater. Da må hånddelen være koblet til web updater. Må bare si at her kan det blir krøll :( .jeg oppdaterte ett halsbånd her om dagen og det er inne hos garmin nå. FOrdi da ramla hele halsbåndet ut. Får ikke kontakt med hånddelen. Uanset hva som ble prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Sluttar meg til "Griffen" her. Har oppdatert min egen og teke på meg å oppdatere fleire andre sine Astro'ar og DC30'er dei seiste vekene. Har gått heilt greit. Har måtta slette gammal id og legge inn på nytt på ein. På ein annan gjennoppretta eg fabrikkinnstillingane før eg oppdaterte. Men desse to hadde det vore fusk med før oppdatering, det var ikkje noko som skjedde under oppdatering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er godt fornøyd med magasinet sin 36 cm flexi-sak. Har kun mistet kontakt hvis det er fjell imellom, og har bedre rekkevidde enn de som går med kort originalantenne.

 

*kremt*

Vet ikke om du husker på Vega når vi sto sammen og jeg hadde signal like lenge som deg? (jeg med original antenne og du den flexi saken) :mrgreen:

 

Jeg og Funnsjødalen testet rekkevidden på de to antennene for noen dager siden.. Han med flexi saken og jeg med vanlig antenne..

Han hadde såvidt litt bedre rekkevidde enn meg, men ikke nokk til at jeg gidder å bytte ut originalen ;)

Link to comment
Share on other sites

Var hver vår 220 ja..

jeg har inntrykk (uten å vite 100%) av at 220 min er bedre enn mange andres, så du har muligens rett i at noen er råere enn andre. Hva som gjør det vet jeg ikke.

men når det er sagt så testet vi begge med vanlig antenne og hadde bra likt resultat

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing.

 

Erfarer helt klart det samme som flere her, at det kan være mer eller mindre stor forskjell på håndenhetene. Har forrige uke jaktet sammen med ett par andre, og det er ikke tvil om at deres håndenheter tar inn mye bedre enn min egen. Min kan ramle ut etter kanskje tre-fire hundre meter mens de andre har stabile signaler til godt over kilometeren. Det litt rare er dog at jeg brått kan få ett signal igjen på la oss si 1,2km. Da er selvfølgelig jeg eller hunden høyt plassert i terrenget. Dette utelukker ihvertfall mistanker om antennebrudd.

 

Det snakkes om at frekvensen ikke er optimal, det som slår meg nå er at man kanskje skal slette hunden og legge den inn på nytt, for på en måte og "kalibrere" frekvensen mellom 220 og DC30? Verdt å gjøre ett forsøk. Noen har sikkert prøvd dette og..

 

Dette har kommet nå utover sesongen, og håndenhetene er i prinsipp like gamle, ett par år.

 

Etterlyser som andre uttalelser fra noen som kan dette med radio, hva gjelder at sterkere radio apparater nærme en 220 kan ødelegge eller forminske mottager effekten. Ligger jo tross alt en advarsel om dette sammen med peileren.

Link to comment
Share on other sites

I en annen Astrotråd så testet vel Rufus dette, han hadde en GA220 med defekt dispaly, og med en del watt og 4 meter fra senderantenna så knakk han GA220. Samtidig er jeg skeptisk til byting av antennepisker, da antennefeste på GA220 ikke tåler all verden, fort gjor tå ødlegge senterleder eller jordingsfeste ved pluggen inne i GA220.

 

Astro 220 tåler ikke å ligge nær en annen vhf sender :?

Siden jeg har en deleastro med knust skjerm så tenkte jeg å prøve. La senderen ut på 500m og satte på basestasjonen og la astroen 1m fra antenna. Prøvde først med 5w og 5s sending men etter flere forsøk så jeg ingen tegn til redusert rekkevidde. Prøvde så med 10w i 2s med astroen 4m unna. DØD :shock: Måtte inn på 50m for å få signaler. Motakeren tåler ikke sterke vhf signaler sendt kort unna. Har man Astroen og jaktradioen i samme lomme tror jeg den vil bli ødelagt over tid. Hold antennene så langt unna hverandre det går og ikke send på høyere styrke enn nødvendig er mitt råd. Sender stort sett på 1,5w og det holder langt med en ordentlig antenne.

Nå blir det å åpne og se hva som har røket.

 

posting.php?mode=quote&f=7&p=510937

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Takk for den sako.

 

Vil nok da tro at det er bruk i nærheten av jaktradion som har gjort den dårligere... Eneste råa er vel å kjøpe nok en 220. Er jo ikke så lett å holde disse enheten så godt adskilt, man bærer jo tross alt begge på kroppen under jakt. Vil kanskje hjelpe å sette ned sendestyrken på jaktradion til 0,5watt? Min står ihvertfall hele tiden på høy, som vel er 5watt..

 

Forbanna greier..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...