Jump to content

Grevling - bare å felle?


ko-stens

Recommended Posts

Foreldrene mine har et småbruk, og der herjer det et par grevlinger på eiendommen ganske nær huset. De har prøvd å jage dem vekk X antall ganger i sommer, men de kommer tilbake hver gang. Plenen og blomsterbedene blir ikke pene for å si det sånn.

 

Har lest at det er jakttid for grevling nå, men må man søke noe sted først, eller er det bare å ta med seg rifla og felle dem? Det er privat grunn.

Link to comment
Share on other sites

Husk ot ta vare på kjøttet da, grevling skal smake veldig godt blir det sagt.

 

Bør vel ikke spises uten å sjekke for parasitter først, som det meste med rovvvilt. Om det smaker godt eller ei skal jeg ikke kommentere, da jeg har til gode å smake, og komme neppe noen gang til å gjøre det...

Link to comment
Share on other sites

Husk at du må ha godkjent jegerprøve for å utøve jakt, også på egen eiendom.

Det har jeg.

 

 

 

 

Eiendommen er mine foreldres, så de er jo grunneiere der. Om de har noen slags generell jaktrett i forbindelse med eiendommen vet jeg ikke, men er det noen regler på det? Er vel det i forhold til rådyr og elg, men. Den er 35 mål stor for øvrig.

 

Noe kjøtt blir det ikke aktuelt å ta vare på. Det blir å skadefelle rett og slett, bli kvitt plagsomme dyr som ikke har tatt hintet etter å ha blitt jagd vekk femti ganger, og da bruker jeg Berger 30 grs varmint i .222'en min. Fuglejakta starter jo om ikke altfor lenge (eller jo, tre dager er vel altfor lenge!), så annet kjøtt enn det tenker jeg ikke på om dagen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er reglar på dette med jaktrett. Det skal stå i skøytet på eigedommen om der er jakt- og/eller fiskerett til eigedommen.

Om det ikkje er det, KAN ein få det inn under diverse reglar om hevd, sedvane osv osv. Her har det forøvrig nettopp vore endring i lovverket, som eg ikkje har heilt oversikt over.

 

Lite truleg du vil få noko bråk ang dette pga felling/jakt på grevling. Men ein kan aldri vite heller, so det lønnar seg å sjekke dette opp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er reglar på dette med jaktrett. Det skal stå i skøytet på eigedommen om der er jakt- og/eller fiskerett til eigedommen.

Om det ikkje er det, KAN ein få det inn under diverse reglar om hevd, sedvane osv osv. Her har det forøvrig nettopp vore endring i lovverket, som eg ikkje har heilt oversikt over.

 

Lite truleg du vil få noko bråk ang dette pga felling/jakt på grevling. Men ein kan aldri vite heller, so det lønnar seg å sjekke dette opp.

 

 

Det gjelder helst annen jakt/fiske/fangst rett utenom selve eiendommen, jaktretten er jo en grunneierrett som følger eiendommen med mindre den er holdt unna for en begrenset periode (1 generasjon) ved salg og overdragelse, det er i såfall en heftelse som skal være tinglyst.

Link to comment
Share on other sites

Synes kanskje det er litt mye synsing her, vil du vite svaret er det bare å slå opp i lovverket. Slå opp i forskriften som heter "Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon" Under II: punkt A. står det følgende:

 

 

Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

Så med andre ord, regner dere det som en skade av vesentlig økonomisk betydning så er det bare å skyte så lenge du har tillatelse fra eier, bruker eller rettighetshaver.

Link to comment
Share on other sites

Husk ot ta vare på kjøttet da, grevling skal smake veldig godt blir det sagt.

 

Bør vel ikke spises uten å sjekke for parasitter først, som det meste med rovvvilt. Om det smaker godt eller ei skal jeg ikke kommentere, da jeg har til gode å smake, og komme neppe noen gang til å gjøre det...

 

 

Grevlingen er vel såvidt jeg vet også trikinbærer - for min del hadde jeg ikke tenkt på å spise grevling uten først å ha fått "go" fra Mattilsynet ifh til vevsprøver/veterniærkontroll...

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er vel såvidt jeg vet også trikinbærer - for min del hadde jeg ikke tenkt på å spise grevling uten først å ha fått "go" fra Mattilsynet ifh til vevsprøver/veterniærkontroll...

 

Vevsprøve kan sendes inn til mattilsynet for trikinprøve og du får svar relativt raskt. Koster kr 30,-

Trikiner er imidlertid kun farlig hvis kjøttet ikke er gjennomstekt. Trikiner dør ved skikkelig steking/koking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...