Jump to content

Münsterlander eller Wachtelhund på rådyr, elg og skogfugl?


famousGrouse

Recommended Posts

hei

 

Går i tanker om å skaffe meg hund iløpet av de neste par årene. Først og fremst vil jeg ha en god turkamerat og familiehund, men ettersom jeg er ivrig jeger skal den også kunne brukes på jakt. Jeg jakter hovedsaklig elg, rådyr og skogsfugl.

 

Nå har det seg slik at jeg lenge har trodd at jeg må enten eller, fuglehund eller elghund. Etter litt sjekk på nett og hos enkelte "forståsegpåere":) så har jeg hørt at Münsterlander og Wachtelhund faktisk egner seg på begge typer jakt.

 

Er det noen der ute som har reelle erfaringer med dette på disse rasene? Er det i det heletatt realistisk å gå for en av rasene for å få i pose og sekk?

 

Alle inspill mottas med takk!:)

Link to comment
Share on other sites

Men kravet til mankehøyde gjelder kun hunder som er løs, på drevet halsende hund.

§ 22. Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 07.html#22

Link to comment
Share on other sites

Løs på drevet halsende og støtende er to vidt forskjellige jaktformer. Med støtende er kravet at den loser i uttaket og selv avbryter losen etter maksimalt fem minutter. Denne jaktformen er ikke rammet av lovkravet til mankehøgde i løs på drevet halsende, da det er klassifisert som en helt annen jaktform.

 

Skal du velge Münster bør du gå etter hårviltlinjer fra tyskland eller sørsverige. De fugleforedlede linjene i Norge/Danmark og fuglelinjene i sverige funker heller dårlig, men jeg tror du har større sjanser til å få tysk Münster til å fungere som støtende på hårvilt og stående på fugl en du har med de andre alternativene dine.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei fem år gammel münsterländertispe som hovedsaklig brukes til skogsfugljakt, men som gjerne går etter alt av hårvilt også. På skogsfugl og hare tar hun stand og er stø som et fjell, mens på bever, rev og rådyr markerer hun med noen sekunders stand før hun gufser på og loser 200m+-. For elg har hun ikke vist noen stor interesse før i høst, da hadde hun en kort stålos på en elgokse, men trakk seg unna da hun syntes han var litt i største laget. To dager seinere dro hun ut ei ungkvige som hun losa på et par hundre meter..

 

Vet ikke om jeg skal anbefale münsteren som rådyr- og elghund, men min har da ihvertfall interssen og har faktisk gitt meg noen skuddsjanser på hjortevilt. På skogsfugl derimot er hun faktisk rå, og en herlig familiehund er hun definitivt. Folkekjær og snill :)

 

Lykke til med valget, dersom du gjør en god jobb med hunden blir det sikkert bra uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei, nei, skal du ha en hund til det bruket så velg Strihåret Vorsteh, og let i Danmark der har de mange gode oppdrettere som bruker bikkjene sine som en allround hund, men som samtidig går for bra gemytt. Hunder fra Tyskland kan fort bli veldig skarpe.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte både Münsterlander og Wachtelhund når jeg skulle ha valp sist...endte opp med en Stihårs Vorsteh fra syd-sverige....Moren er svensk og faren tysk, han har stått godt for fugl det lille jeg har fått prøvd. Han er bare 9-10mnd så har ikke rukket prøve så mye enda, men ser veldig lovende ut. Og foreldrene brukes mye på hårvilt så planen er å gi han en par sesonger på fugl før han skal få prøve seg på andre ting. Veldig viktig at innkalling sitter 100% før man prøver hårvilt, siden det er hundeeiers ansvar at jaget ikke går utover 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Ser flere av dere poengterer at kortdrivende/ støtende hunder kun skal jage i maksimalt 5 minutter. Hvor har dere det egentlig fra? Står det i noen lov, eller er det bare "gjengs oppfatning"?

 

Har selv vurdert disse to hunderasene, og er det lov i Norge og bruke de (altså kortdrivende i det store og det hele) på elg?

 

Har vært gjennom viltloven noen ganger, og kan ikke huske å ha sett noe om hverken det ene eller det andre, men munlig jeg tar feil. Så flott om noen kan opplyse meg litt her...

