Jump to content

Kulefett


Mimek

Recommended Posts

Bluline kulefett produseres ikke lengre.Mener det var Høydal som produserte dette kulefettet.Dette firmaet eksisterer ikke lengre.Det finnes oppskrifter på kulefett her på kammret som er tilnærmet lik Blueline i konsistens som var et hardt fett beregnet på pistolkuler.Har en stor brødform lignende klatt Blueline liggende enda.Jeg lagde en stor porsjon med Gundas kulefett (beskrevet i VJ sin hjemmelade hefte for mange år siden)Har blanda inn litt Blueline i dette fettet for å gjøre det litt hardere.

Oppskrift på Gundas kuglefett:

Gundas kulefett

2kg hvit parafinvoks

1kg hvit vaselin

1 boks (0,3kg) STP oljetilsettning

evt en bit av en fettstift ("Crayon") for farge, kan jo passe med rosa fett etter å handlet vaselin i kilosvis:-)

 

 

Smeltes ved SVAK varme. Dette fettet blir nokså mykt, vil en ha et hardere fett reduserer en litt mengden STP og vaselin.

 

 

Gundas svartkruttfett

1/3 Bivoks

1/3 Minkoil

1/3 Peanøttolje

1 spiseskje Lanolin

 

De som har prøvd sier dette fungerer greit til pistol/revolverkuler i normale hastigheter også.

Link to comment
Share on other sites

Det var eit firma nede i Sandnes som overtok oppskrifta og rettigheitane på Blueline. Eg kjøpte eit parti derifrå for eit par år sidan, men om dei framleis eksisterar er eg ikkje sikker på. Skal prøve å finne ut av kva firmaet heitte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Kulefett bestiller du fra Lars og Leah Larsen, White Label Lubes i USA.

De har mange typer, selv bruker jeg Carnauba Red. Noen foretrekker BAC, spesielt ved lave temperaturer. Noen blander disse. Jeg bestilte noen sticks med BAC sist, men har ikke fått testet ennå. Bestill i bag og ikke tubes. Flere i konvolutten, samme frakt. Hvis jeg husker riktig, kom prisen pr. stick, på mellom 20 og 30 kr inkludert frakt.

Har nettside der du kan bestille. Etter min mening, et vesentlig bedre kulefett enn Blue Line.

Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Kulefett bestiller du fra Lars og Leah Larsen, White Label Lubes i USA.

De har mange typer, selv bruker jeg Carnauba Red. Noen foretrekker BAC, spesielt ved lave temperaturer. Noen blander disse. Jeg bestilte noen sticks med BAC sist, men har ikke fått testet ennå. Bestill i bag og ikke tubes. Flere i konvolutten, samme frakt. Hvis jeg husker riktig, kom prisen pr. stick, på mellom 20 og 30 kr inkludert frakt.

Har nettside der du kan bestille. Etter min mening, et vesentlig bedre kulefett enn Blue Line.

Anbefales.

 

Det er det jeg gjør nå og det fungerer fint det. Caruba Red fungerer kort og greit til alle applikasjoner jeg har bruk for. Har imidlertid hørt mye bra om Blueline så var nysgjerrig. Har nå vært i kontakt med butikken og de skal selge ut det de har av fettet og kommer ikke til å lage nytt, foreløpig etter det jeg skjønte.

Link to comment
Share on other sites

Hey, dette var et fint funn. Har du vært borti Rooster Red? Jeg har brukt det til nå, et hardt fett som krever varme. Men det er borte så jeg trenger et alternativ. At de faser ut dette får meg til å tro at de kanskje kjøper det fra samme leverandør som Rooster gjorde, de mistet også tilgang fra leverandør. Men har de fremdeles på lager så er det jo bare å skyndte seg.

 

Evt er det noen fett fra de store (Lyman/RCBS etc) som ligger i samme klasse? Jeg liker fett som sitter i rillene uten å klabbe eller flasse ved lagring og håndtering, og så lenge jeg har varme er ikke hardhet noe problem. Ellers fungerer klassisk 50/50 alox med litt ekstra bivoks OK, men det er mer grisete og klissete av natur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...