Jump to content

Alternativ til lerduebane


Magnus Bakken

Recommended Posts

I høstferien skal jeg til mor på vestlandet (skilte foreldre), og har planlagt rypejakt med stefaren på et rype og hare terreng som tillhører gården. Men før den turen har jeg tenk å kontakte en lokal søppeltomt med mye måke og kråkefugl før å spørre om jeg kunne skyte "søppelfuglene". Er dette et greit alternativ til lerduebane?

 

Og en annen ting: Kan jeg skyte på komunal søppeltomt hvis jeg har betalt jegeravgift for småvilt, og fått tilatelse?

Link to comment
Share on other sites

Så du vil altså øve opp deg på levende mål på nedrig og uverdig måke, før du tør skyte edel høyvedig rype? :shock:

 

Hold deg til papp og bitumen du, inntil du synes du har den ferdighet som trengs til å skyte levende dyr.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt på lerduebane før, men stefar har brukt håndkastetings. Ligger på 5-7 lerduer per serie på de 4-5 gangene vi har drivd på med 4 på rad som beste. Altså meget dårlig. Jeg skal kjøpe star baikal så fort far finner vilje til å kjøre meg til moss, så det blir noen besøk på prøffesjonell bane inntil da. Håper på å runde 14-15 i snitt til høstferien

 

Takk for tilbakemeldingen

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som Magnus bør ikke gjøre dette. Jeg, imidlertid, trener ivrig på leirduebanen og hjemme, og kan garantere at hvert skud jeg tar vil drepe det jeg sikter på. Kan jeg (eller andre med like perfekte skytteferdigheter som meg) får tillatelse til å skytte måker eller krakefugl på søppelfyllinger for å redusere bestanden av rovfugler?

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Har ingenting med bestandsregulering og gjøre, men en form for jakt

 

Det er over 1 måned til høstferien, og det blir mange turer til lerduebanen innen tid. Naboen har en lerduekaster jeg kan låne hvis jeg spør pent, så det skal skytes mange skudd innen den tid

 

 

Edit: Påstanden din om at du har 100% hitrate på alt vilt tror jeg de fleste ville stille seg tvilsom til.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Nå skal det vel legges til at påstanden til cdabel stiller det samme spørsmålet som deg, på en litt mere sarkastisk måte.

 

Men on topic igjen.

Kommunale etater pleier å være litt kilene når det kommer til denne typen jakt ville jeg tro. Men det skader jo ikke å spørre. Det værste som skjer er at du får et nei.

Link to comment
Share on other sites

Lurte litt på om den var sarkastisk, men var ikke helt sikker. Var ikke frekt ment på noen måte. Registrerte meg ikke her for å bidra med sure oppgulp bare så det er sagt.

 

Har ikke noe ønske om å skade vilt, men er som de fleste førstegangsjegere ivrige etter å komme meg ut.

 

Takk for alle tilbakemeldingene. Etthvert svar taes imot negativt eller positivt i seriøs form.

Link to comment
Share on other sites

Magnus: tror du kommer til å ha minst like gode skyteferdigheter som gjennomsnittsjegeren innen du skal på rypejakt.

 

Men, så lenge man innehar over ett absolutt minimum av skyteferdigheter er det ikke lenger noen sammenheng mellom skyteferdighet og hvor god jegre du er. Fra da av er det kun hvilke skudd du velger å sende i vei som teller.

 

Kan ta meg selv som eksempel: I begynnelsen av min jaktkarriære skjøt jeg gjerne over 1000 skudd på lærduebanen hver sommer (og lå jevnt på 22-23 duer i en 25 skudds serie), i denne perioden ble det gjerne fellt ett tresiffret antall fugl (stort sett sjøfugl som ærfugl, skarv og noen måker) hvert år. I løpet av en slik sesong skadeskjøt jeg nok også minst like fugler som det jeg fikk med hjem. Så la oss si jeg skadet i overkant av 200 fugl i året den gangen.... :oops:

Nå sist sesong kjøpte jeg en eske med 25 patroner (Bismuth er dyyrt :roll: ), pluss 4-5 patroner som lå igjen fra ifjor, og endte opp med sånn omtrent 20 fugl, hvorav ett par fikk ett skudd nummer to for sikkerhets skyld. Jeg skadeskjøt 2 fugl (som jeg ikke fant igjen) den sesongen (høsten 2009). Før den sesongen hadde jeg ikke rørt hagla siden lillejulaften 2008 hvor jeg brukte 2 skudd på en måke og før det litt lerdueskyting sommeren '07 (2- 3 serier med omtrent 15/25). "Hemmeligheten" ligger i å holde tilbake alt annet enn 99,5% til 100% sjangsene. (for min del betyr det kun fugl på vannet/bakken og nærmere enn 20 meter)

 

Jeg vil helt klart si at jeg er en bedre jegre nå enn hva jeg var på midten av -90'tallet, og bruker enhver sjangse jeg har på å hjelpe nye jegere til å innse det litt raskere enn jeg og andre selvlærte har gjort

 

Edit: En setning falt ut

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurte litt på om den var sarkastisk, men var ikke helt sikker. Var ikke frekt ment på noen måte. Registrerte meg ikke her for å bidra med sure oppgulp bare så det er sagt.

 

Har ikke noe ønske om å skade vilt, men er som de fleste førstegangsjegere ivrige etter å komme meg ut.

 

Takk for alle tilbakemeldingene. Etthvert svar taes imot negativt eller positivt i seriøs form.

