Jump to content

Hva er grunnen til denne samlinga? (bilde)


KennethA

Recommended Posts

Var å testet mauseren for første gang i går. På de siste 20 av 40 skudd fikk jeg denne samlinga:

100m, åpne sikter på dønn orginal M98 fra 1938.

 

Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

 

10062010021.jpg

 

Mistenker at jeg napper i avtrekket, men ikke så lett å forbedre på et grovt mauseravtrekk. En kollaga har et såkalt "danske-avtrekk" som kan funke mente han. Eller skal jeg file bittelitt på toppene på baksiktet og flytte framsiktet litt til høyre? Hvis man ser bort ifra de 5 klare avtrekksfeilene, er jo ikke presisjonen så himla dårlig.

 

Noen tips? Vil beholde Mauseren mest mulig orginal, men ett nytt avtrekk er ikke å forakte.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg la noen som har mer peiling enn meg svare på spørsmålet ditt, men jeg ville dratt til en børsemaker for å få beddet børsa. Kjenner til en gammel mauser som gikk flott de tre første skuddene, fjerde og femte skudd slengte så mye at skytteren aldri klarte oppskytinga. Løpet gikk varmt, tok ned i stokken, og dermed var sirkuset i gang! :wink: Dette gjaldt hver eneste serie, tre første skudd i senter, så to skudd ingen kunne forstå seg på.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ser man bort fra det aller øverste treffet i blinken er jo ikke samlinga totalt hårreisende for en gammel mauser med alt utstyr originalt. Hadde middeltreffpunktet ligget litt mer ned og til venstre hadde jo det hele vært brukbart mtp utstyret som er brukt. Får du justert noe på siktene?

Link to comment
Share on other sites

hvordan tilstand er våpenet, å da spesielt løpet i?

Regner med løpet ligger an i forskjeftet, det er vanlig på disse. Er skjefteskruene orntlig dratt til? Min M98K-f1 bruker jeg å skyte rundtomkring i niern med. Avogtil dukker det opp en 8er og. Men siktene er ikke verdens enkleste å skyte bare 10ere med ;)

Avtrekket kan du lære deg å leve med. Det er en treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Ja frontsiktet kan justeres sideveis, så det kan jeg flytte ett kusehår til høyre. Har forsåvidt en prisforespørsel inne hos et verksted på et justeringsverktøy jeg har tegnet. Men baksiktet er det verre med. Kan hende jeg kan file litt ned på toppene på baksiktet.

 

Men strengt tatt mistenker jeg at det er napping i avtrekker som kanskje er problemet. Noen som kan bekrefte dette utifra samlinga?

Jeg skal uansett kjøpe 40 skudd til og ta en tur på banen til neste torsdag. Da skal jeg fjerne alt av overtre, ringer og bajonettfeste. Kanskje fjerne litt treverk for å få frigjort løpet. Får se om det gir mindre spredning.

Link to comment
Share on other sites

høggern: Er det noe jeg kan finne ut av selv? Har kikket på løpet, og alt er blankt og fint inni, ingen riper eller ødelagte riller. Tror ikke det er så ille. Veit ikke helt hva man ser etter for å definere bra eller dårlig løp. Aner heller ikke hvor mange skudd det har gått.

Link to comment
Share on other sites

Få noen som kan litt om våpen til å se om løpet er ok.

men etter 20 skudd pleier de enten endre treffpunkt eller begynne spre.

 

Da jeg var HV ungdom i forrige årtusen hadde vi slike mausere, å skjøt mye med dem. Mitt eksemplar samla som oftest innafor niern, men når den ble varm begynte den å flytte treffpunkt oppover.

 

Har kjøpt en slik børse som ser ny ut (fra 1941) med 3006 løp fra forsvaret på 50 tallet og den samler innenfor 9ern vanligvis. Men den er strøken.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange pauser har tatt under skytingen?

 

Et kjent faktum: Dess mer blå skulderen blir, dess verre skyter man.

