Jump to content

Vind og langhold


Loaded

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en tråd der vi kunne få frem litt kunnskap om bedømmelse av vindforhold ved langholdskyting.

 

Min tanke er at de som har kunnskap eller mye erfaring skal få mulighet til å dele dette i en tråd.

Hadde satt pris på om de som bare tror eller tipper begrenser seg til en kort kommentar eller velger å bare lytte å lære.

 

Tenkte tema/problemstillinger er:

- Metoder og innsikt for å bedømme vindens fart og retning langs kulebanen

- Hvordan vinden oppfører seg i ulike terreng

- Tegn i terrenget

- Feil man kan gjøre

- Usikkerhetsfaktoer

- Eventuelle beregninger man kan gjøre med mattematisk/teoretisk bakteppe

- Tommelfingerregler

- Triks og metoder for å maksimere treffsannsynligheten

- Treningsmetoder, hvordan trene i vind?

- Litteratur om emnet

 

Relevante bøker:

- Meteorology for Glider Pilots, CE Wallington

- Environmantal Airodynamics, RS Scorer

- Applied Ballistics for Long Range Shooting, Bryan Litz

 

Relevante filmer:

- Roe's langholdsfilm

 

Relevante linker:

- Bestilling av Langholdsfilmen

- MOA, MIL og andre vinkelmål - en liten innføring

- Roe's bloggføring om vind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hmm, ok. Hvis dette forumet ikke er stedet for en slik tråd så har jeg bare en ting å si: MODERATOR! Slett tråden, å vis meg butikken!

 

edit: Forresten, dette er vel et forum og ikke en butikk. Så kanskje vi bare skulle la den være....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enten har du en grei vind eller en håpløs vind , mener selv vind på 3-4 ms er gunstig da den oppfører seg jevnest,vinder under og over disse forhold kan være lure.

Mener også innfalsvinkelen har mye å si her , jeg har mine favoritter og hater vindretninger jeg ikke takler så bra.

Skyting når vi har nedbør er etter min erfaring de minst variable forhold :roll:

Når man tror man takler dette så har vi lyset som har en like stor variant som vinden , men da i høyden :wink:

Dette er ingen påstand men min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Langhold <=> vind

Erfaring med vind er det aller viktigste for å bli bedre på langhold.

Det er ikke så fryktelig komplisert, men samtidig er det jo også utrolig vanskelig. Alt etter hvor man legger lista. Hvis målet er å bedømme vindstyrken langs hele kulebanen for å nøyaktig bedømme treffpunktet uansett vindforhold kan jeg ikke hjelpe. Vind er kaos. Jeg prøver å finne ut når kaoset er mest forutsigbart.

 

Jeg stiller meg bak det 1/4 sier, noen forhold mestrer/behersker man, andre lar man være å skyte i.

 

Det enkleste er en jevn sidevind. Vind rett forfra eller bakfra er helt håpløst for små vinkelendringer vil gi store utslag i treffpunkt. Dette har med kulerotasjon å gjøre. Kule med høyrespinn vil gi høyere treffpunkt ved vind fra høyre, og lavere fra venstre. Har du vind veldig nært rett forfra eller bakfra vil du lett oppleve at et skudd sitter høyt ut til høyre, neste lavt ut til venstre.

 

Jeg bruker gjerne litt tid på å studere vindforholdene før skyting. Ser litt etter vindforhold som gjentar seg. Hva skjer når vinden løyer etc eller øker, kommer det turbulenser, retningsskifter etc?

Hvis mulig prøver jeg å plukke ut et forhold som ser oversiktlig ut og skyte da. Det er sjelden det er når det løyer det er gunstig å skyte. Oppholdet varer neppe særlig lenge og det kommer gjerne reverser og vertikaler og fandens oldemor.

Stort sett skyter jeg når det friskner til litt og prøver å holde litt "inn i vinden" så lenge vinden øker på og holde av igjen når det stilner men det er akkurat her at det er viktig å kunne stoppe for turbulensene kommer gjerne nå.

Min strategi gjelder altså for å skyte serier i konkurranse. Jakt er noe annet. Jakt er å komme seg nærmere :twisted:

 

Det var det jeg har å bidra med, bortsett fra at høy BC på kula er gull verdt.

