Jump to content

Tips ladedata Norma GT


Mauser68

Recommended Posts

Har slitt litt med å finne gode og presise ladninger til Mausern min i 6.5x55, den har ei 21 mm Kongsberg match pipe, som er kutta ned til 55 cm, og eg har demper på den. Eg har testa ut et par kuler som skulle tilsynelatende være gode og anbefalte, 139 gr. Lapua Scenar og 130 Berger VLD, med kruttsorter som Norma4, N150, N160 og MRP2. Men eg slit litt med å komme ned på 20 mm på 5 skudd på 100 metern med dei.

Eg må tilstå at eg har ikkje testa så veldig mykje med COL, men variasjoner med kruttmengder.

Beste serien av det eg har testa har vært 28 mm og 34 mm, så langt.. Eg skulle så gjerne ned mot 20 tallet, helst litt under..

Har fått knallsamling med 95 gr v-max ( 24 mm, der den eine var ein slenger, og dei 4 andre låg på ei klyse på 11 mm ), og 140 gr. Nosler Partition med 28 mm på 5 skudd på 100 metern, dette er jakt / varmint ladninger, så eg mangler kun den presise ladningen, som eg kan bruke til langhold + trenings skudd..

 

Så no har eg bestilt meg 500 stk 130 gr. Norma GT, som eg er blitt anbefalt, og som mange i DFS sammenheng har brukt med god erfaring.

 

Så er det nokon som har gode ladedata på denne kula, med eksempelvis N150, N160, eventuelt MRP2 ?

 

Eg har fått beskjed om at kanskje Norma19 eller også Norma15 er vegen å gå, så eg må mulig få tak i ein slant med krutt og prøve dei kruttsortene også, men aller helst dei 3 første som eg i utgangspunktet har, men alle gode data tas i mot med stor takk.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd Golden Target i alt fra 780 til 900 m/s, og finner ingen merkbar forskjell i presisjon. Men Norma leverer baneammo i 74cm løp på 830 og felt på 900 (riktignok Diamond Line,men det er samme kula), fordi de mener den samler best på de hastighetene. Bruk det som utgangspunkt. :)

N-19 er et ypperlig krutt å bruke, 388 kr pr kg gjennom skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

Ser eg har den Norma 130 DL i databasen til QL, men ikkje GT kula.. Er dette Norma si eige kule, eller er det ei adoptert kule frå ein annen produsent ? I tilfelle kva kule er det, eller kva ekvivalent kule kan eg bruke for å finne utav kruttmengde kontra hastigheit i mitt løp ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Golden Target og Diamond Line er samme kula, hhv uten og med MolyCoating. Det er Norma som produserer disse selv. BC er den samme for begge, lik 0,548 som snorrepling skriver.

 

Det kan jo hende at den korte pipa di er grunnen til at du ikke får full forbrenning av kruttet, og dermed varierende presisjon? I mine originale Sauerpiper fungerer denne veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Som Lynx skriver, har prøvd kula fra ca 800 til 900 m/sek og finner ikke merkbar forskjell i presisjonen, det samme kan jeg egentlig si om 123gr, 140gr og 144gr SMK samt 140gr A-Max.

 

Syns du burde prøve N19 til så lette kuler, N15 fra 140gr....eller kanskje det er skytteren det står på? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jo eg er klar over at DL og GT er samme kula, men farten i QL blir vel feil, med tanke på at den er belagt, og at det er hastigheitsforskjeller på kulene, med samme kruttmengde. Mulig at QL ikkje er laga så "smart" at den kun kalkulerer kula sine dimensjoner, mål og vekt, sånn at teoretisk den gir samme hastigheit..

 

Skal prøve å få lånt meg 50-100 gram med Norma19, er drittlei av å kjøpe nytt krutt, som eg ikkje kan bruke til noko. Det har eg gjort et "par" gonger før.. :)

 

Takk for alle tips så langt. Skal hente kulene i dag og sende kjerringa på Dum Dum Boys konsert i kveld ( gjett om eg kunne tenkt meg å vært der sjølv.. :roll: ) så når ungene har lagt seg til ro, så skal eg finne fram ladeutstyret og kose meg med litt prøveladninger. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen direkte erfaring med akkurat den kula, men et lite krutt-tips kan du få..

 

Norma 19 blir aldri feil å ha i hylla..det kan du bruke fra 22-250 til .375H&H, og er mitt foretrukne krutt i 6,5 når pipelengda krabber under 65cm. og kulevektene går under 140grs..

