Jump to content

Innbrekking av nytt løp (Sauer STR)


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Har nå fått STR 6,5 i hus til Håpet.

Men da er det store spørsmålet....

Her er mange meninger om hva som må gjøres i forbindelse med første skudda...

Hvordan gjør dere det med nye løp?

Og hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

1 skudd + puss X5

2 skudd + puss X5

5 skudd + puss X2

10 skudd + puss X2

 

det gjør jeg. tar et par timer...minst ......og man blir lei pussinga

 

 

Denne er grei.

Men kva pusser du med?

Bruker du grafittfett på kulene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte fatter om jeg burde gjøre noe speselt i forhold til innbrekking når jeg kjøpte min Tikka T3 .223 og han mente det ikke var noe poeng å gjøre noe ut av det, så første gang jeg var på banen skøyt jeg 20 skudd for å skyte inn børsa og pusset når jeg kom hjem og ferdig med det, han har skutt på høyt nivå i 30 år, DFS, jaktfelt......2 NMtitler i militær baneskyting osv. så da var det greit for meg.

Hva er det egentlig som skal skje når man brekker inn løpet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne er grei.

Men kva pusser du med?

Bruker du grafittfett på kulene?

 

Grafittfett??? :shock:

Hørte i mine DFS dager historier om noen som smurte fett, molybdenfett, grafittfett, et-eller-annet på kulene på nye løp.

 

Det kan jeg bare si; Ikke smør noe på kulene :!: Dvs. hvis du ikke har tenkt å lage noen buler nedover løpet, som produsenten har prøvd å IKKE lage. (løp selges i graderinger, de med minst dia. variasjon er ansett for best) Det løpet du har skal du prøve å holde slik...

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ingenting på kulene. bruker vanlige mantlete kuler, ikke ladet til max. feks krag ammo. pusser helt rent mellom hvert skudd.

 

om det funker? de pipene jeg har brekt inn slik samler ikke dårligere enn de pipene jeg ikke her brekt inn. (de samler ikke noe bedre heller....) men har en oppfatning av at de er lettere å pusse rene etterpå. at de samler mindre dritt.

 

tror det er en grunn til at forsvaret har et lignende innbrekkingsprogram for sine 12,7mm skarpskyttergevær.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Grunnen til att eg begynner å bli usikker er att eg fikk en splitterny STR i posten i går oppi kofferten ligger det en bruksanvisning for inbrekking der står :

 

INNSKYTING AV NYE GEVÆRLØP

 

 

1. pussløpet med goldmedaljong våpenolje nr1 og våpenolje nr 2. La pipa være fuktig innvendig av olje nr 2 når skytinga starter.

 

2. smør grafitt fett (gunslick) på geværkulas styreflate

 

3. skyt 10 skudd med 1 min mellomrom med grafittfett på kula

 

4. gjenta pkt 1

 

5. gjenta pkt 2 og deretter 3

 

6. gjenta pkt 1

 

7. Vær nøye med att pipa alltid er litt fuktig innvendig med olje nr 2 før skyting starter men ikke så mye att det renner

 

Lykke til med ny pipe/nytt våpen

 

Sitat slutt

Dette skrivet blir levert med fra en av landets største Sauer service stasjoner.

Link to comment
Share on other sites

 

tror det er en grunn til at forsvaret har et lignende innbrekkingsprogram for sine 12,7mm skarpskyttergevær.

 

Jeg hadde gleden av å være med på innbrekkning av 3 MØR. Alt vi gjorde da var å skyte 200 skudd på en dag å pusse mellom 25 skudd. Det var det.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en hos DFS skyterkontoret som hadde vært på Sauer fabrikken.

I den forbindelse hadde han kommet inn på det med innskyting av løp til Sauer STR.

De hadde sakt at det ikke var nødvendig å skyte inn deres løp.

Alle løpene var testskutt for å sikre at de var innenfor en tolleranse.

Ble de godkjent var det bare å sette i gang å skyte. Om du skjøt ett eller 1000 skudd hadde ingen betydning

Kun vanlig vedlikehold ble annbefalt.

Så da skulle vel den salen være grei.

Link to comment
Share on other sites

 

tror det er en grunn til at forsvaret har et lignende innbrekkingsprogram for sine 12,7mm skarpskyttergevær.

