Jump to content

Hvor bra er egentlig Zeiss Victory Diavari 6-24-56?


Jonas.L

Recommended Posts

I siste Jeger er det bilde av en som jakter med en Finsk Spets og en Tikka, synes det kikkertsiktet som er på den tikkaen ligner mye på en 6-24x56, eller er det et 3-12x56?

Hvordan er det å bruke 6-24x56 til den formen for jakt, med 24 ganger på må det jo bli vanskelig å finne fuglen i hvertfall i tett skog. Men klart det er mulighet til å juster ned siktet da :P

Link to comment
Share on other sites

...ikke tvil om at Zeiss er skarpere, vannvittig foskjell idårlig lys med Zeiss og Swarowski mot alle andre merker..ikke noe å diskutere engang.

Og da antar jeg at du har sett igjennom ALT, og sammenlignet der og da? Kikkerter side ved side? Det du sier er vanligvis rett - men noen fullstendig sannhet er det ikke.

Forskjellen mellom Zeiss 6-24x56 og Vortex Razor HD 5-20x50 i mørke er ikke dramatisk - og tatt i betraktning at Vortexen bare har 80% av objektivarealet er forskjellen til å tenke litt på - for den er j... liten. Den omtalte IORen blir derimot merkbart frakjørt av Zeissene når det mørkner, forskjellen er mye større i mørke/skumring enn om dagen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det er vel lov å drømme litt om nye sikter nå på vinteren :wink:

Leser litt på Zeiss sidene og ser de mener at den nye 3-12x56HT er bedre i mørket enn FL 6-24x56'en. I tillegg har vel den nye HT'en en fordel med mindre lysprikk. Noen som kjenner til hvor stor forskjellen er i praktisk bruk? Tror dere evt det vil bli endringer i typen glass/lysdot i FL'en?

Har lyst på nytt sikte som er tenkt brukt på hjortejakt både på dag og nattestid og har et av siktene over høyest på ønskelista. Har idag en classic med 50 mm åpning som jeg sikkert kan klare meg videre med, men dere vet hvordan det er...

 

Kilde:http://sportsoptics.zeiss.com/hunting/en_de/riflescopes/victory/victory-ht.html#inpagetabs-5

Link to comment
Share on other sites

Ser dere diskuterer Nightforce opp mot Zeiss.Jeg har nå kjøpt meg er Zeiss 6-24x56 med cm klikk og synes den er hakket skarpere/klarere i mine øyne enn noen av mine NF NSX 5,5-22x56 (har 3 stk)

NF er dønn nøyaktig på klikkene.Det ser det til at Zeissen også er.Har skutt litt langhold med begge typer sikter.Hadde en Zeiss 6-24 med 0,5 cm klikk ,men synes den nye er hakket skarpere.Syntes faktisk 0,5cm modellen av Zeiss også var skarpere enn Nf siktene mine.Dette er synsing ut fra mine øyne.Som nevnt tidligere i denne tråden er Nf og Zeiss kikkertene med trådkorset i 2. plan.Dette synes jeg er ok da jeg alltid har med lasermåler på jakt og klikker meg ut til avstanden som er oppmålt.

Fristelsen ble for stor på torsdagen da det kom en S&B pm2 med p4 fine retikkel på Finn.

Kan hende om denne faller i smak, at ett av NF siktene selges.Selger i allefall ikke Zeissen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå er menesker tydeligvis forskjellig.Lenger oppe i tråden er det en som mener det motsatte av deg og meg anngående Zeiss og NF.

Har også kontakt med folk som sier at Khales sitt nye langholds sikte 6-24x56 er den største nedturen vedkommende hadde i 2012 :forvirra: Dette siktet vant VT langholds kikkert test.Tror man må se selv og sammenligne sikter side om side og bestemme seg for hva som passer best for en selv og sitt bruk av kikkerten.Velg kikkert ut i fra om du skal jakte eller skyte bane/langhold.Vanskelig å få både i pose og sekk her.Hviss valget var mitt så hadde jeg kjøpt zeiss som et allround sikte.

Link to comment
Share on other sites

Ingen har vel 100% kvalitetskontroll? Her inne på kammeret har jeg vel lest om alle premium merker som har hatt feil og har måtte bli levert tilbake, det være seg swaro, Zeiss, s&b osv. At sånt skjer er ikke det værste i min bok.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...