Jump to content

.223 rifle /ble på mystisk vis til 6,5x55 rifle


A.Helmersen

Recommended Posts

Det kan godt være Vestlandsjeger, og alltid kjekt med flere poster å lese på en ellers kjedlig mandags kveld :)

 

Men som flere har sagt så er de fleste rifler gode, så en må prøve å forelske seg.

 

Fikk en veldig god feeling av tikka'en. I tillegg diskuterte jeg langt og lenge om hvilket kaliber som passer meg best. Her også fikk jeg god feeling av 6,5x55.

 

Jeg har ikke mange logiske argumenter for valget mitt, men noen av de er:

 

- Tikkaen fåes kun i lang låsekasse, ergo får ikke kortere ladegrep med .223

- Lavere hastighet på 6,5x55 slik at det er lettere for en uerfaren jeger som ikke lader selv å spare kjøttet på viltet

- Høyere vekt på kula som gjør at vinden ikke leker like mye med den

- Med A-tec demperen velger jeg å tro at rekylen blir tilnærmet lik .223, noe som passer meg bra(tror jeg)

- Leupold kikkerten var den jeg likte best av de jeg prøvde i den prisklassen, mulig det blir lagt i noen tusenlapper til på optikk når handelen nærmer seg

Link to comment
Share on other sites

En rype på 80m hold er et lite mål, så høy forstørrelse

Den tar jeg ikke? Jeg har skutt flere ryper, og mange andre slags fugler med åpne sikter på .22LR på hold godt over 50m, og både ryper, ender og skarv på godt hold med en Aimpoint 2000 oppå rifla.

 

Om budsjettet kniper, og du ser ut til å ende på ei rifle som har åpne sikter - vurder å vent med å kjøpe kikkert istf. å hive penger på en dårlig en. For å være litt stygg, er du helt fersk, så oppdager du ingen ryper på langt hold uansett... :wink:

 

K

 

 

er ikke lov å bruke 22lr på skarv :!:

Link to comment
Share on other sites

Det bør være en 6.5x55 (og 22lr) i ethvert våpenskap, det er alltids mulig å utvide garderoben etterhvert som havesyken melder seg men en 6.5 kan brukes til alt.

 

Jeg har 223, 308 og 9.3x62 men det er nok 6.5 som blir brukt mest på bane hvis en ser bort fra 22lr som blir luftet rett som det er for rimelig mengdetrening og morro.

 

Den kikkerten er etter min mening noe av det som gir mest optikk for pengene i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Til cipheron:

 

Synes du det? Så flott! Eneste kikkertsikte jeg har brukt før satt på et luftgevær, og det var noe kinaræl til en billig penge.

 

Jeg prøvde 3 forskjellige kikkerter når jeg var på butikken: Fontain (rett skrevet?) Bushnell og Leupold. Jeg opplevde Leupold kikkerten som betraktelig bedre, og jeg så veldig klart og godt i den sammenlignet med de to andre. Det jeg glemte å sjekke om Leupold kikkerten hadde merkante knepp på høyde- og sidejustering. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Vanguarden er ikke noe dårlig valg. Den er teknisk sett samme rifle som Howa 1500 med den gamle topunktssikringen som ikke låser hevarmen og litt annet skjefte. Eneste minus jeg kommer på ved den er at løpet (hvis ikke hukommelsen svikter meg) har 1:12" riflestigning som kan gi problemer med stabilisering av tunge kuler. Normalladninger med 55gns kuler er ikke noe problem.

får ikke til hovaen som jeg har med 55 grain kuler,50 og 52 grain gåt hull i hull men åprøver jeg 55 grain blir det spredning på 5-6 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jerognal, DU også? (jævla flisespikkere som ikke kan lese norsk presist :wink: )

 

Jeg skrev visst, (sorry for OT)

Den tar jeg ikke? Jeg har skutt flere ryper, og mange andre slags fugler med åpne sikter på .22LR på hold godt over 50m, og både ryper, ender og skarv på godt hold med en Aimpoint 2000 oppå rifla.

Og ble prompte arrestert av jaktlovgivningseksperten tveraali...

er ikke lov å bruke 22lr på skarv :!:

Les setninga et par ganger og se om sier at jeg skjøt skarv med .22LR. At jeg har brukt åpne sikter på .22LR har ingenting med at Aimpointen satt på ei anna rifle.. Nå satt også Aimpointen på .22LR lenge, så hvem vet..