Link to comment
Share on other sites

heisann, her var det masse nyttige svar! :D

 

Jeg må jo spørre som jeg har vett til.... Hvordan kan "myndighetene" gå god for at en hund oppfyller kravene til å være en støtende hund? Er det raseklassifisering, eller er det "bare" nok at eieren bruker vett og sunn fornuft og trener hunden til å avbryte jaget etter 5 minutter? (vet at det ikke er bare å trene en hund til å bryte et jag :wink: ) Edit: ser du ble før meg RotteFinn:)

 

Har helt veldig mot Münsterlander, men da importert fra utlandet etter som jeg har intrykk av at de norske avlslinjene fremelsker fuglehund egenskapene i større grad enn hårvilt egenskapene. Ikke at det er noe negativt i seg selv, for jeg har hørt mye positivt om münsterlander på skogsfugl.

 

Vorsther har jeg også tenkt på men forkastet ettersom jeg har sett på vorsther som en typisk fuglehund. Har aldri før hørt om noen som buker de på hårvilt, og trodde ikke det gikk an!? Men på den andre side så er det jo veldig tett slektskap mellom Münsterlander, Wachtelhund og Vorsther, så det kan jo i seg selv være logisk. Forøvrig er jo vorsther en knakandes bra hund på alle vis :)

 

Vokste opp med hund i familien, så jeg har noen lunde greie på hundehold. Men igjen så begrenser det seg til engelsksetter og grå elghund, så erfaringer med andre raser som dere ønsker å dele mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra Canis.no sitt forum, der en bruker tydeligvis har sendt brev til DN for å få litt svar:

Regelverket for bruk av støtende hund under jakt på hjortevilt Direktoratet for naturforvaltning (DN) viser til deres brev datert 28.08.04 med forespørsel om en orientering om hva lover og forskrifter tillater når det gjelder bruk av støtende (kortdrivende) hund under jakt på hjortevilt. I dette tilfelle er hunden av rasen Wachtelhund. Det er i Norge ikke fastsatt nærmere bestemmelser for bruk av støtende hund til jakt på rådyr eller annet hjortevilt. Dette betyr at støtende hunder tillates brukt under jakt på hjortevilt uten at det må foreligge dispensasjon. Bruk av støtende hund kan likevel være i konflikt med viltlovens § 19 som sier at jakt og fangst skal utøves på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser, og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom. Bruk av støtende hunder som driver viltet med los over lang tid vil kunne drive viltet så hardt at det medfører unødig stress av viltet og dermed kommer i konflikt med viltlovens § 19. Det er derfor opp til eier av denne type hunder å vurdere om bruk av hunden kan komme i konflikt med § 19. DN viser i den forbindelse til viltlovens § 23 og forskrift om utøvelse av jakt og fangst § 22 som regulerer bruken av løs, på drevet halsende hund. Denne type hund er kun tillatt brukt på jakt på hjort, rådyr, hare, rødrev og gaupe, og boghøyden skal ikke overskride 41cm. Årsaken til at bruken av løs, på drevet halsende hund er regulert er at denne type hunder har normalt et mye lengre drev enn støtende hunder. Når det gjelder støtende hunder så vil lengden på et drev med los variere mellom raser og den enkelte hund. DN har likevel valgt å ikke forskriftsfeste en maksimal lengde på et drev med los, men i Sverige er det fastsatt forskrifter som definerer begrepet ”støtende hund” og det er angitt viltarter og jakttider når det gjelder bruk av slik hund. Den viktigste definisjonen er at slik hund ikke får drive med los eller forfølge viltet mer enn i høyst fem minutter. DN mener at dette er en regel som også norske eiere av støtende hunder bør rette seg etter. Wachtelhund er definert som en støtende kortdrivende hund som driver med los i noen minutter, men drevtiden kan være opp til 15 minutter. Regelverket tillater bruk av denne hunderasen, men eier må ta ansvar for at drevet ikke pågår i mer enn fem minutter.

 

Mener å ha sett dette sitert inne på forumet her en gang tidligere, men fant det først på canis.no, så da brukte jeg det derfra.

