Jump to content

17 HMR


Lassewan

Recommended Posts

Har veldig lyst til å investere i en børse i 17.HMR - primært til revejakt (åtejakt + lokkejakt)

Er dette ett kaliber som gir snevert utvalg av aktuelle rifler??? Noen som vet om Tikka T3 evt leveres i dette kaliberet? Har en .243 i Tikka, og er superfornøyd med den på alle mulige måter..

Synes CZ er litt kjedelige, og avtrekket har fått lite skryt på de - der føler jeg at Tikka T3 er reine drømmen personlig...

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt .243 idag - som jeg anser som ett "finkaliber" - som jeg i utgangspunktet kjøpte for å bruke på rev og rådyr... På rådyr er .243 suveren synes jeg - men synes fortsatt det blir litt overkill på rev... :roll:

Dette blir ei børse jeg KUN skal jakte rev med, og jeg fascineres av presisjon i dette kaliberet - og ikke minst effektev av v-max kulene..hehe

Link to comment
Share on other sites

Ååå, beklager. Regnet nesten med du ladet selv. Tror ikke du får det i Norge i hvertfall. Men du har vel noen kjenninger som kan lade? Eller så er det jo bare å få handla seg et ladesett :)

Med de kulene der, så kan du passere 1100 m/s. Å da begynner man å snakke :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe - ser den... Jeg er typen som gjerne skulle ha ladet selv, men som veit med meg selv at tidsklemma kommer til å ta livet av alt som er av planer der..hehe

I tillegg er jeg kanskje den typen som ikke nødvendigvis kjøper ett våpen fordi det er veldig lurt - eller fordi jeg har ett stort behov for det.. Noen ganger har man bare lyst på noe..og da kommer vel "smågutten" frem i oss alle tenker jeg.. Men har litt av hvert i skapet etterhvert, for det meste grove kalibre, så moro og leke seg litt i den andre enden av skalaen 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig erfaring med kaliberet. Har skutt mange ryper med det, og på bakgrunn av det er jeg ørlite skeptis til denne mot rev. Om du ikke treffer rypen perfekt kan den fint kaste seg utfor en skrent eller lignende. Sist jeg sjekket var en rev betydelig større enn en rype.

 

Om du treffer perfekt, noe kaliberet åpner for, er det grei. Men med en litt uheldig treff vil jeg tro du har en skadeskyting på hendene. Jeg har bare brukt Game Point ettersom jeg skal spise det jeg skyter. Må innrømme at jeg ikke vet om en V-Max er mer effektiv på en rev enn Game Point. 100 meter vil jeg si er maksimal avstand du bør prøve deg på.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mene noe om kaliberet er godt nok for rev eller ikke, for det har jeg ikke bakgrunn for å si noe om. Men jeg leser på amerikanske forum at det skytes coyote med denne "over there". Og kaliberet blir mer og mer populært til rev i England.

 

Har ikke skutt rev selv med dette kaliberet, så dette er kun gjengitt informasjon, ikke selverfart.

Link to comment
Share on other sites

"hele" vennekretsen min skyter rev med .17 hmr. Detter både med v-max og med gamepoint. Men du bør kun skyte på korte hold (>60-70 meter) med gamepoint, fordi du må være sikker på at du treffer godt.. hvis ikke er det lett å skadeskyte.

Men med vmax har du en del bedre margin, selv om du selvfølgelig må treffe med den også for at det skal være effektivt.

 

Ikke tvil på .17hmr VS rev. Bare vær sikker på at du treffer der du skal på moderate hold :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner tråden litt, håper det er ok.

 

Noen som vet kulebane på gamepoint innskutt på 100 meter? Jeg har sjekket på PCB og Norma sin balistikktabell, som gir likt resultat. Men om noen har skutt på ulike avstander innenfor 100m og gjort notater på kulebanen e.l. Gjerne også vmax, tnt osv.

 

Skulle gjerne testet selv, men er bitende kaldt her for tida, så om jeg kan ta en snarvei ved å spørre dere, så gjør jeg gjerne det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...