Jump to content

Kjøp av praktisk rifle


Recommended Posts

Ny Bushmaster ca kr 11000

Meopta Meostar 1-4 ca 7500

JP Montasje ca 1400

JP Comp ca 1300-1800

Avtrekk, JP ca 2000 pluss montering, hvis det ikke er drop inn(Chip McGormick)

To Fot/Harris ca 1300

 

Da er du sånn ca på budsjett. Magasiner kommer i tillegg

Link to comment
Share on other sites

Ny Bushmaster ca kr 11000

Meopta Meostar 1-4 ca 7500

JP Montasje ca 1400

JP Comp ca 1300-1800

Avtrekk, JP ca 2000 pluss montering, hvis det ikke er drop inn(Chip McGormick)

To Fot/Harris ca 1300

 

Da er du sånn ca på budsjett. Magasiner kommer i tillegg

 

 

Hei

Hva er og foretrekke jp eller Chip mcGormick avtrekk,hadde tenkt meg en larue 104 montasje til meopta

kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Sakset direkte fra practac.no er jo helt greie pakke:

Åpen klasse Level 1

1 stk Bushmaster V-Match 20"

3 stk 30 skudds magasiner

1 stk JM comp

1 stk Trijicon Accupoint 1,25 - 4 kikkert/Amber

1 stk LaRue LT-139 montarsje

1 stk Harris 2-fot

 

Montering/gjenging av komp

 

Pris: 19 850,- Du sparer 2544,-

 

Åpen klasse Level 2

Som over, men med følgende tillegg:

 

JP avtrekk

Ace kolbe

Link to comment
Share on other sites

Sakset direkte fra practac.no er jo helt greie pakke:

Åpen klasse Level 1

1 stk Bushmaster V-Match 20"

3 stk 30 skudds magasiner

1 stk JM comp

1 stk Trijicon Accupoint 1,25 - 4 kikkert/Amber

1 stk LaRue LT-139 montarsje

1 stk Harris 2-fot

 

Montering/gjenging av komp

 

Pris: 19 850,- Du sparer 2544,-

 

Åpen klasse Level 2

Som over, men med følgende tillegg:

 

JP avtrekk

Ace kolbe

 

Her fått en bra pris av Jørn på practac,men med en larue 104 mantasje og en meopta k dot,

og en jerry comp.

Lurer litt på hva dere bruker siden jeg er en fersking når det gjelder Praktisk Rifle

Link to comment
Share on other sites

Bushmaster Lower med JP avtrekk og Magpul kolbe, JP upper med JP tac comp, Harris med med vugge, US Optics 1-4 i LaRue ettellerannet og Jpoint med Matt Burkett mount.

 

På ditt budsjett er Openpakka til Practac + JP avtrekk, Acekolbe og noen magasiner (kanskje et Betamag) uslåelig. Jeg liker i allefall Trijiconkikkerten bedre en Meoptaen, men det er litt smak og behag. Variopoint 1,1-4 er det absolutt beste valget om du kun skal ha ett sikte, Trijiconen er litt bak - men med to-sike opsett spiller det mindre rolle hva du har på toppen bare retikkelet er skarpt nok til finskyting på lengre hold - noe Meoptaen etter min mening ikke er da prikken er for grov.

 

Meoptaen er en bra allroundkikkert med litt svakt retikkel for lange hold, men funker til gjengjeld bra på korthold som eneste sikte noe f.eks USO'en jeg kjører nå ikke gjør.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Bushmaster Lower med JP avtrekk og Magpul kolbe, JP upper med JP tac comp, Harris med med vugge, US Optics 1-4 i LaRue ettellerannet og Jpoint med Matt Burkett mount.

 

På ditt budsjett er Openpakka til Practac + JP avtrekk, Acekolbe og noen magasiner (kanskje et Betamag) uslåelig. Jeg liker i allefall Trijiconkikkerten bedre en Meoptaen, men det er litt smak og behag. Variopoint 1,1-4 er det absolutt beste valget om du kun skal ha ett sikte, Trijiconen er litt bak - men med to-sike opsett spiller det mindre rolle hva du har på toppen bare retikkelet er skarpt nok til finskyting på lengre hold - noe Meoptaen etter min mening ikke er da prikken er for grov.

