Jump to content

Når er løpet utslitt?


Bernjeger

Recommended Posts

Nils Kvale skrev endel opplysende bøker. F.eks. "Om Krutt og Børser"

Har den ikke for hånden, men han beskrev tester de hadde gjort på Norma etter krigen.

Om husken holder skrev han at presisjonen begynte å falle merkbart etter ca 6-7000 skudd i normalkalibre.

Spesielt sinna magnumsaker, får utbrenning rett foren kammeret en del før.

 

Men det er jo bare du som kan svare på hva som er godt nok for deg.

Du skriver ikke hva slags forventinger du har? baneskyting med ambisjon om pokaler? -Da jakter du på millimetre.

Elgjakt? Da er "kravet" 30cm samling på 100m, og det klarer vel den mest utskutte Mavvser i kongleriket. - Heldigvis krever Alle jeger bedre enn det av seg selv og sitt våpen :wink:

 

En DFS skytter av et visst nivå vil hevde at løpet er utskutt når det har ennå et par aktive jegerliv igjen i seg før det virkelig er utskutt. Og DFS skytteren har naturligvis rett, det holder ikke lenger til hans bruk.

Link to comment
Share on other sites

Driver litt med langhold skyting så presisjonen bør være bra. men når den bynner å svinne henn å får et treff pungt endring på rundt 4 cm i diameter. løpet kan da ikke være oppbrukt da? eller :-o

Noe man kan gjøre for å få tilbake presisjonen for så ta ut max av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Nils Kvale skrev endel opplysende bøker. F.eks. "Om Krutt og Børser"

Har den ikke for hånden, men han beskrev tester de hadde gjort på Norma etter krigen.

Om husken holder skrev han at presisjonen begynte å falle merkbart etter ca 6-7000 skudd i normalkalibre.

Spesielt sinna magnumsaker, får utbrenning rett foren kammeret en del før.

 

Men det er jo bare du som kan svare på hva som er godt nok for deg.

Du skriver ikke hva slags forventinger du har? baneskyting med ambisjon om pokaler? -Da jakter du på millimetre.

Elgjakt? Da er "kravet" 30cm samling på 100m, og det klarer vel den mest utskutte Mavvser i kongleriket. - Heldigvis krever Alle jeger bedre enn det av seg selv og sitt våpen :wink:

 

En DFS skytter av et visst nivå vil hevde at løpet er utskutt når det har ennå et par aktive jegerliv igjen i seg før det virkelig er utskutt. Og DFS skytteren har naturligvis rett, det holder ikke lenger til hans bruk.

 

 

Bra. Sånne svar liker vi :-)

Link to comment
Share on other sites

Flåsete sagt, så er pipa utslitt når den ikke presterer i henhold til dine krav til den. Da er det bare å parkere den siden den vil forårsake mer frustrasjon en glede. Hvor mange skudd det er dit? Det er umulig å si, og kalibre er forskjellige. Det er ikke bare sinna-magnum-patroner som sliter løp fort heller. Enkelte kalibre takker for seg etter 5-600 skudd, andre fikser fint 6-7000.

 

Et fenomen som virker å gjenta seg, vel og merke dersom du har god kontroll på sakene og vet hva løpet skal prestere, er at du plutselig får skudd som dropper (oftest) nedover litt uforventet. Det er ofte et signal i hvert fall, men det er klart at for å se dette så betinger det at samlingene dine er under kontroll i utgangspunktet. Etterhvert blir bare samlingene større og større, gjerne med enkelte skudde som drar lengre ut enn du kan forvente.

 

Et annet fenomen som gjerne også opptrer er at pipa blir betydelig vanskeligere å holde ren, ikke at den blir umulig å holde ren men det krever mer arbeid for å få den tilsvarende ren som før.

Link to comment
Share on other sites

Skyter en del DFS, og har kassert en god del løp gjennom "karieren."

Mine erfaringer.

Etter en del tusen skudd, vil hastigheten synke, og samlingen vil åpne seg, må da kompensere for tapet av fart med mer krutt. Da går løpet igjenn. Men dersom det som sagt tidligere begynner å kaste skudd, så er det noe galt. Kan evt krone løpet på nytt, har selv skutt 2000skudd+ etter kroning av løp som hadde gått 5000+ med godt resultat. Andre i laget hevder/mener at løpet deres er utskutt når treffpunkt synker under varmskyting. Og noen sprer, rimelig plutselig noe helt sykt. Men somsagt, alle har forskjellige krav. Har fått "utskutte" piper av folk i laget, kronet de på nytt, og funnet gode ladninger til disse også.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som det er nevnt flere ganger her er det et tydelig tegn på slitasje når du plutselig får noen uforklarlige slengere.

 

Da gjelder det og finne ut av dette fortest mulig, da du plutselig (kanskje uten og mene det) står i fare for og tvile på deg selv og dine skyteferdigheter.

 

For en 3-4 sesonger siden hadde jeg et løp som hadde samlinger i innertieren når jeg skjøt liggende på 100metersbanen, men plutselig fikk jeg et skudd som satt i eneren/toeren rett under. Det kunne være både 10 og 80 skudd mellom disse hendelsene noe som førte til at jeg begynte og forandre på stillingen og dermed ødela omtrent hele sesongen min. Når jeg endelig var smart nok til og sette rifla i bukken og teste den der fikk jeg jo svaret, men da var det allerede for sent. =(

 

Hvor fort et løp slites ut er umulig og si.

noen løp takler 10 000 skudd, andre takler 3000. Normalen ligger vel på rundt 5-6000 (snakker her om sauer 200str)

 

Hadde en episode der en skytter i laget kjøpte seg nytt løp, skjøt et par hundre skudd og byttet tilbake til det gamle da det virket som at løpet var utskutt allerede når han kjøpte det. (fabrikknytt såklart)

 

Det beste du kan gjøre er og teste riflen med anlegg/bukk og se på samlingene der.

Link to comment
Share on other sites

nja, min erfaring (har i sauern min slitt ut "noen" 6,5 løp og et par 7,62 løp også de siste 20 årene) er at det ikke er et fasitsvar på hvordan løp oppfører seg når de blir utslitt. følgende er opplevd med 6,5X55 løp:

et løp begynte produsere "slengere" med jevne mellomrom fra ellers gode samlinger. noen løp samlet jevnt dårligere og dårligere til jeg syntes det var for dårlig. et løp slutta plutselig å samle, dvs det samla ok, så samla det plutselig ikke ok mer.noen løp samler enda ok med harde ladninger og tunge kuler, men ikke med lette kuler (100-108grs) eller med tunge kuler og moderate hastigheter. har også hatt et løp som plutselig ikke likte annet enn 9 grams lapua scenar kuler når det var gått mange tusen skudd. men med scenar gikk det godt som bare det. noen løp samler godt mens de er kalde, nesten som nye gode piper, men når det er skutt noen skudd med dem å de blir varme så kommer det enten slengere eller samlingene åpner seg opp.

 

altså har jeg endel erfaring på hvordan match piper oppfører seg når de forteller meg at nok er nok.

 

derfor pleier jeg kassere piper når de begynner oppføre seg på en av de måtene der å jeg vet de er skutt feks 5-8000 skudd. altså, jeg gidder ikke bruke masse tid og skudd på en pipe som er gått masse skudd å som sannsynligvis nærmer seg "utskutt" om den begynner få "nykker".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...