 

Jeg hadde gleden av å være med på innbrekkning av 3 MØR. Alt vi gjorde da var å skyte 200 skudd på en dag å pusse mellom 25 skudd. Det var det.

OM ikke prosedyren er endret siden 2005 så har dere enten ikke fulgt den (som beskrevet i UD 6-et-eller-annet for 12,7 mm mør) fo der er det en prosedyre på 20 enkeltskudd med puss i mellom og 10 X 3 skudd med puss. det dere har gjort høres ut som vanlig puss pr 25 skudd som skal gjøres uansett med det våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en hos DFS skyterkontoret som hadde vært på Sauer fabrikken.

I den forbindelse hadde han kommet inn på det med innskyting av løp til Sauer STR.

De hadde sakt at det ikke var nødvendig å skyte inn deres løp.

Alle løpene var testskutt for å sikre at de var innenfor en tolleranse.

Ble de godkjent var det bare å sette i gang å skyte. Om du skjøt ett eller 1000 skudd hadde ingen betydning

Kun vanlig vedlikehold ble annbefalt.

Så da skulle vel den salen være grei.

Hadde sagt det samme om jeg hadde solgt løp :wink:

At presisjonen ikke blir bedre er kanskje mulig, men tiden mellom puss blir vesentlig forlenget. Jeg skjøt et 500 meters stevne forleden med 6BR løpet. Hadde beste gruppe og best total samling. Samme løpet/rigg har jeg brukt til jaktfelt i hele år. Da jeg skjøt stevnet hadde jeg skutt 600 skudd UTEN å pusse, annet enn en våt lapp med solvent etterfulgt av to tørre hvert 100 skudd ca. Total tid på våpenpuss 4 min...Løpet har nå 4000 skudd totalt.

 

Kulene er molybelagt. Løpet er innbrekkt.

 

Har andre løp som setter 5 skudd som haglesupper hvis du ikke pusser ordentlig etter 50 skudd som jeg IKKE tok tid med prosessen. Med puss skyter de bra.

ALLE løpene jeg har brukket inn kan jeg skyte nesten ubegrenset med. De jeg ikke har gror igjen.

 

MIN konklusjon; Ta tid med å brekk inn. UANSETT kan det ikke skade, og min erfaring stemmer med andre jeg stoler på som også har mer krav til presisjonen enn gjennomsnittet

Link to comment
Share on other sites

bare sitter med en liten konspirasjonsteori ;)

 

om jeg solgte løp, å hadde en stor andel av et slags monopol, å visste at innbrekking gjore at løpene varte 20 % lengre, om jeg da ropte dette ut høyt, ville salget mitt gå ned, for løpene ville vare lengre.

 

er det da lurt å si at man bare kan skyte i veg, eller er det lurt å si at om folk brekker inn løp vil de vare lengre?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi er inne på konspirasjons teorier. Så henviser jeg til linken i mitt første innlegg. Der en ikke helt ukjent autroitet sier at innbrekking er kun for å slite ut løp.

 

Men dette med innbrekkning er litt relgion over får jeg inntrykket av. Så diskusjonene er ferdig for min del. Hatt for mange av de diskusjonene i HiFi miljøet. Til å vite at det skjelden kommer noe godt ut av de. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært fint hvis noen innbrekks-svergere kunne funnet noen forskningsrapporter på hva som egentlig skjer med stålet og boregjengene etter 70 puss? 8) Etter artikkelen der ble jeg litt nysgjerrig. Har hørt det skal ha noe med porene i løpet å gjøre, men *host* det høres svært urealistisk ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

1 skudd og så pusser jeg, deretter 20 skudd så pusser jeg helt rent. Bruker Hoppes elite skum og bronsebørste - blir helt rent og pent. Samme prosedyre gjennom hele levetiden til løpet: 20-30 skudd og puss. Har remignton - tikka - winchester og ingen av dem mantler nevneverdig. Brukte JB pasta mellom hver 500 skudd - har en teori om at den tar bedre fastbrent karbon.

 

Etter min mening er Innbrekking for børser med "dårlige løp" med mye grader og ujenvheter.I gode løp kan overdreven pussing med alt slags remedier kan heller gjøre mer skade en godt. (boreguide og en god pussestokk er et must).