 

Meoptaen er en bra allroundkikkert med litt svakt retikkel for lange hold, men funker til gjengjeld bra på korthold som eneste sikte noe f.eks USO'en jeg kjører nå ikke gjør.

 

/D

 

Meopta Meostaren har mindre prikk enn den gamle, på størrelse med Variopoint.

Link to comment
Share on other sites

Bushmaster Lower med JP avtrekk og Magpul kolbe, JP upper med JP tac comp, Harris med med vugge, US Optics 1-4 i LaRue ettellerannet og Jpoint med Matt Burkett mount.

 

På ditt budsjett er Openpakka til Practac + JP avtrekk, Acekolbe og noen magasiner (kanskje et Betamag) uslåelig. Jeg liker i allefall Trijiconkikkerten bedre en Meoptaen, men det er litt smak og behag. Variopoint 1,1-4 er det absolutt beste valget om du kun skal ha ett sikte, Trijiconen er litt bak - men med to-sike opsett spiller det mindre rolle hva du har på toppen bare retikkelet er skarpt nok til finskyting på lengre hold - noe Meoptaen etter min mening ikke er da prikken er for grov.

 

Meoptaen er en bra allroundkikkert med litt svakt retikkel for lange hold, men funker til gjengjeld bra på korthold som eneste sikte noe f.eks USO'en jeg kjører nå ikke gjør.

 

/D

Det er akkurat dette jeg frykter er at meoptan blir for grov til finskyting,men det er nok kansje det nærmeste jeg kommer zaissen likevel.

Link to comment
Share on other sites

tja...

Jeg bommet nå ikke på 200m knestående med meopta'n i helga... :D

Men den var kanskje litt grov? Dog ser jeg ikke helt det store poenget å sette en kikket til 10K+ på ei børse jeg skyter stevner med 2-4 ganger i året... :roll:

Link to comment
Share on other sites

tja...

Jeg bommet nå ikke på 200m knestående med meopta'n i helga... :D

Men den var kanskje litt grov? Dog ser jeg ikke helt det store poenget å sette en kikket til 10K+ på ei børse jeg skyter stevner med 2-4 ganger i året... :roll:

 

Godt skyti,jeg har full tiltro til at meoptaen er en god kikkert.Jeg tenkte først at jeg skulle kjøpe en Trijicon AccuPoint 1.25-4x24 ,så det står mellom den og Meopta k dot.Zaissen blir fort litt dyr,må ha råd til amo også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

tja...

Jeg bommet nå ikke på 200m knestående med meopta'n i helga... :D

Men den var kanskje litt grov? Dog ser jeg ikke helt det store poenget å sette en kikket til 10K+ på ei børse jeg skyter stevner med 2-4 ganger i året... :roll:

 

Godt skyti,jeg har full tiltro til at meoptaen er en god kikkert.Jeg tenkte først at jeg skulle kjøpe en Trijicon AccuPoint 1.25-4x24 ,så det står mellom den og Meopta k dot.Zaissen blir fort litt dyr,må ha råd til amo også. :wink:

 

Av de to vil jeg anbefale Meoptaen. Men kjøp Meostar-serien, der er dotten ca halvparten så stor som den gamle serien. Og den var altfor stor til litt lengre avstander.

 

Har Zeiss selv, men tror ikke den er verdt dobbelt så mye som Meopta.....

Link to comment
Share on other sites

Av de to vil jeg anbefale Meoptaen

 

Ditto! Har tre stykker selv (av den gamle 3100-serien).

 

Men kjøp Meostar-serien, der er dotten ca halvparten så stor som den gamle serien. Og den var altfor stor til litt lengre avstander.

