Jump to content

Ladedata 38sp med 148gr Berry DEWC?


vingemutteren

Recommended Posts

Heisan, kjøpte meg ett lass med Berry 148gr DEWC kule til feltskyting.

 

Har lyst å prøve meg med vihtavuori N32C (Tinstar). Men har også N-320 og N-340 liggende.

 

Våpen S&W586 med 6" løp

Bruker S&B 38s hylser.

Federal smal pistol hetter.

Berry 148gr DEWC kuler.

Krutt? Mengde krutt?

 

Som dere skjønner, er det rolige feltladninger med jamnest mulig hastighet som ønskes.

Men ladebøkene og tabellene gir meg ikke noe som jeg føler helt for. Har også lyst til å sette kula nær hylsekanten, men ikke under.

 

Noen med erfaringer med disse belagte dobbelt endede wade cutterne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle tro du kunne bruke ladninger for vanlige 148grs støpte wadcuttere(ikke hulbase), om normal forsiktighet ved bytte av komponenter i en ladning utvises.

Start lavt, sammenlign ladninger i flere tabeller for flere lignende kuler, ikke sett kule dypere enn tabellene angir.

Endel støpte kuler av denne typen krympes i en rille nær enden, og settes derved ikke i flukt med hylsekanten, vær obs på om dataene du har er for slik settdybde, eller om de er for kuler satt i fluk med hylsemunningen.

 

Forresten bør trådtittelen kompletteres, 38s antyder at du mener 38special, men en surrete sjel vil kunne anat at du mener 38super. slikt kan få uønskede følger..

Link to comment
Share on other sites

Mods må ha lagt til en p for meg i tråd tittelen (tusen takk for det).

 

Våpenet er en S&W586 med 6" løp.

Ladningen jeg er ute etter, skal gi relavtivt liten rekyl. Men heller ikke for voldsomt kuledropp på 70m.

 

Jeg har skutt med S&B sin WC amo, og i mitt våpen, har den droppet fra innskyting på 10-15m til 61m. Ca 60cm.

Noe jeg synes er litt i meste laget.

 

Der er ett par ting jeg har lurt på:

 

kulen er like i begge ender, så data fra hulbase ladninger kan ikke brukes.

Samtidigt merker jeg meg at data fra 148gr wc kuler, uten hulbase. Så settes disse i ladeboken nr 5 til en patronlengde på 33.1mm. Og ikke jamt med hylsa (29.2mm). Hvorfor?

 

I tillegg har ikke kulen krymperille.

 

Jeg ser for meg at en kulehastighet på ca 240ms ikke er så helt galt å sikte etter med disse kulene (gjetter litt her). Men jeg vill ha større hastighet en S&B 148gr wc amoen (frem med kronografen i morgen).

Men om jeg setter kulene til 30mm og bruker N-320 og N32C. Hvilke ladninger burde gi meg disse midt på treet hastighetene?

 

Grunnen til at jeg ønsker å sette kula dypt, er å gi N32c kruttet lite rom til overs. Slik at det brenner jemnere.

 

Og hvilke hastigheter bruker dere normalt å ha på 148gr WC brukt til feltskyting?

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg!

 

Jeg ville brukt N-320 kruttet du har liggende. Med 3,5grs N-310 får jeg gode ladninger, så jeg ville prøvd med rundt 4,0 - 4,3grs N-320. Sett kulene kant i kant med hylse, og ikke for mye krymp (bare nok til å holde kula på plass).

 

Da skulle du ha noe å gå på!

Link to comment
Share on other sites

3,0 grain med N32C skulle være helt greit.

 

33,1 lengden er for tønner som er kammret til .38 Special, da komme kula helt ut til overgangen. NB! kula skal ikke bortig overgangen, men nesten.

Grunnen til det er at man da bli kvitt en av de to frifluktne du får i en revolver.

Men det har ingen misjon i ei .357 tønne, da må du helt ut til ca. 36 mm totallengde.

 

En WC kule med lite rekyl som ikke faller 10-15 cm på 60-70 meter kan du vel egentlig slå fra deg...

