Jump to content

Hvilke kuler, tomhylser, tennhetter og krutt skal jeg kjøpe?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Førstegangslader soon to be her. Skal bestille opp det meste jeg trenger til å starte hjemmelading, og lurte da på følgende:

Jeg har jo vært dum nok til å kaste alle tomhylser jeg har brukt, så må bestille opp en batch, hvilke skal man bestille? Greit med noen som kan brukes noen ganger.

 

Jeg har lyst å lage noen smell som egner seg godt til rype og harejakt, som ikke raserer fullstendig, hvilke kuler bør jeg kjøpe til det formålet?

 

Har og lyst på noen kuler som FAKTISK raserer fullstendig, til bruk på predatorjakt. Har jo lest mye pent om V-MAX, men finner ingen til 223 på hjemmelading.no i allefall?

 

Hvilke tennhetter bør jeg bestille? Har lest at noen sliter med å få enkelte til å sitte helt?

 

Og til slutt, hvilket krutt er lurt å få med seg? Er vel greit å ha et par forskjellige?

 

Ellers så har jeg så godt som bestilt et Lee Anniversary kit, en LYMAN 1200 turbo tumbler, Frankford digitalt skyvelære, så skal jeg på xxl nå snart å kjøpe ladeboka, så litteraturen skal innprentes...

Link to comment
Share on other sites

Har og lyst på noen kuler som FAKTISK raserer fullstendig, til bruk på predatorjakt. Har jo lest mye pent om V-MAX, men finner ingen til 223 på hjemmelading.no i allefall?

 

Da må du kjøpe deg briller eller ta en synstest :wink:

For han har plenty :)

http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567642/1213862404

 

Fra 35 grs til 60 grs 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig der ja, også innen hjemmelading blir man rammet av "3-fot syken" og da renner pengene feil vei. :lol:

 

Ellers vil jeg hevde at du har begynt i feil ende, ladeutstyr KAN man kjøpe først hvis man får et rasende godt tilbud.

Jeg mener at man skal lese ladeboka perm til perm 2-3 ganger før man går i gang med handelen.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, forstår deg godt!

Jeg leste den 2 ganger veldig kjapt, gikk sikkert glipp av etpar ting.. Men når jeg skulle lade så brukte jeg laaang tid på å lade opp for jeg dobbel og trippelsjekket alt.

Det er jo det viktigste synes jeg - at du er helt absolutt sikker på at det du gjør er riktig og at du lar være å skyta ammo som du har den minste tvil om er ok!

Føler du deg klar etter å ha lest den en eller to ganger så prøv deg fram. Så lenge du begynner på bunn av tabellene og er 100% sikker på at du opererer med riktig krutt og kulevekt så skal det gå fint :D

 

Ps. dobbel og trippelsjekker alt nå også, men nå kjenner jeg jo pressa og diene samt at jeg har blitt en racer på å sjekke hylser for feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er meget positivt overasket over at jeg fikk gehør for at man faktisk ikke trenger å gjøre alt "nerde-veien". Men altså, jeg glemte å skrive: jeg kommer ikke til å lade en eneste kule før jeg er 100% sikker på hva jeg driver med. Naturligvis.

 

Før jeg bestemte meg for å gå til innkjøp av ladeutstyr så tenkte jeg nøye gjennom det. Har lest opp og ned mange tråder her på forumet, og har hørt om ulykker, og jeg er en naturlig skeptiker når det kommer til slike ting. Så sikkerhet er i allefall det som vil stå i høysetet her, og dette med å dobbelt og trippelsjekke alt..