 

Har registrert at dot'en er mindre på Meostar, og det er en god ting! Men jeg er ikke enig at den gamle "store" dot'en utgjør et problem på lenger avstander. Har i alle fall ikke hatt noe trøbbel med den selv og stort sett truffet på langholdene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Av de to vil jeg anbefale Meoptaen

 

Ditto! Har tre stykker selv (av den gamle 3100-serien).

 

Men kjøp Meostar-serien, der er dotten ca halvparten så stor som den gamle serien. Og den var altfor stor til litt lengre avstander.

 

Har registrert at dot'en er mindre på Meostar, og det er en god ting! Men jeg er ikke enig at den gamle "store" dot'en utgjør et problem på lenger avstander. Har i alle fall ikke hatt noe trøbbel med den selv og stort sett truffet på langholdene. :wink:

 

Det er fordi du er så ekstremt flink til å skyte, du trenger jo egentlig ikke sikter... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden litt.

 

Jeg skal søke på praktisk rifle. Skal søke på en Bushmaster V-match.

Hva skal jeg krysse av i rubrikken hvor det står:

søkes det om våpen av type maskingevær,karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)??

 

Trenger jeg et sånn vedlegg fra klubben, eller gjelder det bare pistol?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

 

Jeg skal søke på praktisk rifle. Skal søke på en Bushmaster V-match.

Hva skal jeg krysse av i rubrikken hvor det står:

søkes det om våpen av type maskingevær,karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)??

 

Trenger jeg et sånn vedlegg fra klubben, eller gjelder det bare pistol?

 

Nei, det er ikke "type maskingevær,karabin eller maskinpistol"

 

I Trondheim så må vedlegget være med.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

 

Jeg skal søke på praktisk rifle. Skal søke på en Bushmaster V-match.

Hva skal jeg krysse av i rubrikken hvor det står:

søkes det om våpen av type maskingevær,karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)??

 

Trenger jeg et sånn vedlegg fra klubben, eller gjelder det bare pistol?

 

Det vedlegget gjelder vel i utgangspunktet alle våpen til konkurranse, men det praktiseres særledes forskjellig

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

 

Jeg skal søke på praktisk rifle. Skal søke på en Bushmaster V-match.

Hva skal jeg krysse av i rubrikken hvor det står:

søkes det om våpen av type maskingevær,karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)??

 

Trenger jeg et sånn vedlegg fra klubben, eller gjelder det bare pistol?

 

Det vedlegget gjelder vel i utgangspunktet alle våpen til konkurranse, men det praktiseres særledes forskjellig

 

 

Du tenker på rundskriv G-126/92?

Isåfall vil jeg argumentere med at det kun gjelder håndvåpen.

Innledningsvis generaliseres det riktignok med begrep som "skytevåpen til øvelse/konkurranse" osv, men under presisering kan man lese: "Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program. "

 

Hvis det også skal gjelde rifler/hagler, hvorfor skal man da dokumentere aktivitet i pistolklubb?

 

Jeg tolker det slik at intensjonen fra det offentlige er at det gjelder håndvåpen, men noen våpenkontor synes det også BURDE gjelde rifle/hagle og derfor tolker det slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå kun skutt praktisk pistol sporadisk, men har lenge hatt lyst til å prøve meg på praktisk rifle. Jeg har nå kommet fram til at en praktisk rifle må man ha, og har derfor begynt å se meg litt om etter dette. Denne tråden var derfor meget intr.

Jeg har imidlertid endel spørsmål, og tillater meg å komme med dem i denne tråden siden det er kjøp av praktisk rifle det dreier seg om.

 

Hvor lange hold må man regne med på praktisk rifle? Regner med det er de samme stagene for alle de forskjellige rifleklassene, og at de som stiller med kikkert har en fordel på de lengere holdene?

I open, er det da vanlig med kikkert eller aimpoint? Vil evnt. økt hurtighet på veksling mellom forskjellige blinker med aimpoint veie opp for bakdelen man får på lengere hold i forhold til kikkert?