 

Viktig å få mye trening, slik at man er fortrolig med hva man driver med. Det å skyte måker og annet "søppelvilt" er jo i og forseg en jaktform det også. Men det å kalle det for trening er kanskje å dra den for langt.

Men igjen, det skader ikke å prøve å få lov til å jakte på søppelfyllinger. Er jo nok måker der.

 

Lykke til med jakten!

Link to comment
Share on other sites

I ditt siste innlegg slår du dessverre beina unna deg selv Magnus. Du sier at du skal skyte bl.a. måke, og nevner at du skal bruke US stål #5 / #6 .. Dette er ikke noe som er sømmelig å bruke på en så hardskutt fugl som måke mener nå jeg ihvertfall.

 

Dine holdninger til skyting skinner også fort igjennom når du sier at du har "skutt i ett lokalt brøtt" og "skal skyte i hytt og vær". Gjør deg selv, dyrene og folk rundt deg en tjeneste, ro deg ned litt, kom deg på leirduebana og tren masse, også prøver du å vokse på de feilene du kommer til å gjøre. (Jeg veit at du vil gjøre dem, de aller fleste av oss her inne har gjort dem :D )

 

Lykke til i fremtida!

Link to comment
Share on other sites

Vær snill å lese skikkelig før du skriver. Nå vet ikke jeg hva som gjør at du missliker skyting i brøtt, men jeg ser ikke noe galt i det. Norsk nummer 4-5 stål burde vell holde til måke

 

Jeg siterer meg selv

Sitering fjernet jmonsen

Kommer ikke til å skyte i hytt og vær.

 

Ser ikke helt hvordan jeg slår beina beina unna meg selv

Link to comment
Share on other sites

Beklager feilsiteringen der Magnus, men jeg står ved min påstand om at US #5 / #6 stål ikke holder til måke. #4 kan være litt bedre, men måke er ganske hardskutt, har dessverre prøvd dette på den vanskelig måten.

 

Og når du innledende sier at du "Ligger på 5-7 lerduer per serie", antar jeg her at du mener en full serie på 25 duer, altså en prosentvis treff på rett over 20 % , altså 80% bom (eller mulige skadeskudd da ikke alle duene du treffer på banene sprekker). Så jeg må nok også stå ved mitt råd (les: kun ett råd, har ikke noen bestemmende myndighet eller andre muligheter til å påvirke deg enn det jeg gjør nå), om at du burde trene mer på leirduebanen, og komme deg opp til 10+ ihvertfall, før du frister lykken på jakt.

 

Selv om måke og kråke er "møkkfugler", fortjener de ikke å lide en smertefull og lang død (som en mulig skadeskyting kan føre til), og du er også etisk, moralsk og ellers pliktig til å avlivet dyret mest mulig humant.

 

Men, jeg ønsker deg lykke til, slik jeg skjønner det har du utrolig mange år foran deg som jeger! :) Du har ihvertfall pågangsmot og stå-på-vilje! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg blir litt missforstått her. Jeg mener ikke at måke er mindreverdig i forhold til rype. Det er bare det at på en søppelfylling er det 10.000 måker på et mindre ommråde, så det er lettere å få resultater. Perfekt for en nybegynner som meg, men jeg burde som sagt øke treffprosenten før jeg prøver meg på dette

 

Er ikke en overivrig tulling. Er 17 år og som de fleste ansvarsfull når det kommer til våpenbruk. Tøys kan man ta utenfor banen

 

 

Jeg er heller ikke kvalifisert til å kunne uttale meg om hvorvidt us nr. 5-6 er bra eller dårlig til måke. Delte den tanken delvis for å få tilbakemeldinger.

 

 

 

Takk for praten og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Bra at noen intresserer seg for å jakte på skadevilt som måke og kråke, anbefaler deg likevel å trene

lit på lerduer før du begynner, blir morsomere å når du treffer det du skyter på. Velg hagl nr 3 i stål

til måke, og holdet bør ikke overskride 25mtr, velg patroner med høy utgangshastighet for eks federal

sine.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det jo å bli noen år siden jeg drev slik skyting/jakt som trådstarter her ønsker. Men datidens oppskrift var leirdue amo (no7 i bly) og hagle med 3/4 choke (og riktig valgt avstand, lenger avstand krevde datidens no4 i bly).

 

Trikset var og er å velge sine mål, når en har lært dette (læres kun etter prøving og feiling på ekte vilt). Ble det lite skadeskyting. Man må altså nesten ofre litt vilt, for lære dette.

 

På leirduebana, skjøt jeg da normalt mellom 12-14 av 25 (dog var det ikke med egen hagle). Etter å ha skutt endel på levende vilt (inkludert en heliskes masse skudd på endel skadeskutt måse som gikk i sjøen, noe som er forbaska vansklig å få avlivet), vill jeg si at treffprosenten på de fuglene jeg var vant til å skyte på (måse) var noen og 90% på første skudd. Og ca 1 av 20 kom seg unna med bly i kroppen etter oppfølgingsskudd (skjøt med Baikal enkeltløper).

 

Det skal nevnes at samtidig som treff prosenten går opp, går antall skutte skudd ned. Mye ned.

Dette fordi man har lært seg hva som er en vits i å prøve seg på eller ei (spesielt eller ei).

 

Jeg foretrekker en litt ydmyk nybegynner, som fort skjønner sine begrensninger. Fremfor mister hit em all fra leirduebana, som absolutt skal skyte på alt og alle avstander (ja jeg har møtt sorten).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...