Jump to content

Sjøfugljakt og kaliber!


Gjest2077

Recommended Posts

Hei, skal begynne å jakte sjøfugl med rifle til høsten/vinteren og trenger litt informasjon.

Jeg har søkt etter info, men fant ikke akkurat det jeg lette etter :P

 

Hvilket kaliber/våpen anbefaler du til jakt på sjøfugl?

Dette har jeg kommet frem til:

- Flattskytende (ofte lange hold)

- Stødig for vind (kan blåse litt på sjøen)

- Muligens rustfri/syntetisk (kontakt med saltvann)

 

Så hvilket kaliber/våpen anbefaler du? :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Holder også en knapp på 6,5, da kan du jakte sjøfugl å sel i samme slengen :D , det er

også kjempeutvalg i ammunisjon til en rimelig pris, kaliberet er også flatskytende.

Den er merre tolerant for vind en finere kaliber, ville set på en browning a-bolt, den

er også ferdigjenget for lyddemper. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt noe annet enn hagle på sjøfugl. Skarv og ærfugl er relativt enkle å få inn med bulvaner og skjul, eller bare ved å sitte godt i sjul der man vet fuglene bruker å oppholde seg.

 

Hvis du absolutt skal ha rifle er kaliberet 223 kjent for å gi fine slakt. Det kommer selvfølgelig an på kula, noe som noen av de som har kaliberet kan fortelle deg mer om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6.5x55 og 9 gram Scenar kula. Har skutt en del ender, ærfugl og skarv med det. Blir et pent lite hull, og alltid en død fugl. Det viktigste er å plassere kula der du skal, og til det trenger du en nøyaktig blanding av kule, rifle og skytter.

 

Husk bare at du trenger trygg bakgrunn på sjøen også!

 

Selv med en kraftig skytevinkel ned mot vannet har jeg opplevd å se kule treffe vannet på nytt 150 meter lenger ut, så det er viktig å tenke på sikkerheten. Et altenativ er å bruke en kule som virkelig går i oppløsning når den treffer vannet (som V-max), men da kan det vel bli en del stygge slakt også...

Link to comment
Share on other sites

Først må du bestemme deg for hva og hvordan du skal jakte og ikke minst hvor. Selv har jeg endt på .22WMR (fordi jeg ikke lader selv, lader du selv får du sikkert til akkurat det samme med .22hornet, .222, .223, 7x33, pistolkalibere og annet smått) vurderingen bak er som følger:

 

Jeg bruker rifla til smygjakt og til back-up når noe er skadeskutt og dukker opp utenfor haglehold. Til skadd fugl back-up trenger jeg noe som går akkurat litt lenger enn hagla. Hagla blir ubrukelig på svømmende sjøfugl på sånn 15 til 40 meter, ettersom hvordan du velger å kombinere trangboring, siktemiddler, haglstørrelse, hastighet og haglmateriale. En skarv som skytes på 20m i lufta, klasker i vannet på 30m og dukker opp igjen på 50m er uansett utenfor hold (men må man så må man, og bittesmå hagl i latterlig hastighet kan være det god medisin. 50g #8 dugde bra den gang bly var lov). Jeg skyter for lite til å drive å skru på siktene for å kompensere for kulebane, så det lengste holdet blir der man "holder litt høyt", dvs. 100-120m med .22WMR. Det er øyer, holmer, kajakker, hummerfiskere og seilbåter overalt, så sikkerhetsavstand må ikke være mer enn 2-3 km. Egentlig kunne alt dette vært dekt med en .22lr, men den har litt kort rekkevidde og er ikke lovlig til skarv og gås og sånnt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har hagle og bruker den flittig på skarv, ender og måker.

Men jeg har utroolig lyst på ei rifle som kommer til å brukes på det samme viltet.

 

Er litt redd for dette med at kula kan være dødelig selv etter kontakt med vannet.

Men jeg kan kompensere dette med å bruke v-max som sagt, men da blir det ikke mye mat igjen :(

Link to comment
Share on other sites

men den har veldig flat kulebane.

Laseren er oppfunnet. Uten laser skal en være GOD, etter 150m uansett kaliber, og det hele blir imo uansvarlig, da en så ikke aner om det er 140 eller 180m f.eks. Hvilket i beste fall gir bom.