 

Er det noen som skyter praktisk med Vepr super eller annen Vepr utgave?

http://www.artemis.as/vepr_super.htm

 

Er det en rifle som vil kunne brukes, har den noen spesielle fordeler eller bakdeler i forhold til andre praktiskrifler som ser mer "taktiske" ut?

Link to comment
Share on other sites

10 skudd magsin på vepr er ikke akkurat en fordel... 8)

Har skutt på hol opp i mot 300 meter på stevner i norge. Kikkert rifler (open) Har ingen fordeler fremfor rifler med vanlig skur og korn, da man skytter i forskjellige klasser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå kun skutt praktisk pistol sporadisk, men har lenge hatt lyst til å prøve meg på praktisk rifle. Jeg har nå kommet fram til at en praktisk rifle må man ha, og har derfor begynt å se meg litt om etter dette. Denne tråden var derfor meget intr.

Jeg har imidlertid endel spørsmål, og tillater meg å komme med dem i denne tråden siden det er kjøp av praktisk rifle det dreier seg om.

 

Hvor lange hold må man regne med på praktisk rifle? Regner med det er de samme stagene for alle de forskjellige rifleklassene, og at de som stiller med kikkert har en fordel på de lengere holdene?

I open, er det da vanlig med kikkert eller aimpoint? Vil evnt. økt hurtighet på veksling mellom forskjellige blinker med aimpoint veie opp for bakdelen man får på lengere hold i forhold til kikkert?

 

Er det noen som skyter praktisk med Vepr super eller annen Vepr utgave?

http://www.artemis.as/vepr_super.htm

 

Er det en rifle som vil kunne brukes, har den noen spesielle fordeler eller bakdeler i forhold til andre praktiskrifler som ser mer "taktiske" ut?

 

Normale hold vil være fra 2m til 300-350 m. Og ja, alle divisjonene/klassene skyter de samme stagene.

De som skyter med optikk skyter ikke i samme divisjon som de med stålsikter, så sånn sett konkurrerer du med likesinnede uansett klasse.

Det fleste som skyter Open, bruker kikkert med forstørrelser 1-4 eller 1,5 -6. Men det er også noen som skyter med rene rødpunktsikter. Jeg personlig mener en kikkert med forstørrelse 1-4 er best, men noen vil ha større forstørrelse.

 

Har ennå ikke sett noen Vepr.

 

Det er rifle av AR-15 typen som brukes mest, det er de du får mest utstyr til, og de har stort sett bra presisjon

Link to comment
Share on other sites

10 skudd magsin på vepr er ikke akkurat en fordel... 8)

Har skutt på hol opp i mot 300 meter på stevner i norge. Kikkert rifler (open) Har ingen fordeler fremfor rifler med vanlig skur og korn, da man skytter i forskjellige klasser.

 

Vil det si at det ikke er andre elementer enn magasinkapasitet som er bakdelen med Vepr i forhold til andre rifler?

 

 

Normale hold vil være fra 2m til 300-350 m. Og ja, alle divisjonene/klassene skyter de samme stagene.

De som skyter med optikk skyter ikke i samme divisjon som de med stålsikter, så sånn sett konkurrerer du med likesinnede uansett klasse.

Det fleste som skyter Open, bruker kikkert med forstørrelser 1-4 eller 1,5 -6. Men det er også noen som skyter med rene rødpunktsikter. Jeg personlig mener en kikkert med forstørrelse 1-4 er best, men noen vil ha større forstørrelse.

 

Har ennå ikke sett noen Vepr.

 

Det er rifle av AR-15 typen som brukes mest, det er de du får mest utstyr til, og de har stort sett bra presisjon

 

 

Jeg formulerte meg nok litt klønete, jeg er klar over at rifler med kikkert og rifler uten kikert skyter i to forskjellige klasser. Jeg lurte egentlig på om de forskjellige klasene skyter samme stage og på samme blinker (fordelen med kikkert blir at jeg ser blinken på langt hold :oops: )

Jeg fikk uansett svar på det jeg lurte på :D

 

Hvor mange rifleklasser er det i praktisk?

