Jump to content

Ladedata for cmj cast 200gr FP 45acp?


vingemutteren

Recommended Posts

Skal forsøke Frontier cmj cast 200gr FP .451" til 45acp (som jeg har en pakke av), sikter på koseladninger for felt bruk (min 120 i faktor, noe som jeg vel skal slite for å komme under).

 

Min Para P13 har innmontert svakere rekylfjær, så jeg bør vel helst ikke mate den for mye med fabrikk amo.

 

Ønsker en ladning som gir lite pipeløft (bør være endel snillere en fabrikk 230gr RN), og gjerne litt presisjon. Pipa er en wilson combat pipe, som plages med mye amo som kiler seg på vei inn (spes swc). Kansje noen har ett par råd om dette også?

 

Anbefalinger til ladninger, må nesten gå på krutt jeg har i skapet.

Krutt som er tilgjengelig er:

 

N310

N320

N32C

N340

 

Jeg finner ikke data på akkurat denne kulen, men jeg tipper at 3.8gr til 4.3gr N310 er safe (generelt burde vel alle ladninger til 230gr FMJ RN være trygge med denne kula?).

 

En tidligere favoritt i våpenet, ser jeg var 195gr swc Clarry Haglund med 6.2gr N330. col 31mm. (tidligere eier brukte dette, og jeg hadde noen igjen som gikk som laser stråler, men som ikke matet på siste skuddet).

 

 

 

Generelt har jeg hatt mye plager med at patroner kiler seg på vei inn i kammeret. SWC stopper på kanten, men selv 230gr RN fabrikk amo (whinchester) kan finne på å stoppe på vei inn. Har en ganske så slapp rekylfjær montert. Kansje utslitt?

 

Noen tips til bedring av pålitligheten? For i dag taper jeg mere på avbrudd enn på skivebommer.

Link to comment
Share on other sites

For den kule vekta, har vel 4,5 grs N310 vært noe av ei standard ladning. Jeg hadde imidlertid prøvet med noe kortere patronlengde i og med at du sliter med matinga og derved nodvendigvis redusert ladningen en del, ville prøvd funksjon fra 3,5 grs og og ca. 0,2 grs intervaller opp til ca 4 grs. Med dypere satt kule lir trykket høyere og nevnte standard (og max om jeg ikke husker feil) ladning, vil da gi overtrykk.

I fjor ladet jeg opp noen skudd med 185 grs Rem Hp, til en faktor på 143, kunne sikkert gått litt lavere, men det blir mye "regnbue" med slike ladninger.

 

Forøvrig, om frekylfjæra aldri er byttet, kan den meget vel ha satt seg og være en viktig del av problemet. Kjøp ny først, som sist, så¨slipper du uvisheten. Men husk at den store synderen i forhold til mateproblem og halvauto, er magasinet, så prøv flere om det ikke er gjort. SWC vil tidvis trenge en litt annen utforming av magasin leppene, enn kulker med rundneset profil. Men det kan sikkert andre si mer om.

 

Lykke til og glem ikke å rapporter :D

Link to comment
Share on other sites

4.5gr bak en 200gr kule, blir etter ladeboken rundt 270m7s. Blir ikke det minst like kraftigt som fabrikk 230gr i 230m/s?

 

Angående mateproblemer:

Har tre magasiner, ett er herpet litt for å fjerne funkjsonen til sleidestoppen. Så det er tydelig at det ikke bare er meg som har hatt problemer med den lange Wilson combat sleidestopperen (jeg har kappet den ned for å bli kvitt problemet med for tung og lang sleidestopper som lett resetter under rekyl).

 

Magasinene er originale Para, med plast/nylon follower. Ser veldig "rundnesede" ut, med tanke på hvilken amo de passer til.

 

Jeg har merket meg at om en FP kule har fått kiling, og har blitt presset litt inn i hylsa. Så vill den ikke mate fra magasinet.

 

Mitt intrykk (ikke testet annet enn i kampens hete), er at FP kuler helst bør være så lange som mulig for å kamre. D.v.s. At de akkurat kammerer uten å bunne, slik at en får conector feil. Blir de korte, går flaten (meplaten?) i nedre kanten på løpets materampe.