Link to comment
Share on other sites

Erlig talt, er det slik at siden Roe har laget en CD om langhold så er dette temaet ferdig debatert? Jeg har sett videobloggen til Roe, men jeg hadde forhåpninger om at andre også hadde noe å komme med på dette området. Skjønner at Roe har fått status som Langholds-Jesus her på forumet og betviler heller ikke at han er god på det HAN gjør. Men dette er jo et forum.......er det ikke?

 

For ordens skyld. Her er definisjonen av forum.

subst. n forum (; forumet - fora - foraene) ['fuːɾʉm] forsamling el. sted hvor noe diskuteres

Link to comment
Share on other sites

Blir nesten som å spørre å om lading uten å ha lest ladeboken det her :)

Å anskaffe seg Roe's langholdscd er en billig investering for å få litt mer informasjon om emnet. Samt å lese artikkelserien han hadde i Våpentidningen i vinter.

 

Da får du svar på alle spørsmåla dine. Og så kan du stille mer spesifikke spørsmål og da vil jeg tro du straks får litt fler svar.

Link to comment
Share on other sites

Målet var igrunn at det skulle oppstå en diskusjon, der alle som har endel erfaring og peiling på området kunne bidra. Jeg ser imidlertid at den eneste erfaringen jeg gjør for øyeblikket går innunder temaet pissing i motvind. Trist at "menigheten" ikke tror at denne tråden har noe på forumet å gjøre. Hvis filosofien er "slutt å stille spørsmål, kjøp en bok/CD," hva er da poenget med et forum?

Link to comment
Share on other sites

Hva får deg til å tro at alle skal lire av seg alt de kan om langhold og vind fordi at du oppretter en tråd og sier "diskuter" uten at du har noe å bidra med selv? Ikke et spesifikt spørsmål en gang? Og attpåtil blir du sur fordi folk henviser deg til pensum?

 

Kom med spesifikke spørsmål så tenker jeg du får svar og kanskje en diskusjon som bonus :)

Link to comment
Share on other sites

Blir nesten som å spørre å om lading uten å ha lest ladeboken det her

Nuvel :roll:

 

Roe er flink og en kjekk kar, og CD en er meget godt laget - både i form og innhold. Imidlertid tror jeg han selv vil være langt fram i køen for å fortelle at det er mer å si om vind enn det som sies på den CDen. JEg har ialfall sett den CD noen ggr. og lurer enda på mer enn et par ting. Å pugge og så lire av seg det han presenterer er rett nok et grunnlag, men knapt enden på visa.

Artiklene i Vapentidningen er også svært bra - som teasere, og for å markere at dette ikke er heksekunst, men kan læres, og går an.

 

Ei presis rifle har mindre vindavdrift enn ei upresis!

 

JEg har lært mye i diverse meteorologibøker, særlig om seilflymeteorologi, eks. CE Wallingtons "Meterology for Glider Pilots", som jo er en klassiker, men kanskje den boken som har lært meg mest og som var en øyeåpner var "Environmental Aerodynamics" av RS Scorer. Den ar noe ala, McCoy om ballistikk, men har endel forståelig stoff også.

Det fins også endel hanggliderspesifikk meteorologi, som gir seg inn på "mikrometeorologi". Være ute, og være oppmerksom.

 

Vind kan man ha mye greie på, den lurer deg uansett. Osse vet hva han snakker om når ha sier at mellomvinden ofte er enklere, selv om den laminære svake vinden ifbm. varmfronter (regn) godt kan være noe av det enklere - men også snur inni daler, veiver rundt tanger og nes istf å gå over, der kaldfrontens/baksidens ustabile vind lurer seg over...

HEr på Sørlandet er f.eks. østavind og nordøst enklere å "dope" enn sørvesten, for ikke å snakke om den umulige nordvesten.

 

Jeg har skrevet dette i an annen tråd :

Vinden ja.. 535m, over en dal, i j.. sur vind. Værmeldinga sa 8m/s, og jeg har en viss erfaring fra vindbedømming (nok til å vite at det som oftest er feil..), Det blåser også nesten alltid mer et stykke over bakken: "Tror du ikke det er 10meter" sier jeg, " Neppe veldig gale" konstaterer sjømannen. 10m/s er det = 60 klikk TV (!)