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi er inne på konspirasjons teorier. Så henviser jeg til linken i mitt første innlegg. Der en ikke helt ukjent autroitet sier at innbrekking er kun for å slite ut løp.

 

Men dette med innbrekkning er litt relgion over får jeg inntrykket av. Så diskusjonene er ferdig for min del. Hatt for mange av de diskusjonene i HiFi miljøet. Til å vite at det skjelden kommer noe godt ut av de. :wink:

det kan være. jeg bryr meg ikke om folk brekker inn løpene sine eller ikke. men jeg har selv opplevd at løp er lettere å holde reine etter at de er brekt inn på en litt orntlig måte.

 

forresten kom det ingen svar om innbrekkingen av 12,7 MØR du har vært med på var etter teknisk håndbok eller etter instruktørens hode.......

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi er inne på konspirasjons teorier. Så henviser jeg til linken i mitt første innlegg. Der en ikke helt ukjent autroitet sier at innbrekking er kun for å slite ut løp.

 

Men dette med innbrekkning er litt relgion over får jeg inntrykket av. Så diskusjonene er ferdig for min del. Hatt for mange av de diskusjonene i HiFi miljøet. Til å vite at det skjelden kommer noe godt ut av de. :wink:

Ja det er nok det beste å henge seg på en ekspert å henge seg på den uttalelsen. Akkurat som Frp henger seg på noen og kjører på den, i stedet for å være litt åpen og tenke selv;

 

Er løpet mitt et håndpolert matchløp fra Lilja eller Shilen etc. eller er løpet mitt av merke...eh...hva hette det nå igjen...Win..Rem...ehhh...husker ikke :| Som IKKE er håndlappet?

 

Sliter prosedyren så veldig på levetiden på løpet som McMillan hevder? 308 med en 6-9000 skudd kanskje mer, da er jo 1+1+5+5 med puss i mellom med å forkorte levetiden VESENTLIG.

 

Hva skal løpet brukes til? BR skyting? Jaktfelt? DFS? Kan det i det hele tatt påregnes at det skytes ut?

Hvilke kuler skal det skytes med? Mye kobber? Moly?(egen hokuspokos tema forresten...)

Hva er dine pusserutiner, og kunnskaper? Bruker du boreguide? Pusser du stangen mellom hvert drag? Pusser du etter 5 eller 500 skudd?

Skyter du med kalde løp, eller skyter du lange serier i din skyteform? Nei, det er ingen problem å skyte ut et løp på en kveld hvis du bare får inn for det...

 

Har du vurdert å kamre om løpet etter en stund? Ok, det er utbrennt foran kammer, men polert i resten, i med en brotsj, en ny krone framme, og det er klar for noen tusen til...

 

Så Vaskebjørn; det kan godt være at du er ferdig med diskusjonen i denne tråden, det er fritt valg, men jeg kommer på et uttrykk som er sånn; "den som selv hevder han er ferdig utlært er ikke det...men ferdig er han" :wink:

Jeg vil gjerne lære så lenge jeg lever, og så lenge noen kan bidra med gode synspunkter/argumenter, som gjerne går på tvers av det jeg selv mener, så kan det være jeg lytter..men det er jo bare sånn jeg er :D

 

Til han andre som spurte hva dette er, så diskuteres det en metode for å glatte over de små maskineringsmerkene som etterlates i løpet, elt etter som hvilken metode løpet er laget etter. Med å skyte en kule, vil mantelen skrapes av, men likevel polere de finfinine merkene litt. Så fjernes dette, og ny kule, og puss, så 3-5 skudd og puss og litt til så er mesteparten vekke.

 

Som et apropos så kan jeg se at førsteskuddet på selv håndpolerte løp lager bronsebelegg alle veier når kruttslammet er vekk. Dette blir mindre og mindre i prosessen. På nypussede løp etter 500 skudd der jeg har gjort dette finnes det ikke tegn....Jeg har mine teorier.