 

Har forresten en såkalt orginal styrke rekylfjær, og den krever nesten to mann for å montere. Den som stå i klarer jeg ganske greit selv. OBS! Det er montert wilson combat rekyl stang og hylse, med låsekrage på innsiden av sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Hastighet du nevner, stemmer sikkert, mener det er ei ladning som også ble brukt til praktisk og som jeg nevner ganske så nær max. Derfer jeg med redusert patronlengde og hylsevolum, mener du kan forsøke fra 3,5 grs. Enkelte kuleprofiler må rett og slett bare forsøkes med forskjellig patronlengde, for å finn hav som mater om ellers annet er som det skal. Min generell erfaring er at korte patroner mater bedre enn lange, men man må da være nøye med å redusere ladningen i forhold til redusert hylsevolum.

Han også hende at du rett og slett må få deg nye magasiner, eller modifisere de du har, for at den skal mate riktig. Mistenker at Para magasinene er beregnet på standard kule profil, men det meste av dagens after market magasiner menere jeg er konmstruert for å slippe patrona i en litt annen vinkel og derved bedre mate SWC kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp!

Har ladet opp noen test skudd, men så ikke på ladebøkenes col før nå.

 

Tideligere eier brukte så vidt jeg kan se jamt over col 31.0mm på alt av amo.

Men når jeg ser i ladeboken, er en swc kule i 200gr satt til 31.7mm og 230gr RN satt til 32.0mm. I tillegg ser jeg at slike kuler (Hornady 200grs FMJ-CT) hos vihtavouri ikke engang står oppført med N310 (bly swc ja, men N320 på 200grs FMJ-CT), og med sette dubde på 31.5mm.

Dette synes jeg gjør det vanskelig å vurdere hva som er trygt, ikke minst i forhold til sette dybder.

 

Jeg har følgende testladninger med N310 og 200gr FP cmj cast på benken: Disse ladningene er først og fremst funksjons tester (2 gjennom kronograf, og 3 for ren funksjon).

 

1: 3.5gr N310 col 30.0mm

 

2: 3.5gr N310 col 30.5mm

 

3: 3.7gr N310 col 30.5mm

 

4: 3.7gr N310 col 30.7mm

 

5: 4.0gr N310 col 31.0mm

 

Spørsmålet er om disse eller noen av disse ikke er trygge å fyre av, viss ikke får jeg heller banke de ut (bare 5 av hver).

Og om noen har noen komentarer til ladningene og lengde, er vanskelig med så raskt krutt og manglende ladedata på kula.

Så taes alt i mot med åpne armer.

 

C.patron, den 4.5gr ladningen du nevnte, hvilken patronlengde var det på den?

Link to comment
Share on other sites

ser du har frontierkule på 200 grain og lurer på ladedata til denne. har ikke prøvd den kula med n-310 men har skutt en del med rn-kula i 230grain med samme kruttet. min erfaring er at n310 er litt i kjapt og gir liten fyllingsgrad i patronen. dine ladninger burde være greie nok i og med at du har ei 30 grain lettere kule enn mine data, hvis du ikke døtter denfor langt inn i hylsa da.

 

 

45 acp frontier rn jacketed 230 grain n310 4,4grain kronografert til 757f/s col=fabrikklengde sellier bellot.

 

denne ladningen er ikke spesielt rolig av seg, men den står faktorkravet i major praktiskskyting.

 

jeg ville ha skutt ladningene du refererer til.

Link to comment
Share on other sites

I den grad jeg har brukt 4.5 grs ladningen, satte jeg kula ut fra magasin begrensning max 32 mm, men ble vel stort sett 31,8 mm for å ha litt klaring. Patronlengden vil imidlertid variere med kuleform. RCBS SWC 200 grs satte jeg slik at drivbannet var i bommene og fikk da best presisjon. Med den går det greit, da den har kort nese og noe lenger bæreflate. Patronlengda ble da resultatet av hvor langt jeg kuenne sette kula fram mot bommene, sjekket med løpet ute og slapp patrona oppi og tilpasset settejustering slik at hylsebunn såvidt stakk over tangen på løpet. Dette gikk bra for meg på grunn av at jeg ikke har nevneverdig problem med mating i min GC, hverken med original løpet, eller det ettermonterte Les Baer (Kart) løpet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet kula du nevner, Frontier 200gr CMJ FP. Jeg brukte hylser fra geco og GFL, tennhetter fra winchester. Jeg brukte 5,0gr N320, COL 31,1mm. Jeg prøvde å kronografere denne, men fikk bare 2 målinger. Disse var 199m/s og 203m/s. Rimelig slappe ladninger altså! Jeg har konkludert med at dersom jeg kjøper flere slike kuler, skal kruttmengden økes noe. Presisjonen på ladningen er på 25m OK, men jeg mistenker at med så lav hastighet vil kulebanens parabelform være svært krum.

