Jump to content

minimumsladning 454 casull?


Grongstad

Recommended Posts

Det er jo ei ganske romslig hylse, så om du har ønske om å lade mye ned, har du mulighet til å bruke kortere hylser, som 45 Colt og 45 Scofield. FA anbefaler vel ikke bruk av annet enn riktig hylselengde i sine sylindre, men i begrenset grad går det greit.

For å lade noe ned, kan du helt sikkert legge deg på de forskjellige manualers start ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En av farene med for lite krutt i en hylse er "overflatetenning" der kruttet legger seg slik at tennhetta tenner alt med en gang. Dette kan gi en altfor hurtig trykkøkning, som gir overtrykk. Har lest en plass at dette skal ha forårsaket sprengning av en del revolvere, spesifikt Colt Trooper elns, ved lading av meget svake .38 spes ladninger for NRA Bullseye skyting i .357 hylser.

 

For at dette skal skje så må du være max uheldig med ikke bare lav vekt, men et krutt med lite volum og hylse med stort volum. svake .45 colt ladninger i .454 Casull hylser er på god vei til oppskriften på max uflaks. Så man skal aldri gå under publiserte ladedata, akkurat som man aldri skal gå over.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel jeg også hørt teorien om at flammen fra tennhetta kan "slå igjennom" kruttet og forårsake at alt tenner på en gang, men å tro at det stemmer gjør jeg ikke. At det i tillegg skal gjelde i en spesiell type revolvere, virker helt usansynlig. Hvis dette skulle være sansynlig, tror jeg CAS skytterne hadde rapportert mye om slike sprengninger, eller hva Hassel?

 

Uansett vil det vel ikke være det mest nærliggende når man har en .454, å lade ned til hastigheter hvor kula så vidt triller ut av løpet. Bruk fornuftige start ladninger for .45 Colt, eller .45 Schofield i dertil hørende hylser, så får man fornuftige reduserte ladninger (bytt gjerne våpen også :D )

Det er vel også skjelden at man ser det forskjellige lade manualene har samme start ladninger, så hvem av dem er det da, som er trygge. Start ladninger er for de fleste krutt typer, kun et forslag (Ball powder er i en særstilling)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader vel 2 gr under minimums forslaget til Vithahouris CAS ladninger ja... Og har bare sprengt en revolver. (Og jeg skal ikke prøve å påstå noe som helst annet en at jeg ladet en dobbeltladning i et uoppmerksomt øyeblikk med en progressiv presse...)

 

PErsonlig er jeg såpass kylling at jeg har skutt 17 skudd i 454 igjennom min SRH, men har kjøpt i 45 colt hylsr og har 1000 Frontier 300gr kuler jeg tenkte jeg skulel prøve i rundt 11-1200 f/s Det er triveligere en 260 gr i 1750 F/s

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Du har da vel en vanlig NM Blackhawk til 1100 - 1200 fps ladninger :D

De fleste sprengninger av våpen med sterkt reduserte ladninger, er nok dobbel, eller trippel ladning. Da jeg startet å lese om hjemmeladning, gikk det en myte om 2,7 grs Bullseye, som skulle ha sprengt mange våpen. Laboratorie tester, viste at den ladningen ikke kunne medføre sprengning, men trykket fra dobble og tripple ladninger, demonterte de beste våpen i en "smell"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg lader vel 2 gr under minimums forslaget til Vithahouris CAS ladninger ja... Og har bare sprengt en revolver. (Og jeg skal ikke prøve å påstå noe som helst annet en at jeg ladet en dobbeltladning i et uoppmerksomt øyeblikk med en progressiv presse...)

 

PErsonlig er jeg såpass kylling at jeg har skutt 17 skudd i 454 igjennom min SRH, men har kjøpt i 45 colt hylsr og har 1000 Frontier 300gr kuler jeg tenkte jeg skulel prøve i rundt 11-1200 f/s Det er triveligere en 260 gr i 1750 F/s

:shock:

Hei Hassel, har du fått gjennomført trikset ditt med .45 colt hylsene og 300gr i 1100-1200 fot?

Finner ikke .454hylsene mine og har bare .45 colt tilgjengelig akkurat nå. Vil tro at rundt 18gr med N110 burde være en ok start med blykuler på 300gr.

Hylsevolum i en.45 colthylse er jo ikke så desperat ulikt en .44 mag. Vel,SRH tåler det nok.