Link to comment
Share on other sites

Står også litt om definisjonene på NJFF sine sider: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67322&displaypage=TRUE

 

Kan jo fremheve litt av det:

Støtende hunder kan brukes kan benyttes under jakt på de fleste viltarter. Disse hundene arbeider sammen med fører og har så kort søksbredde at det vilt som skremmes om kan felles. Denne jaktformen er mest egnet i viltrike marker etter småvilt som trykker for hund. Jaktformen har liten utbredelse i Norge. Langt mer utbredt er det å benytte støtende hunder til jakt på rådyr og annet hjortevilt i kombinasjon med forpostering rundt definerte terrengavsnitt.

 

Det kan også benyttes støtende hund til jakt på hjortevilt. Hensikten med hunden er da å sette fart på viltet som befinner seg i området slik at dyrene beveger seg ut mot postskytterne. Hunder som brukes på denne måten skal normalt ikke forfølge viltet. Dersom de forfølger vilt med los, blir de i Norge definert som løs på drevet halsende hunder. I utgangspunktet er det ingen krav til boghøyden for støtende hunder, men dersom de forfølger vilt med los, kan de kun benyttes under jakt på hjort og rådyr, og boghøyden må ikke være over 41 cm.
Link to comment
Share on other sites

Da blir jo i prinsippet hele spisshundfamilien tilgjengelig. Ikke for det, spetsen jager et par minutter på rådyret også den!

Skal vel dog vanskelig la seg gjøre å definere den som støtende :D

Elg og skogsfugl er den en kløpper på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslo Münster av de to rasene som ble nevnt, men må melde meg på i listen over oss som anbefaler strihår fullbrukslinjer til dette formåler, det bør i alle fall vurderes. Vorsteh'n har kommet minst 30 år lengre i ålrettet utvikling av rasen gjennom selektiv avl og det merkes godt.

 

Hilsen ex-munster nå Vorsteh familie (selv om vi driver med reine fuglelinjer og korthår)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hvis det jeg leser her stemmer så kan jeg jo bruke min Korthals Griffon på rådyr?

Det er jo stående fugle hund, og brukes på villsvin, rådyr, elg og hjort såvel som småvilt i utlandet.

 

Tipper jeg hadde fått en del problemer hvis jeg virra rundt i skauen med en hund som er høyere enn 41cm i boghøyde og sagt at jeg jakta rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Har selv wachtel og mener det er det klart beste valget om klovvilt(og Hare) er prioritert. Jeg har ikke prioritert fuglearbeid, men interessen for dette er absolutt tilstede hos bikkja. Kjøper du fra gode linjer, er det stor sannlynlighet for at du får en hund med sterk jaktlyst stor motor og godt gemytt. Dessuten jager de med los.

 

Svenskene opprerer forresten med tre graderinger, støtende, kortdrivende og drivende. Der faller wachtelhund i kortdriverkategorien, og mange jegere ønsker lostider på 15-20 minutter. Her i landet finnes meg bekjent ikke denne kategorien og rasen faller dermed under de støtende hunder,som tidligere påpekt skal ha lostider inntil 5 minutter. Rasen har utvilsomt mer inne. Jeg ønsker meg en revisjon av det norske regelverket. Jeg har jaktet i mange år med støtende hunder på rådyr og har aldri opplevd at det skulle innebære en større påkjenning for dyra, selv med hunder som har jaget både to eg tre ganger lenger enn de foreskrevne minutter. Tempoet i losen er ikke så høyt som myten skal ha det til, og 20 min foran en kortdriver må da være en langt mindre belastning enn timevis foran en tradisjonell drivende hund.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klart Vorsteh til såpass allsidig bruk, selv om andre raser også kan funke.

 

Har nå en GS som på sine gamle dager er blitt ganske allsidig selv om jeg på ingen måte har fremelsket det, første helg etter hjortejakten i fjor skulle jeg en tur etter tiur og følgte et trakk opp mot åssiden.

 

Hunden begynte helt klart å spore og jeg fulgte stille på, etter 100-150 m stod hun som en spiker og jeg ga reisingsordre selv om jeg mistenkte noe helt annet enn fugl og da reiste en stor bukk seg fra leiet på 15-20m og tok ut oppover, hunden stod fint igjen.

 

Noen hundre meter lengre inn i dalen sto hun på storfugl som lettet før jeg kom frem.

 

10 minutter eller så med gange stod jeg på toppen og så henne spore lengre nede før hun tok stand på en kolle, jeg stod sikkert i 5 minutter og beundret synet før jeg bevegde meg og kolla luntet derifra, den sto fint med breisida til på 70-80m.