Samme kruttladning er også prøvd på Kulegrossistens 200gr SWC, COL 31,6mm. Her gikk kronograferingen mye bedre, og jeg fikk et gjennomsnitt på 243,8m/s. God presisjon på 25m.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg plukket ut litt hastigheter ac CED'n.

Krutt N310, kule cmj cast 200gr fp Frontier.

 

3.5gr col 30.5 ave:155.4 es: 20.2. Klarte ikke å åpne sleiden.

 

4.0gr col 31.0 ave 174.2 es: 28.2. Klarte ikke å kaste ut hylsa.

 

Neste test er 5.2gr N320 col 31.0mm med en stor mulighet for at ladningen faktisk veier 5.4gr. Veldigt nært maks?

Link to comment
Share on other sites

min m&p 45 er altetende og kula funker som snus i den, men æ lader med en god slump n340. den er derimot ladet til major i praktiskskyting. opplever ei roligere pipe med den kula i forhold til rn i 230 grain. flere av para-skytterne i klubben sliter med matefeil på fp og swc-kuler rn spises uten problemer. har aldri hatt mateproblemer i smithen.

Link to comment
Share on other sites

Neste test er 5.2gr N320 col 31.0mm med en stor mulighet for at ladningen faktisk veier 5.4gr. Veldigt nært maks?

 

Spent på å høre hva du får ut av kronografen din med den ladningen! Ref mitt tidligere innlegg så tror jeg ca 5,2gr N320 bør bli OK.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg plukket ut litt flere hastigheter fra CED'n.

Krutt N320, kule cmj cast 200gr fp Frontier.

 

5.2-5.4gr N320 col 31.0 High: 227.8 Low: 182.9 ES: 44.9 AVE: 209.8 SD: 14.1 annenhver stove piped.

 

Til sammenligning fyrte jeg av 5 patroner fra tideligere eier, og i følge kortet inne i boksen var det 195gr Clarry Haglund SWC med 6.2gr N330.

 

6.2gr N330 col 31.0 High: 280.6 Low: 270.3 ES: 10.3 AVE: 275.4 SD: 4.1

 

Må si jeg føler meg noe rådvill, hadde trodd jeg oppererte rundt 260ms med 5.2-5.4gr N320 med 200gr cmj cast kula.

 

Skal banke ut ei 195gr kule, og sjekke kulevekt og ladningsvekt nå.

Link to comment
Share on other sites

Da er kula banket ut fra ladningen fra tideligere eier, kruttet veide 4.7gr og jeg anslår at ca 0.2gr forsvant i prosessen, muligens enda litt.

 

SWC kula er bittelitt lenger enn 200gr cmj cast kula, så det er nok en Haglund 195gr SWC.

 

Kruttet virket litt finere i størrelse enn N320 kruttet, så jeg undres om det kan vær N310?

 

Men nå undres jeg om jeg skal risikere mateproblemer med slakk rekyl fjær og rolig amo, eller om jeg skal bruke hard fjær og full pupp amo.

 

Om sistnevnte skal brukes, må jeg finne en ladning som skremmer 200gr kula opp i ca 270-280ms.

 

En annen ting er at de gamle ladningene er svært jamne, mens mine varierer oppimot 45ms (helt uakseptabelt). Og i morgen er det KM i 1MR. :(

Link to comment
Share on other sites

Ny runde:

Winchester 230gr FMJ RN fabrikk. High: 263.3 Low: 248.4 ES: 14.9 Ave: 254.7 SD: 6.2 dette er høyere hastighet enn i Ladebok nr 5s testvåpen.

 

Frontier 200gr cmj cast FP. Ikke sorterte hylser.

 

6.2gr N340 col 31.0mm High: 196.9 Low: 169.3 ES: 27.6 Ave: 187.9 SD: 10.9

 

6.5gr N340 col 31.0mm High: 231.3 Low: 190.7 ES: 40.6 Ave 210.1 SD: 15.7

 

Stusser på at hastighetene er så lave, men amo som går fortere, slår også betydelig hardere.