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt optatt med å bo i et annet land...

Men rundt 18gr høres fornutig ut ja, og jeg regner med at jeg vil starte der selv. (I en SRH vel og merke...)

 

jeg får ikke jevne hastigheter med n-110 i rugeren bbh'n min med 18grs, og må opp i høyere ladninger enn det man egentlig bør i en blackhawk før hastighetene blir jevne. Har konkludert med at n-100 ikke liker seg før trykket er høyere.

Link to comment
Share on other sites

http://www.sixguns.com/tests/tt45lc.htm

 

Nederst finn ein +P-ladningar som skulle kunne brukast.

Takk for den :D

Har akkurat ladd 20 skudd med Lee sin 300grFP ,og Lymann sin 325gr FP(333gr fra tanga mi) med 18gr N110. Det skulle jo etter Taffin sin oppskrift være ganske nær hva jeg søker, ca 1100 fot til bruk i mag 2. SuperRedhawk i .454 med 91/2"løp. Krympet i bakerste rille i begge kulene. Får kronografere i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt optatt med å bo i et annet land...

Men rundt 18gr høres fornutig ut ja, og jeg regner med at jeg vil starte der selv. (I en SRH vel og merke...)

 

jeg får ikke jevne hastigheter med n-110 i rugeren bbh'n min med 18grs, og må opp i høyere ladninger enn det man egentlig bør i en blackhawk før hastighetene blir jevne. Har konkludert med at n-100 ikke liker seg før trykket er høyere.

Mulig det samme skjer med meg og, kan eventuellt sette kula ned i fremre rille om hastigheten blir for ujevn, eller spa på mer køl 8)

Link to comment
Share on other sites

Med tyngre kuler hadde jeg styrt unna både 3N37 og 3N38. Om ikke hastighetsvariasjonene med N110 er over ca 50fps ES, hadde jeg overhode ikke bekymrett meg, så lenge presisjonen er til stede. Bekymringen er mye større for overtrykk ved bruk av feil krutt. (noe mag 1 tråden syenes å forherlige)(don´t send a boy to do a man´s job!)

Link to comment
Share on other sites

VV har data for 300gr kule med 3N37 i .454, så med litt fornuft skulle ein kunne finne ei ladning for same kulevekt i ei .45 Colt hylse, brukt i ein .454-revolvar vel å merke. Eg ville aldri brukt så raskt krut i ein .45LC-revolvar med tilsvarande kulevekt, N110 eller evt H110 ville vere mykje betre valg både med tanke på trykkmargin og hastigheit. Ulempa med N110 har eg erfart, er at om ein ladar svakt så blir det ein del uforbrent krut og mykje sot. Det har nok med, som evert påpeika, at N100-serien krev litt trykk for skikkelig tenning.

Link to comment
Share on other sites

Til det hastighetsområdet jeg oppfatter at man ønsker å lade 300 grs i her, vil N110 gi bra trykk. Om patronene skal skytes i colt hylser i en 454 SRH gjør kun at man har mer sikkerhet og gå på enn samme ammo i en NM Blackhawk (som også holder til dette nivået)

Link to comment
Share on other sites

Har nå vært ute å skutt og kronografert ladningen med Lee og Lymannkula.

 

Lee 300gr FP (303gr fra tanga mi) krympet i bakerste krymperille

.45 colt hylse

18gr N110

Hastighet: 856-894-879-949-931. Dette gir et snitt på 902 f/s og en faktor på 273. Det er tydelig at N110 ikke ga stabile hastigheter, en variasjon på 93f/s er for mye og tyder på varierende trykk. Ladningen holdt heller ikke faktor, men hadde sikkert krøpet over om jeg hadde benyttet fremre krymperille.

Presisjonen var forøvrig ok på 25m, holdt innertier på PPC skiva skutt stående tohånds.

 

Lyman 325gr(333gr med min legering)krympet i bakre krymperille

.45 colt hylse

18gr N110

Hastighet:1026-1026-1014-1000-1026. Dette gir et snitt på 1019f/s og bare 26f/s mellom høyeste og laveste verdi.Faktor på 339.

Ganske tydelig at økt kulevekt samt at kula satt litt dypere i hylsa ga et mye jevnere trykk. Presisjonen var lik ladningen med 300gr kule, mer enn bra nok til formålet, med skikkelig støtte hadde nok samlingen krøpet ned mot det halve.

