Jump to content

45-70 på måke?


Litago

Recommended Posts

:lol: ja kan tenke meg det var villt! jeg tenker på at man bruker jo 45-70 til Buffalo og greier :lol: så det blir jo "litt" overkill :mrgreen:

men takker for alle svar jeg har fått her var igrunn en "morsom" tanke jeg lekte med da jeg sitter midt i jegerprøven her hjemme med en nettbasert utgave 8)

Link to comment
Share on other sites

Måsen dauer nok av en .45-70, men det holder i lange baner med .44-ettellerannet. Jeg skjøt en gang ei kråke med .44-40 og flatneset kule, det ble en ganske annen skuddreaksjon enn med moderne høyhastighetsgreier. Kråka datt overende som truffet av ei slegge, og rørte seg overhodet ikke mer. Men det ble ikke noe sprut eller "kråkespreng" slik en ser med høyhastighetskalibre, egentlig en ganske renslig avlivingsmetode dette med grove og langsomme kuler.

Link to comment
Share on other sites

[...] Kan godt forestille meg effekten på ei måke. Du vil nok slite litt dersom du har tenkt å spise den. ;)

Har skutt måker både med latterlig grove buck-shot og kal. 12 slug... begge deler ble det skåret ut helt ok biffer fra (selv om de kanskje ble litt frynsete i kantene).

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke at det skal være noe spesielt med å skyte måker med 45/70'en. Men det er vel det kaliberet jeg har som er minst egna til måke. Krum kulebane, endel vindavdrift og et våpen som ikke akkurat skyter hull i hull når holdene strekker seg litt over 100 meteren. I tillegg vil den tunge, langsomme kula ganske sannsynlig rikosjere ganske heftig hvis den treffer et glatt svaberg. Og jeg er ganske sikker på at min 6,5x55 med en 5,5 grams Sierra Varminter i snaue 1000 m/s gir mer effekt i målet enn en 26 grams blyklump i drøye 500 m/s.

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet var jo bare om det var lov.. ikke hvor hensiktsmessig det var.... om æ skal skyte en måse, bruke æ ei 224 v-maks-kule ladet i sabot i en 308 win ladet til i underkant av 1400 m/s da er måken borte for godt. men kan jo også hende æ prøve med en 45/70 bare for å ha prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...