 

Vi tok en runde ned i dalen med 2 fine stander og felling av rugde før det bar oppover på andre siden.

 

Fikk beskjed på gps'n at hunden sto, mens jeg orienterte meg litt kom hun inn og rapporterte før hun helt tydlig sporet langs en skrent, jeg gikk etter et par hundre meter før hun igjen stod og når jeg snakket til henne reiste det seg ei kolle og to kalver bak en stein og sto lenge og vel og kikket på meg før de stakk.

 

Spørs om jeg ikke må prøve henne på hjorten til høsten, det er ikke første gangen jeg har sett denne oppførselen heller..

Link to comment
Share on other sites

"Vorsther har jeg også tenkt på men forkastet ettersom jeg har sett på vorsther som en typisk fuglehund. Har aldri før hørt om noen som buker de på hårvilt, og trodde ikke det gikk an!? "

 

Med min s.v. - har jeg skutt mer hjort og rådyr - enn hva jeg har gjort med de fleste av dachsene mine :wink:

 

Dachsene kunne jo være borte en stund :? - mens vorsteh`eren var klar for nye oppgaver etter en kort stund :) .

 

Skulle jeg hatt èn hund til alt - og ikke tenkt størrelse - er jeg ikke i tvil:

En strihåret vorsteh (men ikke med renspikkede fuglehundgener :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Hmm når det skal sies fantes det en vorsteh som i samslipp med en Engelsk Setter med eier med nesa litt høyt i sky fikk ufortjent mye pepper da den forsvant i noe småbjørk og vier uten å reagere på innkalling, et helsikes leven lagde den også.

 

Det var rimelig klart at snobben mente denne strihåren ikke dugde til noe som helst og strihåreieren var stille fortvilet og febrilsk på fløyta da vorsteh-krapylet endelig kom ut av krattet med en nydrept rev i kjeften.

 

Kommentaren: "klarer Engelsk Setteren detta?" ble levert med dårlig skjult stolthet :)

 

Vorsteh har aldri vært en "typisk" fuglehund men med målrettet avl er den vel nå nærmere enn den var for 20 år siden men med rette linjer er det plenty med hårviltskarphet i den.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jakte hva som helst med disse kontinentale rasene. Hunden må være lydig og samarbeidsvillig. Det kreves mye og målrettet arbeid. Finnes elgjaktlag i Sverige som skyter mer elg for vorsteh, enn for sine tradisjonelle elghunder.

 

Er enig i at strihåret vorsteh er det ulimate rasevalget for en allrounder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kleiner munsterlander som jeg bruker til både storvilt og småvilt.

Hunden brukes som band hund på storviltjakt og i viltnemda som ettersøkhund.

Har jaktet både elg og hjort med stor suksess. Det vanskelig er å lære seg å lese hunden, men det går overrasende bra siden rasen har ett meget godt kropsspråk.

Rasen er en meget fin og rolig familie hund som man knapt merker i hverdagen. Aldri stress og mas. Arbeidet med fugel er upåklagelig. Han står på så lenge man selv orker og er meget kontaktsøkende. For meg er det viktig å ha en hund som ikke går så volsomt stort da terrenget er lite oversiktelig, og da er rasen enestående. Har ikke ett eneste negativt ord å si om rasen. Tror heller ikke at du må ut av landet for å finne en hund som duger for deg.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Rasen er en meget fin og rolig familie hund som man knapt merker i hverdagen. Aldri stress og mas. Arbeidet med fugel er upåklagelig. Han står på så lenge man selv orker og er meget kontaktsøkende. For meg er det viktig å ha en hund som ikke går så volsomt stort da terrenget er lite oversiktelig, og da er rasen enestående. Har ikke ett eneste negativt ord å si om rasen. Tror heller ikke at du må ut av landet for å finne en hund som duger for deg.

Lykke til med valget.

 

Sånn for min del, så har jeg funnet ut at jeg liker hunder som er korte i søket. Hadde ei engelsksettertispe for noen år siden som fikk mer kompakte søk når hun passerte 7 - 8 år. Regner med at dette hadde mest med alder å gjøre, men faktumet er at det funket veldig bra for meg. Vil i bunn og grunn ha en hund som er kontaktsøkende.