Det skuddet gikk omlag 25cm for høyt, men satt dønn sideveis. Det er to forklaringer på høyden - jeg hadde Vo litt feil pga temperaturen, eller en liten blokkering inni hodet som gav dobbel temperaturkorreksjon, ELLER vinden hadde en ikke helt usannsynlig vertikalkomponent. Iallefall var det bom om en tenker det over i en jaktsituasjon.

 

En annen gang gikk jeg over ei stor myr/vann med hensikt å sette opp skiver. Jevn fin vind fra øst, 3-4m/s (om en alltid har vindmåler i lomma i noen år, så trenger en den etterhvert ikke.., Beaufort har også mye å lære bort), ut med skivene og opp på en høyde 6-700m syd for skivene. Der var det vindstille eller en svak trekk fra vest, 0 vind konkluderte jeg :lol: , hvem TROR du traff en halvmeter til venstre?

 

-Bedømming av styrke

-Hvordan vinden oppfører seg i ulike terreng

-Tegn i terrenget

-Feil man kan gjøre

-Usikkerhetsfaktoer

-Eventuelle beregninger man kan gjøre med mattematisk/teoretisk bakteppe

-Tommelfingerregler

 

Her er det mye en kan si, og mye en vet - men hjelper det? Kanskje litt. Osse er inne på teknikk for å minimere vindens virkning ved skyting av serier - det kan en og lese om, eller en kan skyte, eller helst begge deler. JEg synes det siste er mye morsommere. Det fins teknikker en kan bruke for å "safe" skuddene, ikke gå for sentertreff - men treff.

Mitt standpunkt er å finne en eller to indikatorer et stykke inn i vinden, et nært og et fjernt, og følge de. Når vinden gir seg etter et kast skyter jeg, er det godt, så pøser jeg på - fort. Blir jeg usikker så forlegger jeg opp i vinden, til kanten av målet, nesten uten videre. Da treffer jeg kanskje ikke senter men om det friskner litt så har jeg litt "å gå på".

Så er trikset følge indikatorene sine og bråstoppe FØR en begynner å se neste kast på skiva - good luck,

 

HAr en ett skudd kan en tenke likens, "det blåser ihvertfall ikke mere enn 12knepp/ det blåser MINST 7 knepp", da stiller jeg 8 og sikter på lo kant. Feiler jeg så driver kula INN i målet ikke ut. Er målet smalere enn usikkerheten i vinden så sliter jeg.

Det viktigste blir da å kunne bedømme når en IKKE kan skyte, og ha så god margin på det at en ikke skyter i utide.

 

 

Det er stor forskjell på vinden i skjærgården, og vinden på fjellet, og oppe i dalene. HEr nede kan en (nesten, det virker nokså bra) bare måle fart og retning, kikke i tabellen, og skyte midt i prikk - det er oftest andre ting som gir miss. Dette er jo Oktoberdager uten for mye termikk som gir, retningsendringer, og korte hold - Gud hjelpe den som prøver å skyte på 1km hold forbi midtsommerens små men heftige bygeskyer, da er 22m/s syd et sted, og 22m/s nord ei sjømil vestfor og imellom ligger hele onsdagsregattaen flate.

 

OG det bringer meg til sakens kjerne. Alle aktiviteter ute (iallafall de som er vindavhengige, drageflyging, seiling, seilflyging, skyting, pissing i mot- og sidevind... wtf), og all lesing om emnet gir deg basiskunnskap. Men det er kun og alene skyting som kan lære deg hva vinden gjør med ei kule.

 

K

 

 

Forresten

Hva får deg til å tro at alle skal lire av seg alt de kan om langhold og vind fordi at du oppretter en tråd og sier "diskuter" uten at du har noe å bidra med selv

Kanskje fordi dette er et forum hvor vi er snille og greie og høflige (gentelmen, på nynorsk), og fordi dette er et lite forstått og underdiskutert(i motsetning til fleste andre) tema, at de kommer opp er rett og slett på tide.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke akkurat rakettforskning vi driver med. Det første vi må ha (i mine øyne) er en tabell for hvor mye vinden utgjør for din patron.

 

Hvor mange knepp vi skal ta står i tabellen, men vi må bruke følgende "sjekkliste":

1) hvordan terrenget ser ut, hvordan det "leder vinden"? (er vinden lik overalt????)

2) hvor mye vind det er i msek?