 

Gratulerer med dagen alle sammen forresten :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

1 skudd og så pusser jeg, deretter 20 skudd så pusser jeg helt rent. Bruker Hoppes elite skum og bronsebørste - blir helt rent og pent. Samme prosedyre gjennom hele levetiden til løpet: 20-30 skudd og puss. Har remignton - tikka - winchester og ingen av dem mantler nevneverdig. Brukte JB pasta mellom hver 500 skudd - har en teori om at den tar bedre fastbrent karbon.

 

Etter min mening er Innbrekking for børser med "dårlige løp" med mye grader og ujenvheter.I gode løp kan overdreven pussing med alt slags remedier kan heller gjøre mer skade en godt. (boreguide og en god pussestokk er et must).

er ikke alle som kan pusse etter 20 skudd vet du. et baneprogram blir fort på 60 skudd. og man skyter ofte 2 slike på en dag uten tid til puss i mellom. da blir det minst 120 skudd før puss. på en dag.
Link to comment
Share on other sites

er ikke alle som kan pusse etter 20 skudd vet du. et baneprogram blir fort på 60 skudd. og man skyter ofte 2 slike på en dag uten tid til puss i mellom. da blir det minst 120 skudd før puss. på en dag.

Og så kan puss påvirke treffpunktet litt på de første skuddene etter(noen løp ingenting, andre endel). I banesammenheng for mye kanskje, så da er det nok best å sørge for at løpet ikke mantler særlig, og heller pusse etter stevnet, eller neste stevne...

 

Etterhvert som jeg har fått god kontroll på innbrekkprosessen har jeg skutt mer og pusset mindre etter begynnelsen. Børsemaker Nordbotten ringte meg i sin tid og lurte på hva f...jeg hadde gjort med shilen løpet som så ut som polert sølv i borescopet :wink: "Ehh....brukket det inn som du sa" svarte jeg. Forresten tror jeg at et borscope er tingen for å vurdere dette etterhvert. Kjenner dere noen snekkere som ikke bruker tommestokk og målband i arbeidet...? De som ikke bruker det, men "amerikansk øyemål" pleier å sette opp noen skjeive bygg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

er ikke alle som kan pusse etter 20 skudd vet du. et baneprogram blir fort på 60 skudd. og man skyter ofte 2 slike på en dag uten tid til puss i mellom. da blir det minst 120 skudd før puss. på en dag.

Og så kan puss påvirke treffpunktet litt på de første skuddene etter(noen løp ingenting, andre endel). I banesammenheng for mye kanskje, så da er det nok best å sørge for at løpet ikke mantler særlig, og heller pusse etter stevnet, eller neste stevne...

 

Etterhvert som jeg har fått god kontroll på innbrekkprosessen har jeg skutt mer og pusset mindre etter begynnelsen. Børsemaker Nordbotten ringte meg i sin tid og lurte på hva f...jeg hadde gjort med shilen løpet som så ut som polert sølv i borescopet :wink: "Ehh....brukket det inn som du sa" svarte jeg. Forresten tror jeg at et borscope er tingen for å vurdere dette etterhvert. Kjenner dere noen snekkere som ikke bruker tommestokk og målband i arbeidet...? De som ikke bruker det, men "amerikansk øyemål" pleier å sette opp noen skjeive bygg... :lol:

 

 

Korleis sa han du skulle breke inn løpet då?

Link to comment
Share on other sites

Det husker jeg ikke...Men det var ikke noe utenom det vanlige; 1 skudd>puss X3, 3 skudd>pussX3, 5 skudd>pussx2. Noe i den duren. Det viktigste er sjåføren som vurderer hva som er godt nok, og når det er, dvs når mantlingen er på et akseptabelt nivå. For meg er den det når 5 skudd ikke er veldig synlig etter at karbonet er vekke etter etpar våte filler og 2 tørre. På håndpolerte løp er ikke det veldig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
er ikke alle som kan pusse etter 20 skudd vet du. et baneprogram blir fort på 60 skudd. og man skyter ofte 2 slike på en dag uten tid til puss i mellom. da blir det minst 120 skudd før puss. på en dag.

Og så kan puss påvirke treffpunktet litt på de første skuddene etter(noen løp ingenting, andre endel). I banesammenheng for mye kanskje, så da er det nok best å sørge for at løpet ikke mantler særlig, og heller pusse etter stevnet, eller neste stevne...

