Jump to content

Sivilpistol 5 tips til pistol


Dexter

Recommended Posts

Hvis du med tiden ønsker å sette på rødpunkt sikte kan det være greit å velge en som er forberedt på det med skinne el.l. på toppen.

 

Noen 22 pistoler er kresne på ammunisjon, jeg ville lagt vekt på egenskaper som pålitelig og altspisende.

 

Ellers er det vel bare å finne en med godt grep som passer deg, eller lar seg tilpasse. Våpen som walther p22 og sig mosquito som ser veldig kjekke ut på bilder er faktisk en god del mindre enn sine storebrødre.

 

De fleste har en 22 liggende, så spør om de du skyter med kan ta med seg en dag så du får prøvt litt forskjellig!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter production, standard eller open med et våpen det finnes velfungerende .22-kit til (1911, CZ, Tanfoglio, Glock?), kan det være et alternativ... Da får du et våpen du er "vant" med, og kan kanskje bruke samme hylster og magasinholdere.

 

Det funker for meg med en CZ - jeg kan ikke innestå for andre våpentyper.

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg som regel å ringe til våpensjapper har jeg funnet ut. Hvis jeg ikke begynner å bli helt presenil så mener jeg at jeg har kjøpt Rugere hos både Våpensøilen i Bergen og Interarms i Porsgrunn. Regner med begge eksisterer fremdeles.

 

Det finnes forøvrig et lass med pistoler i det segmentet du titter på. F.eks Sig Mosquito, Beretta Neos, Browning Buckmark osv osv. Aner ikke hva som er tilgjengelig av det i Norge med noenlunde sivilisert leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

Ruger MK3 eller Beretta M87 Target.

 

Begge er lette å montere evt optikk på, tar ti skudd i magaisnet, og har magasinutløseren plassert på rett sted.

 

Berettaen har i tillegg en sikring som er lettere å slå av, og magsiner som er litt lettere å dytte helt inn.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 87 target som jeg har tenkt å bruke til dette, pistolen er litt lett, så jeg ser rett og slett for meg å skaffe et litt tungt rødpunktsikte, avtrekket er jo ikke akkurat nydelig heller, så litt mere vekt hjelper vel på det også.

Med litt mekking skal det være mulig å få tilpasset CR-speedhylster til denne pistolen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Beretta model 76, som vel er forløperen til 87. Har fått den til å passe helt greit i ett CR-speed hylster.

 

Slemmo: Hvilken festeskinner er det som passer til 87? På min 76 er det og en smal skinne på toppen men har ikke funnet noe som passer..

Link to comment
Share on other sites

Min kone har en slik Beretta U22 Neos liggende (riktignok i Inox utgave), satt opp med rødpunkt:

Beretta_Model_U22_Neos_-_22_calibre_JPG.jpg

Jeg tror ikke hun har skutt den så veldig mye etter at hun fikk meg til å montere rødpunkt på en av "hunter" utgavene av Buckmark, men sistnevnte er ikke fullt så lett og håndterlig som Neos'en er.

 

Jeg har ikke brukt den noe særlig, men jeg liker grepsvinkelen som virker litt "glockete" på meg. Så langt har den ikke klikket med noen form for ammo (noe jeg synes er sært av en .22 pistol av denne typen) :wink:

 

Presisjonen ligger omtrent som for en MkII eller Buckmark med tilsvarende oppsett. Den store forsjellen på denne og en 87 er plastkonstruksjonen/striker systemet og ikke minst prisen. For min del blir en 87 mer en ren target pistol av den gamle typen, i samme divisjon som High Standard xxx, Smith 41, etc. Liker man grep og følelse man har med en Beretta 92 så er forøvrig 87'en helt knall.

 

Får man kjøpt Neos i kongleriket så synes jeg den er verdt å ta en titt på til dette bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Husk å kaste ut "ladd-kammer-varsler-saken" før den forårsaker feilfunksjoneringer.

 

Noen av disse er nemlig litt feildimensjonert, og dytter hylsa til siden når sluttsykket åpner, slik at utstøteren bommer på hylsa. Ikke sikkert din har dette problemet, men det har oppstått på mer enn en pistol, jeg ville ikke tatt sjansen på å la den sitte i..

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

 

Houge gummigrep gjorde at den satt enda bedre i mine passe store hender, men det måtte skjæres litt for å komme skikkelig til magasinutløseren.

 

Har du bestemt deg for sikte? Kom over noen forslag i denne korte tråden: http://forum.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=17271&start=0

 

Evert: Jeg er også på leit etter sikte til min kl.5 sivilpistol (Beretta mod 76). Vet du hvilke fester som passer på den tynne skinna på toppen, eller om det må løses på andre måter? (mener å huske du hadde kjennskap til denne, eller tar jeg feil?)

Link to comment
Share on other sites

takker for tips, skal ta en kikk på ladd-kammer varsleren.

 

tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med grepet, da jeg har litt små hender, ikke noe mods foreløpig iallefall, ikke bestemt meg for sikte, tror det blir lyddemper i første omgang, må ta det litt etter litt, da jeg ikke bare har ett prosjekt på gang samtidig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...