Er det kun i klassen open at kikkert er tillatt? Jeg ser at mange har kompensator på sine praktisk rifler, det er vel i klassen open at komp. er tillatt? Trenger man komp. på ei rifle i 223 for å være konkuransedyktig?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg formulerte meg nok litt klønete, jeg er klar over at rifler med kikkert og rifler uten kikert skyter i to forskjellige klasser. Jeg lurte egentlig på om de forskjellige klasene skyter samme stage og på samme blinker (fordelen med kikkert blir at jeg ser blinken på langt hold :oops: )

Jeg fikk uansett svar på det jeg lurte på :D

 

Hvor mange rifleklasser er det i praktisk?

Er det kun i klassen open at kikkert er tillatt? Jeg ser at mange har kompensator på sine praktisk rifler, det er vel i klassen open at komp. er tillatt? Trenger man komp. på ei rifle i 223 for å være konkuransedyktig?

 

Det er fire rifleklasser. De er beskrevet på moderspråket her http://www.tfs.no/index.php?info=rifle

 

Kompensator er tillatt i alle klasser untatt MAS. Med størrelsesbegrensning i klasse SAS.

 

Ja det er en stor fordel med kompensator, også med 223.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange rifleklasser er det i praktisk?

Er det kun i klassen open at kikkert er tillatt? Jeg ser at mange har kompensator på sine praktisk rifler, det er vel i klassen open at komp. er tillatt? Trenger man komp. på ei rifle i 223 for å være konkuransedyktig?

 

Svar på de fleste spørsmålene dine finner du i tråden her: http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=53&t=3901 :)

Unntatt det med kompensator - det får jeg overlate til noen som skyter sånn pinglete minor-rifle.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå er rifla i hus..Det Ble en Bushmaster v match med

 

Meopta meostar k dot

LaRue 104 montasje

Jerry Comp

V- Tak forsjefte med rails

jp Avtrekk

jp Gass blokk

Mi forsikte/baksikte

Harris 2 fot

 

+ mye annet stasj som er på vei fra over there. Så takk for alle innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse.

 

Nå er rifla i hus..Det Ble en Bushmaster v match med

 

Meopta meostar k dot

LaRue 104 montasje

Jerry Comp

V- Tak forsjefte med rails

jp Avtrekk

jp Gass blokk

Mi forsikte/baksikte

Harris 2 fot

 

+ mye annet stasj som er på vei fra over there. Så takk for alle innspill :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en følelse av at dette kan være litt dumme spørsmål, men siden jeg ikke skjønner dette så må jeg spørre.

 

Våpen til praktisk skyting: Politiet har en liste over godkjente halvautomatiske rifler til praktisk skyting. Bushmaster ser ut til å være et populært våpen og står på lista oppført som: Bushmaster XM15/V-Match

Når jeg leter litt rundt etter Bushmaster så finner jeg en hel del forskjellige benevnelser:

Bushmaster V-Match

Bushmaster AR-15

Bushmaster M-15

Bushmaster Mod. XM15

Bushmaster XM15E2S V-match

 

Her er da det jeg ikke forstår.

 

Er alle disse det samme våpenet/modellen?

Kan alle disse kjøpes med en innvilget søknad på Bushmaster XM15/V-Match, eller skal det stå nøyaktig det samme på søknaden som på våpenet? Er i så tilfelle alle disse forskjellige modellene tillatt til praktisk skyting?

 

Det ser jo ut for meg som om det i politiets liste dreier seg om to alternative modeller Bushmaster XM15 og Bushmaster V-Match, men det er bare sånn det ser ut for meg som ikke har peiling på dette :?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo faktisk ut som om listen til politiet er litt endret, mener det stod XM 15 E2S(mulig med V match bak) på den tidligere.

 

Det skal stå det samme på søknaden som det kjøpes.

 

Men hvis du ikke har tenkt å importere selv så er det jo ikke noe problem, det tas ikke inn så mange varianter til Norge.