3) Hvor vinden er i kulebanen? Om det er samme vind i hele kulebanen korrigerer man 100%, er det vind i første halvdel korrigerer man 66% (2/3) og om det er vind i siste halvdel korrigerer man 33% (1/3)

4) hvor vinden kommer fra i forhold til skyteretninga? om vinden kommer 90 grader fra siden (kl 3 eller 9 i vindklokka, om vinden kommer inn klokka 1 (eller 11) =50% koreksjon, om vinden kommer inn kl 2 (eller 10)=80% korreksjon, kl 3 (eller 9)=100% koreksjon, kl 4 (eller 8 )=80%, kl 5 (eller 7)=50%

5) i tillegg korrigerer vi 1/6 av antall knepp i siden i høyden. Skrur vi mot høyre skrur vi ned, skrur vi mot venstre skrur vi opp.

 

Konklusjon:

Blåser det fra høyre, skrur vi mot høyre X antall knepp, i tillegg til å skru 1/6 ned.

Blåser det fra venstre, skrur vi mot venstre X antall knepp, i tillegg til å skru 1/6 opp.

Antall knepp står i utgangspunktet i tabellen, men vi må korrigere (trekke fra og legge litt til etter skjønn) etter punktene i huskelista ;)

Link to comment
Share on other sites

Joa Høggern, det er forståelig, og neppe oppfunnet av noen av langholdsfantastene, meg selv inkludert. Men,

3) Hvor vinden er i kulebanen? Om det er samme vind i hele kulebanen korrigerer man 100%, er det vind i første halvdel korrigerer man 66% (2/3) og om det er vind i siste halvdel korrigerer man 33% (1/3)

4) hvor vinden kommer fra i forhold til skyteretninga? om vinden kommer 90 grader fra siden (kl 3 eller 9 i vindklokka, om vinden kommer inn klokka 1 (eller 11) =50% koreksjon, om vinden kommer inn kl 2 (eller 10)=80% korreksjon, kl 3 (eller 9)=100% koreksjon, kl 4 (eller 8 )=80%, kl 5 (eller 7)=50%

Jeg føler at det er her problemet ligger, hvordan finne ut hvor og hvor mye vinden blåser i kulebanen uten å gå ut og måle.

Suveren trening på dette er nettopp feltskyting, noe fler burde oppdage, og det ER vanskelig, og jeg har sett skytterkonger slite på 500m,

Faktum er at DFS sin feltskyting kanskje er den beste treningen en kan få på dette i praksis. En kan nemlig ikke bare ligge å skyte seg inn på en gong...

 

5) i tillegg korrigerer vi 1/6 av antall knepp i siden i høyden. Skrur vi mot høyre skrur vi ned, skrur vi mot venstre skrur vi opp.

Mange gjør det, jeg ser at kuler som blåser ut TH oftest går ned, og at kuler som løyer ofte går opp TV, (ja det blåser ALLTID fra venstre der jeg skyter), senest igår. Men det er oftest vanskelig/umulig å se eller gjenskape på langt hold, kanskje fordi det drukner i vertikalvinder?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at det er her problemet ligger, hvordan finne ut hvor og hvor mye vinden blåser i kulebanen uten å gå ut og måle.

Jepp. Dette er et problem, og kansje et av mine største innvendinger mot langholdsjakt med rifle. Fortgjort å overse noe.

Du kan bruke erfaring du har fra tidligere hvordan vind oppfører seg i terrenget, du kan studere terrenget, hvordan det ser ut. Du kan se på vegetasjon, vannflater, nedbør osv i kulebanen, men ofte blir det i bestefall kvalifisert gjetning tilslutt.

 

 

Suveren trening på dette er nettopp feltskyting, noe fler burde oppdage, og det ER vanskelig, og jeg har sett skytterkonger slite på 500m,

Faktum er at DFS sin feltskyting kanskje er den beste treningen en kan få på dette i praksis. En kan nemlig ikke bare ligge å skyte seg inn på en gong...