 

Etterhvert som jeg har fått god kontroll på innbrekkprosessen har jeg skutt mer og pusset mindre etter begynnelsen. Børsemaker Nordbotten ringte meg i sin tid og lurte på hva f...jeg hadde gjort med shilen løpet som så ut som polert sølv i borescopet :wink: "Ehh....brukket det inn som du sa" svarte jeg. Forresten tror jeg at et borscope er tingen for å vurdere dette etterhvert. Kjenner dere noen snekkere som ikke bruker tommestokk og målband i arbeidet...? De som ikke bruker det, men "amerikansk øyemål" pleier å sette opp noen skjeive bygg... :lol:

 

Borescope er alltid en stor fordel - samt en testlab.... Der en kan monitorere flere like løp hele livsløpet, noen "innbrukket" andre ikke. (Forbehold: Ingen løp er 100% like)

 

For de fleste andre kommer uansett synsing inn i bildet. Det er mulig mine piper hadde vert enda glattere innvendig med en "riktig" break-in prosedyre. Men jeg har ikke merket hverken dårlig presisjon eller mantling i mine våpen. Personlig tror jeg mer på god puss og stell gjennom hele livsløpet. Som nevnt tidligere av vanskebjørn er også autoriteter som Gail McMillan skeptiske til disse "langdryge" break-in ritualene.

 

http://www.6mmbr.citymaker.com/barrelFAQ.html#24641

Link to comment
Share on other sites

Til høggern.

 

Det var i 2005. Ble fortalt hva vi skulle gjøre. Som den menige dragonen jeg var så sto jeg ikke ansvarlig. Så jeg vet ikke om det var fra hode eller UD...

ok

i 2005 vet jeg iallefall hva prosedyren var. den var myyye mer omfatte enn den du nevnte. det var tilogmed spesifisert hvor mange ganger man skulle dra bronsjebørsten gjennom løpet og hvilket lurium man skulle bruke. (20 enkeltskudd med puss i mellom hvert, deretter 3 skudd+puss X10)

 

så det høres ut som noen har tatt en snarveg.

Link to comment
Share on other sites

Borescope er alltid en stor fordel - samt en testlab.... Der en kan monitorere flere like løp hele livsløpet, noen "innbrukket" andre ikke. (Forbehold: Ingen løp er 100% like)

 

For de fleste andre kommer uansett synsing inn i bildet. Det er mulig mine piper hadde vert enda glattere innvendig med en "riktig" break-in prosedyre. Men jeg har ikke merket hverken dårlig presisjon eller mantling i mine våpen. Personlig tror jeg mer på god puss og stell gjennom hele livsløpet. Som nevnt tidligere av vanskebjørn er også autoriteter som Gail McMillan skeptiske til disse "langdryge" break-in ritualene.

 

http://www.6mmbr.citymaker.com/barrelFAQ.html#24641

men du pusser jo ofte om du pusser for hvert 20 skudd. om jeg skulle gjøre det, da hadde jeg måttet pusse 3-4 ganger på banen i dag....

er ikke rart du ikke opplever mantling. etter 20 skudd før puss er det jo ikke mantling i de fleste løp. en annen ting er at om du pusser så ofte som du sier du gjør, så blir jo dette også nesten som en innbrekkingsprosedyre. 20 skudd+puss 20 skudd +puss 20 skudd+puss.....

 

dessuten, her er det vel egentlig snakk om 200STR piper, på de aller fleste slike piper vil det ikke være mulig å pusse etter 20 skudd..... for et fullt program er på 2-3 ganger så mange skudd.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Innbrekking av piper til DFS-bruk er helt bortkastet tid og energi etter min mening...

Det er stort sett bare salgstriks, synsing og tro.

Hvis troen kan hjelpe deg så vær så god, men som tidligere sagt; ingen har forklart hvorfor det skal virke og uttalelsene fra McMillan taler for seg selv...

 

Sett i ny pipe - skyt og vær glad! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er vel greit å pusse imellom etter endtskyting. med bronsjebørste med olje på. og en fille men litt olje på. og før neste skyting, dra imellom en tørr lapp.

 

Det er vel heller ikke noe gunstig for ett varmt løp og ble lagt rett i koffereten/futteralet. da kan det bli kondens og danne rust inne i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...