Jump to content

Hjelp med kikkertsikte


nhd

Recommended Posts

Fikk etterlengtet utstyr i hus i dag. På min Quad har jeg valgt en Leupold VX-II 3-9x40.

Alt meget vel unntatt fokuseringen på kikkerten. Brukte innstikk fra presisjonsskiva, pistol NSF. Fikk ikke sett tallene tydelig verken på 25 eller på 100 meter. Er kikkerten så dårlig?

Dette er ikke i nærheten av det jeg er vant med fra min Zeiss Conquest som også er 3-9 x 40.

Kan noen erfarne rifleskyttere hjelpe en pistolskytter med liten erfaring med denne typer sikter?

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg riktig om det ikke er paralaksejustering på denne modellen? I såfall er den fast på 100 yds og da er det ikke rart at den ikke er klar på 25m. På 100m bør den jo være rimelig klar men det er tvilsomt om du ser tallene på 9x. Conquest er en mye bedre kikkert optisk sett etter det jeg har erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det blir likevel ikke helt skarpt. Som moden mann bruker jeg briller på ca + 1,5 til lesing og pistolskyting, men det korrigerer Zeissen for. Trenger det nye siktet en korreksjonslinse?
På denne modellen justerer du dipotri, ved å løsne kontramutteren, og skru på hele okularte. (justere for brillebruk) Dette er forskjellig fra zeissen, hvor du vrir på en ring, helt bakerst. På Leupolden, må du regne med å skru flere runder for å kompensere for +1,5dipoter.
Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har prøvd bør du foreta en diopterjustering slik amatør beskriver Dette bør stå beskrevet i bruksanvisningen. Gi siktet en sjanse: foreta en diopter justering. Kanskje du etter justeringen synes justeringen er tungvint og av den grunn ønsker å bytte. Leupold byttet til samme diopterjustering som tyske sikter på VX-III serienfor endel år siden.

Link to comment
Share on other sites

På denne modellen justerer du dipotri, ved å løsne kontramutteren, og skru på hele okularte. (justere for brillebruk)

 

Jeg har samme modell av Leupold. Og jeg har forsøkt å skru frem og tilbake til krampa tar meg, men likevel får jeg det aldri helt 100 % skarpt. Så jeg har lært meg å leve med et bittelitt "blurat" kikkertsikte.... for alt jeg vet, så skal det vel være sånn.

 

Er amatør, ja. Så slipper vi å spekulere på det.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti et par Leupolder som ikke lot seg justere helt klare. Den ene var en VXIII 6-20 x 40 som attpåtil har AO-justering. Uansett justeringer ble den ikke helt klar. Sammenlignet den med en VXI 2-7 x 32 og den sistnevnte overgikk den andre med hestelengder. Den andre var en fast 4x M8.

Dette mener jeg er klar grunn for reklamasjon, har et par andre Leupolder som det ikke er noen problemer med, så det er nok kikkerten og ikke øynene, selv om de heller ikke er like klar som før. :(

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg riktig om det ikke er paralaksejustering på denne modellen? I såfall er den fast på 100 yds og da er det ikke rart at den ikke er klar på 25m. På 100m bør den jo være rimelig klar men det er tvilsomt om du ser tallene på 9x. Conquest er en mye bedre kikkert optisk sett etter det jeg har erfaring med.

 

Selv så nært som 25 m bør man klare å se skarpt bilde, men da med uskarpt retikkel. Avhenging av hvordan du setter blikket ditt gjennom kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Selv så nært som 25 m bør man klare å se skarpt bilde, men da med uskarpt retikkel. Avhenging av hvordan du setter blikket ditt gjennom kikkerten.
Dette er svært avhengig av hvor mye man klarer å kompensere med linsen inne i øyet. Dette er en av de tingene som gjør at man til slutt trenger lesebriller, med alderen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...