 

Er det trygt å gå etter ca hastighet for kula? Altså å øke ladningen til hastigheten virker mere normal i forhold til ladebøker etc?

 

Og hvor fort risikerer jeg å stange i trykk taket ved å øke?

 

P.s Ladedata jeg bruker som basis, er for Hornady sin 200gr FMJ-CT i Vithavuori sin tabell. Maks for denne er oppgitt til 6.8gr N340.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at du ikke har fått god nok forbrenning pga for lavt trykk. Trege krutttyper har vel ikke noe for seg i .45acp, annet enn til harde ladninger. Ett tegn på dårlig forbrenning er at det blir en del søl med uforbrente kruttkorn i pipa og rundt i pistolen. Kruttet er hardt og sølet kan lage trøbbel for funksjoneringen

Link to comment
Share on other sites

Dette skjøt jeg med i dag:

6.9gr N340 col 31.0mm 45acp

High: 244.4

Low: 223.0

E.S.: 21.4

Ave.: 231.8

S.D.: 9.5

95%: ±17.5

 

Fikk ett par stove pipes, så jeg flyttet kula litt inn, for å øke trykket.

 

6.9gr N340 col 30.5mm 45acp

High: 253.7

Low: 224.2

E.S.: 29.5

Ave.: 238.6

S.D.: 11.6

95%: ±16.1

 

Prøvde også col 30.0, men det føltes bedre med col 30.5mm. Så det er det jeg har ladet til i morgen.

 

6.9gr N340 col 30.0mm 45acp

High: 262.1

Low: 231.5

E.S.: 30.6

Ave.: 248.2

S.D.: 11.2

95%: ±15.5

 

Jeg har vridd og vendt på hva jeg gjør, og det er mulig jeg ikke har allverdens krymp på kula.

Hva skjer om man har lite krymp på en 45acp?

Link to comment
Share on other sites

har opplevd at om man har lite krymp på kula, har det en tendens til å få feilmating i paraen. lada til en kompis og fikk mye mindre feilfunksjon etter at æ hadde kjørt all ammoen på nytt i krympedia for å sette en ørlite større krymp på ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Innteresangt, for jeg fikk faktisk ett par problemer med patroner som stoppet opp på vei inn i kammeret i dag (i går).

 

Litt uforbrent krutt blir det med N340, så jeg går tilbake til N320, og ser hva som skjer der. Skal prøve å se om jeg kan få gjort noe med krympen, men jeg er ikke så sikker på hylselengdene. Det virker som om nesten ingen er like lange som hylse målene i ladeboken nr5. Men jeg skal ta å kjøre igjennom en test serie med lee sin 45 acp trimmer, og se hva som skjer.

 

Noen som har prøvd N32C seg i 45acp? Burde jo gi bortimot fulle hylser (og det liker jo det kruttet). Ser at det er brukt mye N330, og den er jo tregere enn N32C som er litt tregere enn N320.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen som har testet med N32Ci 45acp?

 

Annet spørsmål, trimmet hylser her forleden (med lee zip trim og lee trimmer). Og i begynnelsen var det bare en og annen som ble trimmet, men etter hvert ble det fler og fler, til alle ble trimmet. Etter 150 hylser, oppdaget jeg at jeg hadde problem med å få trimmeren gjennon flash hullet i patrona. Da var det jeg så at trimmer piloten, hadde utvikklet en disk i enden av piloten. Og en kontrollmåling viste at de første hylsene var 22.6mm, mens de siste var 22.2mm.

Den piloten hadde tydeligvis kommet gjennom uten å bli herdet hos Lee. :?

 

Kan jeg bruke disse hylsene, selv om de er noe kortere enn vanlig?

 

Ved lading av N32C, kan man kansje komme borti at kruttet blir komprimert. Hvor mye utgjør dette på trykk oppbygging?

Link to comment
Share on other sites

Testet litt med 4,5 gain N32C bak ei HN 185 grain HP. Brukte ikke kronograf der og da, men det virket som et helt greit sted å starte.

Jeg testet i en S&W 625, så jeg har ingen aning om den ladningen vil holde til å flytte på pistolsleiden.

Som du skjønner lå det null vitenskap bak den ladningen, det ble gjort som et start forsøk. Jeg fikk ladningen av en svensk skytterkolega, og var derfor trygg på at jeg ikke fant på noe galskap.

