Jump to content

Jakte stokkand+bruk av båt


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser stokkender kan felles nå. Jeg har lyst å prøve jakt på havet. I den forbindelse

lurer jeg på reglene i forhold til bruk av båtmotor:

1. Det er jo lov å bruke motor til/fra stedet jakten skal foregå, har jeg forstått, men deretter må motor fjernes/legges i annen båt.

Gjelder denne regelen også dersom en skal jakte fra et skjær som er overskylt ved høyvann? Jakten skjer jo fra land?

Viltloven §21: "Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden."

 

Jakten bedrives jo ikke _fra_ motorbåten... Er det da lov å ha en mann i motorbåt for å hente fugl, mens jeger sitter på skjær?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tolke det som at du har lov å bruke motorisert båt ut til skjæret. Dette forutsetter at det ikke er snakk om å bruke båten for å finne viltet, for så å legge til land for å skyte, men postere på trekk. Skal du bruke båten for å hente inn påskutt fugl, må også motoren tas av.

Link to comment
Share on other sites

"forbudt å drive jakt fra motorbåt" er jo det loven sier. Men man bedriver vel ikke jakt _fra_ motorbåt når man bruker motor for å hente skutt vilt?

Selve jakten foregår jo fra "land"? Jeg tolker det dithen at skal man løsne skudd fra båten, da er det forbudt med motor. Å hente skutt vilt med motorbåt

er jeg litt usikker på om denne paragrafen sier noe om? Intensjonen med loven må jo være (i likhet med andre paragrafer som automat-gevær, motordrevet kjøretøy, ikke jakte fra bil o.s.v.) å gi viltet en sjanse.... med motorbåt kunne man jo innhentet en fugl og skutt den i fart...?

Link to comment
Share on other sites

Da må man jo nesten stille seg spørsmålet: Hva er intensjonen med denne paragrafen? Det må jo da være det at dersom man har motor på båten, så er fristelsen stor for å bruke denne? Jaja, men reglene skal jeg følge.

 

Men for øvrig: hva er kilden til sitatet om at påskutt vilt ikke kan hentes med bruk av motor? Er det NJFF sin "håndbok" til sjøfugljakt?

Dette er i så fall ikke lovverk... ...

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe problem med å ro i seg selv, værre med å måtte ta av motor/plassere denne bort bare for å få jaktet litt, gjerne med en båt som senere/neste dag skal brukes til fiske... ...

 

Jeg har ingen problemer med å ro, men har ikke båt selv, og må da låne en som er hyppig i bruk. Hadde vært greit å slippe å avmontere motoren hver gang. Jeg må sikkert da få avmontert motoren og bære den opp og inn i bilen (eneste sted å låse den inn).

 

For all del - har rodd før... ... ... var egentlig mest interessert i å vite hvilke forhåndsregler og forberedelser som måtte gjøres...

Link to comment
Share on other sites

Ser den. Ikke alle har ei rosjekte for hånden, likevel synes jeg motviljen mot roing er påfallende stor her inne. Folk kjøper uten videre ny rifle og ny hagle eller 4-hjuling og "jaktbil", robåt - den sitter langt inne?

 

Om motoren er "bærbar" dvs. så er det kurant å hekte den av og legge den på skjæret en jakter fra, evt. på ei øy i området en jakter. Det har jeg gjort flere ggr. med 9.9hk f.eks. Kamuflerer den et sted og ror rundt til jeg skal hjem, for så og hekte den på igjen og frese innover.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da må man jo nesten stille seg spørsmålet: Hva er intensjonen med denne paragrafen? Det må jo da være det at dersom man har motor på båten, så er fristelsen stor for å bruke denne? Jaja, men reglene skal jeg følge.

 

Men for øvrig: hva er kilden til sitatet om at påskutt vilt ikke kan hentes med bruk av motor? Er det NJFF sin "håndbok" til sjøfugljakt?

Dette er i så fall ikke lovverk... ...

 

 

Jakt fra båt

 

I henhold til friluftslovens § 6 er ferdsel på sjøen med båt (både med og uten motor) fri for enhver.

 

Dette er en reell allemannsrett og det stilles ikke krav om bosetning i Norge. Båt kan også benyttes under jakt. Dersom det ikke benyttes motor, kan båten brukes overalt og på den mest fordelaktige måten for jakten. Viltlovens § 21 setter imidlertid forbud mot bruk av motorbåt nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. Forbudet innebærer at jegeren ikke lovlig kan felle vilt fra båt påmontert motor. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. Bestemmelsen om forbud mot jakt med motorbåt gjelder ikke for seljakt.

 

 

Det er verd å merke seg at det etter viltlovens § 22 ikke er lov å avlive svømmende hjortevilt, med mindre det forfølges som skadet. Utgangspunktet er altså at andre og mindre pattedyr kan felles mens de svømmer. Å forfølge svømmende pattedyr med båt vil imidlertid etter en konkret vurdering kunne være i strid med viltlovens § 19 dersom en utsetter viltet for unødig lidelse.