 

 

 

Hadde en artig episode med HV-mauseren min i fjor, jeg stilte meg opp på standplass med styggbørsa, rett ved siden av en tackticool-ungdom med ei topp moderne børse, tofot, "stjernekikkert" og lyddemper. Han lå og skjøt meget gode samlinger,

Jeg så bort på han og sa at: denne stygge kjøpte jeg for 700kr og nå skal jeg skyte midt i blinken... -og det gjorde jeg, klin i midten, jeg fikk drømmetreff.

Jeg sa ikke så mye, tok ut tomhylsa og lata som om det var helt vanlig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lad noen patroner uten krutt og hette. Få en kompis til å legge patronene i magasinet for deg. Han lader med en narrepatron du ikke vet om. Hvis du har mye rart for deg når du trekker av, vises det nå. Dette har jeg gjort ved noen anledninger når det kommer noen som skal avlegge storviltprøven og de ikke skjønner hvorfor de bommer. Da ser de det tydelig selv at de trenger å trene mere.

Ikke missforstå meg slik at du trener for lite, men dette er en fin måte å luke vekk egne feil på.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at jeg napper i avtrekket...

*snipp*

Hvis man ser bort ifra de 5 klare avtrekksfeilene, er jo ikke presisjonen så himla dårlig.

Nå skal jeg være brutalt ærlig her... 8) Hvis du har en mistanke om at du napper i avtrekkeren, så vil jeg gjette på at du faktisk gjør det. Og 5 klare feil av 20 skudd blir 25% feil det. Der har du potensiale til forbedringer, vil jeg si. Den største feilkilden tipper jeg er bak børsa.

 

Men i tillegg tror jeg du løfter på armen i det du trekker av. Det eneste er at de burde stå opp til venstre hvis du gjorde det, ikke opp til høyre (med mindre du er links da).

 

Det kan godt være andre feil som du gjør også. Tipset med å få en til å lade børsa med en klikkpatron innimellom de skarpe er et meget godt tips.

 

Og så er det ikke noe presisjonsvåpen det du smeller med. Åpne sikter, nappavtrekk og kanskje noe mer feil blir ikke all verdens samling. Hvis det da i tillegg er treffpunktforandring når børsa blir varm, så...

 

Du skriver ingenting om hvilken ammunisjon du bruker. Hvis det er noe gammel militærammo fra Raufoss eller tilsvarende, så kan det også ha mye med presisjonen å gjøre.

 

Så til det positive:

Dette kan fikses med mer trening og en tur til din nærmeste våpenbutikk for en kjapp vurdering der. Jeg tror børsa er OK... Har du vurdert å montere på andre siktemidler?

Link to comment
Share on other sites

første jeg fjorde da jeg fikk en mauser av min far, var å reise til nærmeste våpen butikk og kostet på et nytt avtrekk de beddet også opp igjen børsa. samt nye montasjer på kikkerten sånn at den passet meg. det gjorde jeg før jeg gadd å reise på banen med den. har du ei børse som ligger på og et vondt mauser avtrekk, samt dårlige sikte midler, så er det vel ikke det som motiverer til å kose seg på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange pauser har tatt under skytingen?

10-pause-10-pause-20-ferdig.

 

Du skriver ingenting om hvilken ammunisjon du bruker. Hvis det er noe gammel militærammo fra Raufoss eller tilsvarende, så kan det også ha mye med presisjonen å gjøre.

Har du vurdert å montere på andre siktemidler?

Laupa Trainer brukte jeg. Siktemidler er ikke interressant enda ihverfall. Har lyst til å beholde den så orginal som mulig.

 

Jeg skal demontere alt forran bakre sikte og pusse litt på stokken slik at løpet blir helt fritt. Så får jeg se til neste torsdag hvordan resultatet blir. Uka etter der bytter jeg avtrekket til det som kollega'n min hadde, så ser jeg om det hjelper. Kanskje det blir bedre og bedre for hver uke.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen i går. Da hadde jeg strippet rifla, og pusset vekk litt treverk. Dette er 20 skudd etterhverandre.

24062010033.jpg

Støtte forran med handa imellom.

Noen som har et avtrekk de vil selge? Tenker jeg prøver å bytte det, og se om jeg kan få det enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...