Jump to content

Løpet som ligger an mot skjeftet.


Krestivus

Recommended Posts

Hei folkens :)

 

Har nettopp kjøpt meg ei ny rifle; Weatherby Vanguard 223 rem. Har foreløpig ikke fått skutt med rifla, og får trolig ikke gjort det på ei stund, men jeg har tafsa en del på den :) Da jeg skulle teste den berømte femtilapp-testen var det klin umulig å få noe som helst inn i framkant av skjeftet. Har demontert rifla og ser at det kun er ytters løpet ligger mot skjeftet (se bilde). Hva bør jeg gjøre med dette? La det være til jeg har fått skutt med rifla og sett om dette påvirker presisjonen, eller bare hive meg rundt med fil og sandpapir med en gang?

 

2rgdtgm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjør på med fil og pussepapir du :D løpet må ligge fritt.

 

Da gjør jeg det! :D

 

I følge McMillan går over 90% av løpene best frittflytende. Ganske pussig at rifleprodusentene ikke har oppdaget dette :shock:

 

Det er sant, men man kan kanskje ikke forvente all verden av ei rifle til 4 lapper. Bortsett fra dette og at beslaget i magasinløsningen er av plast er jeg veldig imponert over denne rifla :)

Link to comment
Share on other sites

Why are some Weatherby® rifles “free floated” and some are not?We have found through our testing that barrels having a smaller outside diameter than our #3 contour require upward pressure to help stabilize the barrel for increased accuracy. Our free floated barrels have enough rigidity in the barrel for them to be free floated.

http://www.weatherby.com/node/40474?q=node/40474&q=support/faq/latest/items&_pgId=3

Link to comment
Share on other sites

Egentligt er det ret kunstigt at næsten alle amerikanske og mange europæiske producenter ikke har fritliggende piber.

Det kunne tyde på at der er ind til flere grunde til det. Muligt at 70% af producenter bevidst forsøger at opnå dårligere precicion end nødvendigt. Forklaringen kan jo være et skjult medlemskab af "dyrenes beskyttelse" eller en provisionsaftale med ammo producenter. (dårlig precicion = mange flere testskud, for at finde acceptabel ladning)

Det kunne også være at mange producenter som kæmper med ikke rette og spændingsfrie piber, Asymetrisk låsning , dårlig stivhed i låsekasser, har erfarret at "presure point" under piben ofte begrænser pibesvingninger forårsaget af de ovennævnte faktorer. Denne svingningsdæmpning, kan ofte medføre en mindre gruppe, under precist samme forudsætninger. Hvis man under ideelle forhold kan placere 3 skud tæt, så har riflen jo "precicionspotentiale" uanset om den så ellers flytter rundt på trefpunkt hvis anlæg og skydestilling, eller ammo ændres.

 

En rent praktisk detalje ved "presurepoint" og tæt pasning mellem en mjuk skæfte og piben, er at man aldrig får klager over at piben ligger skævt i udfræsningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv det først du, mye lettere den veien, enn å angre etterpå.

 

 

Kunne ikke vært mere enig!

 

Det har altså ikke falt trådstarter inn å skyte med våpenet FØR du går til disse inngrepene?

 

samlerden dårlig, kan du alltids prøve å pusse vekk fra stokken ETTERPÅ!

Link to comment
Share on other sites

Prøv det først du, mye lettere den veien, enn å angre etterpå.

 

 

Kunne ikke vært mere enig!

 

Det har altså ikke falt trådstarter inn å skyte med våpenet FØR du går til disse inngrepene?

 

samlerden dårlig, kan du alltids prøve å pusse vekk fra stokken ETTERPÅ!

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at det nok har falt meg inn. Nå er det sånn at jeg for tiden har all verden med tid til å gjøre slikt, og derfor søker kunnskap her inne om dette er noe jeg kan bruke tiden til nå, eller om jeg burde vente til rifla er prøveskutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville pusset det vekk med det samme. Om du mot formodning skulle være heldig å få børsa til å gå (og da bør du passe på å levere lotto også) så kan jeg garantere deg at den IKKE kommer til å gjøre det etter noen serier, da du har skutt pipa varm! Jeg har prøvd mange stokker uten bedding og med pressure point, men ingen har gått bra fra hverken kald eller varm pipe. Få børsa beddet og puss vekk så pipa ligger fritt er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er jo det litt snodig at mange løser presisjonsproblemene sine "bare" ved å frilegge pipa ;) jeg vet om mange og har samme erfaring selv.

 

Er det noen god grunn for at ei jaktrifle ikke skal gå best med frittliggende pipe??

Annet enn at det virker å være standarden blandt de største produsentene at de ligger an mot skjeftet :?

Link to comment
Share on other sites

Der kan på mange rifler med tynde piber, dårlig kontakt på låseklakker, skæve og spændingsfyldte piber og vinglige låsekasser, ofte opleves at de voldsomme pibesvingninger som er forårsaget af det ovennævnte. At disse svingninger kan dæmpes med kontakt mellem skæfte og pibe. Fuldstændigt efter samme princip, som når du sætter en finger midt på en guitarstreng..

Man kan være rimeligt sikker på at de store amerikanske riffelproducenter har testet dette fenomen til hudløshed, og er kommet til konklutionen, at det med middelmådige rifler er en fordel med kontakt. Der er næppe et oppegående firma som ønsker at fremstille rifler med unødvendig dårlig precicion, blot for at få kontakt mellem skæfte og pibe.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Howa tidligere, og den hadde iallfall frittliggende løp. Vil det være sånn at det er værre på en 30-06 enn på en 223 at løpet ikke er frittliggende?

