Jump to content

Nybegynner hagle


kabar

Recommended Posts

Det er den hagla jeg har! fornøyd nå, men det er bare å se. kjøpte den i slutten av skoleåret.

 

Anbefaler deg til å dra på skytebanen å teste hagler til venner, eller låne der borte.

da får de se om pumpehagle er noe for deg! (gjorde værtfall jeg)

 

 

Lykke til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg ha prøvd brukt markedet. utfra egen erfaring da jeg kjøpte min første hagle var følgende: kjøp heller en brukt god hagle enn en ny tyrkisk jalla hagle. Rundt 3500 får du mange gode hagler som lanber, tikka, finn, eneste med mye av de brukte er jo at mange ikke er godkjent for stål. Ellers så er star baikal en meget god nybegynner hagle i den pris klassen, gjennomtestet.

Link to comment
Share on other sites

Fersk jeger jeg og. Brukte en del tid på å velge hagle så jeg kan jo fortelle litt om mine erfaringer.

 

For det første så er det rett at man kan finne mye bra brukt. Spesielt hvis man har budsjett på rundt 3-4k. Skal du absolutt kjøpe nytt så har de en del rimelige hagler på xxl. Vi var to kompiser som tok jaktprøven samtidig og vi gjorde begge grundig research før vi kjøpte våre respektive hagler. Kompisen min fikk takk i en brukt Lanber til rett under 4000kr, og jeg gikk for en ny Star Baikal IZH 27 EM1c til XXL-pris 4.5 høvdinger. Begge o/u 12/76 hagler med enkel avtrekker og 4 utskiftbare choker.

 

Jeg falt for baikal grunnet rykte haglen har som en arbeidshest. Jeg hadde et budsjett og ville kjøpe noe som var allsidig og holdbart, og som jeg ikke kommer til å skifte ut før om noen år. Jeg fikk beskjed av en i den lokale JFF at hvis jeg skulle på sjøfugljakt og mistet en åre, så var det bare til å flekke frem haglen og padle videre. Det var ganske betryggende å høre :D Jeg er temmelig godt fornøyd om jeg skal si det selv. Det eneste må være at den er litt tung, og ejectorene er ganske spinnville. De kan fort sende tomme hylser en 3-4 meter bortover. Så omlading er litt klomsete hvis man ikke vil plukke opp tommhylser på bakken i etterkant :P Den kommer heller ikke med "hemper" for å feste bærereim i.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/izh-27-em-m-1c-3xmc-12-76-9005220

 

Generelt så ville jeg gått for en hagle i 12/76 da du har langt større utvalg i ammunisjon, og det er fordelaktig med magnum mtp storfugl etc. I tillegg har vi forstått det slik at man gjerne kan være litt mer fleksibel på ammo ved å kunne bytte choker, da iht stål-ammo av den grovere sorten, slugs osv. Når det gjelder enkel eller dobbel avtrekker så er vel dette smak og behag.

 

Angående den baikalen jeg kjøpte så fikk jeg fortalt i etterkant at dette var en egen jubileumsmodell som baikal solgte kun for en periode, og at den nå ikke lenger er å få tak i. Er det noen som kan eventuelt bekrefte/avkrefte dette? Jeg ser nå at XXL selger modellen med to avtrekkere og 3 choker til kr 2499,- http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/izh-27-m-m-3xmc-12-76-9005763

Tror dette vil være et klokt valg for en nybegynnerhagle, og er ikke en allverdens gale pris. Da kan du bruke resten av budsjettet må de småtingene til jakten som garantert du ikke har tenkt på enda.

 

Mine 2 øre her. Sikkert en del ting jeg har glemt men det viktigste er å ikke gå å kjøpe det første å beste, men å prøve haglen i butikken og se hva som passer deg og ditt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nå at XXL selger modellen med to avtrekkere og 3 choker til kr 2499,- http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/izh-27-m-m-3xmc-12-76-9005763

Tror dette vil være et klokt valg for en nybegynnerhagle, og er ikke en allverdens gale pris. Da kan du bruke resten av budsjettet må de småtingene til jakten som garantert du ikke har tenkt på enda.

