Jump to content

Adoptere to stk Weatherby Mark V


Lynx

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg er midt i en adopsjonsprosess av to stk Weatherby Mark V rifler. Rifle nr 1 er kamret i .30-06, og har en Zeiss Diavari 3-12x56 øverst. Rifle nr 2 er kamret i 300 Weatherby Magnum, og har en original 3-9x44 Weatherby kikkert øverst.

 

Søknad til overformynderiet er under utferdigelse...

 

Noen som har aning om hva disse kan være verdt, med optikkoppsett og alt? Børsene er svært lite brukt, kjøpt på 80-tallet, og tilhører et dødsbo.

 

Bilder har jeg selvfølgelig ikke, da jeg ikke hadde med hverken kamera eller mobiltlf på syningen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det har stått noen på Finn i det siste halvåret. 6 - 8000 er vel grei pris pr stk uten kikkert. Mer hvis de har fint treverk. Noen av disse har eksepsjonelt fint treverk.

 

Hvis de er fra 80-tallet har vel 30-06'en ei magnumkasse med 9 låsklakker. Dagens 30-06 er bygd på ei mindre kasse med 6 klakker.

Link to comment
Share on other sites

Bilder... Nå er det på tide at dere bedriver litt SWAG-ing på disse riflenes verdier. (SWAG = Sofisticated Wild Ass Guess)

 

Begge to i senga si... .300 wby mag øverst, og .30-06 nederst. Definitivt penest stokk på .30-06 da, det skulle heller vært omvendt... :roll:

 

IMG_1384.jpg

 

Detaljer på .300 wby-mag

IMG_1387.jpg

IMG_1389.jpg

IMG_1394.jpg

IMG_1391.jpg

 

Detaljer på .30-06

IMG_1400.jpg

IMG_1401.jpg

IMG_1407.jpg

IMG_1406.jpg

IMG_1409.jpg

 

 

 

Har prøvd begge to. Den i .30-06 hadde jeg ikke annet enn de grønne RANO-pakkene tilgjengelig for testing, så det var ikke all verden med samling. Men den gromme fulgte det med et par pakker jaktammo, og etter tre prøveskudd og litt skruing, så skjøt jeg to tiere på rappen med .300'en på 200 meter. Da hadde jeg brukt ammo for 150 kroner, og var godt fornøyd med det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er forskjellig, eller i det minste forskjellig grad, behandling på de to stokkene. 30-06'en ser nærmest lakkert ut på bildet. Synes det gjør det vanskelig å gjøre seg opp noen mening. Lurer på om ikke 300'en kan ha minst like stort potensiale i treverket.

Link to comment
Share on other sites

Den øverste er vel den modellen som heter EuroMark tror jeg. Den har oljet stokk og er uten hvite spacere. Et flott våpen etter mine begrep.Jeg har en følelse av at det bl annet var den norske importøren på den tiden som hadde en viss innflytelse på at den modellen kom ut. Senere kom de jo også med en classic stokk en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Det er en EuroMark i .300 Wby mag og en DeLuxe i .30-06 (med 9 klakker) har jeg fått bekreftet i tilsvarende tråd på www.weatherbyrifler.com

 

Stokken på DeLuxe'n er lakkert ja, ingen tvil om det. Mulig dere kan ha rett i at EuroMarken kan ha større potensiale hvis man legger ned litt arbeid i treverket der. Vi får se hva jeg tør prøve meg på, tror nok tyskmausern med nøttetrestokk blir prøveprosjekt før jeg begir meg ut på Weatherbyriflene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gromme saker.

Jeg synes .300-en har finest stokk, i hvert fall ut fra det jeg kan se på bildene. Hvordan var rekylen?

Rekylen var god... 8)

 

Nei, alvorlig talt så var det slettes ikke så ille, selv om jeg kjente at kikkerten berørte de øyenbrynene som stakk lengst ut. 2 cm til, så...

Det er jo klart at det skal være litt mere trøkk i ei børse som leverer de kulevektene i de hastighetene, og dette kan man absolutt bli vant til å skyte med uten at det skal gå utover avtrekksteknikk. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har man fått til en hestehandel med truls, slik at diesett i 300 wby mag er i hus! Takk for byttehandelen! :D

Hylseholderplate og powder funnel til pressa kom i posten i dag.

 

Det skal visstnok være mulighet for å få tak i noe Norma-brass og MRP i nærmeste fremtid, så da gjelder det å finne noen kuler som kan fungere, og begynne å tukle litt på laderommet... :)

 

Det er nesten så man er litt lei seg for at man skal ha ferie og reise vekk ei uke, men bare nesten! Tipper alt er klart når jeg er hjemme fra ferien, og da skal man vel etterhvert bli vant til rekylen, håper jeg... :)

Link to comment
Share on other sites

Flotte børser Lynx! :D Syns personlig 300'en var smekrest, nydelig treverk på mange Weatherbyriflene.

Siden jeg savner respons på 208gr A-Max kula så kan jeg sende deg en liten neve så du får sett om de går godt i børsa di.

 

Etter det jeg finner ut i QL så bør du greie oppimot 930 m/sek med denne kula, N560 ser ut til å være det mest "effektive" kruttet til kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...