Jump to content

ferderal black cloud, halge ammo.


revjeger

Recommended Posts

Etter erfaring, kan jeg anbefale BC 12/89 til sjøfugler. Krever presisjon av skytteren, fordi 12/89-patronen har så høy utgangsfart at spredingen er liten på 25-30 meter. Fordelen er at du kan skyte lenger. Ulempen er at du er mør i skulderen i flere dager, dersom du våger deg på mer enn fem skudd. Det skal også legges til at du får dem i 12/76.

 

Testet flere typer ammunisjon til jakt i fjor, da i kombinasjon bane og i virkelighet. Det endte med at jeg kjøpte en kasse med #3 US av federal ultrashock i 12/76. Det gav meg mange middager på bordet - og jeg håper det vil være like morsomt i år.

Link to comment
Share on other sites

har vurdert black cloud lenge. men så sendte jeg bestefar ned så han skulle handle ammo til meg og da fant han det dyreste av det han kunne finne i hyllene nemlig bismuth. og det han kom med var at black clouden spredde mer en bismut men nå har da jeg skutt etter ganske mange kråker og lurer da på i helvette om jeg bruker bismuth på rev når faen meg ikke kråka detter en gang. og enda jeg har hatt stjernetreff på den.

ps unnskyld ordbruken :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ja vi la ned en del arbeid i testen. Desverre ble mye av iveren av å publisere flere resultat ødelagt av folk som klagde på at "stål kan umulig være så bra" og "dere burde teste på 30 meter, for det er der JEG skyter". Men jeg gjentar gjerne mine egne oppdaterte konkusjoner fra testen og en sesong med diverse hagl i min hagle, og med de typer ammo som er brukt:

 

Stål brukt med ståls forutsetninger, (redusert skyteavstand), fungerer utmerket. Variasjonen innad i materialene er ofte stor, og kvalitet er avgjørende. Om blackcloud fungerer bedre en ultrashock er vanskelig å si selv etter en del skutt vilt. Av en eller annen grunn er 2 stål det beste på gås i mine øyne, større hagl har ikke gitt bedre virkning, men grunlaget for dette er tynt. 4 på ender tidlig, 2 fra oktober. Vismut er rett å slett ikke holdbart. Duer er helt fint med stål i 5.

 

Jeg har ennå ikke funnet et mykt og velfungerende alternativ til bruk i skogen.

 

Og til alle jegere som synes det er kjipt å bruke stål fordi de ikke kan skyte på 30 meter+++ under ande-, due- og gåsejakt, og annen postjakt og lokkejakt: Prøv å vent til fuglen er kommet nærmere, kommer den ikke mærmere en 30 meter så vent på neste. Du vil mest sansynlig oppleve at flere fugler kommer nærmere, fordi du ikke skremmer all fugl som kommer i nærheten, og skuddsjansene blir bedre og du får dermed mer vilt i sekken. Hvis du går rundt å tror at du skyter like bra på 20 meter som på 30 meter, (og ikke skyter 1000 skydd på lerduer i året fordelt på skeet, trap og sti), så bør du vurdere din jaktmoral.

Link to comment
Share on other sites

Er det forhandler av Black Cloud i Trøndelg? Er det noen som vet det?

 

ABC fritid på lade arena har BC i forskjellige størrelser.

 

Setter veldig pris på at Eirik kommer med sin erfaring av BC. Flott at du faktisk har testet denne patronen iforhold til andre patroner osv.

 

Blir litt lei av folk som sitter å sier "nei herregud, stål suger, kjøp remington wingmaster, eneste som duger!". Også har de ikke prøvd black cloud enda.

Link to comment
Share on other sites

Nava sport i namsos har BC husker ikke prisen men tror det var mellom 9 og 12kr skuddet.

 

 

Der jeg handlet. Sjekket nettopp pakken å der sto det 325kr for 25 stk 12/89 nr2.

 

Husker jeg ikke feil kosta det mer for nr 3og/eller 4. Det var 365kr tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

ja, bra karer :) for svar og sånn :) takk takk, har hørt så mye positist for dem :) veit dem selger dem på winger våpen, men er i moss, og er litt for langt for meg...men må prøve ut dem :) er ikke noe risiko å skyte gås med dem, i canada bruker dem bare det på gås. fordi. halga holder seg i mellomladingen 10-15 meter, så du kan skyte på langt hold, også må du var en god halga skytter, krever presisjon. står det på hjemme siden dems.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...