 

Det står ivertfall XM 15 E2S på min reservebørse

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

XM15 er Bushmaster sin modelbetegnelse på nedre låskasse dvs avfyringsmekanismen i riflen.

V-Match er modellen dvs konkuransemodell med frittflytende pipe, ikke sikter, ikke gjenget og fast kolbe.

 

Du kan i USA kjøpe feks en "Bushmaster Patrolman" som fremdeles er en XM15 nedre låskasse, men har som standard 16" pipe, ikke frit flytende pipe, gjenget/flammedemper, sikter og innskyvbar kolbe.

 

Forskjellen mellom en Patrolman og en V-Match er kosmetikken rundt mens virkemåten for øvre og nedre låskasse er lik. Disse 2 delene er identiske i utforming og virkemåte.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Det skal stå det samme på søknaden som det kjøpes.

 

Hva da med Bushmaster AR-15?

 

Er vel ingen modell som heter Bushmaster AR-15

 

Jeg vet ikke, det er i grunnen derfor jeg spør :)

Har bare sett denne benevnelsen brukt om en Bushmaster. Ser imidlertid at AR-15 også brukes om Colt AR-15 H-bar og Olympic Arms AR-15 H-bar. Kan det være at det benevner måten mekanismen er bygd på , noe ala "gode gamle" 1911? og at den Bushmasteren jeg har sett benevnt som AR-15 egentlig er en V-Match eller en XM-15?

 

TFS hjemmeside

Her er listen fra Politiet over godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting pr. 2005-03-30:

 

1. Bushmaster XM15/V-Match

2. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986

3. DPMS Panther Bull 24 Spesial

4. Galil AR

5. Heckler & Koch 94

6. Heckler & Koch SL 8

7. Izhmash Saiga Sport 520

8. Izhmash Saiga Sport 555

9. SIG SG 550 SP

10. Steyr AUG sivil modell

11. Valmet M76/78A2

12. Oberland Arms (OA) 15

13. Olympic Arms AR-15 H-bar

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

XM15 er Bushmaster sin modelbetegnelse på nedre låskasse dvs avfyringsmekanismen i riflen.

V-Match er modellen dvs konkuransemodell med frittflytende pipe, ikke sikter, ikke gjenget og fast kolbe.

 

Du kan i USA kjøpe feks en "Bushmaster Patrolman" som fremdeles er en XM15 nedre låskasse, men har som standard 16" pipe, ikke frit flytende pipe, gjenget/flammedemper, sikter og innskyvbar kolbe.

 

Forskjellen mellom en Patrolman og en V-Match er kosmetikken rundt mens virkemåten for øvre og nedre låskasse er lik. Disse 2 delene er identiske i utforming og virkemåte.

 

/J

 

Nå begynner jeg å skjønne litt mer :)

Det vil si at Bushmaster XM15/V-match er en XM15 låskasse bygd for konkurransebruk og også kalles kun Bushmaster V-Match?

Men er XM15 og M-15 det samme, eller er det to forskjellige modeller?

Link to comment
Share on other sites

Men er XM15 og M-15 det samme, eller er det to forskjellige modeller?

 

Forskjellige fabrikanter bruker forskjellige benevnelser på sine nedre låskasser.

Bushmaster bruker XM15 .

 

M15 kjenner jeg ikke til :-)

 

/J

 

Det er vel Armalite som bruker M-15...

 

Men det er jo ikke noe å spekulere på, er bare å kjøpe en av Plumbo, så får du den som er godkjent... :D

 

PS Jeg har ingen relasjon til Practac

Link to comment
Share on other sites

Hopper på band-vogna.

Lurer litt på hvem som forhandler praktiske våpen. jeg vet bare om practac å sandnes arms. Tenker spesielt på DPMS LR-308 Armalite og AR-10. Vet Practac fører de men det er det jeg vet.

 

brunoerlittnoobengerdal

 

Practac fører DPMS, JAG defence fører Armalite, men de er ikke godkjent pt. såvidt jeg vet... Sjekk armalite.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...