 

Så til dere som har god kjennskap til Vorsteh. Jeg har jaktet fugl sammen med kompiser som har hatt Vorsteh, og min opplevelse er at så fort du slipper de så er de over alle hauger, du kan være heldig om du får et glimt av de ca hvert 30. minutt. Selvfølgelig så har vel dette mest med dressur å gjøre, men alikevel, er Vorsteh en rase som har enorme søk sånn normalt?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ganske fersk med vorsteh, så kan ikke uttale meg særlig bastant. Men såvidt jeg veit gjør vorsteh'n det generelt bedre i skogen enn på fjellet nettopp fordi den går ganske trangt. Så ut fra det så skulle man jo anta at det var mer vanlig med god kontakt og ikke sånn du beskriver. Forløpig ser min unghund ut til å bli ganske trang, men har hatt en par ville utras.. :lol: Tror det ligger mye i rasen. Er jo en tøff og selvstendig hunderase, så om man ikke trener en del kontakt kan man nok få en hund som går for stort til å fungere optimalt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Tror mye ligger i dressuren her. Velg en kontinentalrase i en linje som passer ditt behov, og tren målrettet. Vi har hatt en Münsterlandertispe i 15 år nå, og måtte tilslutt avlive nå i våres, men hun har vært rimelig allsidig. Har felt rådyr for henne, og mink har gått unna i en fei. Vannapport er null problem. Ettersøk på rev har også gått greit. Til og med litt elglosing i blant :wink: Men mest av alt var hun jo skogsfuglhund da. Og den jobben tok hun rimelig seriøst :mrgreen: Skutt mye tiur for den bikkja ja! Eneste problemet var vel at hun kunne bli litt vel heit på fuggern. Hun tok spikerstand, men når fuglen gikk opp, var det alltid en 15sek los for å markere at her har det skjedd ting!!! :lol: Er jo forsjåvidt litt artig i blant det da. Ellers var ro i oppflukt et uhørt tema, men det kan sikkert ordnes med trening, noe det ble litt for lite av med denne bikkja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Jeg har en wachtel selv. Denne driver godt og har god kontakt med meg i søket, og den driver hare, rev, rådyr, hjort og elg. Har ikke prioritert fuglearbeidet med hunden, men har brukt han noe. Har lett for å bli for stor avstand mellom fører og hund, da min wachtel er støtende og ikke tar stand. Men Ergo er fra en linje med mye hårviltinteresse i seg.

 

Undersøk en del rundt linjene til aktuelle kull. Det finnes wachtel linjer med mye fugleinteresse og det finnes munsterlinjer med mye hårviltinteresse. Uten at jeg skal påberope meg noe som helst spesialistkomkpetnse villle jeg sagt at disse to rasene overlapper på bruksområdet. Men som noen nevnte tidligere kan det være en ide å prioritere hår eller fjær...

Link to comment
Share on other sites

Om du skal jakte skogsfugl ville jeg luka ut wachtelen. Dette på grunn av at den i utgangspunktet er en støtende hund, som dessuten er noe mindre kontaktsøkende enn feks springere er, med det resultat at den vil søke for stort og støte fugle utenfor haglehold om du jager rådyr med den, samtidig som den sikkert vil søke noe trangt til å brukes på rådyr, om du har tenkt å jage begge deler. Det går riktignok helt sikkert å lære hunden å søke tett den ene dagen, samtidig som den får slippe lenger ut den andre, med å markere dette med forskjellige halsbånd, vester e.l. Men jeg tror uansett at det krever mye å dressere en wachtel til å søke innenfor haglehold. De jeg vet av som har springere og wachtler bruker springerne til fuglejakta, og wachtelen til klovvilt mm.

 

Det er nok lettere å gå for münsterländer evt vorsteh som en kombihund, da de skal beherske begge delene. Om du er interessert i los, tror jeg münsterne har lettere for det, selv om det kansje er hipp som happ. På div. tyske prøver skal feks münsterne jage hare med los for å få premiering. Med å befeste dressuren grundig på fuglearbeid først vil nok mye være tjent mtp på å få en god kombinerthund.

Vet gråsidingens i sverige driver seriøst oppdrett på münstere etter tysk std. I tillegg finnes det mange gode hunder i sør sverige og danmark av både vorstehre og münstere som er premiert på fullbruksprøve. Av en eller merkelig grunn er dette en prøveform som møter stor motstand i norge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...