Jump to content

Hvilken pris er ok for .32 til grovpistol?


Gunman76

Recommended Posts

Er igang med prosessen for å få kjøpt meg en .32 s&w long grovpistol. Spørsmålet er enkelt og greit til dere som er aktive med grovpistolen. Hvor kjøper dere ammo, sentralt østland, og hva er en akseptabel pris? Er det mange av dere som lader .32 eller er det forferdelig knotete. Jeg har enstasjonspresse og har egentlig gitt opp å lade f.eks 9x19 da det er en forferdelig knotejobb.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er som følger: skal man ha seg pistol for og bruke aktivt til trening og konkurranse så kommer man ikke utenom progressive presser om kaliberet er større enn .22.

Jeg startet med en enstasjons til riflelading, så begynte jeg og lade til pistol, oppgraderte da til en turret, dette gikk ok helt til nfps fanget min interesse, da ble det 650 med hylsemater. Nå bruker jeg mer tid på skyting enn på lading, endelig. man sparer inn utlegget på kun kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt på XXL for ca 2 kroner i stort (>1000). Fiocchi 100 grain wadcutter.

 

 

I klubben gjorde vi nettopp et samla innkjøp hos XXL på kal 32.

Vi fikk tilbud på kr 1,80 ved kjøp av mer enn 10000 stk.

Er ikke så mange du skal snakke med, før dere er over det anntallet, om du nevner prisen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte .32 S&W Long WC for kr 1,97 pr skudd hos XXL for 1 uke siden. Men enkelt var det ikke.

 

Jeg kjørte fra Gardermoen til Porsgrunn i leiebil og kjørte innom XXL på Alnabru for å kjøpe .32 ammo der, men de var tomme.

 

De sjekket på pc`n for meg og fant ut at det skulle være 200 skudd på XXL Naf huset, 1000 skudd på XXL Majorstuen, 0 på XXL i Sandvika og 800 skudd på XXL i Drammen.

 

Jeg droppet Naf huset med kun 200 på lager og la kursen til Majorstuen, men der ble jeg skuffet de hadde ikke en eneste patron på lager til tross for at data`n sa at det skulle ligge 1000 skudd på lager. Selgeren var ute på lageret og letet 2 ganger. :x

 

Jeg var ikke den eneste som ble skuffet der heller, jeg sto i kø med en kar som skulle ha 500 .22lr suboinic. Ikke no problem sa de, vi har 4000 på lager i følge data`n, men nok en gang skuffet data`n på Majorstuen, de var tomme for ,22lr Subsonic også. :evil:

 

Vel jeg kjørte hjemover og tenkte at siden datan ikke stemte på Majorstuen så stemmer den sikkert ikke i Sandvika heller og kjørte innom for å sjekke. Data`n på Alnabru hadde spådd at de ikke hadde .32 ammo i Sandvika og det stemte. :(

 

Klokka var begynt å bli sent når jeg nærmet meg Drammen, Jaktdepotet hadde stengt for lengst så jeg la kursen til XXL på Gulskogen som tross alt skulle ha 800 skudd på lager. Denne gangen så stemte data`n de hadde 800 skudd på lager og jeg fikk dem til prisen for 1,97 pr skudd, prisen for 1000 skudd. :)

 

Selgeren i Drammen kunne fortelle at det fantes masse .32 ammo på sentral lageret, så da blir det vel etterfylt snart håper jeg. Så får vi bare håpe at prisen blir den samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt .32'en min så altfor lenge, så jeg er egentlig fortsatt i startgropa da det gjelder ammo. Har prøvd litt forskjellig, mest Lapua, S&B og Fiocchi. Førstnevnte må vel sies å ha vært noe av det bedre, men den er dyr. Fiocchi er billigst, og kan kjøpes hos XXL (når de har). Bor og handler på østlandet.

 

Hjemmelading av .32 er vel ikke mer knotete enn lading av 9mm, prosessene er jo de samme. Jeg ser selvsagt at en enstasjonspresse krever litt mer arbeid. Har såvidt begynte med lading av .32 Long nå, og skal teste litt i dag. Håper de funker, for det er bare to uker til NM i felt, hvor .32 Long skal brukes. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel:

 

Skal du lade til pistol blir du fort lei av å drive med enstasjonspresse. De fleste vil ganske snart over på en progressiv eller en turret. I begge tilfellene snakker vi om alt fra 400 runder i timen og opp mot 1000 alt ettersom hvilken presse du velger. Sir sa noe om det i sitt innlegg, og jeg er helt enig med karen!!

 

Med ei progressiv klemmer du fort ut alle vanlige kalibre, inkludert .32 swl. Det er ikke mer knot med den enn noen andre, MEN det er vesentlig billigere enn kjøpeammo, samt at du kan skreddersy ammoen til ditt våpen og ditt bruk... Du burde komme ned i 1-1,30 litt etter hva du må betale for selve kula. Da ser du at du fort nok sparer inn prisen på pressa, hvis du skyter en del da... :-)

 

Å spare 70 øre per skudd høres jo ikke så mye ut, men skyter du 5000 skudd er det 3500 kroner spart med en gang... Lykke til med valget, så sees vi kanskje på NM :-)

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Du burde komme ned i 1-1,30 litt etter hva du må betale for selve kula.

 

Med bly fra kulefangere på luftpistolbanen kommer jeg ned i ca 0,0-/kule (hvis du ser bort ifra kuletang, smeltegryte og kaldpressings-die :-). Tennhette 19 øre og ca 4 øre i krutt kommer en .32 patron på 23 øre. Skal ikke lage så mange av de før utstyret har betalt seg ned.

Link to comment
Share on other sites

kuletang, smeltegryte og kaldpressings-die . Tennhette 19 øre og ca 4 øre i krutt
Samt alt annet av ladeutstyr... Og du er antaglig ikke verdt noe lønn for strevet regner jeg med? Av den typen som ikke får lønn for overtidsarbeide.... (Hvis jeg jobber en time overtid i uka 'tjener' jeg lett 100 skudd..) :lol:

En annen ting er hvor mye som skal 'testes' av den hjemmeladde ammoen... De som skyter hjemmeladd bruker jo mesteparten av tiden på testing av ammoen... (De bruker forøvrig også tid på å slå ut kuler fra løp og 'demontering' av partier de IKKE stoler på...) :P

Link to comment
Share on other sites

Samt alt annet av ladeutstyr... Og du er antaglig ikke verdt noe lønn for strevet regner jeg med? Av den typen som ikke får lønn for overtidsarbeide.... (Hvis jeg jobber en time overtid i uka 'tjener' jeg lett 100 skudd..)

 

Hvis man skal se slik på det tjener jeg mye mer på å jobbe overtid, enn å kose meg på skytebanen. Når jeg tenker etter, tjener jeg mer på å jobbe overtid enn å se på tv, sove, spise osv osv. Men det er ikke det som er poenget.

 

Mitt poeng er at kulestøping og ladinger to hobbyer jeg liker godt. Hvis jeg kan skyte mer for summen jeg ellers ville brukt til å kjøpe ammunisjon for, så er jo det bare en bonus.

 

Greit at det tar litt tid å teste hjemmelaget ammo, men når du er ferdig med det, trenger man ikke bekymre seg over tilgjengeligheten av billig ammo, eller den kula som gikk best - du kan bare støpe noen fler. Og samtidig kose deg over at det er så og si gratis. Det er ikke mange hobbyer som er det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...