Ja det er noe annet å ha gjort det mange ganger enn å ha lest om. Å nei, det er ikke enkelt.... Det skal jeg skrive under på

Link to comment
Share on other sites

For å presisere så mener jeg ikke at Roe sin langholds-cd er den ene og rette sannhet, det er vel mer som grunnkurs å regne. Men cd'en og artikkelserien gir et svar på alle spørsmålene som ble stilt innledningsvis og et godt grunnlag for å fortsette sin søken etter informasjon om emnet. Nå har jo tråden til slutt utviklet seg slik trådstarter ønsket tross mitt lille irritasjonsutbrudd over :oops:

 

Et vennligsinnet tips (desverre nok en referanse til noe som er verdt å lese) er boka Applied Ballistics For Long Range shooting av Bryan Litz

http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Book.htm Den tar for seg både vindavdrift og mange andre aspekter ved skyting på lange hold.

 

Et annet tips kunne være om trådstarter tok seg arbeidet med å søke opp alt det som eksisterer om emnet her på forumet og limt inn eller linket inn her i tråden. Det finnes litt skriverier om det hist og her som kunne være kjekt å få samlet på ett sted

 

 

Til slutt:

Forresten

Hva får deg til å tro at alle skal lire av seg alt de kan om langhold og vind fordi at du oppretter en tråd og sier "diskuter" uten at du har noe å bidra med selv? Ikke et spesifikt spørsmål en gang? Og attpåtil blir du sur fordi folk henviser deg til pensum?

 

Kom med spesifikke spørsmål så tenker jeg du får svar og kanskje en diskusjon som bonus :)

Kanskje fordi dette er et forum hvor vi er snille og greie og høflige (gentelmen, på nynorsk)

Spør man høflig får man ofte et høflig svar.

Link to comment
Share on other sites

Kan være at jeg kanskje hadde litt kort lunte. Beklager det. Men jeg må innrømme at denne tråden kom litt som et resultat av tendensen enkelte har til å besvare spørsmål med "Kjøp cden til Roe" isteden for å diskutere temaet. Når dette også var det første som skjedde i denne tråden, ble jeg nødvendigvis litt "fyrt." :?

 

Men tråden begynner å få den form som jeg ønsket, så jeg er blid og fornøyd igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Normalt ville du blitt sablet ned, for måten du spør på, du skal ha alt servert opp til høyeste nivå omtrent, og du sier selv:

Jeg har selv ingen/lite erfaring på området.

Du er da antakelig langt ifra å kunne ta innover deg noe utover det som er på nevnte CD, eller Høggerns eminente 5 punkter. Pugg dem og du er good to go lenge.

 

Grunnen til at kun en eller to var skeptiske er nok at det (utover høggerns 5 punkter) vanskelig og utenfor DFS lite forstått tema, mange jegere begriper f.eks. ikke at vinden kan flytte ei Oryx en fot eller to til siden allerde på 200m.

Noen tror at kulevekt er det som skal til for å minke vindavdriften, andre utgangshastighet.

 

Så en diskusjon om dette kan gagne alle. Det som kanskje er mest interessant IMO er:

 

- "triks" og metoder for å maksimere treffsannsynligheten

- metoder og innsikt for å bedømme vindens fart og retning langs kulebanen

- treningsmetoder, hvordan trene i vind?

- litteratur om emnet

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tanken var bare å skape arenaen for diskusjonen. Ikke at jeg ville at alle de beste skulle gi meg en gratisbillett til full forståelse av langhold og vind på 1 2 3, det går jo ikke. Jeg vil ikke være i fokus i denne debatten i det heletatt. Tenke bare at jeg kunne starte tråden, istedetfor å vente på at andre gjorde det. Slik som tendensen er nå ser jo dette bra ut. Har lagt inn noen linker og aktuelle ting i toppen av tråden :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

3) Hvor vinden er i kulebanen? Om det er samme vind i hele kulebanen korrigerer man 100%, er det vind i første halvdel korrigerer man 66% (2/3) og om det er vind i siste halvdel korrigerer man 33% (1/3)

 

Har fått anledning til å teste delvis vind ganske mye i år (gjennom skogsgate uten særlig synilg vind og deretter ut på åpen hogstflate. Selv om det ser aldri så stille ut så flyr nok ikke kula gjennom vakum første halvdel. Matematisk 2/3 stemmer sikkert, men egne skudd får nå 80% korreksjon

Link to comment
Share on other sites

Roe, Høggern,

 