Jeg bruker en HN 125 grain HBWC med mer fart enn de fleste feltladninger med WC kule, og et drop å på nær 10 cm har jeg også.

Det viktige er at fallet er helt likt hele tiden.

Med denne kula satt til .357 tønner brukes det i PPC opptil 4,9 grain med N32C. Flatere bane, JA, mindre rekyl, NEI.

Bruk kun slike ladninger til HBWC kuler som er laget for å tåle det!!!

En belagt DEWC klarer det fint.

 

Hastighet i revolver er individuelt fra våpen til våpen, variasjonene kan være helt sprø. Kronografer noen kjøpeskudd i din revolver, så har du i alle fall funnet "midten" :wink:

 

Krymperille trenger du ikke på en WC kule, du skal ikke ha mer en akkurat nødvendig med krymp, Taper Crimp er faktisk det beste til WC kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mente vel at kulefallet ikke skal være så stort som 50-60cm ut til 60m. Håper at der er fine kombinasjoner som ikke faller mere enn ca 40cm ut til 70m. Har litt med hvor mye over en skal sikte, og hvor mye sikte hjelp en da får fra mange blinker. T.d vill man havne ganske nær midten av en C50 ved å sikte i topp av stativet på 70m med 40cm kulefall.

 

3.0gr N32C

Satt til likt eller litt over hylse munning (mellom 29.2 og 30mm).

Hylse S&B 30sp

Hette Federal SP

Kule Berry 148gr DEWC

 

Krymp hadde jeg tenk å bruke factorycrimp fra lee, lee kule i setter die til 38s-357m har vel ikke taper krymp? Men jeg kan like gjerne bruke den så jeg slipper en operasjon (enstasjons presse i dag). Bruker dere 9mm dia sin kule i setter på 38sp, for å få taper krymp med WC kuler?

 

Grunnen til at jeg sikter på rundt 240ms, er så enkel som at Berry sier kula må opp i 800fts for å fungere. Vet ikke hvorfor de skriver det, men det er kansje fare for kule velt?

 

Tusen takk for litt hjelp til start punkt, bare sleng på mere om dere kommer på noe.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har ladd svake feltladninger med lett kule (125 gr) har jeg opplevd dårlig forbrenning med 320- kruttet. Var jeg deg ville jeg satt kula jamt med hylsemunningen om prøvd meg fram med 310- krutt i stedet.

 

En wadcutterkule vil alltid gi dårligere kulebane på lengre hold enn swc eller rn. Jeg har ikke klart å få til svake ladninger med massiv wc som fungerte godt i mitt våpen.

 

Etter min erfaring er faren større for å sette fast kula i løpet med belagte kuler enn med blykuler ved svake/ reduserte ladninger

Link to comment
Share on other sites

Sett kula en drøy millimeter ut, slik at avrundingen på kula kommer klar av hylsemunningen.

Du kan godt lage deg noen ladninger fra 3,0 til 3,5 grain med N32C. Du vil faktisk ikke gjøre noe sprøtt om du går opp til 4,0 grain.

 

Du har rett i at det er roll crimp på diene dine, taper crimp til .38 er et eget verktøy.

Ikke bruk 9mm dien, den blir for trang. Factory Crimpen til Lee har jeg blitt avhengig av.

 

WC kuler er jo en relativt håpløs konstruksjon :D , og noen god 70 meters kule er det ikke.

Det er faktisk vanskelig nok å få de til å gå bra på 50m.

Tidligere brukte jeg en del Berry's 148 grain HBWC, der kan jeg forstå at Berry's ønsker bra fart. Skjørtet på denne kula er ganske kraftig, og trenger litt "omf" for å utvide seg. Hvorfor de vil ha 800 f/sek på DEWC kula vet jeg ikke?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Heisan igjen, nytt problem ved lading av disse kulene.

 

Har fått problem med at kulene "rammler" ned i hylsa når de settes i, slik at de stopper på kruttet.

 

Det virker som om mine 38 hylser (omladet flere ganger med DEWC kuler og factory crimp die), nå er så vide innvendigt at der ikke er noe hold på kulene.

