Jump to content

Hva anbefaler dere å søke om....?


sandman1

Recommended Posts

Stedatter, blir med på (rype)jakt...

Da må hun ha noe å skyte med, pga økonomi, så må det bli noe rimelig, f.eks en enkeltløper... (eh vel.. om noen har noe rimelig de vil bli kvitt i Kristiansandsområdet, så kan seff. det vurderes...)

Da er det slik at søknaden må påføres f.eks følgende våpen totalt/ max 3 stk (da det er samme pris, hun er i jegerregisteret):

 

en stk enkeltløper hagle kal 12. (for å ha noe å smelle med nå i høst)

en stk dobbeltløper hagle kal.12 (økonomien bedrer seg sikkert, da er det påkrevd med en oppgradering)

en stk boltrifle kal 6,5 ELLER 308?

 

Jeg har kun en hagle; en Remington pumpehagle ( :oops: ) men den skal jo jeg bruke selv, har forresten aldri sett noen jinter tuste rundt med denslags...

 

Av rifle, hva anbefales/ foretrekker dere av de to kalibrene der?

308 er lettere å få tak i ammo, 6,5 er mere flattskytende.... mens anslagsenergi i 308 er bedre, mens 6,5 blir litt puslete på elg.... ; dvs en blir rent schizo av vurderingene...

 

Selv, så skyter jeg kun fuggel og papp...

 

Takker for eventuelle innspill og ideer.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke spesifisere hvor mange løp hagla skal ha. Se på bruktmarkedet hva du finner, det er mye billige hagler å få tak i så du kan sikkert gå rett på dobbelløper. 308 kontra 6.5 så er det trygge valg uansett, personlig hadde jeg gått for 6.5. Men det er ingenting i veien for å velge 308.

Jeg ville og slengt med en rifle i 22LR, disse er rimelige i innkjøp og rimelige å trene med.

Link to comment
Share on other sites

Er det så mye billigere å kjøpe en enkeltløper da? Jeg har nesten aldri sett dem i salg, og tenker da at siden det er en million over-og-under til salgs over alt, så må det være det beste å satse på og.. Så kan man jo og skyte to skudd..? :P

 

Men siden du kan søke om tre våpen, så kanskje hive med en .223REM i samme slengen? Det er jo en rifle mange vil ha før eller siden.. :) En salong er jo og greit å få med...

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg satt og pratet om at han skulle få seg tak i enkeltløper med hane i tett på 6 mnd, så gikk han seg rett på en strøken enkeltløper i butikk, kommisjon, 200 penger kostet den hagla, oljet opp treet og den ser ny ut. Så om det er standarden så er det ivertfall billig.

Link to comment
Share on other sites

No veit eg ikkje kva stedotter di tåler av rekyl, men enkeltløpa haglar har ein tendens til å sparke godt. Eg starta med ein enkeltløpa baikal og ein kjenner det litt når ein skyt med dei. Eg tenker i dei baner at ein ikkje bør skremme folk vekk frå jakt/skyting pga. ubehageleg rekyl. Eg held meg til kal 20 halvauto no :D

Link to comment
Share on other sites

Her bør du kanskje se på bruktmarkedet. Det finnes endel hagler i prisklassen opp til 2 000,-. Ville gått for dobbeltløper. To skudd gir tross alt litt større sjanse for å treffe.

 

Men om billig enkeltløper er tingen foreløpig: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23712896

 

6,5 er tingen om rekyl er et poeng. Den er lovlig på elg. Kanskje marginal mener mange, men med lettere rekyl skyter man også gjerne bedre. Godt treff med 6,5 er bedre enn et halvgodt treff med .308 om man blir skuddredd. Her bør hun prøve begge deler på bane først kanskje.

 

Edit: Med enkeltløperen kan du senere, om stedatteren finner ut at rekyl er moro, bygge den om til 45/70! Da velter elgen greit og! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

XXL har jo billige weatherby hagler (pumpe) så jeg sist jeg var der.....

Husk at søknaden koster 400 (eller 800 kr om det er første våpen). Så det koster penger å bytte våpen og.

Så om man kjøper en enkeltløper til 500 eller en skikkelig hagle til 4-5 gang så mye så kan man jo regne litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkeltløper liggende, og det er etter min mening lite brukbart dessverre.. Tror man veldig fort ville merke suget etter en dobbeltløper om man kun har en enkeltløper.

 

Men altså, er budsjettet slik at en enkeltløper som man får omtrent gratis er hva man kan kjøpe, så er det selvfølgelig bedre enn ingenting. Så kommer man igang i allefall :)

 

Dere kunne jo vurdert at hun kjøper en salong nå, så går dere med salong og hagle, bytter litt på hvem som bærer hva. Har selv gjort dette, og det er gøy det..

Link to comment
Share on other sites

Nye Baikal OU går for 2500,- elns på XXL

DET er ikke veldi gæli....

(bytter bremsene på bilen selv... tenketenke...).

 

men da begynner en med...Silma lappland 3990,-

Og før en vett ordet av det så sitter en og glor på ei sideligger med engelsk skjefte og damaskpipe til ca 250 000,-.....

(og da stopper det iallefall helt opp...).

 

I hvertfall slik jeg er skrudd sammen mellom ørene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

kom på noe... :oops: Jeg har jo en 30-06.... Da er jo 308 litt lik, mye bedre å gå på 6,5x55 da...

 

Bedre at vi begge har/ bygger opp litt forskjellig. :D


 

(Omtrent som med verktøygarderoben jeg har... snakker ofte med et par kamerater om hva de har, slik at vi ikke sitter med dobbelt av sveiseapparat, fjellboremaskin, biltilhenger etc..., veldig praktisk).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan stedattera di er bygd eller hvilken fysikk hun har, men er hun "normal" hadde jeg styrt unna star og billige pumper. Det blir rett og slett for tungt for ei jente å gå rypejakt med. I allefall om dere går støkk. Tusler dere rundt etter bikkja med hagla i reim over skuldra kan det til nød gå.

 

Vurder ei light hagle i cal. 20.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jentungen har interesse av å begynne med jakt så er det greit om ikke rekyl og vekt dreper all gleden før hun kommer i gang.

 

Bruktmarkedet flommer over av begynnervåpen til en hyggelig pris.

Se deg litt rundt etter en pent brukt dobbeltløper, der er det mengder av 12 kalibere, selv om hun sikkert hadde gjort det bedre med en 20 kaliber.

Rifle er også lett match å finne gode kjøp på bruktmarkedet, gjerne 6,5x55.

Kjøper man pent brukt blir det mer penger til optikk og amunisjon, som igjen betyr mer trening. :)

 

Min erfaring er at jenter generellt er mer lærenemme enn gutter i samme alder, og stødigere til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...