Det er nok sikkert plass til en god grain til med N32C i hylsa (Col 30,0mm), men om du skulle bli nødt til å komprimere et krutt som er laget for å gi mer volum, faller vel hele vitsen bort :wink:

 

Siden jeg sammtidig fikk knall presisjon med samme kula og 4,0 grain N310, døde liksom forsøket med N32C ut... :D

Link to comment
Share on other sites

N32c trives etter det jeg har lest, vist desidert best med minst mulig luft i hylsa.

 

Hvor mye krutt det er, og hvor kula da må være for ikke å komprimere ladningen. Vites ikke, ei heller om dette er trygt!

 

Det jeg er ute etter, er en kruttmengde i hylsa som det ikke kan gjøres feil med (dobbel ladning). Som gir passe futt, og funksjonssikkerhet. Og ikke legger igjen uforbrente kruttpartikkler, slik som N340 gjør.

 

Samtidig, lurer jeg på om lite krymp. Kan gi lave hastigheter over kronografen?

 

Jeg har vel blinket meg ut 4.7gr-5gr N32c som noenlunde fornuftig test ladninger med col 31.0mm Om det er plass til kruttet. Men jeg er usikker på hvordan dette kruttet vill oppføre seg i 45acp, og om der er plass til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si jeg skjønner helt hva som foregår. Hastighetene i min P13 er betydelig lavere enn i ladeboken nr5 for 45acp. Nå er det riktignok ikke samme kule, men jeg hadde ikke ventet å være såpass langt borte.

 

String 22 200gr cmj cast FP Frontier 5.5gr N320 col 31.0mm 45acp.

1) 213.7 -12.1

2) 228.9 3.1

3) 234.9 9.1

 

High: 234.9

Low: 213.7

E.S.: 21.2

Ave.: 225.8

S.D.: 10.9

95%: ±33.2

 

I ladebok nr 5 er en støpt bly kule på 200gr (rettet nå Evert) (H&N 68), oppgitt til 289m/s med 5.5gr N320.

 

Jeg vet at dataene ikke er direkte sammenlignbare, men jeg må i hvertfall opp i ladning for å kunne kaste ut hylsene. Ladningen oppfattes som svært snill.

 

Hva skal man gå etter, hastighet, eller det man finner av ladedata for 200gr kuler?

 

Og hvor fort stanger man i taket med dette krutet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hva som er sikker ladning, men at du ikke har hylse utkast, samt at det er lav hastighet, tyder helt klart på at du har lavt trykk (forutsetter at våpnet fungerer som det skal mekanisk ellers) Kule form og sette dybde, har helt sikkert mye å si. F. eks oppgir Vithavuori høyere max ladning med ei mantlet 200 grs kule, enn med ei 200 grs bly kule til 45 acp, med 320. Ganske sikkert da at bæreflate og hylsevolum slår ut. Trykk "taket" vil komme meget fort med dette kruttet, men jeg ville arbeidet meg forsiktig oppover, til du får sikker mating. Antagelig forsøkt .1 grs steg og veid hver ladning. Uansett vil du ha trenings verdi ut av skudda (regner jeg med) Nå er det riktignok oppgitt hastighet nær 950 fps i 45 acp md 320 i Vithavuori sine data, men om du lader deg opp til rundt 800 - 850 fps, burde det normalt være innefor sikkert trykk i patrona.

Når du bytter til ny lot, ville jeg vært veldig forsiktig med å gå på de dataene du nå opparbeider, for jeg synes noe virker galt med resultatene dine og ser ikke bort i fra at du kan ha en lot med treg brenn hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt mer i dag kun to skudd av hver.

 

String 23 5.6gr N320 col 31.0mm 45acp Sotet, og kastet ikke ut hylsene.

1) 208.0 -11.5

2) 230.9 11.4

 

High: 230.9

Low: 208.0

E.S.: 22.9

Ave.: 219.5

S.D.: 16.2

95%: ±205.8

 

String 27 5.7gr N320 col 31.0mm 45acp Soter kaster ikke sikkert ut hylsene.

1) 220.6 -11.2

2) 242.9 11.1

 

High: 242.9

Low: 220.6

E.S.: 22.3

Ave.: 231.8

S.D.: 15.8

95%: ±200.8

 

String 28 5.8gr N320 col 31.0mm 45acp. Nå begynner det å ligne på noe, litt sot på hylsene. Blankt parti ned langs den ene siden (samme sted som det soter på).