Min ringe erfaring i forhold til dere er med Roe, vind du føler i håret når du skyter virker - vind du ser i siktet rett ved siden av målet kan du drite i. Men det viktigste er uansett hva vinden faktisk ER sånn ca. midtveis, og høyt over siktelinja. En forholdsvis ny observasjon for min del er at vinden gjerne skifter i høyden før en ser det på bakken eller vannet. Prøver nå å lære meg å se til siden etter vindskift (motvinds, men av og til snur vinden, og da må du se medvinds etter vindskift - velkommen til sørlandet...), Foreløpig fikser jeg ikke dette noe i nærheten av konsekvent. samtidig som jeg skal prøve å skyte korrekt :roll: , men når det virker, virker det langt bedre enn å kun skyte fort, eller kun jage forrige skudd. Dette fra .22LR skyting @100 til 300m. Samlinger @ 100m kan krympe fra 15-20cm til 3-4 om en virkelig henger på vinden istf. å bare skyte i vei.

 

Matematisk sett er 60-80% for første havdel korrekt. Det avhenger av avstanden, jo lenger hold - jo mere virkning får vinden ved skytter, og mindre får vind ved målet.

I teorien har vind ved målet ingen effekt på kula..

 

McCoy har en graf på dette i "Modern Exterior Ballistics", - meget opplysende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

R

I teorien har vind ved målet ingen effekt på kula..

 

Vel, hastigheten er jo lavere, tildels betydelig lavere på lengre avstander. Relativt ja, men effekten kan være enorm.

 

Dette koker vel egentlig ned til en diskusjon om en vindpåvirking nære skyter fortsetter "å dytte" kula etter at vindpåvirkningen har foregått?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at det er noe å diskutere.

 

Vil vise et eksempel fra teorien: Vi deler inn kulebanen fra 0 til 1000m i 100 intervaller, 6.5x55, 130NormaDL @900m/s (Høggern lader..)

 

- Det blåser 10 m/s de første 100m, og er kliss vindstille resten av veien

@100m har den drevet 1.7cm til siden, og på 1000m - 19cm! Det er med siste 900m i vindstille

Sålenge kula retarderer i sidevind vil den akselerere sideveis, nå det ikke er vind lenger er sideveis hastighetskomponenten konstant

 

- Det blåser 10m/s de siste 100m

Kula kommer til 900m med 502m/s og uten vindavdrift, den driver 6.5cm til siden ila. de 100m med vind... Det er 3 ganger mer effekt av vinden de første 100m som de siste 100m. selv om avdriften i løpet av de siste 100m er mye større enn avdriften ila. de første 100m.

 

EDIT: en regnefeil og lagt inn at hastighetens sideveiskomponent avtar like fort som den langs siktelinjen.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, det blir jo en beregning om tapet av kulehastighet noen gang tar igjen sideforflyttingstapet - dersom du konkluderer dette så enkelt så gjerne for min del. Mine testskytinger tilsier noe annet enn at dette er et ikke-diskusjonstema gitt den konklusjonen som virker å trekkes.

Link to comment
Share on other sites

Ja forsto det, prøvde bare å komme med den at det kan være en annen % sats enn jeg bruker som er mer riktig, men min forenklete modell pleier ofte funke i praksis. (som sagt før, tror vi to er mer enige enn vi tror :) )

Å det funka i praksis på NM i felt i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Sålenge kula retarderer i sidevind vil den akselerere sideveis, nå det ikke er vind lenger er sideveis hastighetskomponenten konstant

 

Kunne du utdypet dette? Hvorfor er hastighetskomponenten sideveis konstant når det ikke er vindpåvirkning? Skal ikke den mist fart sideveis all den tid kule vil ha friksjon også den veien?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i Nissen, og det er med i beregningen over, regnefeilen jeg editerte, ved konstant tversfart blir det ikke 19 men 26cm.

Farten avtar selvfølgelig like mye i langs og tvers komponenter. Dårlig formulert av meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

- Det blåser 10 m/s de første 100m, og er kliss vindstille resten av veien

@100m har den drevet 1.7cm til siden, og på 1000m - 19cm! Det er med siste 900m i vindstille

Sålenge kula retarderer i sidevind vil den akselerere sideveis, nå det ikke er vind lenger er sideveis hastighetskomponenten konstant

 

 

OK, denne plager meg. Kunne du kort fortalt hvordan du regner dette ut, evnt. link til noen webside/formler?

