Jump to content

Dårlig kantskarphet på Zeiss Vivtory.


Guest Mark

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte nylig en ny Zeiss Victory 2,5-10x50 m. lys og komp. Har nøye justert retikkel-skarphet mot himmel/lys vegg. Bildet er tydelig uskarpt og har svai/spåkule-effekt i kanten. Dette er like synlig på retikkelet. I midten holder det vanlig Zeiss klasse. Iriterende på et sikte til 18 lapper. Hadde tidligere en eldre Victory, denne var perfekt helt ut i kanten. Før jeg ev. snakker med selger/Zeiss Norge hadde det vært fint med andres meninger og erfaringer da jeg ikke vil "kverulere" Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med forhandler/importør! Det skal ikke være sånn. Jeg har tilsvarende kikkert, og den er ikke uskarp i kantene.

Gå rett til Carl Zeiss Norge da de importerer Victory, kjappere service får du nok også.

Hvor klarte du å betale 18 tusen for en sånn en?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg selv sett.

Var på titterunde i forbindelse med innkjøp av kikkert.

 

På XXL i Oslo tittet jeg på Zeiss, plukket ned en 2-12x50 m lys (noe sånt) i Victoryklassen. Akkurat slik du beskriver et.

Elendig uskarphet i kantene, 360 grader, kun senter var skarpt. Siden jeg er brillebruker ba jeg ekspedienten bekrefte at jeg så riktig, og det gjorde jeg.

Vi så gjennom alle de andre Zeissene han hadde i skapet, de var ok, selv billigste Dialyt var skarpere.

Det var ikke noe galt med fokusering eller slikt det sjekket vi, uansett hvordan du skrudde så var det like forbanna en glorie rundt i kikkerten.

Til den prisen er det helt uholdbart at produsenten sender fra seg noe slikt.

 

Gjett om jeg tittet på andre merker da.

 

Endte opp med en S&B 2,5-10x56

Helt rå kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, rart!. Jeg har har 2 Zeisser, men har heller ikke opplevd dette på noen av dem. Heller motsatt, at dem var så klare, gode og lyssterke, og det var grunnen til at jeg har kjøpt dem å ennå bruker dem.

 

Klart det kan jo være at den i butikken var skadd eller en kunde tidligere hadde mistet den i betonggulvet, uten at noen så det. Men skal en teste/prøve div riflekikkerter bør dem sitte på et våpen sånn at en får den rette syns vinkelen inn i objektivet. Men S&B er gode kikkerter det og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg disser ikke Zeiss, har selv hatt det og det er topp utstyr.

Men jeg tror ikke at den har gått i gulvet, du får ikke står alene med kikkert til 15K+ på XXL.

Betjeningen hauker over deg hele tiden.

 

Tror nok at det var et mandagsprodukt.

Mitt poeng er at Zeiss er en produsent som ikke skal levere ''mandagsvarer''

 

Dessuten traff jeg en fyr på skytebanen som hadde sendt en splitter ny Zeiss i retur, en Victory m lys, den var uskarp i kantene den også. Ny kom i posten med en gang, fin.

 

Så jeg bare undres jeg. Zeiss sliter med noe? For stort vareprogram og produksjonslokaliteter?

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, mulig det, for det virker som om "blårussen"(økonomi utdanna folk), og tatt helt over. Nå spyr de ut kikkerter i alle prisklasser laget i div lavkost land. Ala Ungarn. Men lager de gode ting til den prisen, så er d ok for meg. Har selv en "billig" Zeiss på ei rifle, og er godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette er ikke godtagbart. Glorie rundt kanten er en god beskrivelse. Det var også et par små hakk/merker utvendig. Jeg bet. 17700 på J&F. Kompen var to tusen ekstra. Hadde en hyggelig samtale med en mann med praktisk erfaring på Zeiss Norge i dag. Sender inn siktet i morgen via selger eller direkte. Takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spørs om de ikke rotet etter linser i "Kinaoptikkassen"! :lol:

 

Tittet gjennom en ny Victory 3-12x56 her om dagen. Det er livsfarlig å gjøre slik! Jeg som var fornøyd med det jeg hadde... (Conquest 3-9x40 og Nikon Monarch 5-20x44) Knivskarp, og "dorulleffekt" var et fremmedord uansett forstørrelse. Her var det i hvert fall ingen feil.

 

Bra det ble ordnet opp i da! :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed om at det var en diopter-justeringsfeil. Det nye siktet holder vanlig Zeiss klasse. Hyggelig service er bra uansett lov og rett. Syns dette siktet kombinerer ytelse og moderat fysisk størrelse bedre enn de fleste. Sikler på en Zeiss 10x45 RF, men prisen er pervers

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...