1) 256.4 2.4

2) 251.6 -2.4

 

High: 256.4

Low: 251.6

E.S.: 4.8

Ave.: 254.0

S.D.: 3.4

95%: ±43.2

 

String 29 5.9gr N320 col 31.0mm 45acp Reneste hylsene så langt, kjapt og kontrollerbart. Hylsene spretter greit av gårde, blankt parti på ene siden ned langs hylsene.

1) 263.4 2.4

2) 258.7 -2.3

 

High: 263.4

Low: 258.7

E.S.: 4.7

Ave.: 261.0

S.D.: 3.3

95%: ±41.9

 

Stopper ved 5.9gr, 860fps er nok til å ha sikker funksjon, og nok hastighet på kula. Må ha litt å gå på, da krut målet kan gi noen tidels gr hit og dit. Kjentes mere kontrollerbart en 230gr RN fabrikk amo.

 

Det som bekymrer er hvor høyt jeg er i forhold til kjente ladninger, noen tanker rundt dataene?

Link to comment
Share on other sites

tror du bør rette 158grs til 200grs når du snakker om ladninger til H&G#68..

 

angående data for korte butte 200grs kuler til 45acp, jeg har ladet endel for berrys 200grs, og akkurat som du erfarer måtte jeg øke ladningene når jeg baserte meg på data for 200grs H&G#68, eller sette kula dypere.

paraen min sleit uansett med matinga med denne korte butte saken, den var meget kritisk på settdybden, jeg måtte først finne fungerende settdybde, og deretter justere ladningene etter det.

Link to comment
Share on other sites

Da skjøt jeg midtnorsk med 45en i helga (Oppdal), og Paraen oppførte seg forsåvidt prikkfritt med 5.9gr N320 bak 200gr kula (gikk ganske godt også). Har ikke intrykk av at dette er en pingle ladning, men den rekyl opptaket er lettere å kontrollere enn med 230gr fabrikk amo.

 

Har hånd veid krutt mengden på alle patronene, da jeg har en følelse av at jeg klart er i gul sone. Men jeg fatter fortsatt ikke de lave hastighetene jeg får ved normal ladninger (leste det du skrev Evert, tar det opp igjen litt senere).

 

Skal skyte gjennom en 5-10 skudd i kronografen, slik at dere får se litt mer pålitelige data senere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ladebok refererer du til?. Para p13=4.25"løp, Govt = 5" kan ha noe å si hvis referanseladningene er skutt i en 5".

 

Funkefeil er det sikkert 1000vis forskjellige av.

 

Hvis du har mateproblemer så:

 

Ta ut løpet hold det med munningen ned og dropp den ladde patronen inn i kammeret (pusset). Det skal si plopp! ganske distinkt. Du hører forskjell på en god og en dårlig patron.

 

Har paraløpet integrert rampe? Isåfall lite å gjøre med tilpasningen mot rammen, men rampen kan både poleres og du kan forsiktig lage den litt mindre bratt.

 

Utkastproblemer:

 

Sett inn en kalibrert tomhylse i kammeret og lås sleiden (gjør dette gjerne uten rekylfjær for å lette operasjonen). Sett så inn et magasin med et par ferdig ladde patroner. Trekk sleiden bakover slik at hylsen blir dratt ut. Legg så merke til om sleiden holder på plass den patronen som ligger i magasinet til tomhylsen er helt kastet ut. Det skal være mye å gå på her. Kanskje du skal sette i en lengre ejektor.

 

Prøv også den klassiske ekstratortesten med å presse en patron opp under ekstraktoren. Patronen skal da da henge nogenlunde fast og ikke dippe vesentlig nedover.Kanskje du skal bøye ekstraktoren litt - det skal ofte ikke så mye til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg skutt igjennom 10 raske. Som nevnt er funksjon god, to hylser skilte seg ut. En ved å bli kastet kortere enn resten og en ved å bli kastet lengre enn resten.

 

Det eneste jeg har å bemerke om ladningen, er at 5.9gr N320 høres mye ut. I forhold til de tabeller jeg har sett. Lurer på om bæreflaten er liten på disse kulene, er bæreflaten det samme som lengden på den sylindriske delen av kula?