 

Er det lettere å skaffe Vithavuori lokalt, er 150 et relativt likt krutt med N19..

Link to comment
Share on other sites

Sjå her ja, det strømmer på, takk for tips. :)

 

Vetle, eg har ein 1/3 boks med N150 igjen, og det har eg tilgjengelig hjå lokal pusher her også, trur han kun har N140-N160 på lager, men takk for tilbudet. Skulle det stå i vegen og du ikkje får brukt det, så kan du heller vurdere det, eg hjelper gjerne deg å med å bli kvitt et problem.. :mrgreen:

 

Sniper-Arne, såg du hadde eit tips når eg søkte her, med 39 gr N150 også, men den var litt hard på varme dager.

Så eg skal ta meg ein runde med både N150/N160 her..

Raudnakke, skal ta med meg tipset med Norma19, eg veit fleire har tipsa om dette kruttet her, så kanskje eg må ta steget. :)

Link to comment
Share on other sites

Norma oppgir i sine ladedata for 6,5x55 URP som det kruttet som gir best hastighet i kulevekter fra 100 til 140 grain.

Bruker Rhino 17 som skal være samme kruttet, til 130 gr. Golden Target med upåpklagelig presisjon i min Mauser med

63 cm pipe.

Norma hylse med CCI 250 hette: 130 gr. GT, 44 grain Rhino 17, COL 77,5mm, 870ms.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja og Norma19 skal vel også være i det området som URP, så eg har faktisk nettopp bestilt meg ein boks av dette, så får me sjå.

 

Det blir forøvrig endring i planene, ingen lading i kveld, men lavvo og unger skal pakkes, og me reiser på fisketur med overnatting. Sola kom fram her, og det ser ut til holde til Søndag i følge storm.no, så fjellet kaller. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes N19 er det beste allroundkruttet til 6.5x55, om du ikke trenger maks hastighet til de tyngste kulene. I mi børse synes jeg dette kruttet fungerer fint til kuler fra 100 gr til 144. Det funker med N150/N11 også til de lette kulene ink. 130 gr, men jeg fikk betydelig jevnere hastighet med 130 gr GT kula med N19 enn med N150. Presisjonen var tilnærmet lik i mi børse dvs i underkant av 20mm v/5 sk grupper på 100m. Når det går såpass gidder jeg ikke teste mer, da jeg ikke er noe glad i å skyte i benk.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at rifla di liker lette kuler best?

sikker på at du i det heletatt kommer ned mot 20 mm med kuler på 130-140 grs?

(tenker bare siden 95 grs kuler går best....)

Har du prøvd dfs-rekrutt ammo? Går ammo med slike kuler også bedre enn 140 grs kulene kan det være det er bortkastet krutt å prøve mye rart med tyngre kuler.

Kan være bedding, skytterens rekylopptak, eller andre ting som gjør at den samler dårligere med mere rekyl.

 

Forresten har vihtavuori ladedata for den kula som flere har sagt.

 

( N19 er en bankers med den kula kan det virke som ;) )

Link to comment
Share on other sites

Eg trur eg skal ta å måle nøyaktig stigning på det løpet mitt, sånn at det er avklart at det ikkje er "rekrutt" stigning i det, for sikkerheits skyld. Men som sagt eg får fin samling med orginal jaktammo av Norma, og samme med den eg lader sjølv også og det er jo 140 gr Norma Nosler Partition..

 

Har bestilt meg ein boks med N19 krutt, som eg får sammen med kulene, så eg skal prøve det ut..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er ladedata som eg har fått til å gå veldig godt.

Krutt: 48 grs N-15 ( Lot nr 85036 )

Kule: 130 grs GT

Hylse: Norma

Hette: Federal large rifle

 

Col 78 mm

 

Dette er i mi rifla TAR IKKJE ANSVAR FOR AT ANDRE BRUKER DENNE LADNINGEN.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då har eg testa ut GT kula og Norma 19, gjekk frå 41.5 grain opp til 44 grain med 0.5 intervall.. 43.5 hadde den beste gruppa på ca 10 mm, 3 skudd, ca 90 meters hold.. Ladningene må sjølvsagt verifiserest og testes på nytt, men det såg bra ut.. Iallefall tusen takk for tipsa folkens. :)

 

Lita_gruppe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...