 

Link til artikkelen "Den frie jakten på hav og fjord"

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-2-3/page7.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg får høre med han jeg eventuelt får låne båt av, om det går greit å ta av motor og legge den fra meg på dertil egnet sted. Burde jo gå greit... Jeg er ikke ute etter å bryte noen lover, men samtidig vil jeg ikke gjøre ting værre enn de må være 8)

 

 

Hvordan forholder dere dere til stell av våpen før/etter jakt på sjøen? Bare ha olje på våpenet før (ytre stålet) og etter jakten? Ser noen regelrett vasker haglen... vil ikke en god pusselapp med olje ta bort det nødvendige? Man dypper jo ikke akkurat haglen i sjøvann under jakten...?

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot motorbåtjakt i skjærgården støtter jeg 100%. Jeg har sett eksempler på jakt hvor denne regelen absolutt ikke ble fulgt og det var ikke spesielt "human jakt". Var mer skremsel, motorlyd og cowboyskyting.

 

Selv om det ikke er lov til å forfølge skadeskutt fugl med motorbåt, ble vel en jeger frikjent for akuratt dette i fjor. Retten la større vekt på å få avlivet fuglen enn om båten hadde motor eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Det burde holdt å

Fjerne vital del så motor ikke kan kjøres med, kan ikke se noe problem med at motoren henger på så lenge man ror!!

 

Det ser vel ikke de fleste men lovgivende myndighet har sikkret seg mot at du putter pluggledninga i lomma ved kontroll med å forby bruk av båt med montert motor

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg har sett eksempler på jakt hvor denne regelen absolutt ikke ble fulgt og det var ikke spesielt "human jakt". Var mer skremsel, motorlyd og cowboyskyting.[...]

Og det tror du det ville blitt mer av om motorbåt med f.eks 5 hk ble tillatt? Eller om det ble lov å hente død fugl med motorbåt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes at det er en fair regel å ikke bruke motor under jakta, men det at man ikke kan bruke motor til å følge skadet vilt, er helt på trynet etter min mening. Det er så og si håpløst da det gjerne er litt sjø, og skadet vilt kan svømme fort. Snakker dessverre av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Denne har vi hvert år.

 

Forbudet mot motorbåtjakt i skjærgården støtter jeg 100%. Jeg har sett eksempler på jakt hvor denne regelen absolutt ikke ble fulgt og det var ikke spesielt "human jakt". Var mer skremsel, motorlyd og cowboyskyting.

Jepp! Forbudet støttes 100% her også. Av samme grunn, og at den type "jakt" som motorbåtjakt er ekstremt dårlig reklame for jakt generelt.

 

De som jakter på en ordentlig måte på sjøen er stort sett usynlige, og ingen vet om dem - de få som jakter ved kjøre etter fuglen med båt (uansett båt) ser ALLE, og de oppfattes da som "slik er det man jakter på sjøen" - med de eksemplene jeg har sett (og noen ville sikkert vært lov om det var lov å jakte med motorbåt) ville ikke veien til et nytt forbud vært lang, om ikke hele sjøfugljakta ble forbudt.

 

Noe av problemet er at det da vil tiltrekke seg alskens latsabber som kun gidder å starte påhengeren og lade pumpehagla - og kjøre dit det er mest fugl de kan massakrere.

Det er samme med de som kaster fuggeln i sjøen når de har tatt ut bryststykkene, dette synes ikke og folk flest tror de bare skyter fuglene og lar dem drive avsted. Senk eller stein ned restene! Har havnet oppi rene belter av slaktet skarv.

 

mS, ja det tror jeg, for da kan en forfølge svømmende fugl så lenge en vil,og f.eks. plukke tom ærfuglflokker med rifle. Det er umulig for oppsyn å skille på forfølgelse av skadet fugl (og de blir jo det ved påskyting uansett) og bare jaging. Det ville gjøre jakta uendelig mere effektiv, og tillate en uendelighet av skyteglade latsabber å jakte veldig mye mere effektivt enn selv de største ekspertene gjør idag. Vi skal huske på at ineffektiv jakt er det som holder jakta åpen for alle, eller fleste mulig.

 

Regelen vi har idag er enkel, enkel å forholde seg til, gir ikke rom for tolkning, lager ikke byråkrati, en veldig grei regel synes jeg.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du henter jo elgen med traktor/jernhest.

kan ikke se problemet i å hente død and med motorbåt.

I hennhold reglene til jakt på sjø så må en jo konkludere med at bruk av traktor på elgjakt med motor montert er tvilsomt...

(for og dra viltet hjem selfølgeligt)

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er en kjempefin regel, jeg liker og ro, har sittet og kost meg i en liten gummibåt noen fager nå, og har fått skutt inn noe ender, men fristelsen blir for stor når det komme måker og setter seg innenfor haglehold... Skal man ut i litt større sjø ville jeg nok hatt en båt som er satt sammen for roing ja.

Link to comment
Share on other sites

[...]mS, ja det tror jeg, for da kan en forfølge svømmende fugl så lenge en vil,og f.eks. plukke tom ærfuglflokker med rifle. Det er umulig for oppsyn å skille på forfølgelse av skadet fugl (og de blir jo det ved påskyting uansett) og bare jaging. Det ville gjøre jakta uendelig mere effektiv, og tillate en uendelighet av skyteglade latsabber å jakte veldig mye mere effektivt enn selv de største ekspertene gjør idag. Vi skal huske på at ineffektiv jakt er det som holder jakta åpen for alle, eller fleste mulig.[...]