 

Jeg var på xxl nå og skulle kjøpe den boka. Utsolgt på Alna, så måtte til Sandvika for å kjøpe. Han karen der mente helt bestemt at det var ikke noe å vente med å kjøpe krutt og kuler, og siden det var billigere enn Hjemmelading, så kjøpte jeg bare. Endte opp med en flaske Norma 202, en liten eske Nosler .224 52 grain (perfekt til min 1:12), og så fikk jeg og med en eske Federal tennhetter (small rifle primers). Disse fikk jeg jo EKSTREMT billig ser jeg nå på kvitteringen. 32,- for 1000 stk. Lurer på om det har skjedd noe galt et sted.. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Norma kruttet er muligens bedre enn Vihtavuori, men det pleier å koste dobbelt opp. -Bare som ett lite tips :wink:

Ser ut til at du skal lade mange kalibre også? .223, .224 og .30-06 iallefall? Sikkert endel å spare på å sjekke priser på både kuler og krutt rundt om da.

Når du har sikkerheten i høysetet og dobbel og trippelsjekker alt så går det garantert bra. -Iallefall så lenge du ikke plent skal teste alle maxladninger du finner da vel å merke.. Begynn på bunn på tabeller du stoler på så går det fint :D

 

Tennhetter pleier å koste 30-35øre pr stk, så du har nok betalt for 100. Tror jeg hadde kjøpt inn en hel haug til om jeg var deg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Blir nok litt lesing dagene som kommer nå ja. Både i boka og her på forumet. Har vel egentlig pløyd gjennom de fleste trådene her nå, samt den artikkelen som er skrevet om hjemmelading.

 

Jeg sitter nå å ser litt på prisene til hjemmelading.no kontra det jeg kjøpte på xxl i dag, og xxl ligger bittelitt under i pris, og man betaler jo ikke frakt. Men Hjemmelading har jo en NOE bedre utvalg da.. :) De hadde hele 2 forskjellige kuler i 22 på xxl..

 

Og for å svare deg, jeg skal i første omgang kun lade 223 :) Liten skriveleif på .224, mente å skrive bare 22.. :)

Link to comment
Share on other sites

202-kruttet du har kjøpt, fungerer best med tunge kuler i 223Rem. Med den riflestigningen du har, blir de tyngste kulene uaktuelle for deg. Jeg mener derfor Norma 200 eller 201 ville vært et bedre valg i din rifle. Ihvertfall hvis du også skal lade lette V-Max kuler e.lign til høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja du sier noe der :)

 

Nei den er vel forseglet på noen måte, men må kanskje åpne den for å se det? Er en helt vanlig Norma..

EDIT: Ja den var forseglet under lokket :)

 

Skal høre med dem når jeg stikker innom.. Ser i de ladetabellene her at den blir ubrukelig for meg som skal lade opp til 55gr.

Link to comment
Share on other sites

Heh, hvis jeg skal ha motivasjon til å lese en bok 3-4 ganger, ja da må jeg ha noe handfast å ta og se på... Helt dønn uaktuelt for meg å gjøre det den veien, men det er nå meg.. :)

Ja hvordan skal jeg si det?

Om du ikke har motivasjon til å lese boka grundig, forventer du at vi skal ha motivasjon til å svare på ting du kunne lest i den boka? Bare en tanke......

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg leste Ladeboken, er vist kommet ny versjon(er) siden den gang.

Et godt tips når du skal utvikle ladninger, som jeg mener ikke står noe om i Ladeboken, er å lage ladninger med "litt" tregt krutt i forhold til kulevekt.

Da kan du få til å lage en ladning som fyller hylsa helt uten at du oppnår maks trykk. Jeg prøver å finne krutt/kulekombinasjon hvor full hylse er ca. 80-90% av maksladning. På denne måten er jeg helt sikker på at jeg aldri vil kunne lage en overladning ved å ha i for mye krutt. En slik kombinasjon synes jeg er perfekt for rask mengdeladning av ammo med kruttmål.

 

En kommentar til Ladeboken, er at jeg syns den har en noe hysterisk infallsvinkel mhp sikkerhet. Husker jeg fikk en følelse av at nå var jeg på sikker vei til helvete etter å ha lest den :lol: .