 

Kjøpte en Remington i 223 for en stund siden og den har ikke frittliggende løp. Har skutt den varm flere ganger uten at det har gått utover presisjonen iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

@Sniper-Arne

Du har jo helt sikkert større erfarring end de par amatørproducenter som både Remmington og Weatherby, hvis eneste ønske er at levere rifler med dårlig precicion :wink:

 

Du er litt av en skøyer du :lol: Jeg vil selvsagt ikke påberope meg mer erfaring enn noen av rifleprodusentene du nevner, men jeg vil påstå at jeg har nok til å stå inne for de rådene jeg har gitt, og de argumentene jeg har kommet med!

 

Det man skal huske på her er at dette er snakk om jaktrifler. Amerikanerne mener, etter det jeg har forstått, at når man skal skyte ett og 2 skudd på jakt så er det gunstig med "pressure point" på pipa. Dette skaper selvsagt krøll for oss her i landet da vi ligger på bane og skyter prøve, og skyter flere 5 skuddsserier etterhverandre. Da får man dårlig presisjon som resultat. Jeg har enda til gode å se at ei rifle har gått dårligere etter å få ei ordentlig bedding og frittliggende pipe så jeg skjønner ikke helt skepsisen for å gjøre dette, men som du påpeker så vet jeg ikke alt jeg heller.....

 

Jeg kjøper imidlertid forklaringa om at skeive kasser med dårlig låsing kan gå bedre med press på pipa enn uten. Da kan man vel også konkludere med at de børsene som går bedre etter att pipa blir frittliggende, enn før, ikke var av de værste i så måte?

 

Jeg har 2 Remington rifler og begge har fått ny stokk, de er rettet og lappet og har fått nye piper, og det må til om de skal gå ordentlig godt. Bedding er en selvfølge, gjerne også må søyler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må si meg enig med Sniper Arne,hadde selv en Ruger M77,cal 308,gikk bra noen skudd så kasta den overalt i skiva når den ble varm,oppsøkte børsemaker og fikk bedda stokken,samla knallbra etter det,børsemakern sa at Amerikanerne skyter få skudd og da er

det fordel med pipe som ligger an på stokken,men når vi bruker den på bane her måtte den beddes.

Link to comment
Share on other sites

Min bror kjøpte en Ruger M77 i 30-06 hvor løpet hviler på forskjefte. Denne var det helt umulig å få noen presisjon med og den er nå levert tilbake til selger for å få frilagt pipen, og han var ikke den første som hadde kommet tilbake med dette problemet på Ruger M77.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Winchester M94 som kaster over hele skiva etter at den er blitt varm. Trodde først det var mine kjære hjemmeladde som var grunnen, men den spredde også fabrikkammo så jeg tro det har og gjøre med varmskyting og et ikke akkurat frittliggende løp! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 Remington rifler og begge har fått ny stokk, de er rettet og lappet og har fått nye piper, og det må til om de skal gå ordentlig godt. Bedding er en selvfølge, gjerne også må søyler

 

hva er god nok prsisjon for deg/dere har alltid hørt at rifla som sammler tre skudd på en snusdåse dvs ca 7 cm på 100 m er stort sett godt nok til all jakt ut til 200 m.

Link to comment
Share on other sites

For å svare deg siden det er meg du siterer: For mitt bruk så fordrer jeg at rifla samler 5 skudd ca. innenfor klistrelappen på 100m, dvs 15- snøtt 20 mm. Dette er ikke nødvendig til all form for jakt, men jeg krever dette av mine rifler for at jeg skal være fornøyd. Mulig det er et urimelig krav for alle slags jaktrifler og den bruken ei billig Remington rifle eller lignende, er tiltenk.

 

Jeg deler din oppfatning om at ei rifle som går innenfor snusesken på 100 m er godt nok til de fleste jaktformer. Det gjorde begge mine rifler i orginal tilstand, men ikke etter at den ble varm, før pipa ble lagt fritt. Den ene hadde en Ramline plastsokk og denne var så myk i front at den forandret treffpunkt ca. 10 cm i høyden på 100m ved montering av tofot, denne ble derfor byttet ut og det ble satt på en trestokk som ble beddet og pipa lagt fritt. Da ble det en helt annen presisjon i samme børsa. Da pipa var utskutt så fikk jeg gjengepartiet i fronten av kassa rettet og bolten lappet. Da ble presisjonen ytterligere forbedret og nå går den 12-15 m på 100m i benken med meg som skytter. Siden jeg ikke er benkeskytter går den sansynligvis bedre også. Har skutt noen grupper ned i 8mm men tør ikke si at den går dette på det jevne.

 

Konklusjon: De fleste billigrifler man får kjøpt går godt nok til vanlig jakt i orginal tilstand, men skal man ha de til å gå ordentlig godt må en del gjøres. (Min subjektive oppfatning).

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger meg med på spørsmålet til Omega. Jeg har en 700 SPS, som jeg skal sette i en BDL trestokk, få rettet kassa, beddet stokken, kappe pipa, etc.

 

Så over til idiotispm.: Hva vil det si å lappe?

 

Edit: fant svar på det sjøl - gjennom denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=2023&hilit=lappe%C2%A8.

 

Så tilbake til omegas spørsmål:

 

Hvilke(n) børsemaker(e) er gode på slikt, annet enn Hansen? Og sist, men ikke minst: Hvor mye bør jobben koste?
Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg tenkte i overkant raskt her! Og da glemte jeg dessverre Kammerets egen Fossdal, børsemakingens Yoda, Morpheus, Mr. Miyagi og Gandalf i én og samme person. Det ber jeg selvfølgelig om tilgivelse for. :)

 

Flere enn Ragnar Hansen og Bent Fossdal?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...