Hvor enkelt det er for oppsynet å avgjøre saker og ting kan løses på mange måter. En ordning med "fritt fram så lenge motor er mindre enn 5hk" vil f.eks være like enkel. Det samme vil en ordning av type "skudd fra motorisert båt forbudt, men lov å hente død fugl med motorbåt". De "umulige" gråsonene er jo uansett på plass i dag da en relativt fersk sak i Østfold sier at man i visse tilfeller kan avlive skadet vilt med hagle fra motorbåt. (harrygutta i rib med 150hk og pumpehagler uten magasinsperre som kjører rett inn i flokken og tømmer magasinet tror jeg neppe bryr seg nevneverdig om annet enn risikoen for å bli tatt uansett).

 

Om målet er å gjøre jakta mer utilgjengelig, og reservere den for oss har rikelig tilgang på båter av ulike former, vet hvordan en åre fungerer og innehar solid lokalkjennskap (så vi vet når det går an å ro/padle til de gode plassene, uten å måtte rope på NSSR når strømmen snur) så fungerer motorbåtforbudet utmerket. Men jeg mener nå det at det er plass til betydelig fler der ute på fjorden og at en "oppmykning" av reglene rundt motorbåt på jakt kunne være på sin plass. (ikke at det påvirker jakten min nevneverdig, de siste årene har 90% av fuglen jeg har skutt blitt skutt fra kajakk)

Link to comment
Share on other sites

(harrygutta i rib med 150hk og pumpehagler uten magasinsperre som kjører rett inn i flokken og tømmer magasinet tror jeg neppe bryr seg nevneverdig om annet enn risikoen for å bli tatt uansett).

 

2010 blir mitt 22 år på sjøfugl i Østfold, har aldri opplevd det du beskriver her. Det vi så for 10-15 år siden var at en og annen hummerfiskere knep seg ei alke på veien hjem.

 

Det at folk skyter mye fugl fra båt er en myte. I x antall knop med sjø har du mer enn nok med å holde deg fast, det er så ineffektivt som overhode mulig. De som skyter mye fugl sitter på land med lokkefugl og holder hue lavt(Sånn som oss)

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

2010 blir sesong nr 14 på Vestfoldkysten for min del, og har sett nevnte fenomen (rib+pumpehagle+"alternativ" jaktmoral) 3-4 ganger på den tiden, og har en sterk mistanke om at det er samme gjengen alle gangene. Angående hvor effektiv metoden er så har du nok mye rett, strengt ulovlig er den uansett.

 

Edit: skal du ha virkelig effektiv ærfugljakt er nok seilsjekte tingen (14-15 fot med spriseil og liten fokk, en mann med hagle bak fokka og en rormann som såvidt titter over kanten). Prøvde det en sesong, og det fikk mer preg av fangst enn jakt...

Link to comment
Share on other sites

Det at folk skyter mye fugl fra båt er en myte. I x antall knop med sjø har du mer enn nok med å holde deg fast, det er så ineffektivt som overhode mulig.

Nettopp, for det er ikke lov med motorbåt, så det nytter ikke å forfølge i lengden. Kunne jeg kjøre etter i 4knop uten å anstrenge meg skulle jeg tømme øya for ærfugl på kort tid.

Det er jo bare å kjøre passe sakte etter og plukke... Har prøvd såvidt med 2 mann i rask robåt - en ror og en skyter - blir masse skyting og litt mindre fugl, men likevel.

 

EDIT: Er jeg finværsjeger - ja!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vil motorbåtjakt utført på fornuftig vis være særs effektivt (bare se på de danske fellingstallene), men de helt eneorme konsekvensene på bestanden tror jeg ikke vil komme likevel. Til det er været for ustabilt på høsten, betsanden er fremdeles økende, og "de fleste" kommer ikke til å skyte lassevis med fugl selv om de kan (og det kan man uansett, 100+ fugl pr mann pr sesong er absolutt ikke vanskelig å få til for en ivrig jeger med hagle, lokkefugl og en båt med kun årer. Jeg fikk det hvertfall til som 16-åring som ikke hadde tatt i en hagle untatt de 10 skudda på jegerprøven).

Link to comment
Share on other sites

men de helt eneorme konsekvensene på bestanden tror jeg ikke vil komme likevel

Uttaket vil øke dramatisk, men antakelig har du rett. Ornitologene vil uansett påstå noe annet. Og det er det som virkelig dreper denne diskusjonen - det vil aldri i helvete bli lov uansett hva vi mener :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nåja, f.eks at død fugl ikke kan hentes med motorbåt er en tolkning økokrim har gjort. Den er ikke spikret i hverken lov eller forskrift, så den kan "fort" endre seg (begge veier).

 

Edit: saken i østfold sier ingenting om henting av død fugl. Bare at avlivning av skadet vilt kunne gå forran motorforbudet i noen tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...