Jump to content

Rifle og kikkert til hjorte og rådyrjakt, forslag?


henke

Recommended Posts

Av kaliber er vel 6,5x55, 308 win og 30-06 de mest kurante kalibrene. Lett og billig å få tak i fabrikkammo. Hvilket kaliber du velger av disse 3 spiller ikke så stor rolle, i praksis er de ganske like.

 

Det du bør legge pengene i er god optikk. De fleste nye rifler i dag går som en stråle, billig som dyr.

Jeg ville brukt 5000-7000 kr på ei ny rifle og ca. 10.000 kr på optikk. Da har du utstyr som du holder seg i mange år :D

 

Du vil forresten finne mye informasjon om dette temaet hvis du bruker søk-funksjonen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår en Howa 1500 kaliber 308win til ca 5000,- og en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 på xxl til 5990,- og Leupold stålmontasje så har du knakende godt utstyr til ca 12000,- til hjortejakta også bruker du resten av pengene på ammo! Jeg har Howa 308win selv og den selger jeg aldri! Tror ikke du får mer rifle og presisjon til en lavere pris.

 

Link til kikkertsikte: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-4-1043637

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du vil ha et enda lavere budsjett; kjøp en Sako eller Tikka av de litt eldre modellene til ca 5000kr og kjøp enten en brukt kikkert av godt fabrikat eller en ny en fra utlandet. USA og Storbritannia er enklest. 5000 holder i dette tilfellet også. Lys i kikkerten er ikke nødvendig, men hvis du skal jakte i stappmørket er det helt sikkert greit å ha. Jeg bruker det ikke, og har ikke hatt problem med å skyte på grunn av kikkerten så langt.

 

Sako Forrester eller tilsvarende modeller i 6,5x55 eller 30-06, er meget gode rifler. "Like gode" er Tikka M55/M65 eller M590/M595/690...osv. Disse er like presise, like gode å skyte med og like holdbare som de nye riflene. De er bare ikke fullt så moderne. Utseendemessig, først og fremst. En veldig pent brukt av disse er etter min mening verd ca 5500kr hvis du får med montasje.

 

Dette er gode valg som du neppe angrer på.

 

Men nå er jo halve gleda å spekulere og lure på hva du skal kjøpe. Uansett mener jeg at brukt rifle er et helt innlysende valg når du skal kjøpe din første. Det verste som kan skje er sannsynligvis at du selger dem igjen til så godt som samme pris som du kjøpte den for.

 

Edit: Lavere budsjett enn første alternativ mente jeg.

Link to comment
Share on other sites

har vurdert å kjøpe brukt og, men føler jeg er klar for noe helt nytt, som jeg kan skape helt nye minner og opplevelser med, slik at jeg får et "personlig" forhold til (misforstå meg rett), og at affeksjonsverdien blir stor for meg, hvis du skjønner!? men skal absolutt undersøke rådet ditt, så takker så mye for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, har jaktet det noe år, men med lånt børse, og har felt ett par hjort og rådyr. men fra de jeg jakter med har så bastante meninger om hva som man burde kjøpe etc, så tenkte jeg kunne få litt nye impulser her inne fra, og det har jeg jo fått, så det er glimrende :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg føler nå at jeg var en smule bastant selv jeg da. Lykke til. Det er mye snacks å velge mellom, men i mitt tilfelle klarer jeg simpelthen ikke å kaste så mye penger ut gjennom vinduet som JEG føler det er å kjøpe en helt ny rifle. Det har selvfølgelig sammenheng med den litt slunkne bankkontoen min å gjøre også. Jeg har ikke på vilkår råd til å kjøpe en så bra ny rifle som jeg ønsker meg, men jeg har råd til å kjøpe en som er littegranne brukt, minst like god som ny(brukte rifler er ofte beddet allerede), men mange tusen kroner billigere. For det det koster å kjøpe en ny rifle som er sånn middels kostbar, har jeg en som i utgangspunktet er dyrere, men i tillegg med topp optikk på. Klarer bare ikke å bruke 25000 på noe jeg kan få for si....13000.

 

Men det er nå slik JEG er skrudd sammen. Jeg føler absolutt stor affeksjonsverdi for rifla mi, selv om jeg ikke var den absolutt første som skjøt med den. Jeg har oppgradert den litt, endret litt på den og skutt mye med den, både på vilt og papp, og vil per dags dato ha vanskelig for å selge den uten en god porsjon vemod :roll:

 

Men jeg skjønner godt hvordan du tenker også. For all del.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

selv er jeg student, så pengene ligger ikke strødd, hehe. men har spart ett års tid nå, til å kjøpe ei rifle som jeg har planer om å bruke i mange mange år fremover.. selvom jeg nevnte ei pakke til rundt 20 000, så er det absolutt ikke sikkert at jeg kommer ti å bruke så mye på ei rifle, mange andre jakt "ting" som man alltids kan trenge :)

Link to comment
Share on other sites

Hva har du selv lyst på?