Så denne ladningen blir nok brukt i helgens mag2 stevne.

MEN GJØR OPPMERKSOM PÅ AT DENNE LADNINGEN ER SKUTT I EN RUGER SUPER REDHAWK I CAL.454 MED 91/2" LØP.

IKKE PRØV DETTE I EN REVOLVER KAMRET FOR .45 COLT!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Olav, din ladning med Lyman kula har jeg brukt i NM Blackhawk med svært bra resultat, jeg anser den imidlertid som max i den type våpen. For svakere konstyruksjoner er den helt uaktuell. Ladningen med LEE kula viser nok, som nevnt N110 sitt behov for rett arbeidstrykk. Bruk av hurtigere krutt, er etter min mening å balansere på trykkgrensa.

Link to comment
Share on other sites

OlavM, takkar for nyttig info. Skyt sjølv ein del +P .45 Colt-ladningar, og eg skal jammen dra fram Lyman 452651-tanga mi og prøve same ladninga. Har sjølv brukt mykje ei 270 grains SAA-kule i .45LC, god presisjon men problem med uforbrent krut og mykje sot. Desse er skotne i ein FA97, patronlengda er omtrent akkurat lik sylinderlengda. Så tyngre kuler er nok løysinga, evt. justere settedybde og dermed prøve å komprimere ladningane med dei lettare kulene. I .454 har eg best resultat med ladningar som ligg nærare maksimum enn minimum, så det kan virke som at det same gjer seg gjeldande i .45LC-ladningar på magnumnivå.

Lee-kula har eg hatt dårlige resultat med, elending presisjon ifht. dei fleste andre kuler eg har prøvd. Beste presisjonen så langt har vore med ei 300 grains LBT LFN og ei 250 grains LBT WFN. RCBS 300 grains SWC er óg ei godt egna kule som skyt bra i dei fleste våpen eg har prøvd den i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1000 rainier 300gr belgate kuler (Hmmm... var det humbo som lurte dem på meg mon tro)

Som jeg har tenkt å prøve å få til noe fornuftig med. De vil i hovedsak bli skutt i min 7'5" SRH i 454 Casull men også muligens noe i en 5'5 redhak (Om gudene vil...) Høres ut som om det bør eksperimenteres litt forsiktig med settedybde samt å øke mengden krutt meget forsiktig i et forsøk på å finne noe som gjør at kruttet jobber riktig. DOg... så har jeg vel noe H110 også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hassel, det kan nok stemme angåande dei kulene. Selde vél 1000 stk. belagde kuler om eg ikkje hugsa feil, selde óg Hornady XTP og diverse andre. Dum som eg var, tenkte eg ikkje på at det kom ein 45 Colt lenger framme i løypa, då hadde desse kulene vore perfekte. 300 grains kule i 1200 fps frå ein 45 Colt gjer susen.

Har du forresten ein Redhawk i 45LC? Har sikla på ein slik ein sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Har en gang for "noen" år siden ladet noen patroner i 44 mag som tuslet avgårde i ca 150 m/s. (crona) Disse ble brukt i en Ruger SRH. Meget behagelig rekyl som passet bra til formålet med at kona kunne bruke disse. Men kulebanen ble som å lobbe dem i skiva.

Kulene var av heimkok type med gaschecks i rumpa (240 grains SWC).

Oppskrifta legger jeg ikke ut her. Men trikset som jeg brukte var å ta ut fyllet fra foret på en vinterjakke og bruke dette som "filler". Borte i Statene kaller de det for DECRON FILLER. Med dette vil da kruttet ligge i samme posisjon hele tiden. Dvs at trykket alltid ble bygget opp i rett ende av patronen dvs rett over tennhetta. Tror vel at dette er måten for å ha "kontroll over trykk oppbyggning" - hvis det skal kunne kalles for det........

Må vel innrømme at jeg var meget spent da første patron ble prøvd. På med store votter,store hørselvern,store splintbriller og store klær.(og nei - det var ikke kona som måtte gjøre det :)

Det funka bra uten noen for for tegn på uønsket trykk. Det ble bygget noen hundre av disse patronene og alle ble brukt.

Det finnes vel noe info om dette på nettet skulle jeg tro. Skulle vel funke i 454 casul som alt annet.

Men.....alt på egen rissiko !!!!

Alfred Nobel opplevde vel noen uønskede hendelser før oppskrifta hans var perfekt?

