Jump to content

Spørsmål om børsemakeryrket


Recommended Posts

Jeg er på vei inn i det voksne uavhengige livet, og trenger et yrke. Jeg har allerede fullført videregående allmennfag, og har hatt en tur i militæret og begynte på en sivilingeniørutdannelse innenfor konstruksjonsmekanikk.

 

Men så har jeg kommet frem til at jeg ikke har lyst til å kaste bort ungdomstiden som rådgivende ing. på et kontor (som er en STOR del av karriæremulighetene), og jeg synes jeg er for gløgg til å stå ved et samlebånd og snu pizzabunner. Jeg ville ha noe imellom, og siden jeg er interessert i våpen og jakt, skal jeg nå forsøke å komme meg tilbake til VGS for å bli børsemaker.

 

Men så er det jo det at jeg ikke har noen omgangskrets i det "miljøet", så jeg har ikke så mange erfaringer å høre på hva yrket angår. Enter Kammeret:

 

Hvordan er arbeidsdagene som børsemaker? Hva er utfordringene i yrket? Hvordan er det økonomiske? Er det vanskelig å klare seg?

Er det et yrke som blir monotont, eller er det mye variasjon?

 

Det var det jeg kom på nå, blir sikkert mer etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

Gjør deg ferdig! Det er bedre å være overkvalifisert teoretisk enn en halvferdig grad.

Jeg har yrkesfaglig utdannelse og nå er jeg i gang med masteren... Det går begge veier. Jeg satser på begge deler.

 

Ps: Jeg går maskin på NTNU og kan leke så mye jeg vil dagen lang med sveiseapparat, CNC fres, dreiebenk OSV.

Ingenting i veien for å ha praktisk mekanikk som fritid og teori som "jobb". Har du ikke den muligheten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gått første året, så en "halvferdig" grad er det vel ikke. I tillegg fikk jeg meg aldri motivert, så det første året er heller ikke helt ferdig.

Hva "verkstedet" på skolen min (UiS) angår, så har jeg ikke sett stort til slikt, og noen bruk utenom timeplan ble ikke nevnt for oss i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Er nokk ikke enkelt å bli rik som børsemaker! Stor fare for at det blir en bijobb om du har tenkt å starte eget.

Er nokk best å ha en større våpenforetning i ryggen. Men yrket er variert og interresant,men som i andre yrker blir man vel lei innimellom. Er ikke bare Purdey som kommer inn!

Man får ivertfall stilt sin våpeniterrese på prøve,holder ikke med litt gla i våpen!!!!!

Link to comment
Share on other sites

For å ta børemakernes side: Eg veit at mangre brukar å vente med enkelte "drittjobbar" til dei har fått nok våpen i hus til å kunne gjøre det effektivt. Altså at dei ikkje beddar/monterar lyddempar/borrar og gjengar for kikkert/osv. ei enkelt børse, men ventar til dei har fått fleire slik at dei sparar tid på opprigging og andre dikkedarier. Dette gjer det litt vanskeleg å forutsjå når ein kjem til å gjere jobben, sidan dei ikkje kan spå kor mange like jobbar som dukkar opp den neste tida. Om vi hadde betalt nok til at dei kunne tjent greit med pengar på å gjere ein enkelt jobb, so ville kanskje meir av arbeidet vore gjort til avtalt tid?

 

Her er eg heilt enig med Shadob, kven av oss har ikkje betalt ein bilverkstad 6-8000,- utan å blunke, men samtidig rynket på nasen når børsemakaren har krevd ein liten tusenlapp?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi våpeneiere vært villig til å betale like mye for 1 t børsemakerarbeid - som vi er for 1 t på bilverksted - ville yrket vært levedyktig.

 

 

Problemet er at for brorparten av våpeneiere hadde det i så fall vært gunstig å kjøpe nytt våpen fremfor 4-5 timer hos "doktoren". Noen av oss har dyre våpen ja, men vi er i den store sammenhengen her i mindretall. "Problem" nummer 2 er at de av oss med god interesse for dette her, vi gjør mye av jobben selv - hadde jeg hatt en dreibenk selv så hadde jeg gjort alt selv egentlig.

 

Så det betyr ikke at man ikke vurderer arbeidet som verdifullt, men ting står i forhold til noe annet. Og gode børsemaker har som regel nok å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Bor du gunstig til i forhold til kundemassen og er en god børsemaker får du nokk å gjøre etterhvert! Men et bra rykte tar tid å bygge opp og fort å rive ned igjen!!!!

Kan vere lite å gjøre i svarteste vintermånedene da men, men da kan man jo jakte rev :D

men sju til tre jobb er det ikke! For våpen har en tendens til å ha problemer utenom vanlig arbeidstid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall følt kallet, og har søkt børsemaker til høsten. Så nå bare håper jeg at jeg kommer inn, og klarer og finne en hybel på Støren så jeg slipper og sove i bilen\telt et helt år (det blir visstnok jævlig kaldt om vinteren der oppe i nord, spesielt når man kommer fra det våte vestlandet :mrgreen: )

 

Men jeg har også hørt pessimistene, og jeg ser at det er en logikk i det (sitat jeg hørte tidlig: å bli børsemaker er ikke den raskeste, men det er en av de sikreste måtene å gå konkurs på). Men det skal ikke være umulig og få til.

 

Når det gjelder prisnivået, så er det ikke en ny problemstilling, man kan lese Erik Braathen kommentere mangelen på betalingsvilje og de lave timeprisene i Våpenjournalen fra 80-tallet en gang.

 

Men tross alt dette, så er børsemaker ikke bare det jeg vil, det er det eneste yrket jeg kan se meg selv i resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

@: Norwegianwiking

 

Vet om noen som muligens har hybel ledig på Støren, så det er bare å pm'e meg NÅR du kommer inn. Det blir splitter ny skole med splitter nytt verksted til høsten. Har du greie/gode karakterer og skole-rett/ungdoms-rett skal det nok ikke være noe problem.

 

 

Angående Børsemaker yrket tror jeg det kan være greit ha noe mer som hovedinntekt foreksempel import av noe slag. Hels med råde-rett... Det kan være greit å bygge opp rykte ved å jobbe i andre foreninger og kanskje utlandet viss det er mulig. Da får man jo oppleve litt også. Det er mulig å starte opp eget verksted "strait of the bench" men det kan være litt hardere. En annen måte å tjene penger på kan være greit i starten foreksempel Taxi eller noe er også noe å tenke på. Pengemessing tror jeg det er mye annet som er bedre enn børsemaker. Jeg ville ha fortsatt på den utdannelsen jeg drev med nå for så å søke børsemaker senere. Eldste som gikk der i år var 49 nest eldste 40 å så 32, 27, 24(?), 22, 20, 18 og 17. Så det er ikke noe å stresse med.. He he. :wink:

 

 

BrunoAttnorwegianwikingArbeidsplassenmedhjørnevinduerminEngerdal :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Må man ha fagbrev i yrket for å ha lov til å utføre jobber på våpen?

Jeg har også tanker om å ta en børsemakerutdannelse, men sikter meg inn på skole i USA. Fikk brosjyrer og info om skolen i forrige uke og synes den høres imponerende ut. 16mnd utdannelse... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...