 

Enig med forrige taler. Dette må da være et glimrende utgangspunkt for en fersk jeger med lavt budsjett. Her får man ny hagle, og da vet man som regel hva man får.

 

2 500,- er jo ikke mye, og det sier selvsagt litt om kvalitet i forhold til en fem, ti ganger så dyr hagle, men uansett, holder hagla i et par år til noe mer fristende dukker opp, ja da har det vært en utrolig billig investering, og man får jo sikkert igjen en tusenlapp om man selger den brukt og. Da koster ikke hagla mer enn et sesongkort på småvilt...

 

Jeg ville nok vært litt forsiktig med å se etter brukt hagle til under 3 500,-. Her kan man fort finne gamle, godt brukte hagler tror jeg. Ville i hvert fall tatt med noen som har greie på hagler om jeg skulle sett på en. Brukt ville jeg også kanskje tittet etter i butikker som har brukte våpen. Da kan det jo og hende at man kan få en "angrefrist" om noe skulle være galt med den. Jeg var heldig på denne måten med et kombikjøp hos Jaktpartner for noen år siden. Det viste seg at rifleløpet var skjevt (så lite at jeg ikke så det. De påpekte det hos Børselars da jeg var nedom og skulle kjøpe ammo og tok med børsa for å vise siden den ikke samlet noe som helst). Jeg fikk levert den tilbake umiddelbart. Dette er det ikke sikkert hadde skjedd ved privatkjøp. Det finnes nok kjeltringer der ute...

 

Jeg vet i hvert fall hva jeg ville gjort her om jeg hadde hatt litt dårlig tid (jakta begynner jo om under ÈN måned!). Gått for Baikalen hos XXL. Har aldri likt Baikal noe større da den er noe grov i finishen, litt tung og normalt ikke veldig pen i treverket (synes jeg), men et sted må man jo spare om det skal koste lite. Børsa funker garantert helt topp i flere år! :wink: Men sjekk for all del Finn.no og. Plutselig dukker det opp noe, eller ring en butikk med brukte våpen. Er man heldig...

 

Du sier du har budsjettert med helst under 3 500,-. Kjøper du den til 2 500,- har du feks råd til vismuth skogsfuglpatroner og patronbelte. Kanskje du får bittelitt til overs og kan kjøpe pussesett og! Billigere er det omtrent umulig å gjøre det, og fuglen detter for ei billig hagle og den. Den spør ikke om pris før den bestemmer seg for å dø liksom...

 

Meeeen.... I beste "Kammerånd" er du vel som oss andre her. Du ryker på budsjettet som "alle" oss andre og kjøper ei til fem laken i stedet for 2 500,-! :lol:

 

Lykke til med haglevalg! :)

Link to comment
Share on other sites

Baikal er kjempe! Kjøp,-og bruk den til den blir "stygg". Deretter kan man eksperimentere med Duracoat og spesialtilpassninger i 20 år fremover. Baikal og alle "gamle" typer av pumpehagler kommer nok til å overleve oss alle.

Men; man treffer mye bedre med en hagle til 50.000,-. Det kommer mye an på gravyren o.l :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 'Star Baikal' er ofte rådet som gis når en fersk jeger skal kjøpe "nybegynner hagle", slik var det også når jeg kjøpte nevnte merke i 1990.

Nesten som om nye jegere på ett vis ikke har gjort seg fortjent eller har behov for noe annet enn det rimeligste alternativet..

Da jeg kjøpte min, røk sikringen 3 ganger i løpet av 2 år, med påfølgende runder inn til reperasjon og langvarige ferieopphold på lager. Da jeg også knakk kolben var saken klar, hagla måtte vekk.. Ingen god start som småviltjeger å plundre med slikt når man har mer enn nok med å myse etter leirduer.

 

Selvagt er ikke alle Baikal hagler produsert mandag morgen etter julebord med fri vodka servering.. men er det egentlig noe grunnlag til å si at Baikal er mer solid og driftsikker enn andre hagler?

Har etter det hagla eid ca 10 hagler av ymse merker, de jeg har kjøpt brukt har vært i samme prisklasse som Baikal men av en helt annen kvalitet (føler jeg).