 

For det ene, den gamle Aimpointen min satt stadig på en M67 til diverse jaktbruk, da jeg aldri gadd å bygge om sikringa - en kan si at Scout konseptet fant seg opp selv, men det var vel omtrent på den tida Cooper skrev som mest om Scout-rifla si i G&A - før endel folk her sin tid kanskje... I den fasongen ble det skutt noen få skarver. Kaliberet var - nettopp 6.5x55.

 

For det andre, så har jeg alltid regnet skarven som mindre enn en hare, selv om den ganske sikkert er 64ggr mere hardskutt. Brukt med fornuft er .22LR helt sikkert effektiv på skarv, det vet jeg ikke, likevel KUNNE jeg skutt skarv med .22LR, men det var kanskje ikke engang ulovlig på den tida? JEg har uansett aldri vært på det jeg regner som skuddhold, med .22LR på skarv, og således aldri skutt en med det kaliberet. Jeg hadde en plan om å prøve, til en eller annen flisepikker på Kammeret frarøvet meg "god tro"... Så det får heller bli " i all stillhet" - pluff :wink:

 

 

 

 

MEr on topic, så vil jeg igrunnen gjenta rådet til trådstarter om å vente med kikkert, eller kjøpe en billig drittkikkert, istf. å kaste penger på en dyr dårlig kikkert. Leupold er og blir dyre i forhold til ytelsene. Tikka i 6.5x55 kan aldri bli feil.

 

- Tikkaen fåes kun i lang låsekasse, ergo får ikke kortere ladegrep med .223

- Lavere hastighet på 6,5x55 slik at det er lettere for en uerfaren jeger som ikke lader selv å spare kjøttet på viltet

- Høyere vekt på kula som gjør at vinden ikke leker like mye med den

- Med A-tec demperen velger jeg å tro at rekylen blir tilnærmet lik .223, noe som passer meg bra(tror jeg)

- Leupold kikkerten var den jeg likte best av de jeg prøvde i den prisklassen, mulig det blir lagt i noen tusenlapper til på optikk når handelen nærmer seg

Det kan godt være Vestlandsjeger, og alltid kjekt med flere poster å lese på en ellers kjedlig mandags kveld :)

 

Men som flere har sagt så er de fleste rifler gode, så en må prøve å forelske seg.

 

Fikk en veldig god feeling av tikka'en. I tillegg diskuterte jeg langt og lenge om hvilket kaliber som passer meg best. Her også fikk jeg god feeling av 6,5x55.

 

Jeg har ikke mange logiske argumenter for valget mitt, men noen av de er:

 

- Tikkaen fåes kun i lang låsekasse, ergo får ikke kortere ladegrep med .223

- Lavere hastighet på 6,5x55 slik at det er lettere for en uerfaren jeger som ikke lader selv å spare kjøttet på viltet

- Høyere vekt på kula som gjør at vinden ikke leker like mye med den

- Med A-tec demperen velger jeg å tro at rekylen blir tilnærmet lik .223, noe som passer meg bra(tror jeg)

- Leupold kikkerten var den jeg likte best av de jeg prøvde i den prisklassen, mulig det blir lagt i noen tusenlapper til på optikk når handelen nærmer seg

Disse argumentene er da sunne og solide nok, bortsett fra den jeg har utheva.

 

Uansett hvor mange ganger folk gjentar dette her på kammeret, fordi de hverken har skjønt teorien eller har erfaring nok til å ha prøvd - så blir det ikke sant. Det er rent tøv.

Vindavdriften avhenger av (hastighet og) BC, og vind self.. I praksis nesten bare av BC, og selv om de fleste 6.5mm kuler har nokså høy BC fins det nok av 6.5 kuler som har lavere BC enn enkelte .224 kuler, og sikker en drøss 500grs kuler som har dårligere BC enn ei 36grs 5mm kule... Vindavdrift er ikke avhengig av kulevekt.

 

Helmersen, se igjennom videoene i tråden "langholdsskyting på Kongsberg" eller noe sånt, der er det iallefall skyting med rekylbrems på 6.5x284 (som er nesten det samme). Hva er det du er ute etter?

