Jump to content

Rekylfjær til Benelli


dieselpurka

Recommended Posts

Er det noen her som har prøvd å bytte til en rekylfjær med redusert styrke i en Benelli SBE 2, eller andre benelli hagler for den del?

Hagla fusker litt med 24g patroner og jeg ser det finnes svakere rekylfjær å få kjøpt.

Spørsmålet er om noen har prøvd det og kanskje har noen erfaringer å dele.

Link to comment
Share on other sites

Det å kappe rekylfjæra kan føre til problemer med at sluttstykket ikke låser i fremre stilling. Du får tatt avtrekk, men tennåla når ikke frem, og resultatet er klikk.

 

Rekylimpulsen er litt forskjellig mellom de ulike patronmerkene. Prøv å finn et merke som veksler i hagla før du eventuelt begynner å gjøre endringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vel skutt en 600 - 700 skudd hvorav 2/3 er lerduepatroner. Saga eurotrap er det som fungerer best.

Kjedelig å være avhengig av en bestemt ammunisjonstype for at det skal fungere.

Er det ingen som har prøvd f.eks "Wolff recoil spring 25% reduced power" fra midway; eller "Light load recoil spring kit w/tube" fra Brownells.com?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappa rekylfjæra i min M2. Kappa vel fire-fem cm, og strekte fjæra tilbake i orginal lengde. Ikke hatt et eneste klikk etter det, og bolten låser hver gang. Jeg bruker en orginal fjær på jaktskudd. Tror kanskje det kan bli stygt å glemme seg bort å skyte med noe kraftig med denne modifikasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du mye problemer med M2'en før du kappa rekylfjæra? trodde kanskje M2 ville veksle bedre enn SBE p.g.a. kortere låskasse osv.

Som sagt, Saga eurotrap fungerer svært bra, mens Nitedal sport og Steelmax har ikke mulighet til å drive mekanismen.

Har bestilt en "Light load recoil spring kit w/tube" som jeg håper vil gi en del forbedringer. Kan komme tilbake med info når jeg har fått testet den hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Har en Benelli Super 90 M1. Den har aldri feilet med 24 grams lerdueammunisjon, og har skutt mange tusen i den i form av trap- og trickskyting. Skjønner ikke at fjæra må kappes i en M2... Tviler på at Tom Knapp bruker jaktammunisjon :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde du mye problemer med M2'en før du kappa rekylfjæra? trodde kanskje M2 ville veksle bedre enn SBE p.g.a. kortere låskasse osv.

Som sagt, Saga eurotrap fungerer svært bra, mens Nitedal sport og Steelmax har ikke mulighet til å drive mekanismen.

Har bestilt en "Light load recoil spring kit w/tube" som jeg håper vil gi en del forbedringer. Kan komme tilbake med info når jeg har fått testet den hvis noen er interessert.

 

Ja, det vil si, den virka utmerket med 100-200 skudd og etter det ble alt tull, Full puss, så var det det 100-200 skudd igjen. Sendte den inn men de fant ingen feil. Så da kappa jeg bare fjæra, og etter det kan jeg skyte tusenvis før puss igjen. Post gjerne litt info om det settet, så på det jeg også, men hadde hastverk så da ble det en liten modifikasjon. Jeg skjøt vel rundt 3000 lerdueskudd før jeg sendte den inn så skulle vel tro at rekylfjæra var blitt i normal myk innen da.

 

Med det sagt så tror jeg kanskje noe av problemet ligger i skytestil og hvordan du tar opp rekylen i kroppen, for når noen venner av meg brukte den ladet den fint hele veien, helt til jeg skulle skyte igjen, da klarte den ikke lade igjen. Kan ikke skjønne hva annet det skulle være egentlig. Betyr vel at 24g ladninger ligger helt i grenselandet ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nitedals Sport Steel 24g er nesten helt håpløst i rekyl drevne mekanismer. Jeg har hatt problemer med 2 Benellier, en Franchi og en Stoeger med disse patronene, alt annet jeg har prøvd går bra. Jeg har ikke målt hastigheten på Nitedals Sport, men både jeg og flere andre har opplevd STORE stikkflammer både ut av løp og ut av utkastet på halvautoer, dette kan jo tyde på att det er en del krutt som brenner etter att haglene er ute av løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Litt OT, men kan noen fortelle hvordan dere fikk løs den skruen som holder rekylfjæra på plass?

På min sitter den så godt at man skulle tro at den var sveiset fast.

 

Hagla mi har gått noen tusen skudd og har begynt å fuske litt innimellom i kulda på slappe lerdueskudd. Kan tenke meg at det har samlet seg en del dritt i røret til rekylfjæra. Har også lyst til å skifte til en svakere fjær siden jeg ikke skal bruke jaktammunisjon på den før neste høst.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har og samme problem med en Benelli Cordoba. Dvs at den veksler relativt greit med leirdueammo, noen få ganger den ikke veksler ordentlig og hylsa blir sittende igjen i utkastet.

Derimot veksler den ikke i det hele tatt med bly-leirduepatroner. Absolutt ikke en sjans. Jeg er og skyter figursti inne i mellom, og der brukes alltid blyhagl pga rikosjettfaren. Jeg vil svært gjerne høre om erfaring med "light load recoil springs". Har foreløpig sluttet å bruke Cordoba'en siden det er litt upraktisk å veksle manuelt, og bruker for tiden en god gammel Remington 1100 på figursti. Har og fått tips om å kutte i rekylfjæra, men har foreløpig vegret meg mot å gjøre det. Vil heller ha en alternativ fjær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne: Light load recoil spring kit w/tube fra Brownells.com, men opplevde minimal forbedring. Kappet så av 4 runder av rekylfjæra og har aldri opplevd problemer siden. Veksler 24 gram som en drøm. Veldig lettvint å bytte mellom rekylfjærene da dette er et komplett rør med fjær og det hele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...