Link to comment
Share on other sites

En kommentar til Ladeboken, er at jeg syns den har en noe hysterisk infallsvinkel mhp sikkerhet. Husker jeg fikk en følelse av at nå var jeg på sikker vei til helvete etter å ha lest den :lol: .

 

Hehe, mulig det er noe som har kommet de senere årene, men helt til slutt i sikkerhetskapitlet, så har de skrevet en "slapp av-del". Hvor det forklares at det er ikke SÅ skummelt, men at man må innom de forskjellige farene, og bra er det :)

 

Men altså, hadde samme følelsen selv. Halveis på tur til å avbestille pakka fra Trond og heller leve videre i glassbobla mi ;)

 

Kom til å tenke på et godt argument for å FAKTISK kjøpe inn litt stasj mens man leser.. Jeg har nå kommet til delen om dier.. Jeg har ALDRI sett en die, og har selvfølgelig ikke den fjerneste anelse om hva en die er og hva den gjør. Hadde jeg hatt et die-sett for hånden ville ting vært mer tydelig for meg.

 

All forskning tilsier jo og, mtp. studieteknikk, at har du handfaste ting du kan ta og se på, mens du leser, så får du flere "knagger" å henge ting på oppi hodet, og læringen blir bedre og mer presis. Dette vil jeg tro de fleste har erfart en eller flere ganger. Skal du lære å skru bil, ja du må ha teorien i orden, men du verden hvis man skulle sittet på skolebenken i to år før man fikk ta i en skrutrekker...

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne kommentaren

Ser at du ikke er alene om å ikke ha giddet å lese hele ladeboken fra perm til perm..... :mrgreen:
er ment på meg, så får jeg vel være et godt eksempel på at det går an å hente informasjon fra andre kilder, for deretter å få til og lade ammo uten å sprenge seg selv :lol: .

 

Det jeg synes var det virkelig store plusset med Ladeboken, da jeg skaffet meg den, var at jeg kunne sammenligne forskjellige kruttsorter bak samme kule (skutt i samme løp), noe som ikke var helt enkelt å finne før.

I dag bruker jeg aldri denne boken som oppslagsverk lengre, da det finnes mye fint av programvarer som kan beregne dette for meg.

Link to comment
Share on other sites

Beklager kommentaren Bly. Det var mer eller mindre ironisk ment.. men beklager likevel. Har akkurat sittet og diskutert laderutiner med folk som absolutt er gammel nok til å vite bedre. Disse framlegger mange interessante torier. For å nevne en spesiellt; << lad så hardt at hettene kommer ut. Dette er eneste måten man får indikasjon på overtrykk uten måleutstyr. Deretter bakker man av ca 1,5 grains så er man der>>....... Nyttig å ta med seg for uerfarne hjemmeladere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=24893

 

 

Bare sånn at du tenker deg LITT om underveis :wink:

 

Den har jeg lest, og er utrolig flott at slikt kommer "ut", spes med bilder. Og som nevnt tidligere, så er jeg en naturlig skeptiker, og ikke kjempetøff når det kommer til ting som kan medføre en viss grad av risiko om man ikke er forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Kom på en ting til:

Jeg har aldri kjøpt tomhylser. Har kjøpt billig fabrikkammo som remington umc og norma jaktmatch.

Ser at xxl har fiocchi helmantel også, dette er en rimelig måte å skaffe seg hylser på og samtidig loggføre hastigheter på fabrikkammo så du har sammenligningsgrunnlag når du skyter dine egne ladninger. Har aldri ladet om fiocchi i riflekaliber, men til pistol og revolver er det veldig bra hylser iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Disse framlegger mange interessante torier. For å nevne en spesiellt; << lad så hardt at hettene kommer ut. Dette er eneste måten man får indikasjon på overtrykk uten måleutstyr. Deretter bakker man av ca 1,5 grains så er man der>>.......