 

900 meter med vindstille påvirkning sender kula 17,3 cm. til siden, altså mer pr. 100 meter enn den gjorde de første 100 meterene med vindpåvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Enklest mulig (og ser nå en grov regnefeil til, faen i helvete :oops: glemte å gange med 2)

PCB sier at kula driver 1.7cm i 10m/s vind, på 100m - da har den en sideveis hastighet @100m på 1.7/0.113(flytiden)*2 = 30cm/s

Vinden blåser ikke lenger

Turen videre til 1000m tar imidlertid 1.4 sekunder, og hastigheten avtar fra 849 til 502m/s, hastigheten sideveis avtar like mye 30*(502/849)=18cm/s

Gjennomsnittshastigheten sideveis blir da (30+18)/2=24cm/s og drift@1000m = 1.7+24*1.4=35cm

 

 

Litt mere grundig på hvordan vinden innvirker på prosjektiler, først lager vi et koordinatsystem:

X- retning fra munning til mål

Y- retning pi/2 til høyre for X

Z-vertikalt, oppover

 

Er inkonsekvent i bokstavbruk og driter stort sett i fortegn men prinsippet er der.

 

kula starter i munningen med Vx=900m/s og Vy=0

Luftmotstanden kula opplever er relatert til -900x+10y

Kula akselereres altså mot høyre og bakover, Y-komponenten er da 10/900=0.111

Siden vi vet at kula har 849m/s (eller vi kan måle det) på 100m, og bruker 0.113 s til 100m, så vet vi at akselerasjon i X-retning, ax er -51/0.113=-451m/s^2

Jeg gidder ikke integrere, så gjennomsnittshastigheten til 100m er 875m/s og da er akselerasjonen sideveis, ay =451/(875/10)=5.16ms^2

Og da er vy= 5.16*0.113/2=0.3m/s

Og sx, sideveis drift@100m er 0.3*0.113/2=0.0164m ~1.7cm...

Roter vi masse (og den rotinga er for viderekomne!) med matematikken her kommer vi til Didions ligning Sy=Vy(T-To), men den gir ikke hastigheten sideveis.

 

uansett så har kula ikke lenger retning mot målet når den passerer 100m merket, men har 0.3m/s sideveis komponent som fører til at den driver videre sideveis helt til den treffer noe.

 

Her ligger jo også litt av grunnen til at vindavdriften øker så kraftig med avstanden/flytiden, hastigheten sideveis øker så lenge det blåser.

 

For linker og bøker så er dette løst gjennomgått av Litz i "Applied Ballistics", http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Book.htm, av McDonald "http://www.exteriorballistics.com/index.cfm" og all ønskelig grundighet av McCoy i "Modern Exterior Ballistics", Og av Lutz Muller på http://lutz-moeller-jagd.de/Ballistik/Didion/Didion.htm

 

K

Link to comment
Share on other sites

Turen videre til 1000m tar imidlertid 1.4 sekunder, og hastigheten avtar fra 849 til 502m/s, hastigheten sideveis avtar like mye 30*(502/849)=18cm/s

 

Er dette egentlig gitt, at den sideveise hastigheten avtar tilsvarende? Innser at dette er litt "pirk", men når man først graver så er det greit å grave til bunns...

Link to comment
Share on other sites

Nissen...

 

kula har ikke separat sideveis hastighet og hastighet "dit den egentlig skulle", sett bort fra fall (og høyredrift) så beveger den seg i en rett linje, OK?

Denne rettlinjede hastigheten avtar.

 

Da må alle komponenter du gidder å dekomponere den i, avta tilsvarende. Om du løper på skrå over gata, og så begynner å gå, så kommer du saktere både bortover gata og over gata.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fyller på litt her, etter å ha bladd i "Modern Exterior Ballistics".

 

Denne kan være interessant

04082010177.jpg

Som en kommentar til denne så må en legge til at kulebanen oftest er mye høyere over terreng i mellom 600 og 800m enn, og der blåser det gjerne mer, og mer fra høyre

 

Så ser vi at Høggern essensielt har rett - i teorien

04082010179.jpg

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Linkene kom etter min kommentar... ;-)

 

Men dette med vind midt i banen er faktisk intr., men det er ingen regel på noen måte. Meterologi kan jeg noe om og det er avhengig av en rekke faktorer når vinden "tar av" litt høyere. Men at dette kan finne sted er det ingen tvil om. I spesielle forhold er det ikke så veldig høyt man skal før det blåser reelt mer enn på "bakkenivå".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...