Mitt råd; prøv deg fram til ei hagle som passer og kjøp brukt om budsjettet er begrenset ikke tillater de helt store utskeielsene :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men; man treffer mye bedre med en hagle til 50.000,-. Det kommer mye an på gravyren o.l :mrgreen:

 

Jepp! Stemmer det! Når tiuren ser en Baikaljeger, ja da stikker han så fort som mulig, for ikke pokker om han skal dø for en fattigfaen! Med andre ord, Baikaleiere som treffer noe som helst er som oftest ekstremt gode skyttere da fuglen trykker dårligere og helst reiser på langt hold, samt at de vingler mer fra side til side i oppflukten for å gjøre skuddet vanskeligst mulig.

 

Ser han derimot en med en Holland & Holland, noe man ser på gravyre og nydelig treverk, skjønner han at her er det ærefullt å dø! Da spankulerer han litt rundt bare, slik at jegeren får sikte lenge og trykke rolig av...

 

Dette vet jeg er riktig, for jeg har en billig tyrker, så å si uten gravyre, og jeg treffer da nesten aldri noe, og fuglene reiser på langt hold og gjerne i håpløse situasjoner! Vitenskaplig bevist altså... Det er lite drep i gravyren min! :lol:

 

Eh.... Beklager off topic, men gravyrekommentaren var litt fristende å bygge på... :oops:

 

Uansett, det er ikke bare XXL som har Baikal. Den kan nok koste litt mer andre steder, men en får en ny en omtrent like billig rundt omkring. Nyere Baikal får en billig brukt og. Noen har kanskje to avtrekker og ingen choker, men en skal ikke se seg blind på dette heller, ei heller om kammeret "bare" er 12/70. Jeg har 12/70 og har aldri hatt behov for noe annet. Hadde 12/76 i en kombi, men brukte aldri 12/76-patroner. Jakter du gås og rådyr kan det så klart være en fordel med større kammer, men et godt treff med 12/70 gjør jobben den og. En tråd her i forumet går feks på om 20/76 er kraftig nok på rådyr, og i følge mange er den det, og dette er ganske smått i forhold til 12/76. Riktig hagl og god nok skytter er vel så viktig som lengre kammer.

Link to comment
Share on other sites

kommer du til å skyte 1000-2000skudd på lærduebanen i året? er svaret ja ville jeg hevet budsjetet litt. jeg skøyt 2000skudd med min lanber så ble den slarkete.

 

tror halvauto og pumpehagler har lenger levetid en o/u hagler i samme prisklasse.

(eks. remington 870 mot lanber gyttorp)

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg ha prøvd brukt markedet. utfra egen erfaring da jeg kjøpte min første hagle var følgende: kjøp heller en brukt god hagle enn en ny tyrkisk jalla hagle. Rundt 3500 får du mange gode hagler som lanber, tikka, finn, eneste med mye av de brukte er jo at mange ikke er godkjent for stål. Ellers så er star baikal en meget god nybegynner hagle i den pris klassen, gjennomtestet.

 

Hva er en tyrkisk jalla hagle? Har selv en Classic Light, som er produsert i Tyrkia. Lettvekter, kjøpt på Jaktdepotet i Drammen, som jeg er meget fornøyd med. Hvilke hagler fra Tyrkia er jalla? Alle, eller er det slik at enkelte hagler faktisk er brukbare pga at også tyrkiske produsenter har utviklet seg? Er egentlig dritt lei av all kritikk angående tyrkiske hagler uten å få noen spesiell grunn til hvorfor de er så fantastisk dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Meeeen.... I beste "Kammerånd" er du vel som oss andre her. Du ryker på budsjettet som "alle" oss andre og kjøper ei til fem laken i stedet for 2 500,-! :lol:

Ja, se der... :mrgreen:

 

 

Har aldri vært tilhenger av pumpehagle, men om du likevel går for en, er ikke Remington 870 noe gærnt valg. Her kan du supplere med masse utstyr etter hvert.

 

Se feks her: http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?categoryid=11373&categorystring=10636+***+10560+***+9143+***

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...