 

Jeg har hørt noen slike jeg også. Tror nok at de gamle gutta visste hva de gjorde de også. Tiden var nok litt anderledes da, uten internet og lett tiljengelig tilgang på altmulig av informasjon.

Skal du finne opp kruttet på nytt, synes jeg ikke at tilnærmingen med f.eks: Lag en serie som starter lavt og øker med små intervaller krutt. Skytt serien fra bunnen og opp til du får tungt hevearmsløft. Bak av med 1-2gr krutt og du har maksladning.

 

Den gangen brukte man jo gjerne en M98 eller tilsvarende, hvor man faktisk kan få en tung hevearm ved harde ladninger.

 

I dag trenger man ikke bruke en slik tilnærming, og det kan også bli tildels meget farlig med en slik tilnærming. For å ta et eksempel; hvis jeg hadde prøvd dette i STRen min hadde jeg neppe fått en tung hevearm før trykket var ekstremt høyt, da geometrien til boltlåsningen ikke "gir/viser trykktegn" (farlige greier!).

Link to comment
Share on other sites

For å ta et eksempel; hvis jeg hadde prøvd dette i STRen min hadde jeg neppe fått en tung hevearm før trykket var ekstremt høyt, da geometrien til boltlåsningen ikke "gir/viser trykktegn" (farlige greier!).

200STR'en viser og tegn som tungt hevearmsløft om ladningene dine er heite nok.

Jeg har ladet for 200STR i snart 20 år, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om ;)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg satte; "gir/viser trykketegn" i hermetegn er at alt er relativt (kansje ikke lett å skjønne slik det var skrevet).

 

Selfølgelig får man tung hevearm på STRen før eller senere, og jeg ville sagt at vi kan kutte før og vente til mye senere..... farlig mye senere...

 

Påstand: Det er letter å kjenne, og å få en tung hevearm med en to klakkers 90 graders (løft) hevearm.

Link to comment
Share on other sites

Bly, du er på tynn is, og flere av påstandene dine er direkte gale, jeg gidder ikke å ta diskusjonen men satser på at Fredrik er en fornuftig kar.

 

JEg våger påstanden at det er tryggere å ha tregt hevarmsløft i en Sauer enn i en Mauser - det oppstår rett nok ved noe høyere trykk. Men ikke så mye. Og Saueren kan holde på en hylse langt opp i området hvor hylsa blir "støpt" ut i alle tilgjengelige rom, den "flyter" og fyller bolthode, utstøter og utvider seg til "magnumbelte" i mellomrommet mellom bolt og kammer.

Ref. f.eks. Rufus sin 6.5x47 for lenge siden (søk Rufus og overladning 6.5x47).

 

Når messingen flyter i en Mauser, så flyter den - ut, mot utdrageren hvor hylsa ikke har støtte og revner, slipper gass ned i magasinet og stokke splintrer etc...

 

Merk at disse designene havarerer hylser til ubrukelighet ca. ved samme trykk, for Sauer/S&L97 støtter ikke hylsehodet sideveis før det har utvidet seg litt.

 

Hvor tregt hevarmsløft du får avhenger av hvor fint maskinert kammeret og bolthodet er, har børsemakeren gjort seg flid, så er det blankt og hylse sitter dårligere fast.

Har skutt Rem700 som fikk trege hevarmsløft med bortimot alt.

 

Ordentlige data, eller kronograf mann - som et minimum. Eller QL, kronograf og 20års erfaring, da eksperimenterer jeg under tvil.

 

K

 

PS. "Fetta ho e jusså ei motorsag - dæven steike du må vetta ka du gjær"

Link to comment
Share on other sites

Bly, du er på tynn is, og flere av påstandene dine er direkte gale, jeg gidder ikke å ta diskusjonen men satser på at Fredrik er en fornuftig kar.

 

Så det du sier er at jeg skal prøve meg fram til hevearmen omtrent ikke går opp, og da gå ett lite hakk ned? :lol:

(Må vel for ordens skyld presisere sarkasmen...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...