Jump to content

Blykuler i 30-06


Fulmen

Recommended Posts

Er det noen som har litt erfaring med slikt? Sub-ladningene har jeg kontroll på, men jeg kunne tenkt meg å lade noen opp til litt mer dugelig nivå også. Kula er 160grs Lee med bunnkopp (200grs er på vei), har litt forskjellige legeringer å prøve ut. Men hvor hardt bør/kan en lade slikt? Bør man gå for en slapp ladning med saktebrennende krutt (feks N140) eller er noe ala N110 bedre? Bunnkoppen skal vel beskytte kula mot erosjon så da er det kanskje bedre å lade til skikkelig trykk så en får god forbrenning?

Link to comment
Share on other sites

Mitt våpen var i kal 308, men det spiller vel ingen rolle for du kommer ikke opp i max hastigheter alikevell.

Har skutt mange tusen av LEEs lette kule, C312-155-2R, med bunnkopp.

Støpt til ca 20 Bhn.

Høyeste hastighet, før alt spredde som en gjødselspreder: 2240 fot

 

HUSK at kulefett til håndvåpen kuler ikke godt nok, her kreves det fett beregnet for rifle (hastigheter) :D

 

Lykke til !!!

Dette er gøy og du kan fint oppnå meget god pressisjon på 100m. Lengre hold har jeg ikke testet, for formålet mitt med blykule ladn var for å skaffe billigere trenings ammo til jentungen og det lyktes vi med.

Link to comment
Share on other sites

Har kuler på 14, 16 og 19 BHN smurt med Lyman Super Moly. De på 14BHN er til sub, de andre for litt sprekere ladninger. Med de hastighetene du indikerer er det nok like greit å begynne med N110, 25-30grs burde gi 6-700m/s og max 2500bar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt ymse. Min erfaring er at grøvre kalibre er bedre enn finkaliber. I .22 har jeg ikke fått noe særlig til, heller ikke i 6,5. 30 kaliber kan gå greit, men det bå ofte arbeides litt med ladning og kruttvekt. I 9,3, 375 og oppover er presisjonen ofte like god som for mantlet ammo.

Det er ikke lurt å velge de raskeste kruttene, litt langsommere krutt gir ofte best resultat. Hastighet over 600 m/s går ofte bra med litt harde kuler. Jeg har brukt alox fett. Sizing er også kritisk, ofte er det best bare å smøre kulene, ellers bør de være litt større enn riflingsdiameter, 2-5 tusendels mm.

Link to comment
Share on other sites

Har "dilla" med støpte kuler i rifle sånn ca 25 år og også skutt bly med 3006.Først velger du ei kule som er litt tung for kalibret og har ett godt design .Kulenesa bør ride på bommene når du prøver å presse kulenesa inn i munningen på rifla.Jeg har brukt hjulvekter som slippes direkte i vann fra kuletanga.Disse kulene med gaschek kan du drive opp mot 2100 fot før presisjonen går fløyten.Jeg bruker krutt som er vanlig for kalibret men med redusert ladning for å oppnå de magiske 2100fot.

Støpte kuler er best egnet i store kalibre der kulene er veldig kostbare,støyper kuler selv for .444Marlin ,375H&H 416 Rem mag og 460 Weatherby pluss revolver og pistolkuler til flere kalibre.

Jeg har også skutt mye blykuler i min HK 770 halvauto med polygonrifla løp i cal 308W.Her kan jeg lade opp helt til max med ei Lymankule på 180gr og få presisjon under 2" på 100m.Denne rifla er veldig presis med mantlet ammo også.Ikke gå langt ned i kruttvekt med seintbrennede krutt for da får du etterbrenning .Dette kan unngås ved å bruke dacron(bobblejakke fyll)oppe på kruttet og ved å bruke magnum hetter eller øke kruttdosen.Eksempel:I .375H&H bruker jeg en Mimek 350gr kule.Med kruttvekt under 65 grain(N160)så vill det komme etterbrennere av og til og det er ubehagelige saker.Likedan i 460W,by lader jeg under 90gr med Norma 204 bak en 550gr(35gram) Saeco kule kommer den såkalte "secondery explosion" og i dette kalibret er den enda mere utrivelig! :shock:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hold deg rundt 2-2200fps, bruk N135-N140-krutt.

 

En kan eksperimentere til en blir gal med legeringer og den slags; men det har i virkleigheten liten betydning. Jeg bruker hjulvekter og hiver oppi 2-3% tinn, for de mindre kaliberene tilsetter jeg 10% Linotype eller blyhagl.

Kulene slippes rett fra tanga og i vann, er du redd for tinnfeen kan du spenne et gråpapir stramt over bøtta og skære et kryss i, da blir det ikke noe vannsøl.

 

Så harde kuler som du sier du har er sløsing med tinn og antimon med mindre du er ute etter max hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Eksempel:I .375H&H bruker jeg en Mimek 350gr kule.Med kruttvekt under 65 grain(N160)så vill det komme etterbrennere av og til og det er ubehagelige saker.Likedan i 460W,by lader jeg under 90gr med Norma 204 bak en 550gr(35gram) Saeco kule kommer den såkalte "secondery explosion" og i dette kalibret er den enda mere utrivelig! :shock:

Er det ikke da på tide å bruke et noe raskere krutt - for å være på den sikre siden?

Link to comment
Share on other sites

Så harde kuler som du sier du har er sløsing med tinn og antimon med mindre du er ute etter max hastighet.

 

De på 14BHN er 20% setteribly og resten rent + 1% tinn for litt bedre støpbarhet. Disse kan herdes til 23BHN, men siden jeg også støpte opp noen kuler av hardere legering vil jeg teste ut disse først. Litt sløsing har jeg råd til, forbruket av riflekuler blir uansett marginalt sammenliknet med det som går til pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...