Jump to content

Klikktabell


The Kid

Recommended Posts

Jeg lagde meg en klikktabell til 308win i dag. brukte sierra 168 grains HPBT kuler i en hastighet på 814m/s. Kikkerten er en med cm klikk.

 

Men da jeg skyter inne på 100 meter og skrut meg ut (14 knepp) til 280m skyter jeg over??

stiller ned 6 knepp sitter mitt i..

 

stiler da tilbake 14 knepp. tester på 100 meter treffer 6cm under?

Hva gjør jeg galt?

 

Jeg har ikke hat trøbbel med andre rifler/kikkerter da jeg har laget knepptabell til disse.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ut fra det du skriver her stiller du først 14 opp, så 6 ned og så 14 knepp til... Altså burde du havne 6 knepp under utgangspunktet slik du skriver at du gjør. Men jeg forstår ikke hvorfor tabellen ikke stemmer. 14 klikk er det jeg får til på 280m også... Førerfeil?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du er innskutt riktig på 100m, men oppslaget ditt er 6 klikk feil på 280 i forhold til tabellen din? Dvs reelt 8 klikk opp, og ikke 14 som på tabellen din?

 

Det kan være flere feilkilder til dette..

 

- Hvilket program bruker du for å beregne klikkskjema?

- Har du sjekket hastigheten på patronen i kronograf, og ikke bare ut fra en ladetabell?

- Har du lagt inn riktig data i programmet? Tenker spesielt på avstand siktemiddelet-senter løp?

- Klikkene i programmet er stilt inn på cm, og ikke moa? Dette er fort å glemme..

 

Ikke så lett å si hva som er galt om du ikke oppgir litt flere data.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du er innskutt riktig på 100m, men oppslaget ditt er 6 klikk feil på 280 i forhold til tabellen din? Dvs reelt 8 klikk opp, og ikke 14 som på tabellen din? JA

 

Det kan være flere feilkilder til dette..

 

- Hvilket program bruker du for å beregne klikkskjema? PCB_win

- Har du sjekket hastigheten på patronen i kronograf, og ikke bare ut fra en ladetabell?Sjekket i kronograf

- Har du lagt inn riktig data i programmet? Tenker spesielt på avstand siktemiddelet-senter løp? Ja, skulle mene det

- Klikkene i programmet er stilt inn på cm, og ikke moa? Dette er fort å glemme.. Det står i programmet 10mm/100m, altså det samme som på kikkerten

 

Ikke så lett å si hva som er galt om du ikke oppgir litt flere data.Hvilkene flere dataer må jeg ut med??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du 100% sikker på at det er 280m til blinken? Iflg klikkene burde det være ca 220..

 

cc- sikte løp 47mm

 

220m 8 klikk opp.

230m 9 klikk opp

240m 10 klikk opp

250m 11 klikk opp

260m 12 klikk opp

270m 13 klikk opp

280m 14 klikk opp

290m 15 klikk opp

300m 16 klikk opp

 

Dette står på min klikktabell.

 

(Avstand 283m målt med leupold RXII, sikrere en dette er jeg jo ikke)

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti noe lignende, fikk enorme treffpunktforandringer 5-15 cm på 100m :shock: .

 

Trodde lenge det var noe galt med kikkert eller montasjen for hver gang jeg ga kikkerten en rapp med gummikølla flyttet trefpunkett seg (enormt).

 

Løsningen: Det viste seg at beddingen i riflestokken var utslitt. (Original bedding fra Sako i en trestokk. Den tålte ca 5000 skudd, og noen demonteringer før den var utslitt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Feil i kronograf eller feil i avstandsmåler? men da skulle det jo ha hvert feil for de andre riflene også ikke bare denne?

 

 

Jeg har syntet stokk. så den er dau..

og treffpunktforandringene stemmer jo til en viss grad, men klikktabellen stemmer ikke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller vel 22,4 cm på 280m med og skru opp 8 knepp..

 

og det stemmer. da er jeg mitt i på 280 meter.. men klikktabellen sier at jeg skal opp 14 knepp..

Det er 10mm@100m som står på kikkerten, men om det er riktig stusser jeg veldig på, for og si det sånn..

 

noen som kan fortelle meg ut i fra de opplysningene jeg har gitt, hvilken anna klikkskala min kikkert kan ha??

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg svært liten erfaring med akkurat det siktet, men har brukt et slik et da det sto montert på en STR som var satt opp for langhold. På den kikkerten var et klikk 13mm på 100 meter, og ikke oppgitte 10mm. Dette var i følge eieren et mekanisk problem som var svært vanlig for Falcon. Juster klikkverdien til 13 mm og se hva du får da.

 

Har du forsøkt en boxtest for å se om den tracker slik den skal?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så nøye hvor mange klikk du tar i hver retning så lenge du tar mange nok til at du klarer å enkelt se om det er noe feil, og at du selvfølgelig havner tilbake til utgangspunktet når du er ferdig. 20 MIL burde være nok, men du kan jo alltids ta mer for å få kjørt mekanikken litt.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først har tenkt å gjøre en "bokstest" ville jeg skrudd minst 100 klikk, i hvertfall i høyden. Når du først er i gang, kan du tengne en loddrett strek med siktepunkt nede. Da finner du ut om "kullebanen" er rett opp og ned når du skrur. Er den ikke det kan det være en ide å justere på ting før du begynner å skyte veldig lang. :mrgreen:

 

Selv om du har en syntetstokk kan du jo ha ett beddeproblem (eller kikkertfesteproblem). Jeg tror jeg ville skutt meg inn på hundre meter, skutt en gruppe, tatt noen kraftige rapp på kikkert og pipe med gummiklubba, for så å se om jeg traff på samme plass. Er greit å vite om børsa tåler dette hvis man skulle være uheldig i felt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, i dag hadde jeg med med meg riflene på banen.. (siste finpussen før jakta)

I den forbindelse tok jeg med mauseren meg den umulige klikktabellen..

 

Jeg skyter 3 skudd, skrur 20 klikk opp, skyter 3 skudd til. (sikter på samme punkt)

mellom disse to gruppene var det 26cm. Avstanden var 100m, så da vet vi hvertfall hvorfor jeg ikke fikk dette til førstegangen..

 

Ser og at jeg MÅ ha skrevet noe feil over. eller så har jeg telt galt på kneppa. ikke vet jeg, men takk for hjelp hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...