Rekylen er totalt usynlig, og nesten umerkelig, noe som er et rent bedrag, for den fins der akkurat like mye, bare at den stopper idet kula unnslipper løpet, og gjør sine plagsomme ting uten at du merker det eller ser det i siktene uten at du følger godt med.

Jeg er tilbøyelig (ikke noen bastant mening, tilbøyelig) til å foreslå at du trener endel UTEN demper, så du lærer deg å se hvor rifla (og da seff. kula) går under rekyl, og lærer deg å holde så den rekylerer rett opp og bak.

Smellet dikterer hørselvern uansett, om du skal skyte mer enn et par skudd.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for langt innlegg. Mtp kulevekt og vind så er det notert.

 

Angående demper. Bør jeg da la være å kutte løpe hvis jeg skal øve uten demper?

 

Når jeg først skal kjøpe rifle, så velger jeg å kjøpe fullpakke for i teorien skal det jo gå an å få "best" pris når man gjør det.

 

Hvor mye mener du jeg bør legge i en kikkert for at det skal bli "godkjent"? Og gjerne kom med konkrete eksempler.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye mener du jeg bør legge i en kikkert for at det skal bli "godkjent"? Og gjerne kom med konkrete eksempler.

Du merker forskjell hvis du går opp til en VX-3, og ytterligere hvis du ser på f.eks. Meopta eller Zeiss Classic og Duralyt seriene. Der kommer sikkert flere forslag. At kikkerten blir godkjent avhenger bare av om DU er fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

[

Du merker forskjell hvis du går opp til en VX-3, og ytterligere hvis du ser på f.eks. Meopta eller Zeiss Classic og Duralyt seriene. Der kommer sikkert flere forslag. At kikkerten blir godkjent avhenger bare av om DU er fornøyd med den.

 

Som musikk i mine ører. Som sagt synes jeg VX-2 kikkerten var veldig bra når jeg prøvde den. Utifra hva du sier så ser jeg for meg at jeg sammenligner Vx-2 og Vx-3 før jeg handler. Hvis jeg husker rett så skiller de to ikk mer en litt over 1000 kr i pris.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye mener du jeg bør legge i en kikkert for at det skal bli "godkjent"?

Gjerne mye mindre enn det jeg ser enkelte tar for VX2, du kan få bedre kikkerter for mindre - iallefall om du ikke skal drive å skru hele tiden.

Du kan sikkert klare deg lenge med en Bushnell til halvparten av prisen. De funker de også.

Det jeg tror er at du kommer til å kikke i en Zeiss eller Swaro før eller siden, under forhold hvor forskjellen synes, og så er på galeien, og sparer til det, VX2en får du ingenting for... En VX3 er, som folk sier, ikke fullt så utdatert men litt dyrere.

 

Sightron har vært trekt fram som mye for pengene, Nikon likeså, Vortex Viper får god kritikker, ennå har jeg ikke sett i en.. Søk på forumet, gå igjennom Opticsplanet, eller Libertyoptics (det virker som en lovende butikk) sine sider, spør konkret på forumet om du finner noe interessant.

Alt dette sagt, Leoene er som regel solide kikkerter, og det er mange gamle slike rundt, så det kan jo være et slags kvalitetsstempel? Kjøpe brukt?

 

En ting du kan tenke på, når du antakelig skal lære deg å skyte (bortsett fra at du må ha en .22LR snart :roll: og da kan jo den arve "billigkikkerten", til å begynne med..) er at det under trening er en stor fordel å se kulehullene etter hvert, og ikke bare for hver 10 eller 20...

 

Er ikke for å være vanskelig eller noe, men når en har kjøpt 15-20 kikkertsikter oppigjennom har en gjort noen tabber også. Og, det pleier å balle på seg, så det er like godt å tenke litt framover, noe jeg selv er alt for dårlig til :?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

er ikke lov å bruke 22lr på skarv :!:

 

NEI!

Let på DN sine sider så finner du svaret. :wink:

 

"Ved jakt på gås, storskarv og toppskarv må det brukes ammunisjon som har en anslagsenergi på minst 294 joule (eller 30 kgm) målt på 100 meters avstand"

 

å det klarer du ikke med 22lr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for langt innlegg. Mtp kulevekt og vind så er det notert.

 

Angående demper. Bør jeg da la være å kutte løpe hvis jeg skal øve uten demper?

 

Når jeg først skal kjøpe rifle, så velger jeg å kjøpe fullpakke for i teorien skal det jo gå an å få "best" pris når man gjør det.