"Flat" kulebane er igrunnen bare piss(!) og lite driver så mye sidelengs, eller levner så lite igjen av et småvilt som fabrikkammo i 22-250.

 

Jeg bruker 6.5x55 og 9 gram Scenar kula. Har skutt en del ender, ærfugl og skarv med det. Blir et pent lite hull, og alltid en død fugl

Yep, bang - død, 6.5mm hull. Det er jo også lite eller ingenting som har så lite vindavdrift som en 9 Scenar.

 

Hvis du absolutt skal ha rifle er kaliberet 223 kjent for å gi fine slakt

Kjent for... Trodde jeg var alene om å mene noe annet enn at .223 uten unntak blåste fuggeln i småbiter?

Uansett, min erfaring med 80gr Amax er god. Benytter utgangshastighet ca. 830m/s. Foretrekker denne over 6.5mm da ei rifle av en gitt vekt er lettere å skyte bra med i .223 enn i 6.5mm.

 

Er litt redd for dette med at kula kan være dødelig selv etter kontakt med vannet.

Dette er veldig enkelt å forsikre seg mot, det må ikke være noen bortenfor målet og innenfor et par km... Kulene snur ikke, og de drar vel sjelden mer enn 45° av retning. Men spretter det gjør de.

Skyting på fugl i vannet synes jeg forøvrig er en uting og unngår det såfremt de ikke er skadd, eller jeg har bratt vinkel ned. Synes det er lite å skyte på over vannflata. Ofte ligger de ikke stille heller.

 

Ellers enig med IvoRei, hagle er mest effektivt, om poenget er å få hjem mest mulig fugl, og en har tålmodighet til å sitte på en stein og mugle... (JEg kan vente en dag på en elg, men ikk epå en skarv)

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Flat" kulebane er igrunnen bare piss(!)

 

Tja. På sjøen kan det ha en misjon siden målene er små og avstandsbedømming er så inn i hampen vanskelig. Det man trenger er vel høy "point blank range", altså flatest mulig bane på de første hundremeterene. Dette krever høy hastighet, BC blir først viktig på lengre hold.

 

 

Personlig har jeg bare brukt 22LR på fjorden, og ikke med godt hell. Mye bebyggelse og 100% rikosjettfare ble en dårlig kombinasjon :oops: Og selv uten det var avstandsvurdering forbi haglehold for vanskelig. Vurderte 3006 og Vmax for skadeskutt vilt, men fikk meg aldri til å gjøre det. Jeg vet at en Vmax går i filler for et godt ord, men med min flaks hadde jeg sikkert klart å plante en slik gjennom et vindu i Langesund.

Link to comment
Share on other sites

til riflejakt på sjøen bruker jeg selv .222 Rem. En mengde andre kalibre er gode nok. Viktig for meg er ei børse som er kort og lett uten kikkert, billig, så jeg har råd til dyr kikkert og avstandsmåler. En annen grunn til at rifla bør være billig er at den i løpet av noen aktive sesonger med kystvær ser ut som du har lagret den nedgravd i bakken, selv om du pusser nøye.

Nå skal det sies at jeg jakter fra kajakk, så børsene mine blir mer våte enn om man bruker større båt.

En Baikal IJ-18 ble mitt valg, den har en 6,5-20x42 Fujinon på toppen og en halvhøy tofot med vugge.

Jeg ser etter rsittende fugl på svaberg, og padler meg inn på mellom 150 og 200m før jeg kjører kajakken i fjæra og om mulig skyter fra båten. Ofte går det bra å finne sikker bakgrunn på denne måten, og ender og gjess kan det også bli.

Skulle jeg drømme om et annet våpen blir det Thompson Center Encore i rustfritt og syntet. Bare vær klar over at rustfritt også ruster i saltvann, og puss betyr ut av stokken! Hver gang! ellers får du etterhvert artige opplevelser i avtrekksmekanismen. Ikke stol blindt på crc eller andre herligheter, jeg pusser saltvann i dusjen og føner og oljer etterpå.

Børsene holder, men pene blir de ikke.

Ellers med rifle til fugl anbefales det jo at kula tusler i ca 800m/sek eller litt lavere for å gi spiselige slakt. Jeg har helt sluttet å bruke fragmenterende kuler. Blyspiss beregnet på rådyr gir pene fugleskrotter i .222.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...