 

Betyr det at hylsene er "oppbrukt"?

 

Tips til løsning (det virker ikke som om det er tilstrekkelig å la de gå en tur gjennom factorycrimp dia før omlading heller)?

 

Det er mulig at jeg ved å presse hylsene, og så frese hette lommene (S&B hylsene har sykt trange hettelommer). Nå har så lite motstand i pressa, at det i seg selv gir for stor hastighet på armen ved kuleisetting. Men jeg må sette kuledybdeb svært forsiktig, for å unngå at kula ramler ned før den har vert i factory crimp dia.

 

Dier er Lee carbide, Hornady kuleisetter (for wc), og Lee factory crimp.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som du ikke sizer hylsene dine nok, sizedien skal ikke bare støte ut den brukte tennhetten, den skal og klemme hylsen sammen igjen etter avfyring. Et annet problem kan være at du har fått kraftig underdimensjonerte kuler, har du målt kulene dine med mikrometer eller skyvelær?

 

Har ladet om .38 hylser opptil 20 ganger uten å oppleve at de blir for romme innvendig, men må ærlig innrømme at jeg aldri har tatt meg bryet med S&B hylser til annet enn .45 ACP pga trange/ujevne hettelommer. Har du testet andre hylser?

Link to comment
Share on other sites

Kulediameteren er grei nok, da er det på tide å kikke nærmere på sizedien. Skru den gradvis nedover, mens du i vitenskapens navn ofrer noen av de flotte, tjekkiske hylsene dine :D

Dersom du ikke klarer å skru den langt nok "ned", tror jeg det er på tide med en ny sizedie, den koster såpass få kroner at jeg ikke ville tatt meg bryet med å modifisere/slipe dien eller hylseholderen du allerede har. Snakker om sola; du har vel aldri byttet hylseholder siden sist du prøvde å lade .38?

Link to comment
Share on other sites

Da er feilen funnet, og korrigert.

 

Feilen var bruker relatert. Tufsen bak spaken (d.v.s. meg :oops: ) hadde glemt å bytte tilbake til size dia, dia som sto i var ei decaping die.

 

Joda, det går faktisk an. :shock::oops::lol:

 

Hihi, sånn kan det gå når sunnmøringer skal spare penger på ammo :lol:

 

Tør vi anbefale en tur til han som selger isenkram for innkjøp av fabrikkammo i framtiden?? :D

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan få Are til å røpe "Fannefjord spesial" .38 ladning med kruttet inpregnert med 50/50

Old Spice og rødsprit, får selv en harbarket standplassleder til å tvile på sin seksuelle legning om trekken står rett, noe han forøvrig begynnte med etter han kjøpte seg Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Vill ikke en wc tumble på 70 merter?.Ser anntydning til dette på 25 m med min 686.Har derfor bare støpte kuler med round nese og swc.

Mine har ikke vist tendenser til tumbling, men så er også ladningen 3.6gr N32C, col 29.5mm. Noe som gir rundt 215m/s om jeg husker riktig i min 586, kule fallet virker i hvertfall være rundt 30cm på 70m (innskutt på 10-12m, så kula er nok på vei opp gjennom siktelinjen).

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan få Are til å røpe "Fannefjord spesial" .38 ladning med kruttet inpregnert med 50/50

Old Spice og rødsprit, får selv en harbarket standplassleder til å tvile på sin seksuelle legning om trekken står rett, noe han forøvrig begynnte med etter han kjøpte seg Pardini.

 

Nuvel, "outing" av fundamentalistiske prester i 1911-menigheten som Pardinieiere er en uting, men når katta først er ute av sekken må jeg til mitt forsvar kunne si at jeg treffer ikke en dritt med den. Straff fra høyere makter eller er jeg alt for hetero til å håndtere knekken i håndleddet? :)

 

Forøvrig ønsker jeg ikke å avsløre ingrediensene som benyttes til impregneringen av kruttet, men kan avkrefte at jeg benytter rødsprit pga høy pris. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...