Jump to content

Rem 870 demontering


steffen

Recommended Posts

Nødvendig demontering for renhold er enkelt. Fullstendig demontering frarådes, spesielt avtrekksgruppen. Da er det bedre å legge hele avtrekksgruppen i lampeolje i en halvtimes tid mens du pusser resten, og så blåse den ren med trykkluft. Lampeoljen vil også etterlate en beskyttende film og gi tilstrekkelig smurning.

Normal demontering er etter min hukommelse som følger (det er noen år siden jeg solgte min):

- Skru av frontmutteren og ta av løpet

- Dytt ut tverrboltene og dra ut avtrekksgruppen

- Trykk sperrefjærene ved magasinåpningen ut mot sidene og skyv sluttstykket ut med forskjeftet

 

Settes sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Den letteste måten å rengjøre en 870 skikkelig på er vel å selge den, for så å kjøpe en Mossberg 500/835 som er SÅ mye lettere å plukke i fra hverandre OG sette i sammen.

 

Lettere å bytte deler også (man kan gjøre det selv) dersom f.eks patronholderene i magasinet eller utkasteren skulle ryke.

 

Men dersom dette ikke er noe alternativ, så er fremgangsmåten som beskrevet i innlegget over. :)

Link to comment
Share on other sites

Den letteste måten å rengjøre en 870 skikkelig på er vel å selge den, for så å kjøpe en Mossberg 500/835 som er SÅ mye lettere å plukke i fra hverandre OG sette i sammen.

 

Lettere å bytte deler også (man kan gjøre det selv) dersom f.eks patronholderene i magasinet eller utkasteren skulle ryke.

 

Men dersom dette ikke er noe alternativ, så er fremgangsmåten som beskrevet i innlegget over. :)

 

Hvor mye lettere enn 870 kan det egentlig bli? Den er jo såre enkel!

 

Og forresten, synes du virkelig at det er så mye enklere? Ble ikke så overbevist selv etter å ha sett instruksjonsfilmen på youtube. Som fyren i filmen under sier om å sette inn avtrekksmekanismen; "It's always a tricky operation" :wink:

Og legg merke til forskjellen i mengden med fomling for å få ting til å passe fra 870-filmen til 500-filmen.

 

 

Ha også i bakhodet at demonteringen av innholdet i magasinet er mye enklere på nye 870 enn det som ble vist på filmen i innlegget over.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har da hatt begge i min varetekt, og synes nå at 500 og 835 er natt og dag forskjell fra 870.

Og så er det hysla lett å plukke den i "atomer", helt uten verktøy.

 

Det med avtrekker mekanismen, og få den på plass er ikke noe problem dersom ting sitter på plass i kassa, OG man ikke har ettermontert en stokk med pistolgrep. DA blir det vanskelig, og man må ofte løsne på stokken for å få ut/inn avtrekkeren.

 

Men det er jo smak og behag hva som avgjør, men etter å ha levd med begge en stund så velger jeg Mossberg fremfor Remington. Andre kan selvfølgelig mene noe annet, men de som ikke har hatt begge eller brukt begge en del bør leke litt med begge før man gjør seg opp en mening. Å basere det ut i fra youtube synes jeg kanskje blir litt feil ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Mossberg 500 og Rem 870 med pistolgrep og foldekolber liggende og kan ikke ikke se den helt store forskjellen i vanskelighetsgrad i å ta dem i fra hverandre og å sette dem sammen igjen. Deleutvalget er omtrent likt også. Det jeg liker bedre med 870'en er en mer smooth pumpebevegelse, mens Mossbergen har en greiere sikring (selv om fjær og kulelager må byttes av og til).

 

Den eneste operasjonen som jeg har sett man sliter med når det gjelder 870 er å få bolten til å sitte korrekt på pumpeskinnene når man setter den sammen, resten er plankekjøring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kom forresten på at til Remington Mod 870 trenger man en spesialnøkkel, en såkalt stock wrench, for å demontere/montere forskjeftet. Trenger man et slikt verktøy også til Mossberg 500/590? Hvis nei, kan jo det ansees som en fordel. :-)

 

PS: Noen som skulle ha en Winchester 1300 (med løse choker og i kaliber 12) å selge, forresten? Den er den eneste som overgår en 870 Wingmaster i eleganse.

Link to comment
Share on other sites

Kom forresten på at til Remington Mod 870 trenger man en spesialnøkkel, en såkalt stock wrench, for å demontere/montere forskjeftet. Trenger man et slikt verktøy også til Mossberg 500/590? Hvis nei, kan jo det ansees som en fordel. :-)

 

PS: Noen som skulle ha en Winchester 1300 (med løse choker og i kaliber 12) å selge, forresten? Den er den eneste som overgår en 870 Wingmaster i eleganse.

Jeg brukte vertfall ikke noe spesialnøkkel til dette, løsnet som bare det. Tror jeg brukte et skrujern og dyttet den rundt.

Link to comment
Share on other sites

Omega liker å si at det finnes spesialnøkler for demontering av forskjefte på 870, fordi han har en selv :wink: !

 

Jeg lever for tiden med både 870 og 1100 i skapet, rett og slett fordi deleutvalget er enormt, fordi jeg synes de har det peneste designet, og kuhnhausen leverer en kombinert verkstedsmanual til begge.(og fordi jeg fikk dem billig)

 

Det er litt å utsette på remingtons automater/pumper mekanisk sett: Stengene/fjærene som sørger for å slippe patroner fra magasinet er klinket fast inni kassen på en lite tilfredstillende måte, og har en tendens til å løsne. jeg har klinket på plass mine skikkelig, men løsningen er i utgangspunktet uholdbar. Utstøteren i 870'en er såvidt jeg vet punktsveiset fast, og det fører til at den er tilnermet umulig å bytte for folk som ikke har spesialutstyr.

 

demonteringsverktøy for forskjefte på 870 lage mar ved å ta en rørbite eller bolt i etelleannet materiale, bore et hull, og sette inn en tverrbolt som stikker nok ut på hver side til å få tak i sporene i forskjeftemutteren. dimensjonen på verktøyet finner du på børsa di...

Link to comment
Share on other sites

870 trenger [...] en spesialnøkkel

Jeg brukte vertfall ikke noe spesialnøkkel til dette, løsnet som bare det.

Da tror jeg den satt (og sitter?) for dårlig fast.

 

Omega liker å si at det finnes spesialnøkler for demontering av forskjefte på 870, fordi han har en selv :wink: !

Hehe, det har jeg faktisk ikke. Men jeg har en alltid like hjelpsom kompis — brukernavnet til dette gode mennesket er forresten på fem bokstaver, det begynner på e og slutter på t — som har en slik, og han låner den alltid bort til meg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...