Jump to content

Norrøna jakt-/turdress


Grimnar

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har sett etter en jakt-/tur- eller en tur-/jaktdress.

 

Pr nå har jeg prøvd de flere dresser, og kommet frem til at både Norrøna Forelhogna og Recon passer meg veldig bra.

MEN.... hadde tenkt til å bruke disse dressene til både turer og jakt.

Føler Forelhogna er noe tung og tett (blir selv fort varm), mens Recon er litt lettere, men ikke lydsvak.

Så spm mitt blir da, skal jeg kjølpe en turdress (Recon) som jeg kan bruke på jakt, eller skal jeg kjøpe en Jaktdress (Forelhogna) som jeg kan bruke på tur?

 

Har ikke jakta så veldig mye (kun en sesong), så vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å jakte på hva, eller hvordan. Tror det kommer til å bli mer småvilt, og i forskjellig terreng.

 

Noen som har et par gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Finnskogen-dressen i 8 år, liker jakka veldig godt, buksa synes jeg puster litt dårlig. Buksa gikk også i stykker i goretexen i fjor høst, revnet når jeg tro benet ned i buksa, men det er vel greit etter 8 års bruk.

 

Stoffet virker tynt og lite holdbart, men er mye sterkere enn det virker, tåler godt å gå gjennom vierkjerr og tørrkvister, glo fra bålet derimot, går rett igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje brukt finnskogen dressen sjølv, men kjenner fleire som har den, og alle er kjempefornøgde!

 

XXL:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=63346

 

Men viss du tenker at du primært vil bruke dressen til småviltjakt, er det da so viktig med lydløs dress?? Personlig ville eg i staden valgt ein skalldress med stor slitestyrke. Men det er min meining da...Min favoritt er da "nørrøna vassfaret":

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64188

Link to comment
Share on other sites

Grimnar skreiv :

Har ikke sett Finnskogen gore-tex typen, kun windstopper jakka.

 

Mauser: Har du denne selv? Erfaringer?

 

Nei, men har fleire kompiser som har brukt desse i mange år. Og dei skryter bra av dei. Dei er tynne og tåler ikkje all verdens, men det har jo litt med korleis sin behandler dei. Sigarettglo og kniv er fy fy i nørheita av stoffet... Men ellers så er det gode klær som holder i årevis. Det er GoreTex med et slags mikrofiber lag ytterst. Så det er meget godt til smygjakt... :D

 

Har sjølv Harlkila Hovden tur eg den heiter. Det er ein liknande dress, men litt tjukkere stoff og litt billigere enn Norrøna: Har kun brukt dette settet 1 sesong, så har ikkje fått all verdens erfaringer med den enno. Men så langt er eg vedlig fornøyd med det. Så det er også eit muligt alternativ. Det er samme type lydsvakt GoreTex stoff...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min nåværende Finnskogen-dress i 6 år, og er meget fornøyd. Før det har jeg hatt to dresser som ikke har vært helt vanntette, og som jeg har fått byttet uten spørsmål i nye dresser. Meget god service av Norrøna, dette gjelder jo imidlertid alle deres dresser.

 

Jeg bruker dressen hele året i praksis. Alt fra fisking en hustrig sommerdag, til postering på elgjakt i Januar. Jeg jakter rype, skogsfugl, rådyr og elg. Alt fra mye gåing til stille postsitting. Jakka kan være noe varm, men jeg har ikke ansett det som noen plage. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med dressen, og vil nok kjøpe en slik neste gang også.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Finnskogen de to siste sesongene og er godt fornøyd. Har stort sett de samme erfaringene som resten. Dressen er etter min mening i varmeste laget til småviltjakt. Passer nok bedre til posteringsjakt, smygjakt og lett drivjakt. Ville nok valgt en annen dress hvis det er snakk om ren småviltjakt. Det samme gjelder for turer der du ikke er så avhengig av å sitte dønn i ro. Er lett å justere temperaturen med antall plagg under. Men det er dårlig sort hvis dressen i utgangspunktet er for varm.

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Føler Forelhogna er noe tung og tett

.... har du sett på Forelhogna PacLite? Jeg skal ta ganske mye feil hvis den er tyngre enn Recon (sidene til Norrøna er nede så jeg får ikke sjekket heller).

 

Recon bråker i skævven, og er altfor mørk i høyfjellet. Den ser svart ut på avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Norrøna Dovre?

 

Jeg har den gamle jakka med 2/3-lags gt-membran , med tynt innerfor. 3-lags i buksa. Liker i utgangspunktet ikke innerfor, men jakka er veldig behagelig. Synes også den bråker veldig lite. Den nye jakka er vel 3-lags uten innerfor, og bråker kanskje mer?

 

Kan også legge til at jeg har holdt meg tørr med den jakka, uansett vær. Er virkelig veldig imponert :D Buksa holder imidlertid ikke regnet lenge ute, spesielt når jeg går i busker og kratt. Buksa ligger jo alltid mer klistra til kroppen, men mulig også innerforet i jakka kan ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...