Jump to content

Duejakt på havreåker?


Eley

Recommended Posts

Prøvd meg en stund nå på duejakt i en havreåker, og selv med den dypeste kamuflasje og 15stk lokkeduer i rett formasjon mot vinden, så vil ikke en eneste due ta turen nedom. Like frustrerende hver gang, når jeg ser dueflokken passere rett over jordet uten den minste interesse.

Derfor har jeg begynt å lure, kan det være havren som er uinteressant? Vet havrefrøet er kapslet inn og kanskje uinteressant for dua om det er lettere matkilder tilgjengelig?

 

Noen som har erfaringer å dele om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig gode nyheter for en som har fått jakt ved en havreåker... :roll:

 

Så forresten noe pussig i dag. Cruiset på E6, og i disse duejakttider befinner blikket seg like ofte på jordene ved siden av enn på veien (!), og der så jeg jammen det landet en liten flokk med duer i kort gress på et jorde. Ca 30 meter unna lå en nyslått kornåker. Der var det ingen...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke best med erter om det ikke finnes duer der, det beste er der man ser det kryr av duer, spiller ingen rolle om det er erter, raps, hvete. Men det er ikke noe vits i å bare sette seg ut i en erteåker og håpe man skyter noe særlig duer, man må ut å lete. Rundt her har jeg 100 daa erter, 800 daa Hvete, naboen har 100 daa raps, og 600 daa hvete. Og det finnes nesten ikke en due rundt her.

Link to comment
Share on other sites

Havre er vel egentlig det verste bortsett fra gress kanskje. Men når bøndene pløyer for å så høsthvete kan det bli bra på hvilken som helst åker.

Her omkring er erteåker det desidert beste, uansett virker det som. Det er 500+ duer på alle erteåkrene i området garantert den 21. aug omtrent. Så den saken er sikker her hvertfall

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut til at det faktisk ikke nødvendigvis spiller så stor rolle hva som er på jordene, i mine trakter er det jo egentlig bare bygg og havre som er aktuelt. Jeg prøve å jakte i en erteåker i Odalen i fjor, men må si meg skuffet, fløy en god del duer vi kunne se på lang avstand, vi hadde 15-20 lokkeduer ute i riktig formasjon i forhold til vinden og satt meget godt kamunflert, men det ble bare et par duer.. og de ble skutt når de fløy over i stor høyde..

 

men på mine hjemtrakter så virker det som at det er location location location som gjelder. Det kan så klart være helt annerledes andre steder, i går så jeg forresten at det satt en flokk på ca 50 duer på en pløyd åker.. og lette etter spillkorn mens det 200 meter lengre bort var 600 daa men relativt nytreska byggåker.. men igjen.. location

Link to comment
Share on other sites

Her i Follo har duene stort sett god tilgang på erter, oljevekster og hvete, som jeg mener er de prefererte vekstene for duene her i distriktet, i den nevnte rekkefølgen. Har aldri opplevd at det har sitti duer på bygg eller havreåker her på gården. Men i områder hvor det bare er bygg og havre som dyrkes, har duene ikke noe særlig annet valg enn å beite på dette.

 

Men nå må det sies, som tidligere nevnt, at plasseringen av jordet også har mye å si. Duene kan lett velge å fly forbi en erteåker, for å beite hvete, hvis hveteåkeren ligger mer gunstig plassert i forhold til trekkruter, oversikt, hviletrær osv. Har også erfaring med at det gjerne er spesielt heftig "luftforsvar" rundt erteåkre de første dagene under jakta, siden alle ivrige duejegere veit at duer er veldig glade i erter. Dette vil raskt føre til at duene trekker unna til tryggere områder, selv om beitet ikke er like fett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...