 

String 30 5.9gr N320 col 31.0mm 45 acp Federal LP hetter temp +14C

1) 246.4 0.6

2) 241.3 -4.5

3) 240.8 -5.0

4) 263.0 17.2

5) 248.6 2.8

6) 246.5 0.7

7) 237.8 -8.0

8 ) 248.3 2.5

9) 232.7 -13.1

10) 253.0 7.2

 

High: 263.0

Low: 232.7

E.S.: 30.3

Ave.: 245.8

S.D.: 8.5

95%: ±6.4

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

5,9 grains 320 hørtes mye ut da jeg først leste dette, men så rotet jeg litt i noen ladedata jeg har fra 2006 på denne kula med V-N320 krutt.

 

Husker jeg måtte lade de korte for å få grei funksjon i min bastard av en 1911 government, og jeg måtte opp i litt hastighet også for å få de til å holde major powerfactor siden jeg tok praktisk-kurs med denne pistolen.

 

Jeg endte på litt kortere patronlengde, og litt mindre V-N320 krutt. Ladningen fungerte upåklagelig i mitt våpen.

Har ikke lyst å legge ut data åpent her, siden jeg oppfattet de som rimelig heite den gangen, men er det ønskelig kan jeg sende på PM til deg Vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

PM motas med takk.

 

Nå har jeg ikke inntrykk av at ladningene er heite i min Para P13 med Wilson combat løp.

Den samlet forøvrig greit med denne amoen, og rekylen var nesten det jeg kaller deilig (sikkert noen som kan få noe om min psyke ut av den siste der). :oops::wink:

 

Men jeg har klart inntrykk av at økningen i fart ved de to siste tiendels grainene, var betydelig. Rett fra slapp til frisk fra og med 5.8gr og 5.9gr N320 COL 31.0mm Federal hette (litt forskjelligt med hylser). Merket knapt forskjell på noe før jeg kom til 5.7gr, så om noen sa at jeg er helt der oppe. Hadde jeg tatt det for god fisk. OBS! over 5.5gr N320 på en 200gr belagt tc kule, må enhver teste forsiktigt, svært forsiktigt. Jeg tør ikke å stole på kruttmålet med disse ladningene (har som nevnt en ekkel følelse av at jeg er svært nært rødt), og veier derfor opp hver enkelt ladning på balanse vekta.

Link to comment
Share on other sites

PM er sendt ;)

 

Og angående rekyl på en .45 ACP så er jo det bare kos, hehe. Ladningen jeg sendte deg, kreerte i alle fall en ganske kjapp, men på en måte veldig behagelig, rekyl i forhold fabrikkladete 230 grains RN kuler og hjemmeladete "feltladninger" med 200 grains SWC kuler.

 

Jeg sendte med 2 ladninger, og ut fra de så har vi nok kommet til samme konklusjon med at her er det lite som skal til før farten skyter i været. Det som skiller på de 2 ladningene mine er 0,1 grains krutt, fra federal til winchester hetter og at hylsene er brukt 1 gang mer.

Når det kommer til tennhetter har jeg en liten mistanke om at Federal tennhetter gir litt mer fres i ladningen enn Winchester tennhetter. Håper noen kan bekrefte/avkrefte dette for meg en gang i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ladebok refererer du til?. Para p13=4.25"løp, Govt = 5" kan ha noe å si hvis referanseladningene er skutt i en 5".

Ladeboken 5 (Colt 1911 A1 Gov 5" løp).

Min P13 har ett 5 1/2" langt Wilson combat løp, med konisk busning på løpet, løpslodd, kortet colt Goldcup sleide, Wilson grepssikkring, sikkring og sleidelås, Elliason baksikte. Skyter sykt tett med 195-200gr wc fra klette eller Clarry Hagglund

 

Har paraløpet integrert rampe? Isåfall lite å gjøre med tilpasningen mot rammen, men rampen kan både poleres og du kan forsiktig lage den litt mindre bratt.

Ja, Wilsonløpet har integret rampe.

Har lang ejektor.

Prøv også den klassiske ekstratortesten med å presse en patron opp under ekstraktoren. Patronen skal da da henge nogenlunde fast og ikke dippe vesentlig nedover.Kanskje du skal bøye ekstraktoren litt - det skal ofte ikke så mye til.

Ekstraktor er forlengst bøyd til (og det mye også), men hvor bra dette ble, skal ikke jeg gi meg ut på å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...