Jump to content

Krag-ammo


35 VRM

Recommended Posts

Fant noen patroner i en gammel eske her om dagen. Har følgende spørsmål.

 

Noen som kjenner bunnstempelet på patronen til høyre?

 

11052008211191qdnxeXALjI3MT1bt.JPG

 

 

Noen som vet grunnen til at noen patroner hadde mye bly eksponert i tuppen i forhold til dem som hadde lite?

 

Noen som vet de korrekte betegnelsene på disse kulene/patronene?

 

Tror sistnevnte het "selkule"

 

11052008211534UbwzAXwMRLQYhKqL.JPG

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Den til høyre er svensk.

Opprinnelig var militærkulen rundneset 10,6 g. Jaktkulene både for sel og elg var tilsvarende, men med blyspiss. Siden hastigheten var lav måtte det mye bly eksponert for å få ekspansjon.

I noenogtjue skiftet forsvaret over til spisskule med lavere vekt, 9,3 g mener jeg å huske. Hastigheten ble større og tilsvarende jaktammo hadde noe mindre bly eksponert.

På selfangst ble den gamle kulekonstruksjonen brukt frem til 70-80 tallet, og solgt som Norma selfangst.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt noen rådyr i min ungdom med selkulene til norma, dette i en gammel kragkarabin.

Forøvrig en kombinasjon som fungerte utmerket, selkulene ødela verken mer eller mindre en andre kuler.

Kansje pga lav hastighet, men de er ikke førstevalget i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Den til høyre er svensk.

Opprinnelig var militærkulen rundneset 10,6 g. Jaktkulene både for sel og elg var tilsvarende, men med blyspiss. Siden hastigheten var lav måtte det mye bly eksponert for å få ekspansjon.

I noenogtjue skiftet forsvaret over til spisskule med lavere vekt, 9,3 g mener jeg å huske. Hastigheten ble større og tilsvarende jaktammo hadde noe mindre bly eksponert.

På selfangst ble den gamle kulekonstruksjonen brukt frem til 70-80 tallet, og solgt som Norma selfangst.

 

 

 

Den til høyre som du mener er svensk er nok merket med R-P som jeg tolker som Raufoss Patronfabrikk.

Muligens Rødfos Patronfabrik.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Den til høyre er svensk.

Opprinnelig var militærkulen rundneset 10,6 g. Jaktkulene både for sel og elg var tilsvarende, men med blyspiss. Siden hastigheten var lav måtte det mye bly eksponert for å få ekspansjon.

I noenogtjue skiftet forsvaret over til spisskule med lavere vekt, 9,3 g mener jeg å huske. Hastigheten ble større og tilsvarende jaktammo hadde noe mindre bly eksponert.

På selfangst ble den gamle kulekonstruksjonen brukt frem til 70-80 tallet, og solgt som Norma selfangst.

militærkulen var en RN kule på 156 grs(10,1 gram, B-kule het den) og hadde ca 710 msek utgangshastighet. de ble avløst av en spiss FMJBT på 139 grs (9 gram, D-kule, eller D-spiss het den) som hadde 770 msek utgangshastighet ca i 1923.

 

de "lange" RN jaktkulene var av samme vekt og hastighet som B-kula. de med mye bly ble ofte brukt på seljakt. de med lite bly ble brukt på annen jakt ofte. de hadde vel litt tregere ekspansjon.

 

RP betyr Rødfos Patronfabrik. de byttet navn(og bunnstempel) til RA en gang før andre verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

35 WRM, så langt jeg kan se er patronen til høyre merket Amf, jeg husker ikke hva forkortelsen står for, men den er ikke produsert av Raufoss.

Bra at du retter opp kulevektene høggern, hukommelsen er ikke som den var. Men jeg skal ta igjen, navneskiftet fra Rødfoss Patronfabrik til Raufoss ammunisjonsfabrikk skjedde mellom 1924 og 1925, slik at første årsproduksjon med RA stempel er 1925.

Link to comment
Share on other sites

Den helt til høgre tror jeg nok er produsert av Norma, da tennhetta er stempla NP (Norma patronfabrikk, eller noe slikt). Du finner også slike tennhette stemplinger på nyere Norma patroner...

Men jeg er ikke 100% sikker på dette, bare 90% :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den helt til høgre tror jeg nok er produsert av Norma, da tennhetta er stempla NP (Norma patronfabrikk, eller noe slikt). Du finner også slike tennhette stemplinger på nyere Norma patroner...

Men jeg er ikke 100% sikker på dette, bare 90% :wink:

kan den amf-hylsa være omladd av norma? (å ikke produsert der?) mener jeg har sett omladd ammo fra RANO med RAUFOSS merkede hylser og NP merket tennhette. kan være hukommelsen min svikter altså....
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...