Spørsmålet er vel om man skal våge å teste ut dette selv. Det er vel utført mange rare ting utenom kokeboka rundt om mange ladepresser skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Olav, din ladning med Lyman kula har jeg brukt i NM Blackhawk med svært bra resultat, jeg anser den imidlertid som max i den type våpen. For svakere konstyruksjoner er den helt uaktuell. Ladningen med LEE kula viser nok, som nevnt N110 sitt behov for rett arbeidstrykk. Bruk av hurtigere krutt, er etter min mening å balansere på trykkgrensa.

 

Har også skutt lyman(haglundstøpt) 325grs med ca. 18grs N-110, med god presisjon i BisleyBH'en.

Denne ladningen, skutt sittende på rumpa med albuene støttet på knærne en varm sommerdag med svette hender, er årsaken til det vesle arret forsiktet mitt lagde rett oppunder hårfestet.. kommer nok til å bli synlig med alderen, når håret trekker seg tilbake..

Link to comment
Share on other sites

!Har også skutt lyman(haglundstøpt) 325grs med ca. 18grs N-110, med god presisjon i BisleyBH'en"

 

I min Bisley - har jeg oppnådd 1350 fps - men de er ubehagelige.

 

Min jaktladning (og treningsammo) - er derfor 1050 fps.

 

Og den skyter gjennom tog :)

 

 

Men kanskje du holder den bedre enn .22`en neste gang da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er rare greier! med 7,5" FA 454en min er løpet forbi 90 grader i rejyken og video har vist at løpet passerer venstre øre. Veldig bra da at det drar sidevegs og ikke rett bakover, ellers hadde nok også jeg fått kunskap om alders oppdukkende arr i panne region. 360/1500 gir friske tilbakemeldinger i ett lett våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Har vel litt med hvordan man holder våpenet.

 

Calibros - med samme våpen (FA 454)/ladning som meg - får løpet som "ørenabo" - mens jeg er ikke i nærheten av å bli øreløs.

 

Og det er kanskje derfor jeg best liker DA-våpen også :)

 

Jeg vil ha rekylen rett bakover!!!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det smalt ganske bra i skallen, også var det pluselig veldig vått og klissete i hele ansiktet mitt- jeg har da ikke svetta så mye? tenkte jeg- inntil jeg så fargen på det som dryppet på bakken...

 

Men det er en tanke som slår meg: når 18grs N-110 brenner bra bak en 325grs kule, er det ikke muligheter for at denne ladningen ligger noe over de 30k psi som er anbefalt å begrense seg til i en blackhawk? jeg beviste for meg selv at n-110 ikke gav jevne hastigheter, og mye uforbent krutt før jeg nådde 30k psi under 300grs kuler, så hvorfor skal det brenne pent under tyngre kuler, uten at man har høyere trykk? Kanskje jeg må frem med boksene med "amerikanarkrut" og lade, skyte, og måle litt trykkringer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kommet lengre - enn at jeg ikke har peiling på psi etc.

 

Men jeg har ladet ganske mange heftige ladninger i div. kalibere - uten at det har gått til h.... :roll:

 

Men har ihvertfall funnet ut - at det skal mye til for at N110 kan gjøre mye galt :)

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg har å gå etter, er trykkringsmålinger av ladninger med amrikansk krutt(H-110), som det finnes data for, som visstnok skal gi 30.000psi. (23,5grs H-110/300grs blykule/1300fps)

 

Når jeg så målte "godladningen" min med N-110 bak 300grs kuler, som brenner pent og gir jevne hastigheter, fant jeg ut at den ANTAGELIG ligger over disse 30.000psi, da trykkringene blir større enn de jeg får med de "sikre" H-110 ladningene.

 

Derfor funderer jeg på hvorfor ladninger med N-110 som brenner jevnt bak en 325grs kule, ikke skulle gi høyere trykk enn andre ladninger med N-110, som også brenner jevnt, men under lettere kuler. Det kan jo hende at en 325grs kule gir mer motstand over lengre tid, så trykkoppbygningen er jevnere, men jeg er litt skeptisk. Uten at jeg kan nok om dette til å mene noe bastant..

 

Synes noen med strekklappmåleutstyr bør ta ansvar og utvikle gode data for 45Colt, med kulevekter fra 200grs til 350grs, og krutt som N-350, 3n37, 3n38, N-105 og N-110, som holder seg innenfor disse magiske 30.000psi...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...