 

Hvor mye mener du jeg bør legge i en kikkert for at det skal bli "godkjent"? Og gjerne kom med konkrete eksempler.

 

Om du først skyter med demper kommer du neppe til å skyte med annet enn demper. Du sparer rekyl, omgivelser, samtidig som det blir morsommere å skyte om du bruker det. Kjenner flere som har demper, og jeg har det på min .222. Ingen, inkludert meg sjøl, skyter uten demper lenger. Hva er poenget å skyte uten demper egentlig, når man først har det? Kanskje greit å skyte noen skudd uten for å se treffpunktendringer i tilfelle en glemmer å ta med demperen på jakt kanskje, men ellers tipper jeg at du i 99 % av tilfellene du skal fyre av noen skudd, kommer til å skyte med.

 

Å kappe løpet må du strengt tatt ikke, men rent praktisk blir børsa noe lengre da demperen gjerne bygger ut ca 15 cm. Å kappe løpet ti eller tjue cm blir jo en smakssak (40 cm løpslengde er minste tillatte), men jo mer kapping, jo mer redusert hastighet på kula. Kjenner ikke 6,5 og anslagsenergi, så vanskelig å uttale seg, men mulig det kan bli vanskelig å oppnå kravet til anslagsenergi på storvilt om man kapper maks?

 

Kikkersiktedebatten er så klart i gang. Om ikke lenge kommer forslag om gamle Zeiss Victoryer... Se på Sightron SII Big Sky feks. Dette er bra saker til en rimelig penge. Jaktfall selger disse. Se for deg noe du har råd til, og tenk på hva du skal bruke børsa til. Tenk også på at normalt blir kikkerten større og tyngre jo mer forstørrelse du har. Leupold er i det minste ganske lette. Jeg tittet på kikkerter til 3 - 5 lapper sjøl, og var litt bitt av "forstørrelsessyken". Så på fra 3-12, 4-15, 5-20 og 6-24x. Endte opp med 3-9x40 (Zeiss Conquest til 3 500,- hos Jaktfall)... Det er en grei forstørrelse og holder til det meste! Jeg skal bruke min til toppjakt blant annet. Skal ikke skyte vilt på over 200 meters hold, og en ser fint orrfugl på den avstanden med 9x og. Ser faktisk hullene i skiva med .22 på 100 meter og.

 

Bare refleksjoner fra min side...

Link to comment
Share on other sites

Folk er nok forskjellige ko-stens,

 

JEg bruker demperen maks 50%, når jeg trenger den, og når jeg ikke trenger den (ligger en på hver side med .338LM og brems...og jeg har teipet puter hver side av hodet :roll: ) så er den ofte av, på jakt er den på på post, og av når jeg går. Oftest... , i båt er den på.

Intens skytetrening med demper mener jeg er bare å glemme, selv pipa blir så varm at det ikke er bra, og da tør jeg ikke tenke på hvor varm en demper ville blitt inni miragetrekket sitt - uten ville det være som å skyte gjennom et bål.

Skal du mengdetrene 50-100 skudd på en lørdagsformiddag så er demper bare å glemme, etter min mening.

 

At demper er en nødvendighet (på rifler som smeller likevel, når en skyter på bane hvor de fleste IKKE har demper, osv..) er helt uforståelig for meg, men det er veldig kjekt i endel situasjoner, de fleste jaktsituasjoner iallefall, og når en har behov (eller lyst) til å "følge kula", eller se selve treffet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det vell på tide med en oppdatering.

 

Vestlandsjeger hadde helt rett, siste ord var nok ikke sagt. Har nettop snakket med politimesteren og kunne nesten tolkes dithen at hvis jeg møter opp med søknadene og nødvendig dokumentasjon så skulle søknaden bli behandlet umiddelbart.

 

Altså om universets krefter tillater det.

21. juni eksamen (forhåpentligvis bestått)

22.juni møte opp på lensmannskontoret

22.juni kveld, reise til Oslo med tog i forbindelse med jobb, og besøke Våpendepotet

 

Har vært å skutt med to .308 rifler og det ga mersmak. Rekylen var behagelig. Har derfor fylt ut .308 på våpensøknaden. Et par stikkord for riflepakken er Docter Classic 3-12x56 og kort låsekasse. Gleder meg som en unge på julaften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...