Jeg regner med at du bruker nettet og leser jakt og våpenblader.

Hva er det som tiltaler deg når deg gjelder våpen. Er rustfritt ok? Vil du ha trestokk? lett eller tung børse. Hvilken jaktform bedriver du mest? smygjakt eller postering.

For å kunne gi deg et godt råd vil jeg gjerne vite mer om deg og hva du ser for deg. Hvis ikke vil du få mange tips som passer tipserene og kanskje ikke deg.

 

Selv har jeg egen børse for hjort og rådyr og kan jo fortelle om mine krav til nettopp et slikt våpen. SS er en selvfølge når det gjelde løp og det samme er High-Tec når det gjelde stokk. Låskassa kan være hva som helst men jeg har ei sako forrester (AII) kasse til denne børsa.

den skal være medium på vekt (2,7 kg) gå bra og være hendig. Kaliberet ble "som vanlig" 260 remington. Denne er toppet med to kikkerter, en for raske trange poster og en for postering. Zeiss 3-12*56 og Leupold VXIII 1,5-5 med dot og lys byttes om etter behov.

 

Dette er en rigg som kommer godt inn under ditt budsjett ved å bruke bruktmarkedet.

 

Lykke til med søken.

Skulle jeg kjøpe børse i dag ville det blitt en Sako 75 Finnlight i 6,5 med en S&B 3-12*42. Denne ville også kommet godt under budsjettet ditt på bruktmarkedet

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg ei cz i 6,5 det gjorde eg med ein tasko kikkert 4 x 32 ( elller kanskje ein litt dyrere, har også ein fontaine i 3-9 x 40 ) men til storvilt funker 32 kikkerten bra, dersom det ikke er for mørkt da. berre tull å legge mange tusen i børse og kikkert, mener jeg da, du bør iverfall se behovet litt ann først. Dersom du har litt billigere utstyr så slipper du også å være så redd for det. ser også at xxl selger vanguard i 308 til 3 tusen og i pakke til 6, noe slikt bør vel duge vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke forslagene om kikkerter med 32, 40 og 42mm lysopning er gode. Viltet du skal jakte skytes ofte i dårlig lys, så kjøp kikkert av god optisk kvalitet med 50 eller 56mm objektiv.

Synes ikke det er rettferdig å diskutere kikkerter med 32, 40 og 42mm lysåpning. Her er det stor forskjell på de mer kostbare kikkertene fra Tyskland og Østerike kontra andre europeiske og amerikanske kikkertsikter. Det er her en virkelig ser hvor stor forskjell det er på de mer kostbare siktene. Og det må man betale for.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg liksom ikke tenkt at han skulle dømmes til å bli stubbesliter og "sitzjäger" i første omgang da. :P

 

For selv om jeg ser fordelene og bruksområdet til en 3-12x56 kikkert, så står det like klart for meg, av egen smertelige erfaring, at når man monterer et "Hubble teleskop" på børsa så blir det slutt på smygjakten, og man sliter mer buksebak enn skosåler...

 

Men hvis det var til måneskinnsjakt på bøen han tenkte så er nok "Hubble" det eneste saliggjørende ja.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt bare en rifle(gud forby)til kun Hjort og Rådyr og under 20000kr,Vel jeg er glad i gamle Sakoer,men når du vil ha nytt ville jeg også satset på Howa i 308eller 3006,og fått på en tysk/østerisk 50mm.Da har du utstyr i mange år,som du vil få mange minner å se tilbake på!

Link to comment
Share on other sites

Med bare en børse, hadde jeg godt for en børse med topp presisjon, og en god kikkert.

Hadde nok valgte enTikka T3 eller Sako (hvis du klarer å strekke budsjettet litt)

Hvis du skal jakte på vestlandet vil eg anbefale en SS hvis du har muligheten.

 

Kaliber ville eg valgt 6,5x55 da dette er et godt universalkaliber, og til hjortejakt brukt gode kuler som Oryx, Swift A-frame etc.

 

Med 6,5x55 i en god presisjonsbørse (som Tikka og Sako stort sett er) kan du bruke den til alt storvilt, samtidig som dette er et ypperlig kaliber til annen jakt som Gås og Skarv.

Eller vil eg anbefale rifle i 308 win da det også er et allsidig kaliber med god presisjon.

Kan da også se på børser som Remington Seven, 700 SPS, CDL,BDL (liker ikke selv ADL), Savage, Browning og andre amrikaske merker. Ofte/ av og til er ikke prsisjonen på de amrikanske børsene like god som Finske, Tyske og Østerikske merker.

 

Av optikk av nye kikkertsiketer villeg antakelig gått på XXL og kjøpt en Zeiss Classic 2,5-10x50, eller en Nikon. Vurdert også en Nikon i tilsvarnde størrelse.

Leopold har også gode kikkerter som VX-II og VX-III.

Ville valgt kikkert i størrelsen 3-9/2,5-10 x 50 mm, da en 40 mm kan bli litt liten til sumringsjakt.

 

Av brukte våpen ville eg sette etter Tikka, Sako, Sauer, Steyer, Remigton BDL, Savage 116, Zoli og Sabatti.

 

Det viktigste er at du finner en børse som passer deg og dine behov, drit i hva vi andre "besservissere" sier (med untak av meg :lol: ).

 

Hadde det vært meg i dag som skulle kjøpt EN børse ville eg nokt kjøpt en SAKO 85 SS i 6,5x55 med en Zeiss Classic 2,5-10x50, da har du en kvalitetsbørse for resten av livet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hva med en schultz og larsen classic? Dette er ei nydelig børse som jeg personlig er veldig fornøyd med. Denne rifla koster nå 11 400 på jakt og friluft. Denne kan toppes med en schmidt og bender zenith i 1,5-6x42 som koster rundt 10 000 på samme plassen (Denne kikkerten er desverre uten opplyst retikkel). Med montasjer blir vel prisen ca 22 000, men det bør gå fint å prute av noen lapper.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at børsa passer deg. At den føles riktig og at du liker de tekniske løsningene. Vil råde deg til å blinke ut aktuelle kandidater og reise rundt til flere forhandlere å prøve. Be om å få prøve børsa med kikkert montert. Jeg ville nok sett på en Lakelander/Kongsberg. Kjøp en skikkelig montasje. Avtagbar hvis børsa har gode åpne sikter og du vil bruke dem, eller ha muligheten til å bruke flere kikkerter. En 2,5-10 eller 3-12 er en forholdsvis fleksibel kikkert. 50 elller 56 objektiv hvis du skal drive med nattjakt, hvis ikke ville jeg gått for 42. Kjøp en kvalitetskikkert med en gang. Kjøp gjerne brukt enten hos forhandler eller privat. Lykke til. Børsehandel er skikkelig morro, kos deg.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du vil ha et enda lavere budsjett; kjøp en Sako eller Tikka av de litt eldre modellene til ca 5000kr og kjøp enten en brukt kikkert av godt fabrikat

Sako Forrester eller tilsvarende modeller i 6,5x55 eller 30-06, er meget gode rifler. "Like gode" er Tikka M55/M65 eller M590/M595/690...osv. Disse er like presise, like gode å skyte med og like holdbare som de nye riflene. De er bare ikke fullt så moderne. Utseendemessig, først og fremst. En veldig pent brukt av disse er etter min mening verd ca 5500kr hvis du får med montasje

 

Ligger en slik på finn.no. med gromkikkert til hjortejakt.

Den ligger også 3 lapper under budsjettet ditt, og hvis du er heldig får du den enda litt under den annonserte prisen.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Finlight i cal. .308 win. Da har du ei solid rifle som du nå får på tilbud for 14.990,-

http://www.capellamedia.no/files/html/schou/index.html

 

På denne kan du montere en Zeiss Classic 2,5-10 x 50 kikkertsikte fra XXL til 5990,-. Jeg tør påstå at dette er noe av det aller beste i optikk du får for prisen, og siktet duger til jakt på hjort/ rådyr døgnet rundt.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk

 

En litt rimeligere variant er Tikka T3 light SS i 6,5 x 55 (ca 9000,-), + påmontert samme kikkert. 5990,-.

 

I tillegg må du ha en montasje til ca. 1000,-. (Leupold QR fungerer bra, i alle fall på T3)

 

Skal du ha et våpen å bringe videre til senere generasjoner osv, kjøper du Sakoen,- litt mer sjel, og noe mer solid (mindre plast og kanskje bedre egnet for kraftiger kalibre enn T3). T3 leveres kun med en lengde på kassen, Sakoen med flere lengder.

 

Du kan si det slik at Sakoen er "de luxe" utgaven, og T3 er den noe røffere standardutgaven. Begge skyter like presist, og har like gode avtrekk. T3 er noe mer "plast" enn sakoen.

 

Ellers har du diverse modeller av remington 700 (se f. eks. sidene til www.jaktogfriluft.no

Link to comment
Share on other sites

Viss du har f.eks zeiss så er lysgjennomtrengingen så god på 42mm at du slipper en stor kubbe på rifla;)

I dag har jeg fire Zeiss sikter, og vil absolutt ikke anbefale 1,5-6x42 Victory'en min til skumringsjakt. 2,5-10x50'en og 3-12x56'en opplever jeg i praksis at er i samme klasse, og de er gode nok til langt på kveld!

 

PS. jeg vet om en veldig pen Swaro 2,5-10x56 du sikkert får til 7-8 lapper, send PM om du er intresert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...